Elämää pessimistin kanssa

  • Viestiketjun aloittaja Optimisti
  • Ensimmäinen viesti
Optimisti
Hei

Miesystäväni on pessimisti. Näkee lähes kaikissa asioissa sen huonon puolen. Huumorintajukin on erikoinen. Itse olen iloinen ja kauneutta, hyvyyttä ja iloisuutta rakastava ihminen.

Onko muista pessimisti /optimisti pareja. Miten pärjäätte vuodesta toiseen. Jos asutte yhdessä niin oletteko alkaneet muuttua pessimisteiksi?
 
Optimisti
Niin sitä tässä juuri mietiskelen, että mitä hyvää.. hmm uskollinen, kiltti, raitis. Meillä joskus huumori jopa kohtaa. Itsesuojeluvaisto on estänyt muuttamasta hänen kanssaan yhteen. Tuskin muutan koskaan. Siksi kiinnostaa miten tuommoisen ihmisen kanssa sujuu samassa kämpässä asuminen vai eikö tuota piirrettä ole tunnistettu? Ihmetellään ehkä vain miten toinen voi olla tuommoinen :)
 
parisuhde
Kuinka voi olla kiltti, jos on pessimistinen luonteenpiirre. Myös naiset osaavat olla yhtä pessimistisiä. En oikein tiedä, kuinka vastata ap. kysymykseen. Kun en tiedä, mistä riitaa tulee tai mikä asia hiertää parisuhteessa. Itselläni on mies, joka näkee asiat usein eri tavalla kuin itse koen. Mies arvostelee jotain ihmistä esim. tv:stä ja itse taas näen asian aivan toisin. Joskus sanon ääneen, että pitikö sanoa noin pahasti. Mies taas puhuu, että sanoo oman mielipiteensä.
 
Optimisti
Kuinka voi olla kiltti, jos on pessimistinen luonteenpiirre. Myös naiset osaavat olla yhtä pessimistisiä. En oikein tiedä, kuinka vastata ap. kysymykseen. Kun en tiedä, mistä riitaa tulee tai mikä asia hiertää parisuhteessa. Itselläni on mies, joka näkee asiat usein eri tavalla kuin itse koen. Mies arvostelee jotain ihmistä esim. tv:stä ja itse taas näen asian aivan toisin. Joskus sanon ääneen, että pitikö sanoa noin pahasti. Mies taas puhuu, että sanoo oman mielipiteensä.
Eika pessimistin tarvitse olla ole paha ihminen. Hän vain näkee asioissa epäkohdat ensimmäisenä, ei juurikaan sano mitään positiivista tai kehuu esim. harvoin. Ei se mitään kun sen tietää. Emme oikeastaan riitele ollenkaan varsinkaan kun olen oppinut ymmärtämään hänen luonteenlaatuaan paremmin. Eihän Sinun tarvitse minulle vastata jos et ole pessimistin kanssa parisuhteessa??
 
Viimeksi muokattu:
parisuhde
Taidat olla itsekkin pessimisti ja se on tarttunut niin kuin virus kumppaniltasi. Ensin sanot, että toinen näkee epäkohdat ensin, mutta itsekkin sorrut samaan. Kuinka voin ennustaa, millainen parisuhteesi joskus onnistuu saman katon alla. Jos olet oppinut ymmärtämään luonteenpiirteen toisesta ja hyväksynyt kaiken. Ja miksi vastasin, koska puolisoni näkee asiat aivan toisin kuin minä juuri pessimistin lailla.
 
Optimisti
Taidat olla itsekkin pessimisti ja se on tarttunut niin kuin virus kumppaniltasi. Ensin sanot, että toinen näkee epäkohdat ensin, mutta itsekkin sorrut samaan. Kuinka voin ennustaa, millainen parisuhteesi joskus onnistuu saman katon alla. Jos olet oppinut ymmärtämään luonteenpiirteen toisesta ja hyväksynyt kaiken. Ja miksi vastasin, koska puolisoni näkee asiat aivan toisin kuin minä juuri pessimistin lailla.

En pyytänyt ennustamaan mitään kun en usko ennustuksiin. Anteeksi! Ensimmäisestä viestistäsi ei käynyt ilmi, että olet parisuhteessa pessimistin kanssa.

En mielestäni ole saanut "virusta" ainakaan vielä, mutta jos asuisin pessimistin kanssa niin niin voi näköjään käydä :)
 
Viimeksi muokattu:
parisuhde
En pyytänyt ennustamaan mitään kun en usko ennustuksiin. Anteeksi! Ensimmäisestä viestistäsi ei käynyt ilmi, että olet parisuhteessa pessimistin kanssa.

En mielestäni ole saanut "virusta" ainakaan vielä, mutta jos asuisin pessimistin kanssa niin niin voi näköjään käydä :)
Olen edelleen sitä mieltä, että ajattelet pessimistin lailla. Eläkä takerru pikkuseikkoihin, kun en tarkoittanut ennustaa mitään tulevaa. Se on sinusta kiinni ja miten elämäsi rakennat ja millaisen ajatusmaailman kanssa elää. Ei nyt kovin tarttuvaa ole, jos itse näen paljon huumoria asioissa ja ihmisissä. Aina voi suuntaa vaihtaa ja väliin on hyvä rypeä itsesäälissä. Mutta ei saa liikaa miettiä ja uskoa itseensä on hyvä asia. Siis rakastaa maailmaa ja kaikkea hyvää!
 
Viimeksi muokattu:
Optimisti
Olen edelleen sitä mieltä, että ajattelet pessimistin lailla. Eläkä takerru pikkuseikkoihin, kun en tarkoittanut ennustaa mitään tulevaa. Se on sinusta kiinni ja miten elämäsi rakennat ja millaisen ajatusmaailman kanssa elää. Ei nyt kovin tarttuvaa ole, jos itse näen paljon huumoria asioissa ja ihmisissä. Aina voi suuntaa vaihtaa ja väliin on hyvä rypeä itsesäälissä. Mutta ei saa liikaa miettiä ja uskoa itseensä on hyvä asia. Siis rakastaa maailmaa ja kaikkea hyvää!

En viitsi enää vääntää kanssasi tästä aiheesta.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä
Mun ukkoni suojelee itseään siten, että sano aina varmuuden vuoksi, että" eipäse kuitenkaan onnistu". Tosin minusta kuulostaa vähän sellaiselta, jotta koko sen lapsuuden perheen jäsenet suhtautuva kaikki vastaavissa tilanteissa samoin, tuntuu olevan ihan lempilause. Heiltä tuntuu aina puuttuvan jotain ja niitä luetteloidaan, vaikka kaikilla on elämä ja puitteet tosi hyvin.

Väännämme keskenämme siitä vitsiä, minä kun olen täysi vastakohta. Hänen lasinsa on aina puoliksi tyhjä, kun se minulla on puoliksi täysi. Viimeksi eilen kehotin häntä listaamaan minulle hyvät asiat, kun hän luetteloi, mitä vielä puuttuu, jotta hän olisi tyytyväinen. Onneksi meillä on samankaltainen huumorintaju, eikä nämä johda riitoihin tai mökötykseen. Toki mies itsekin sisällään tietää, jotta olisi kohtuutonta olla tyytymätön.

Meillä tämä pessimisti/optimisti-parisuhde luo humoristisia tilanteita. Kyllä tämä pessimisti on osannut lohduttaa ja tukeakin, kun elämä on minut kontilleen lyönyt. Silloin hän on saanut minut näkemään valoa pimeyden keskellä.
 
Optimisti
Hei

Kiitos Sinulle "Täällä". Tämä on osoitus, että parisuhde pessimistin kanssa voi toimia kun on huumorintajuinen toinen osapuoli, luulen, että meilläpäin on vähän sama asetelmä kuin teillä.

Tärkeintä on ymmärtää, että ihmisluonteet ovat erilaisia ja hyväksyä myös pessimistin elämänkatsomus. Luulen, että olen tehnyt kuitenkin "hyvää" pessimistin luonteenlaadulle ja saanut jopa jotain pieniä muutoksiakin aikaiseksi.
 
mismit
Kumppanini on vahvasti pessimistinen ja välillä hänen kanssaan on haastavaa olla. Yhdessäolon mukavuus riippuu siis paljolti pessimistisyyden voimakkuudesta. Jos se on niin vahvaa, että suhtautuu omaan itseen ja suoriutumiseen lähtökohtaisesti niin pessimistisesti ettei normaalista elämisestä tahdo sen vuoksi tulla mitään niin tulee olemaan vaikeaa katsella vierestä. Ei esim. usko omiin mahdollisuuksinsa elämässä ja on lähtökohtaisesti jo epännistunut.

Olen kokenut haasteelliseksi sen kun olen itse kohdannut haasteita elämässä ja kumppanin pessimistinen suhtautuminen ja epätoivon lauseet tuntuvat pahentavan asiaa. Silloin kaipaisi jotain muuta tueksi kuin lauseita "tuleekohan tuosta nyt mitään" "ei taida onnistua" jne. Hän voi siis omalla pessimistisyydellään syöstä kumppaninsakin syvemmälle surkutteluun mitä olisi tarpeen. Pessimistiä on myös hyvin vaikea lohduttaa tai rohkaista.
 
Hahaa
Ei pessimisti ole sen pahempi kuin optimistikaan. Sama kuin muissakin persoonallisuuden piirteissä: eivät ne ole huonoja tai hyviä. Ne ovat aina molempia.
Itse olen ihan järkyttävä pessimisti! Syynä on vaikea lapsuus ja ehkä ihan geenitkin. Mieheni taas on todella optimisti. Molemmat osaamme nauraa toisillemme. Tuo rikkautta elämään nähdä asia toisin! Toisin kuin moni tuntuu luulevan, pessimisti ei ole välttämättä ankea. Itse harrastan todella pahaa huumoria. En ajattele ilkeitä asioita ihmisistä enkä puhu muista koskaan pahaa.Pessimismini liittyy omaan elämääni. Siitä on ollut myös hyötyä. Sanotaan, ettei pessimisti pety.
Mutta ehkä miehesi ei ole sinulle oikea? Kun epäilet. Ja koska aina on otettava koko paketti.
 
Optimisti
Ei pessimisti ole sen pahempi kuin optimistikaan. Sama kuin muissakin persoonallisuuden piirteissä: eivät ne ole huonoja tai hyviä. Ne ovat aina molempia.
Itse olen ihan järkyttävä pessimisti! Syynä on vaikea lapsuus ja ehkä ihan geenitkin. Mieheni taas on todella optimisti. Molemmat osaamme nauraa toisillemme. Tuo rikkautta elämään nähdä asia toisin! Toisin kuin moni tuntuu luulevan, pessimisti ei ole välttämättä ankea. Itse harrastan todella pahaa huumoria. En ajattele ilkeitä asioita ihmisistä enkä puhu muista koskaan pahaa.Pessimismini liittyy omaan elämääni. Siitä on ollut myös hyötyä. Sanotaan, ettei pessimisti pety.
Mutta ehkä miehesi ei ole sinulle oikea? Kun epäilet. Ja koska aina on otettava koko paketti.
Niinpä. Olen epäillyt jo 14 vuotta enkä ole muuttanut yhteen :). Kyllä meilläkin on hetkemme ja tämä järjestely toimii. Viime vuosina olen vasta oppinut ymmärtämään että ihmiset tosiaan on erilaisia. Ymmärtää voi hyväksyä ei tarvitse kaikkea. Näillä mennään - vielä.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä