Hae Anna.fi-sivustolta

Elämänkatsomuksista keskustelu ja henkiset ihmiset

Viestiketju osiossa 'Yliluonnolliset ilmiöt' , käynnistäjänä Black symphony, 11.07.2010.

1. Sinttu-60 Vierailija

Riitoja ja vastoinkäymisiä ei pääse pakoon niitä kieltämällä tai kiertämällä. Koska ne syntyvät omista ajatuksista, ne tulevat taatusti vastaan seuraavan kulman takana. Ainut todella omaan elämään vaikuttava teko on miettiä miksi haluan kokea moista eli siis luon moista elämääni ? Enkö salli itseäni rakastettavan vaan mieluummin rangaistavan ? On jo aika oivaltaa, että ei ole mitään ulkopuolellamme, vaan kaikki lähtee itsestämme. Valitse rakkaus ja usko, että olet rakkauden arvoinen tässä ja nyt ja sellaista tulet kokemaan. Älä anna maailman koskaan uskotella muuta. Maailma heijastaa meille sen, mitä itsestämme ajattelemme, aina ja erehtymättä :). Hyökkäyksen kohteeksi voi joutua vain, jos ajatuksin tai teoin hyökkää ensin toista vastaan. Täydellinen hyökkäämättömyys on ainoa suoja.

t. Sinttu

2. A.Mur Vierailija

Yleensä selviydyn ajattelemalla että en hyväksy tilannetta tai tekoa, mutta ihmisen itsessään hyväksyn kyllä.
    Toista ihmistä ei voi muuttaa. Mutta omaan suhtautumiseensa voi vaikuttaa.
    Näin pyrin tekemään siksi että se lisää mielenrauhaa ja vähentää stressiä.

Omat vastuuni ja velvollisuuteni tuottavat minulle riittävästi haasteita. Niistä selviytyäkseni tarvitsen mielenrauhaani.

3. Sivustaseuraaja Vierailija

Mua hämmästyttää, että täällä syytettiin Vesimiestä tuoksi ap:ksi ja syydettiin niskaan omia oletuksia hänestä ja sitten ei puhua pukahdeta mitään kun huomattiin oma moka. Ei mitään pahoittelua. Sekö on henkistä? Kannattaisi katsoa joidenkin henkistenkin peiliin ennenkö alkavat toisten vikoja luettelemaan. Saattaa olla niin että samat viat sieltä näkyy.

4. maa Vierailija

Kyllä on. Useinhan just 'henkiset ihmiset' ovat myös niitä rikkinäisiä ihmisiä. He hakevat henkisyydestä ja kaikesta siihen liittyvästä oheismateriaalista itselleen apua korjatakseen omaa rikkinäisyyttään. Aivan, voisin jopa sanoa, että jokainen henkisen tien kulkija kulkee ensiksi tätä polkua, eli hän korjaa ensin itsensä ja vasta sen jälkeen todella kykenee auttamaan toisia. Valitettavasti jotkut itsensä korjaajat vain jäävät polkemaan paikalleen, ei pääse eteenpäin vaan jumittuu paikalleen tappelemaan omien tuulimyllyjensä kanssa. Ja tälläiset ihmiset sitten menevät myös takapakkia isoin harppauksin henkisyyden etsinnässään saatika sitten siinä itsensä korjaamisessa. Valitettavasti näitä 'raakkeja' on ja jotkut jopa seuraavat silmät ummessa heidän osoittamaansa tietä.

5. heliopolis unrec Vierailija

Kylläpä juurikin näin.

6. Amur Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    2
    Sinällään se rikkoutuminen tai säröily kuuluu kasvuun ja kehittymiseen. Jos ihminen pitkään toimii itseään vastaan eikä osaa kuunnella itseään ja sisäistä ääntään (tai ei sitä usko) seurauksena on rikkoutuminen, tavalla tai toisella.

Ainakin itselläni tämä hajoaminen on ollut edellytys kasvulle. Enkä yhtään epäile että eikö samankaltainen särkyminen voisi tapahtua itselleni uudelleen. En pelkää sitä. Ainakaan tänä aurinkoisena päivänä.

7. heliopolis unrec Vierailija

Asiahan menee niin että kun ihminen ei osaa arvostaa itseään, hän ei kuuntele omia tuntemuksiaan. Hän ei myöskään arvosta muita, vaikka mielestään ajattelee ja toivoo kaikille hyvää, saattaa esim. kontrolloida ikäänkuin hyvin tarkoitusperin. Hän myös usein törmään ihmissuhteissan kontrolloijiin ( tämän vuoksi täällä on niin paljon puhetta narsismistakin)Itsensä arvottomaksi kokeminen on perua lapsuuden kokemuksista ja vuorovaikutuksesta. Tästä seuraa suuri ongelmia ja kriisejä elämässä jotka synnyttävät sitten tarpeen löytää rakastava taho kun maailmasta tai itsestä ei siihen ole. Tämä aiheuttaa uudenlaist suhtautumista itseen ja omien vaurioiden kohtaamista, mikä on todella hyvä asia, kaikkien psyyke ei anna tässä asiassa periksi.
    Siksi henkiset opetukset ovat niin pullollaan sitä itseen menemistä ja itsensä rakastamisen taito, sisäisen lapsen parantamista. Sovun tekemistä maailmankaikkeuden ja itsen välillä. Yksinkertainen asia, jonka jälkeen ihmisen on hyvä olla ja elää tuleepa eteen mitä hyvänsä.

Minua harmittaa nuo kaikenlaiset monimutkaiset opetukset joihin ihmiset sotkeentuvat pyörimään kuin kalat verkkoon. Henkisyydestä tehdään jotain sellist mitä ihminen ei omilla aivoillaan voi ratkaist ja jää todellisesta elämästä sivuun.

8. Solana Vierailija

Näin on. Ihmisten sinisilmäisyys ja sokeus joskus ihan säälittää. Jos joku tuikkaa siihen illuusion ilmapalloon neulalla, niin seuraukset tunnetaan.

Kuljemmeko me ihmiset kehää? Suurissa maailman uskonnoissakin on sama malli. Alunperin yksinkertaisten sanoen on jokin hyvä ajatus, mutta sensijaan että antaisimme sen elää ja kehittyä vapaana teemme siitä vahvan rakennelman kieltoineen ja käskyineen, jota rakennelmaa sitten puolustamme henkeen ja vereen asti kysymyksiä vastaan. Kysymysten, jotka vartavasten pitäisivät ajatuksen elävänä. Siihen sen liekki tukehtuu ja saa aikaan vapaissa ja etsivissä mielissä vain ahdistusta. Siitä seuraa sitten seuraa jälleen uusi "hyvä ajatus" jne. ja toivottavasti siltikin edistymme. Raamattukin muuttui, UT on paljon lempeämpi kuin VTn silmä silmästä ja hammas hampaasta.

9. Sanna Vierailija

Amur: "Ainakin itselläni tämä hajoaminen on ollut edellytys kasvulle"
    Juurikin noin! Voi olla myös niin että kuulee itseään ja silti odottaa kunnes kokee tarpeeksi ja hajoaa. Joskus "itse" opastaa tekemään juuri niin että saa näkökulmaa ja ymmärrystä. Olisi kamalaa jämähtää paikalleen eikä hajoamista ja kasvua tapahtuisi.
    Muullakin tavalla voi oppia ja kasvaa mutta on asioita joita oppii vain suostumalla rikkoutumaan.

10. Sinttu-60 Vierailija

Henkisyydessä ei ole kyse vain omien traumojen parantamisesta. Se on pienintä, mitä siinä haetaan. Oletko ajatellut, että traumat myös lapsuudessa syntyvät jostakin ? Mistä ? Ajatteletko, että ne olivat vain sattumaa silloin ja nyt seuraukset korjataan ? Oletko ajatellut mistä sodat, luonnon katastrofit, sairaudet, kouluampumiset, suuronnettonuudet ja kuolema tulevat ? Henkinen ihmisen määritelmänä on, että henkinen ihminen ymmärtää, että kaikki ulkopuolellani ovat peilejä minusta. Vain sen oivaltamalla, voi lähteä parantamaan sekä maailmaa että itseään. Tuo pieni itse on monelle henkiselle ihmiselle jäänyt jotenkin paitsioon, kun suuri hätä on muista. Mutta minä, kaiken alkulähde olen ainut, joka parannusta tarvitsee. Kun minä paranen täysin, joka tasolla, paraneminen laajenee ihan itsestää "peileihini" eli ulkopuoliseen maailmaan. Henkinen ihminen on kasvanut "aikuiseksi", ottanut vastuuta muustakin kuin pienestä itsestään, mutta ymmärtää myös, että muita ei voi parantaa, ennenkuin on itse kunnossa.

Sykäys muutokselle ja paranimiselle on sen asian myöntäminen, että en ole ihan niin onnellinen kuin kuuluisi olla. Teen asioita, joista en pidä, näen ihmisiä, joita en rakasta ja rritelen täällä. Henkinen ihminen ymmärtää, että hankausta ei saisi olla minkään kanssa.

Mielestäni on turha sinällään puhua henkisestä ja ei henkisestä. Moni henkisenä itseään tituleeraava ei kykene ymmärtämään henkisyyden peruslähtökohtaa ja taas ei henkinen voi hyvinkin oivaltaa rakkaudesta paljon enemmän. Uskoisin, että henkisyyteen nimikkeenä liittyy valtava Jumalan pelko ja halveksunta kiihkouskovaisia kohtaan, koska nähdään, että ei siellä sitä rakkautta ole, vaan useimmin tuomitsevuutta. Ei kannata kuitenkaan heittää lasta pesuveden mukana. Voi käydä kuten minulle, että ainoastaan nimikkeet asioille ovat hämänneet ja sieltä löytyykin kaikki se, mitä itsekin ajattelee. Tuntosarvet herkkinä ja rakkautta ja huumoria vähän enemmän kehiin. Ei tämä niin vakavaa ole. olemme kaikki samasta lähteestä ja samanlaisia. Pikku asioilla, joista kinastelut syntyvät ei ole mitään merkitystä ja pahansuopaisuudella vahingoittaa loppujen lopuksi ainoastaan itseään.

t. Sinttu

11. heliopolis unrec Vierailija

Vastaan kun kysyit. Ei, en ajattele että henkisyydessä on kyse vain omien traumojen parantamisesta, vaan kokonisvaltaisesta tasapainosta mailmnkaikkeuden ja sen lakien kanssa. Traumojen pranemisen seuraus on kuitenkinjuuri tuo mainitsemsi aikuismainen vastuunotto omasta elämästään ja sen ymmärtäminen että kaikilla on vastuu omastaan. Tämä ei siis sulje pois auttamista, kunhan se ei ole itseisrvo ja tapa korottaa itseään.
    Ei, en ajattele että trumat ovat sattumaa. Ne ovt tekojen seurauksia. Kenen tekojen, ja kuinka kauaskantoisia, sillä ei ole väliä. Joka teolla kuitenkin on seurauksensa.

Itse en lähtisi määrittelemään henkisiä ihmisiä. Useimmat ihmiset ajattelevat asioist henkisesti, kukin tavallaan.
    Ajattelen niin että tuo mainitsemasi pienen itsen unohtaminen ja muista huolta kantaminen on juuri sen huonon omanarvontunteen seurausta, jota peitetään ns hyvällä toiminnalla. Tosiasissa ei luoteta siihen että mailmankaikkeus pyörii oikella tavalla ilman itseä, ja muut pärjäävät ilman minun säätelyäni.

Olen myös huomannut että henkisyydessä on tuota Jumalan pelkoa. Itsestä pitää tehdä Jumala että tämä pelottava termi saadan siedettäväksi ja kaikki omaan hallintaan.

12. Ei jaksa kirjautua kun täälä kesäpaikassa kestää niin kauan.

Tästä olen samaa mieltä ja sitten aiheuttaa ärsytystä toisissa kun alkaa "pelastamaan" heitä, sekaantuu heidän tekemisiinsä tai alkaa vaatimaan kuinka toisen pitää käyttäytyä ja miten reagoida. Ei toista voi tuolla lailla pyrkiä hallitsemaan. Tottakai toista saa auttaa jos on oikeasti tarve mutta pitäisi erottaa koska se menee kontrollin puolelle. Joku muu vissiin kirjoittikin siitä joidenkin henkisten kontrolloimisen tarpeesta. Pitää kontrolloida toisia ihmisiä.

Tästä oon taas eri mieltä. Ihmisyyteen kuuluu ne hankauksetkin, jos ottaa tuon asenteen niin silloin pankkoaa sisälleen negatiivisia tunteita ja räjäyttää ne sitten päin toisen kasvoja, kun ei kuitenkaan luonnollisesti pysty niitä siellä sisällä loputtomiin pitämään. Tai sairastuu jos ei niitä pura.

Täysin samaa mieltä.

13. heliopolis unrec Vierailija

Veskari, samaa mieltä on olen kanssasi siitä että hankauksetkin kuuluvat elämään ja ihmisyyteen. Niissä punnitaan sellaista asiaa esim kuin toisen erävän mielipiteen kunnioittaminen ja suvaitsevaisuus. Niissä joutuu omien asenteiden kanssa vastatusten. Johtaa helposti itsekontrolliin jos hankauksia ei saa olla. Ja itseä kontrolloiva ihminen kontrolloi myös muita.

14. Tähän vielä lisäisin sen, että jotkut ihmiset pitää kinasteluna, hiillostamisena, kimppuun hyökkäämisenä sellaista jota itse kuvittelet ihan normaaliksi keskusteluksi. Tämä tulee usein silloin kun omataan eri kanta keskusteltavaan asiaan. Silloin olen yleensä aiva silmät suurina ihmettelemäs että mitä hittoa....??? Kun ystävien ja sukulaisten kanssa olen tottunut kiivaastikkin keskustelemaan asioista, silti ei välejä lyödä poikki ja otsaan leimaa. Kaikki on edelleen ystäviä ja asiat ok. Se on mun mielestä aikuismaista.

Tommonen turhauttaa ja saa ärsyyntymään ja sitte voi itsekkin sanoa asiattomuuksia.

15. leah (ei kirj.) Vierailija

Tästä olen samaa mieltä ja yllä oli hyvinkin viisaita ajatuksia aiheesta.
    Suomalaiset ovat helposti sellaisia, että mitään ei saisi sanoa päin naamaa ja sitten se menee selän takana vaahtoamiseen, useinkin.
    Tämä taas aiheuttaa sankkaa energiaa näiden puhumattomien välille, kun asia ei ratkea vaan leijuu ajatustasolla edestakaisin.
    Olen ollut tätä vaikenemisen kulttuuria viimeaikoina kurkkua myöden täynnä, myös täällä,
    kun olen joskus sanonut jotain ehkä pikkaisen kovaäänisesti se on tulkittu epähenkiseksi.
    Asioista puhuminen oikeilla nimillä on myös kieletty ja epähenkistä, sitten en kuulu siihen kategoriaan ja pysyn siitä poissa muutenkin, koko sana henkinen on pikkaisen teennäinen, olen mielummin ihminen ja se ei ole mielestäni itseäni alentavaa.

16. Awa* Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Lainaus:
    Alkuperäinen kirjoittaja Sinttu-60 [​IMG]
    Pikku asioilla, joista kinastelut syntyvät ei ole mitään merkitystä ja pahansuopaisuudella vahingoittaa loppujen lopuksi ainoastaan itseään.

t. Sinttu

Veskari: "Tähän vielä lisäisin sen, että jotkut ihmiset pitää kinasteluna, hiillostamisena, kimppuun hyökkäämisenä sellaista jota itse kuvittelet ihan normaaliksi keskusteluksi. Tämä tulee usein silloin kun omataan eri kanta keskusteltavaan asiaan. Silloin olen yleensä aiva silmät suurina ihmettelemäs että mitä hittoa....???"

Tähän sinä Veskari olet itse usein syyllistynyt ja siksi asiattomuuksiin sortunut. Näinhän itsekin totesit.

Last edited: 19.07.2010

17. Minusta on ihmisen aliarvioimista, kun menee ja korjaa toisen kirjoittamaa tekstiä. Jokaisella on oma tyyli kirjoittaa ja se pitäisi hyväksyä.

18. Awa* Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Korjasin kielioppivirheet, koska Veskarin kirjoituksesta en aluksi saanut oikein selvää. No... palautin Veskarin viestin alkuperäiseen asuunsa. Anteeksi kaikille, jotka pulttia tästä ottivat.

Se, mitä haluan korostaa, on se, että pitää pitäytyä alkuperäisessä aihepiirissä - enkä suinkaan tarkoita vain täällä vaan muillakin palstoilla.

Last edited: 19.07.2010
  19. Sem Voima kanssamme

Saadut tykkäykset:
    20
    Anna olla, jokainen lukija lukee niinkuin itselleen suo.

20. Awa* Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Yritän antaa olla Sem... tälle Yliluonnolliset-palstalle kun tuodaan aiheita, joiden aloitukset ovat ihan muilla palstoilla, siksi kannanottoni.

21. Amur Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    2
    Keskustelut kulkevat omia polkujaan. Niinhän se menee tavallisessa elämässäkin.

22. tervas elli Vierailija

Sähän sem tämän aiheen tiedät, olet usein käsittänyt täysin yksinkertaisen aiheen niin päin kuusikkoa kuin suinkin.

23. Sem Voima kanssamme

Saadut tykkäykset:
    20
    Elämä läpäisee kaiken osa-alueen, ellei niin ole, sitä keinotekoisesti rajoitetaan ja sellainen elämä ei ole tasapainoista eikä täyteläistä elämää, vain turhaa jarruttamista. Mielipiteissä on eroja, ja niistä me jokainen sitten luomme raja-aitaa itsellemme askel askeleelta. Mutta emme siis voi sitä muiden puolesta määritellä kun ei riitä sellaiseen valta yli ihmisen oman voiman.

24. Awa* Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Totta.

25. Sem Voima kanssamme

Saadut tykkäykset:
    20

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri