Hae Anna.fi-sivustolta

Eläkeläismummojen ilot ja surut

Viestiketju osiossa 'Eläkkeellä' , käynnistäjänä Elwiira, 11.04.2016.

1. Heheheheh Vierailija

Liki satavuotias ollut nuorena kaunis niin ei kehtaa mennä pyörätuolilla? No kaikenlaisia juttuja sitä saa lukea, tosin onhan tämä eläkeläispalsta aika viihdyttävä välillä on sellaisia juttuja että että.... Itse kyllä väittäisin että kyseessä on jonkinlainen mökkihöperyys tai pelko. Monelle vanhukselle tulee se neljän seinän sisällä, kannattaisi kokeilla jotain mielenterveyslääkkeitä.

2. samat sanat Vierailija

Aina jää kirjoitusvirheitä vaikka käytän esikatselua.

Samat ei sanat.

Täällä paukutettiin yöllä ilotulitusraketteja. Heräsin ja näin sitten rasittavia unia.

Toivottavasti kaunottaret osaavat suhtautua ikääntymiseen oikealla asenteella.

Tänään ajattelin pyöräillä.

3. Miinuli Vierailija

No tästä sen näkee miten vaikea on käsittää asioita kun on pelkästään nettikirjoittelun varassa. Ei todellakaan tarvi meidän äiti mielenterveyslääkkeitä! Ei ole mielenterveysongelmia minkäänlaisia. Iloinen ja virkeä vanhus.

Mutta minkä sille tekee, jos ihminen ei halua lähteä minnekään enää tuossa iässä. Jalat on niin huonot ja selässäkin ongelmia ja lisäksi sydänvaivoja, että hän haluaa olla omassa kodissaan, siellä hänestä on kaikkein turvallisinta olla. Ja aika erikoinen ajatus, että todellakin tuollaista liki satavuotiasta vietäisiin pyörätuolilla metsään niin kuin tuolla aiemmin joku ehdotti. Enpä ole ketään nuorempaakaan pyörätuoli-ihmistä nähnyt metsäpoluilla sillä pyörätuolilla kurvailevan.

Mielenterveyslääkkeitä syötetään vanhuksille ihan liikaa ja täysin turhaankin, tästähän on ollut julkisuudessa paljon puhetta.

Ja kyllä kuule nämä apuvälineet voi olla monelle vanhalle ihmiselle melkoisen kynnyksen takana, ennen kuin niihin haluaa turvautua. Tapasin ihan hiljakkoin yhden ihmisen, joka on jo vuosia kävellyt hankalan näköisesti ja nyt hänellä sitten oli rollaattori käytössä. Hän sanoi, että että kyllä siinä oli iso kynnys ylitettävä, että hän lähti sen kanssa viimein ulos, kotona hän sitä kyllä käytti. Mutta kun viimein oli pakko niin sitten oli. Moni haluaa ylläpitää sitä illuusiota hyväkuntoisuudesta viimeiseen asti, vaikka tietääkin sen olevan ihan turhaa ja toisten mielestä hassua. Ei voi tietää, ennen kuin on itse siinä tilanteessa, että miltä se todella tuntuu.

4. ei se, että ihminen on reipas tarkoita automaattisesti sitä, ettei pelkotiloja olisi. Jos on ollut vuosikausia kämpässään eikä ole liikkunut ulkona on luonnollista, että sitä liikkumista alkaa alitajunteisesti jopa pelkäämään. Jopa muita ihmisiä.Mielialalääkkeitä voi antaa, se laukaisee nämä turhat pelot ja voitte kärrätä mummoa vaikka kevättä ihailemaan. Lääkäri kirjottaa mietoa rauhottavaa niin saatte mummon helposti ja kuvottomasti ulos. Sisätiloissa vanhukset ei saa auringonvaloa eli d-vitamiinin puutoskin voi aiheuttaa masennusta.

5. Miinuli Vierailija

Hohhoijjaa, lääkitse sinä vain mielialalääkkeillä omia vanhuksiasi, minä en. Kun ei ihminen sellaisia tarvi niin ei tarvi, ja sen voisi kyllä nyt vaan ihan suosista uskoa ulkopuolinen ihminen, joka ei ole äitiäni koskaan tavannut!!!!

En nyt lähde joka asiaa täällä avaamaan, mutta eiköhän sen pitäisi olla ihmisten tiedossa yleisestikin, että on olemassa vanhuksia, jotka eivät pääse ulos enää, jotkut jopa makaavat petipotilaina kaiket ajat. On letkua ja laitetta, monenlaista rajoitetta, mutta vie sinä heitä ulos, ihan vapaasti vaan. Ja anna niitä mielialalääkkeitä, jos ne siihen sinusta jotain hyötyä antavat.

Voi olla pientä liikkumisen pelkoa, sitä en kiellä, mutta LÄÄKITSE SINÄ VAIN OMAA VANHUSTASI MIELIALALÄÄKKEILLÄ, sovitaanko niin? Minä en niin tee. Äitini ei sellaisia tarvitse. Se on ihan sama, kuin SINULLE niitä nyt työnnettäisiin, jos et halua jotain tehdä ja muut päättävät, että on sun nyt vaan tehtävä! Äiti elää ihan tervejärkisen ihmisen elämää, istuskelee parvekkeellaan ja hoitelee kukkiaan, katsoo jääkiekkoa ja seuraa uutisia, on koko ajan tekemisissä ihmisten kanssa, koska suku on laaja. Ja niin kuin kirjoitin, siskoni luona hän uskaltaa jopa ulkona liikkua rollin kanssa, koska siellä ei ole portaita ja piha on sileä.

Eiköhän täysivaltaisella ihmisellä ole ihan oikeus päättää itse, lähteekö jonnekin pyörätuolilla työnneltäväksi, vai ei. Jos ei halua niin ei halua. Mitään ihmisiä minun äitini ei pelkkää, hänellä käy edelleen vieraitakin jopa enemmän kuin minulla. Ei nyt kannata alkaa esittämään mitään, kun et tunne tapausta.

Masentuneelle tai mieleltään sairaalle ihmiselle annetaan mielialalääkkeitä. Minun äitini ei ole kumpaakaan. Eiköhän anneta äitini elää ihan sitä elämää, mitä hän mieluiten tällä hetkellä elää?

6. Näkymätön Vierailija

Jos ei tuttuja näy niin muistatko jonkun yksittäisen ihmisen joka tuli Sinua vastaan esim. kaupungilla?

Pyörätuolissa istuva vanhempi nainen ei herätä mitään huomiota jos hän nyt ei ole pukeutunut esim. jänikseksi.

Me vanhuksethan muutumme näkymättömäksi.

Mitä merkitystä on sillä mitä tuntematon ihminen Sinusta ajattelee sen muutaman sekunnin minkä olet näkyvissä, kadulla, autossa yms.

Muistaakseni tätä on tutkittukin, että on harhaluulo, että ihmiset kiinnittäisivät juuri Sinuun erityistä huomiota. Eri asia on tietysti nuoret naiset ja miehet jotka katselevat vastakkaista sukupuolta yleensä aina sillä silmällä. Tai jos olet etsimässä kumppania niin haluat näyttäytyä eduksesi.

7. puuttaari Vierailija

Taitaa suurin osa niistä vanhuksista, jotka ei pääse ulos, asua juuri kotonaan Laitoksissa käy vapaaehtoisia ulkoiluttamassa vanhuksia. Tosin kyllä ne käy kotona asuvienkin luona, samalla saa sen pyörätuolinkin heidän kauttaan käyttöön.Vanhuksille kehittyy nopeasti harhaluuloja ja estoja, ja kynnys astua ulos vuosien jälkeen voi olla korkea, tosin luulisi, että olisitte maininneet tästä lääkärille?

8. nettikirjoittelu Vierailija

Selailen nettiä. Tämäkin ketju tahtoo mennä asiattomuuksiin.
    Elleissä on nykyään aika hiljaista.
    Lehti uudistui ja tämä ellit osiokin taitaa olla remontin alla.

Ei ikääntyneet ole näkymättömiä.

Sain kuntosalikerrat käytettyä. Luin Yle sivulta, että ikääntyneille sopii parhaiten pyöräily ja kävely. Alkoi eilen kuntosalilla riipiä vieressä möykkäävä Radio Energy, jossa Sannin hitti toisti jatkuvasti v-sanaa.

Iloitsen edelleen pikkujutuista.
    Jännä juttu seurata kännykän muistista mitä juttuja klikkaan auki.

9. Miinuli Vierailija

Kirjoitan tässä kyllä äidistäni, en itsestäni. Itselleni ei varmaan pyörätuoli olisi ongelma eikä mikään. Äitini on jo 95 v., pitää käsittää. Ei häntä kiinnosta enää kaupungilla kulkeminen, oma koti ja turvallinen lähipiiri on tärkeintä.

Mutta kun tuossa niin kovasti ollaan suosittelemassa mielialalääkkeitä.... Tahtoisinpa ensiksikin tavata sen lääkärin, joka täysin selvä- ja tervepäiselle, iloiselle huumorintajuiselle, ei masentuneelle ihmiselle kirjoittaisi mielialalääkkeitä. Todella olisi mielenkiintoista tavata.

Ja sitten olisi mielenkiintoista tietää, miten saisi tämän ihmisen niitä lääkkeitä ottamaan. Hän kun on täysivaltainen ihminen ja saa kyllä itse päättää, syökö lääkkeitä vai ei.

Olemme vain siskojen ja veljien kanssa itseksemme tuumanneet, että olisiko haluttomuus liikkua ulkona pyörätuolin kanssa sitä, ettei halua näyttäytyä vanhana ja vaivaisena ihmisten ilmoilla. Voipi vaikka ollakin tai sitten ei. Tottakai me nuoremmat asialle hymähtelemme, mutta kuka tietää, mitä itse ajattelemme sitten kun olemme tosi vanhoja, jos olemme.

Kaikissa vanhustenhoito-ohjelmissa korostetaan, että hyvään vanhuuteen kuulee, että ihminen saa elää sellaista elämää, mitä hän haluaa.

Tänään on ihanan aurinkoinen päivä. Koiran kanssa tehtiin jo pitkä lenkki. Taidan lähteä kiertelemään kirpputoreille ja sitten illemmalla äiteen luokse viinerikahville.

10. Ihan kysyn Vierailija

Meidän äidin fysioterapeutti taas sanoi, että liikkumattomuus ei ole hyvästä kun kuuli, ettei paljon kotoota ulos lähde. Nyt kodinhoitaja heittää rundin äidin kanssa rollaattorilla rappukäytävässä, että tulee vähän metrejä mittariin. Joskus vievät roskatkin yhdessä ulos. Kai teidänkin äidin luona käy joku vai niitä vanhusten oppaitako te siellä vaan selailettee?

11. Miinuli Vierailija

Miten hyvin / huonosti te luette täällä niitä kirjoituksia, joihin tahdotte vastata?

Noihin kysymyksiisi on minun kirjoituksissani tullut vastaus ihan varmasti, joten etsi sieltä. Kyllä hänen luonaan käy paljon ihmisiä ja jopa fysioterapeuttikin säännöllisesti ja rollin ja keppien kanssa hän liikkuu ihan mallikkaasti vaikkakin hitaasti. Eli liikkuvuudesta kyllä huolehditaan ja hän huolehtii ihan hyvin itsekin. Korkeasta iästään huolimatta kyseessä ei ole mikään täysin avuton vanhus, joka ei muuta kuin paikallaan makaisi.

12. Tuppura Vierailija

Niin minä sitä metsään menoa vaan ehdotin sen takia, että äitisi ihasteli käpyjä ja kuusen tuoksua. Metsä ja luonto yleensäkin on monelle rauhoittava paikka. Kyllä metsäpolkuja on niin leveitä ja tasaisia, joissa talvella on hiihtoladut ja pururadat, että hyvin pääsisi pyörätuolillakin. Voi vaikka autolla mennä sinne polun päähän, vaikka sillä invataksilla.

Eikähän sitä pakko ole mennä metsään, voi mennä vaikka lätkämatsiin jos äitisi seuraa jääkiekkoa. Tai kesäteatteriin tai taidenäyttelyyn. Kun menisin käymään, sanoisin että nyt mennäänkin torille juomaan ne viinerikahvit tms. Tai otetaan termari ja mennään puistoon.

Vanhukset saattaa kieltäytyä myös siksi, etteivät halua olla vaivaksi. Itselleni olisi kyllä kärsimystä pitää äitiäni vuosia sisällä kun muistan miten myös hän nautti marjametsästä ja järvistä ja auringosta.

En tunne sinun äitiäsi mutta omat vanhmepani olen hoitanut hautaan ja monta muuta vanhusta läheltä seurannut ja vaikka olisi pahastikin dementoitunut (mitä sinun äitisi ei ole) niin ne pienetkin elämykset kuitenkin parantavat sitä elämänlaatua, vaikka hetkeksi.

13. Oma äitini on nyt 89-vuotias. Hänellä oli aivoverenvuoto 10 vuotta sitten ja sen jälkeen jäi kaikenlaista pientä vaivaa, on pidätyskyvyttömyyttä kävellessä ja esim. yskäistessä tai muussa rasituksessa, on hienoista kävely/tasapaino-ongelmaa, on kuulohäikkää matalat taajuudet ovat täysin poissa ei edes kuulokoje auta, käsissä on tunnottomuutta joka aiheuttaa syömiseen ja juomiseen häikkää.

Äitini oli hyvin menevä ihminen ennen tuota aivoverenvuotokohtausta.
    Hänellä oli todella laaja ystäväpiiri, oli mukana monissa järjestöissä, kävi lähes viikottain kirjastossa, teattereissa, liikkui paljon ulkona, matkusti ja sukuloi. Kaikki nyt ovat vaan jääneet vaikka hän päällisin puolin näyttää täysin terveeltä. Kaupassa käyntikin on jäänyt pikkuhiljaa pois.

Äitini ei halua piereskellä, ei kusta eikä ulostaa housuihinsa muiden ihmisten aikana.
    Eihän mikään noista hävettävä vaiva ole, mutta äitini on sen verran vanhan kansan ihminen, että hänen luonteellaan ei tule koskaan onnistumaan esim. just tuo julkinen piereminen tai kuseminen housuihin vaikka housuissa olisikin vaippa. Oman kehon hallinnan menettäminen on hänelle niin rajoittava tekijä, että se estää käytännössä kaiken sosiaalisen kanssakäymisen.

Minullekin nämä ymmärtämättömät ihmiset hokevat, miksi äitisi ei tullut kylään tai miksi hän ei enää koskaan käy. Sivusta on aina helppoa neuvoa ja sanoa muille, miksi ette tee näin tain noin, mutta käytäntö on kokonaan toinen. Jopa lääkäreistäkin löytyy ajattelemattomia tyyppejä jotka tokaisevat mitä sylki suuhun tuo ymmärtämättä koko ongelmaa.

14. sivusta kuuntelija Vierailija

Ja mikähän se ongelma sitten on. "Ymmärtämättömät ihmise"t, jotka eivät tiedä äitisi "paskaongelmasta" vai sinä joka haukut muita ihmisiä kun nämä bona fide kysyvät miksei äitisi enää liiku missään. Ei kukaan kenenkään pään sisään näe, mutta vanhuksille tulee estoja, jopa ihmispelkoa, koska ovat neljän seinän sisällä. Kun liikkuminen loppuu, rappeutuminen nopeutuu. Näin se vaan menee.

15. Ei minulla mitään ongelmaa ole, sinulla näköjään on.
    Sinä väität, että ihmisen rappeutuminen nopeutuu, kun hän jää neljän seinän sisälle.
    Minä taas väitän, että ihminen jää neljän seinän sisälle vasta siinä vaiheessa kun hänelle tulee sairaus tai este, fyysinen tai henkinen, joka estää sen ulkona liikkumisen.
    Huomaatko, mikä ero näillä kahdella väittämällä on?

Mennäänpä vielä äitini tilanteeseen.
    Ihminen oppii jo 2-3 vuotiaana tekemään tarpeensa muualle kuin housuun.
    Äitini ikäiset (89 vuotias), koko ikänsä kaupungissa asuneet naiset ovat eläneet koko elämänsä niin, että he kihartavat hiuksensa, punaavat huulet, laittavat jakkupuvun päälle ja tiptop kuosissaan olevat kävelykengät jalkaan ennen kuin lähtevät kotioven ulkopuolelle. Ei puhettakaan, että mentäisiin edes hompsuisissa vaatteissa, tukka likaisena, linttaan astutuissa kengissä lähikauppaan.
    Äitini ikäiset naiset käyttävät kotona kotitakkia tai essua vaatteiden päällä, etteivät vaatteet likaannu.

Vaikka olet noin besserwisser ja etevä, et näköjään ymmärrä, miten helvetillinen tressi äitini kaltaiselle ihmiselle on, ja varmaan olisi nuoremmallekin, kun pissat meneekin pöksyyn siinä vaiheessa kun nousee autosta ulos tai jos kumartuu kaupassa ottamaan alahyllyltä jotain tavaraa, ulosteet tulee housuun. Äitini on paskonut housuunsa bussin portaita alas laskeutuessaan, hän on pissanut kenkänsä pilalle päiväkävelyllä muutamaan otteeseen, on paskonut housuun siskonsa luona ja lapsenlapsensa häissä.
    Vahinkoja tapahtui kymmeniä kertoja ennen kuin hän jäi kotiseinien sisälle.
    Kun äitini meni lääkäriin, ensimmäinen lääkäri sivuutti asian mitättömänä, seuraava nuori pojankloppilääkäri tokaisi sinutellen, että sinähän olet jo 83 vuotias, tuo on ihan normaalia noin vanhalle aivoinfarktipotilaalle! Kolmas lääkäri sanoi, että voi voi rouva hyvä, valitettavasti tälle vaivalle ei ole mitään tehtävissä. Lääkäri puhui äidilleni siten kuin 2-3 vuotiaalle lapselle puhutaan vaikka äitini järjessä ei ole mitään vikaa. Äitini on käynyt yli 20 lääkärillä, apua ei ole löytynyt.

Sinulle on varmaan täysin luonnollista tehdä tarpeesi housuun useamman kerran viikossa, mutta äidilleni tämä on ylitsepääsemätön asia. Äitini muisti pelaa, pystyy liikkumaan ihan hyvin, jumppaa yhä päivittäin ja halua olisi käydä vaikka missä, mutta ongelma on ylitsepääsemätön. Sama se varmaan on monen muunkin vanhuksen kohdalla. Hekin tekisivät vaikka mitä, mutta kun ei vaan pysty, syystä tai toisesta.

Mutta tätähän eivät sinunkaltaisesti tyhmät ihmiset tajua. Hoetaan vaan, että neljän seinän sisällä tulee ihmispelkoiseksi ja rappeutuneeksi eikä sen takia halua lähteä enää ihmisten ilmoille!!!!

16. niin turhaa Vierailija

On mennyt rumaksi nämä juttunne ettei näitä viitsi enää lukea. Meillä puhutaan kovasti suvaitsevaisuudesta, mutta todellisuus on tätä.
    Lopettakaa, meille jokaiselle voi sattua mitä tahansa, ei kaikki ole edes iästä kiinni. Antakaa edes vanhusten olla rauhassa.

17. Leenaliisa Vierailija

Olen samaa mieltä. Omituista jankuttamista kun ei tunneta tapausta eikä millään tahdota ymmärtää asioita. Ikivanhaa ihmistä ei ole mikään pakko eikä tarvis enää minnekään kuljetella, jos tämä ei itse sitä halua.

Vanhoilla ihmisillä on rajoituksensa. Hyvä, että joku otti noinkin konkreettisesti asian esille. Kaikkea kun ei tohdi eikä halua täällä kirjoittaa ihan suoraan. Aina ei ole hyväksi vanhan hauraan ihmisen mennä minnekään ihmisten ilmoille jo senkään takia, että flunssan saaminenkin voi olla kohtalokasta. Monet nimenomaan tahtoo olla turvallisesti kotonaan. Sehän on hienoa, jos ihminen pystyy yhdeksänkymppisenä vielä siellä omassa kodissaan köpöttelemään ja elelemään ilman, että hän on ihan vuodepotilaana ja toisten käänneltävänä ja syötettävänä.

18. Sivusta lueskelija Vierailija

No eikö äitisi juuri sitä todista.
    Hoitokodissa jokaisella on vaipat, ja siellä ne on toistensa seurassa, tuli pökäleitä tai kusta.Osa liikkuu rollalla osa pyörätuolilla. Syövät ja katselevat yhdessä telkkaa, osa terapiaryhmissä, kaikilla vaipat.
    Ihmeen agressiivinen muuten olet.Työkaverillasikin muuten voi olla pidätysvaivoja, ei ne keski-ikäiselläkään mitään harvinaisia ole.

19. järjetöntä Vierailija

Helsingissä eräässä uimahallissa käy ihminen joka ulostaa altaaseen, hänet tiedetään mutta ei sanota mitään, koska hänellä on oikeus uida.. Allas joudutaan aina hänen jälkeensä tyhjentämään ja desinfioimaan, muut uimarit joutuvat tietysti poistumaan. Veronmaksajat maksavat. Jossain voisi kulkea se keskitie, joku raja suvaisevaisuudelle.

20. taas netissä Vierailija

Olin vähän aikaa sitten koulutuksessa ja opettaja sanoi ettei missään nimessä kannata surffailla ja hakea tietoa vauva ym. vastaavilta keskustelupalstoilta. Ajauduin eilen ko. sivulle ja lueskelin aika karkeaa arvostelua blogin pitäjistä. Vain yksi kirjoittaja sanoi ettei häntä ärsytä yksikään blogin pitäjä.

Kun tässä viestiketjussa eräs elli kirjoitti iäkkään äitinsä elämästä ajattelin jo varoittaa ettei enää kannata jatkaa asiasta kertomista.

Elleissä on todella lepsua moderointi. Jutuista saattaa joskus olla haittaa ihmisille, joista kirjoitetaan. Sen asian minäkin sisäistin hitaasti.

Ei avuton ihminen voi tulla puolustamaan itseään nettiin.

Ihminen voi eristäytyä monesta syystä. En minäkään kovin mielelläni liehu maailmalla. Olen kotona viihtyvää sorttia. Suunnittelin jo itselleni kaikenlaista. Sain eilen elämäni ensimmäisen ansiosidonnaisen päivärahan. Tänään soi puhelin. Sen takia tulin taas nettiin.
    Mitä teen jos saankin töitä. Ainakin päiväsaikaan tämä elleissä lörpöttely saa olla. Toista se oli, kun olin valtion hommissa. Eihän siellä pellon laidalla muuten olisi jaksanut pakertaa. Elleissä ja netissä oli kiva keventää mieltään.

Noista vaipoista puheenolleen. En ikinä ole tuntenut nenässäni alleen laskeneen tuoksua ja täällä Helsingissä liikkuu todella paljon iäkkäitä ihmisiä kuka milläkin apuneuvolla. Liikutti katsoa yhtenä päivänä maitohyllyllä lyhytkasvuista iäkästä naista, joka sai pinnistelemällä käteensä purkin ylähyllyltä. Sitten hän kaivoi esille suurennuslasin ja alkoi tutkia purkin sisällysluetteloa kuin Sherlock Holmes.

21. se kateus Vierailija

Blogien pitäjät saavat niistä rahaa, siksi niitä aletaan solvaamaan. Joku Kalastajan vaimo on kirjoitellut nettiin ja johonkin lehteen. Olin huomaavinani, että hän saa nyt oman TV-ohjelman, siis moisesta voi päästä ihan julkuksi.
    Täällä ei kannata kirjoittaa samalla nimellä, koska kohta aletaan yhdistelemään ja muodostamaan profiilia, silloin sanoit sitä ja eikö sulla olekaan kymmeniä lapsia tyyliin.
    Muutamat kirjoittavat, mutta yleensä vain kopioivat lehtijuttuja tänne, eivät ikinä puhu omista asioistaan.
    Olen ihmetellyt kuinka ennustajille mummot soitellessaan kertovat ihan kaiken, lasten ja lastenlasten tilanteet. Pieneltä kylältä helppo tunnistaa, joskus hyvinkin intiimit asiat avioliitoista, perinnönjaoista ja lapsettomuushoidoista. Sääli.

22. kuinka niin minä olen agressiivinen?
    En sitten yhtään, olen pelkästään kyllästynyt sinunkaltaistesi ihmisten tyhmyyteen.

Sanoin vain että helppoa sen on aina olla sivusta muita neuvomassa, että miksette tee näin tai noin. Luuletteko ettei ongelmapaikoissa jokainen kivi ole jo käännetty sen asian eteen että vanhuksella olisi parempi olla ja virikkeellisempi elämä?

Mitä se minun äitini todistaa?
    Virtsankarkailussa lorahtaa pikkasen pissaa pöksyyn ja se on kuitenkin hallittavissa oleva asia.
    Äidilläni tulee kaikki mitä suolen sisällä on, ei siis pientä nokaretta ulostetta vaan puntin täydeltä.
    Sama on virtsan kanssa, kaikki mitä rakossa on tulee saman tien ulos, eikä sitä pysty mitenkään estämään. Tai pystyy jos ei syö eikä juo päiväkausiin mitään, mutta siitä on sitten omat seurauksensa.

Sellaista se on kun joku aivojen se osa ei toimi kunnolla missä nämä pidätyshommat on.
    Käsittääkseni tuollainen ongelma pistää pysymään kotona minkä ikäisen ihmisen tahansa, vaikka tekisi mieli olla muualla.
    Jos jollakin keski-ikäisellä olisi samanlainen vaiva kuin äidilläni, keski-ikäinenkin olisi työkyvyttömyyseläkkeellä. Vai meinaatko, että keski-ikäinen paskoo tai kusee surutta housuun ja viis välittää siitä, istuu teatterireissulla bussissa tunnin pari tai kulkee paskavaipassa tuntikausia shoppailemassa?

Se tästä.

23. Huh huh Vierailija

Lopeta täällä oksentaminen ja vie äitisi lääkäriin.
    Puhut niin rumasti, että ihan pahaa tekee. Puhutko tosiaan äidistäsi?

24. mummon tyttö Vierailija

Jotkut toopet täällä syyllistää näitä omaishoitajia, että, hui kauheeta, miks et vie ysikymppistä rollaattorin kanssa käpymetsää haistelemaan, väkisin pidätte sisällä rappeutumassa.
    Hyvä jos joku uskaltaa sanoo suoraan ees yhden syyn miks se ei ehkä oo mahollista. Eihän toi tyyppi äitiään halvenna eikä puhu äidistään rumasti. Hän vetää nokkaan niitä, jotka kehtaa haukkuu kotiin jäävii vanhuksii.
    Toi mieshän puhuu täyttä asiaa.
    Kantsuis sunkin ottaa silmä käteen ja jättää kauhistelut vähemmälle ja lukee huolella mitä kaveri kirjottaa. Tyyppihän sanoi, että hänen äitinsä on käynyt lääkärillä 20 kertaa, joten mitä järkee sen mutsin on taas puoskareille mennä, jos edellisetkään ei ole osanneet auttaa.

25. ne alleen laskevat ihmiset eivät liiku kaupungilla, ovat kotonaan rappeutumassa!
    Ja jos tarkoitat minua tuolla, että ei kannata kertoilla yksityiskohtia, niin mitä haittaa täällä käydystä keskustelusta äidilleni voisi olla? Ei se äitini vika eikä häpeä ole, että pidätyskyky meni sairauden myötä. Sen on fakta, eikä äitini ainoa vanhus ole jolta menee tavarat housuun hallitsemattomasti, joten mikä siinä on, että edes näin anonyyminä sitä ei saisi ääneen sanoa?

Jospa nämä joka paikassa suuna päänä muiden asioita ihmettelevät kerrankin tajuaisivat, että ainakin minua vituttaa kuunnella ihmisiä jotka pohtivat minun kuulteni ja myös selkäni takana minun ja äitini välejä, onko meillä jotain riitaa kun minä en koskaan enää ota äitiäni mukaan sinne tai tänne. Kyse ei ole minun ottamisesta eikä edes siitä mitä mieltä minä olen asiasta. Minä en voi väkisin pakottaa äitiäni ruokakauppaan enkä sukuloimaan.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri