Hae Anna.fi-sivustolta

eläkkeellä olevaa ei hoida kukaan

Viestiketju osiossa 'Eläkkeellä' , käynnistäjänä tn, 02.12.2009.

1. tn Vierailija

Monien vaivojen, sairauksien, hoitovirheiden ja leikkausten seurauksena pääsin vihdoin työkyvyttömyyseläkkeelle kolme vuotta sitten.
    Siinä vaiheessa tutkittiin jonkin verran, ei pystytty kuntouttamaan, annettiin jatkuva vahva lääkitys (mm.opiaatteja kipuklinikalta)ja sen jälkeen ilmeni pari uutta erikoissairautta.
    Näitä hoidettaessa ei aiemmin todettuja sairauksia/kipuja hoida kukaan.
    Oletetaan kai ihmisen vain pärjäävän jotenkin päivästä toiseen.
    Asun yksin ja olen aika epätoivoisessa tilanteessa, ajoittain lähes liikuntakyvytön ja kroonisen neurologisen kivun aiheuttaman "taittumisen" takia.....
    Eläkkeellä oleville järjestetään joitakin kuntoutuksia kelan taholtakin vuosittain.
    Sain ortopedilta keväällä eri erikoislääkäreiden pitkällisen pompottelun jälkeen viimein lähetteen sellaiseen kuntoutukseen.
    Kela hylkäsi hakemuksen, päätöksestä ei voi valittaa.
    Asun yksin.
    Vielä pystyn sentään ajamaan autolla, mutten aina pääse autoon enkä siitä pois.
    Vaikeuksia tuottaa jo p-paikalle menokin.

2. iäkäs elli Vierailija

Varaa aika omalääkärille tai jos sellaista ei ole niin kuitenkin ihan tavalliseen terveyskeskukseen. Valita yhdellä käyntikerralla vain yhtä vaivaa. Länsimaisessa terveydenhuollossa keskitytään yhteen asiaan kerrallaan. Ihan turha yrittää valittaa monta vaivaa samalla kertaa, kun ei se 20 minuutin vastaanottoaika riitä kuin yhteen. Olen joskus saanut kuulla muuta yrittäessäni, että "hoidetaan nyt tätä asiaa" ja siinä sulkee suunsa.

Eläkeikäisten on tosiaan melko mahdoton päästä Kelan kuntoutukseen. Se lienee tarkoitettu työikäisille. Itse pääsin kerran sinne, mutta olinkin silloin vielä töissä. Työkyvyttömyyseläkkeelle jäämisen yhteydessä hoitava lääkäri kirjoitti todistukseen myös, että kuntoutus ei mahdollista. Se tietysti edisti eläkkeelle pääsyä, joten en siitä mutissut vastaan.

Reippaasti nyt vain liikkeelle, itse meidän eläkeläisten on yritettävä pitää huolta kunnostamme, ei sitä kukaan muu tule kotiin tekemään niin kauan kuin pystymme liikkumaan ja jotenkin itsestämme huolehtimaan.

3. tn Vierailija

Niin, eihän sitä työterv.huoltoa eikä -lääkäriäkään enää ole käytettävissä.
    Minua ei tavallinen yleislääkäri pysty hoitamaan, useat eri.lääkärit hoitaneet (kalliisti, yksityisen kautta) vuosien ajan. Esim. lääkitykseni kait sitten ovat loppuikäni samat käytössä, vaikkeivät enä tehoaisikaan, tuskin kipuklinikallakaan pysyy loppuikänsä potilaana.
    Sinne on nimittäin kuukausien jonotus.
    Tuosta kelan järj.kuntoutuksesta:
    tarkoitin juuri "ei työelämässä oleville" järjestettyä kuntoutusta, jollainen olisi pari kertaa vuodessa juuri minun vaivoihini sattuvaa ollut. Pitkäaikaista kroonista kipua ym kärsiville....
    Tarvisin oikeesti apua, miten tulla arjessa toimeen, kun jalat eivät kanna eikä pysty aina edes pukeutumaan. Toki kävelen aina kun pystyn. Istumaan ja istumasta ylös nouseminenkin tuottaa vaikeuksia. Kuitenkin pitäisi päästä edes postilaatikolle ja roskikselle..:(((
    Ruuasta viis, onhan vahvoja lääkkeitä, heko heko

4. iäkäs elli Vierailija

Minä olen päässyt omalääkärin kautta jatkotutkimuksiin ja hoitoihin keskussairaalan poliklinikalle.

Kotipalveluja pitäisi myös olla jokaisessa kunnassa.

5. tn Vierailija

Täällä ei ole omalääkärijärjestelmää.
    Ks:n pkl:lla olen käynyt erinäisiä asioita hoitamassa.
    Syöpälääkäriä ei ole kiinnostaneet ennen sitä tautia olleet vaivat, ne saa pitää.
    Koska ne eivät vaivaa lekuria.
    Olen "vasta" 50+, liian nuori kunnan kotipalvelun asiakkaaksi varmaan.
    Itsellinen yritän olla, ihmettelen vaan kun ei kokonaisvaltaista hoitoa esim. lääkkeiden tarpeen osalta saa mistään.
    Jos vielä 30 v elän ja istun sitten pyörätuolissa, niin kai joku työntelee.......
    Mutta nyt lopetan vuodatukseni netissä ja yritän ottaa pienet ettoset.
    Jos pystyn olemaan pitkälläni.

6. iäkäs elli Vierailija

Kerron vielä omista kokemuksistani.

Kun jäin tai pääsin työkyvytömyyseläkkeelle, työterveyshuolto jäi pois niin kuin se jää. Olin siihen asti käynyt kahdella eri alan erikoislääkärillä osaksi itse kustantaen vaivojani hoidattamassa. Eläkkeelle jäätyäni päätin siirtyä julkisen terveydenhuollon puolelle, koska katsoin ansainneeni 35 työvuodella vähän edullisemmat terveyspalvelut.

Pieni yllätys oli, että kaikki kävi etanan vauhdilla verrattuna entiseen elämään. Toki kiireellisissä tilanteissa apua sain, mutta muuten sain ja saan edelleenkin varautua odottamaan aina seuraavaa "hoitoastetta" useamman viikon tai kuukauden. Toki hätätilanteessa voin aina mennä Ensiapuun, mutta enpä sinne kovin helposti lähde niin kuin ei varmasti moni muukaan.

Jos ei hitautta lasketa, niin palvelu on muuten ollut asiallista ja ystävällistä. Haluamiini tutkimuksiin (ja vähän enemmänkin) olen aina päässyt ja apuakin saanut eikä yksikään lääkäri ole vielä katsonut höpsähtäneeksi vanhaksi mummoksi.

Apua kannattaa hakea.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari