Hae Anna.fi-sivustolta

Eläkeläisen edut, onko niitä

Viestiketju osiossa 'Eläkkeellä' , käynnistäjänä riittuska**, 06.01.2010.

1. riittuska** Vierailija

En ole vielä eläkkeellä, kuitenkin lähestyn pikkuhiljaa eläkeikää, pari vuotta siihen olisi. Nyt tyhmänä kyselen , saako eläkeläinen jotain alennuksia tms, tiedän junamatkat, edulliset eläkeläisillä, pieni alennus risteilyihin.Näihin taisi tietoni sitten tyssätäkin. Vai onko edut kiinni kunnasta, jossa asuu?

2. seropin emäntä Vierailija

Minäkin tiedän nuo juna- ja linja-autoliikenteen eläkeläisliput, joista saa 50% alennusta. Kannattavaa.
    Nythän lippujen hinnat taas nousivat.
    Myös joitain pääsylippuja saa eläkel.kortilla halvemmalla.
    Muita etuja en ole vielä keksinyt, tai osannut etsiäkään.
    Olen ollut työkyvyttömyyseläkkeellä kolme vuotta.
    Niitä negatiivisia puolia ja menoja kylläkin olen huomannut, esim. sairaudesta johtuvat kulut ja pienentyneet tulot...
    Ja yksin kun elää ja asuu, niin siihen menee saman verran rahaa kuin työssä ollessakin.

3. ikikukka Vierailija

Museoihin ja näyttelyihin saa pääsylipuista alennusta, totesin sen viime kesänä.

Täällä on paikallisbussissakin eläkeläisalennus yli 50 prossaa lipun hinnasta ja melkeinpä kaikkialle eläkeläiset pääsevät halvemmalla, jopa teatteriin.

4. samassa tilanteessa Vierailija

Minäkin olen jäämässä eläkkeelle ja tuo rahojen riittäminen on tietenkin asia, joka askarruttaa. Tällä hetkellä lounassetelit, liikuntasetelit ja kulttuurisetelit verotusarvolla ja ilmainen työterveyshuolto, joka kattaa osittain erkoislääkärit. Lisäksi meillä on käytössä kesämökkeja ja lapissa talvimökkejä, joita on voinut vuokrata nimellisellä hinnalla. Ja oma kuntosali. Ja tietenkin puhelin.Sitten ei mitään . En ole ajatellut pukeutua säkkiin ja tuhkaan ja olla vaan kotona, joten paljon tulee ylimääräisiä menoja. Olen myös jo sillä silmällä vilkuillut noita eläkeläisetuja, mutta pajon jää varmaan sitten ulottumattomille hinnan takia. Eipä taidsa lomamatkoista saada alennusta. Finnairkin on hyvin vaitonainen seniorihinnoistaan. Itse tekmällä ruokarahaoista varmaan säsätää, mutta ne muut elämän pikkumukavuudet.

5. seropin emäntä Vierailija

työttömyyseläkeläiseltä ainakin "ne elämän pikku mukavuudet", kun rajoitteita tulee.
    Jos on hyvä parisuhde, niin sellaiselle tietysti on etua siitä.
    Yksineläjän hankittava koira tai kissa, se antaa positiivista näkemystä elämään, eikä tunne oloaan yksinäiseksi.

6. seropin emäntä Vierailija

Piti olla tekstissä työkyvyttömyyseläkeläiseltä
    ei työttömyyseläkeläiseltä

7. Sentin venyttäjä Vierailija

Eilen katsoin elokuvalippujen hintoja, normaali 9 €, eläkeläiset 8 €. Jos olisi puoleen hintaa tulisi ehkä lähdettyä useimmin.
    Olen antanut palautetta paikalliselle liikennöitsijälle, että eikö eläkeläiset saisi alennusta bussilipuista kun esim. junalipuista saa. Tuli kielteinen päätös, pitäisi kaupungin tukea ja läp-läp-lää. Kuitenkin bussit ajavat melkein tyhjinä ainakin keskipäivällä. Olisi virkistävää lähteä kaupungille vaikka vaan katselemaan keskustan sykettä täältä laitakaupungilta. Liput (meno/paluu) maksavat 5,90, joten pitää olla asiaa, että sen sitten maksaa.

8. Hiliima Vierailija

Messuille on eläkeläisalennus.
    Kampaamoissakin usein saa eläkeläiset alennusta.
    Asumistukea eläkeläinen saa enemmän (kts Kelan sivuilta)
    Helsingin vanhusten palvelutaloissa voi käydä eläkeläiset syömässä edullisesti.
    Muissakin ruokapaikoissa saattaa olla eläkeläisalennuksia.
    Hotelli Haagassa ainakin saa eläkeläiset alennusta lounasajan lopulla.
    Joissain kurssimaklsuissakin on ollut eläkeläisille alennuksia.

9. ...... Vierailija

Matkahuolto myy 22 tai 44 matkan alennuskortteja, jotka ovat voimassa vuoden ostopäivästä, alennus on jälkimmäisessä suurempi. Myös kaupunkien liikennelaitokset myyvät alennuslippuja, korttiin ladataan etukäteen matkoja tai summa, tuolla tavalla kertamatkan hinta putoaa melkoisesti. Itse käytän aina näitä, vaikka olenkin työssä käyvä. Kuukausittainen seutulippu on tarpeeton, kun teen suurimman osan työmatkoista perheen autolla puolison kanssa, mutta tilapäismatkoja kaupunkiin/kaupungista en koskaan maksa rahalla kalliisti vaan kortilla ja halvemmalla. Mulla on matkaa kotoa kaupunkiin 16 km, kertalippu taitaa olla 4,50.

10. yks tavis multifilosofi

Saadut tykkäykset:
    12
    Entäs sitten jos henkilö on vaikka osa-aikaeläkkeellä? Nythän on mahdollisuus päästä osa-aikaläkkeelle jo 58-vuotiaana - itsekin suunnittelen sellaista.
    • Vaikkapa 50 % töissä ja 50 % eläkkeellä.
    • 2 viikkoa töissä ja 2 viikkoa eläkkeellä
    Onko siis osa-aikaeläkeläisille mitään etuisuuksia olemassa?

11. kalle Vierailija

Missäs se "Täällä"-niminen paikkakunta taas olikaan?

12. kalle Vierailija

Useissa ulkomaisissa kaupungeissa, esim Tallinnassa ja Budapestissä, matkustelee eläkeläinen julkisilla liikennevälineillä ilmaiseksi.

13. eläkkeellä Vierailija

Eläkkeellä olevan alennukseen oikeuttaa ns. työeläkekortti, jota ei saa osa-aikaeläkeläinen.
    Siis valitettavasti ne alennukset eivät tule vielä, mutta odotahan...antaa ajan kulua.

14. eläkkeellä Vierailija

Kampaamoista kommentoin.
    Asun maaseudulla ja kävin juuri tällä viikolla paikallisessa kampaamossa ottamassa kestovärin ja hiukan leikattiin hiuksia, lasku 73 euroa!
    Iso prosentti pienestäeläkkeestäni.
    Kyllä on kampaajilla hyvät palkat..!
    Eipä tullut kysytyksi eläkeläis-alennusta.

15. yrittäjän muija Vierailija

Meinaatko, että kampaaja pistää suoraan taskuunsa 73€? Laskehan summasta kaikki kulut: aineet, vuokra, vakuutukset, alv, verot ym. Entä jos oli päivän ainoa asiakas? Eipä näytä olevan kampaajat verokalenterissa kärkisijoilla. Tätä ihmettelen, kun luullaan, että yrittäjä saa työstään veloittamansa summan suoraa puhtaana käteen.

16. eläkkeellä Vierailija

Laskepas itse tuntipalkka noilla hinnoilla, tukustahan ne aineet ostetaan yrittäjäystävällisillä hinnoilla.
    Kun menisikin jokainen kassaan tullut euro verottajalle tiedoksi.
    Eipä ole kampaajien tulot kaikki siellä tiedossa, en usko ainakaan.
    Kuten ei muidenkaan yrittäjien, mutta ´se koira älähtää johon kalikka kalahtaa´.
    Kovin tuntuu olevan täyttä, kun klo 7-18 ottavat asiakkaita ja viikkojen jonot on sinne.
    Kyllä se pientä eläkettä saavan pussissa tuntuu kovalta maksaa esim. se 73 euroa, joka tekee ison loven nettoeläkkeeseen.
    Joskus vaan on pienituloisenkin kampaajaa (valitettavasti) käytettävä.

17. yrittäjän muija Vierailija

Lyhyesti: Jos ei ilmoita tulojaan, niin ei voi ilmoittaa menojaankaan. Kyllä se on pienyrittäjän ilmoitettava kaikki. Se on sitten eri asia nämä isommat, jotka osaavat juonia, mutta jäähän niitäkin kiinni aina joskus.

18. sirpukka** Vierailija

-itse olen pienituloinen, en värjäytä koskaan hiuksiani kampaajalla, aivan saman, hyvän tuloksen saa myös kaupan väristä itse laitettuna. Hiukset leikkautan kampaajalla, reilu kolmekymppiä se maksaa, aina sama paikka ja leikkaaja johon olen hyvin tyytyväinen.
    Sen kuitenkin sanon, että kyllä siinä kampaajalla omat menonsakin on vakuutuksineen päivineen ettei siitä leikkuusta ihan tuntipalkan hintaa pysty laskemaan:))
    Hyvää Vappua!

19. eläkeläinen Vierailija

Lipeskö lapasesta toi keskustelu eläkeläisen eduista??

20. liena Vierailija

21. ja sinulla Vierailija

lipesi kommentti kaksi vuotta jo kuolleena olleeseen ketjuun ;).

22. näin Vierailija

23. Muorikki" Vierailija

Vaikka kampaamosta saa eläkeläisalennuksen, käyn vain joskus harvoin leikkauttamassa hiukset, en enää värjäytä hiuksiani, teen sen itse.

En ymmärrä ettei jo eläkkeellä osata värjätä itse hiuksia, tai hivenen leikata itse. Uskon että melkein jokaisella pysyy sakset käsissä, ja ainakin sivulta ja edestä osaa leikata, takaa voi pyytää vaikka aviopuolisoa leikkaamaan.

Mutta onhan sellaisia, jotka eivät uskalla milliäkään leikata itse hiuksiaan, ettei ne vaan epäonnistu, mitä väliä vaikka ei ihan täydellistä tulekaan.

24. yks tavis multifilosofi

Saadut tykkäykset:
    12
    Saakohan lentolipuista työeläkeläisalennuksen?

25. näinpä näin Vierailija

Joo, niinhän näkyvät monet leikkaavan ja värjäävän itse hiuksensa.
    Eihän sitä itse näe kuinka karseen näköinen lopputulos on.

• Tykkään Tykkään x 1
Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari