Eläkeläismummot on todella törkeitä! Ja nimenomaan mummot, papat on herrasmiehiä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tänään kaupassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tänään kaupassa

Vieras
Mikä siinä on, että kun naisille tulee riittävästi ikää, niin naisista tulee täysin käytöstavattomia minäminä-tyyppejä? En ikinä ole nähnyt kenenkään muun kiilaavan kauppajonoissa, kuin eläkeläismummojen. Kaikki muut osaa jonottaa kiltisti ja ottaa oman paikkansa jonon hänniltä, mutta nää mummot, ne vaan tepastelee siihen kassahihnan päähän ja eivät ole näkevinäänkään muita ihmisiä.

Tänäänkin kaupassa jonotin kiltisti, kunnes jostain siihen mun eteeni kiilaa mummo. En sanonut ensin mitään, kun ajattelin että ehkä nainen katselee jotain lehteä tms siitä kassalta ja siirtyy jonon hännille hetken päästä. Mutta ei, mummopa siirtyi tyylikkäästi jonon mukana eteenpäin. Yleensä en jaksa sanoa mitään (ja varmaan sen varaan tää mummo laskikin, ehkä ihmiset ei viitsi sanoa juuri koskaan mitään), mutta tällä kertaa ihan periaatteen vuoksi en pitänyt suutani kiinni. Sanoin että anteeksi, mutta jonon pää on kylläkin tuolla takana. Mitä tekee mummo? Pyytää anteeksi ettei huomannut ja siirtyy jonon päähän? Ehei. Mummopa alkaa väittämään että hän on kyllä ollut tässä kohtaa jo vaikka kuinka kauan ja ettei jononpää silloin ollut missään muualla. Mun takana on vanhempi herrasmies, joka puuttuu asiaan ja sanoo että kyllä se nyt vaan on niin että te kiilasitte jonossa, vaikka siinä olettekin jo seissyt jonkin aikaa. Mummo jatkaa jotain valittamista, ehkä sitten nykynuorison huonoista käytöstavoista ja kiilaa seuraavaan kassajonoon..

Eikä tää ollut ihan eka kerta. Musta ois todella kiva tietää, mikä saa eläkeläismummot käyttäytymään noin ja ihan jatkuvalla syötöllä? Minkätakia eläkeläispapat muistavat käytöstavat ja sen miten jonotetaan, mutta mummoilla tää jää täysin unholaan? En voi käsittää. Joku yliopisto vois ottaa tästä oivan tutkimuskohteen ja selvittää tän mysteerin.

Olen huomannut saman, joskin sellaisilla "oikeilla vanhuksilla" on yleensä hyvät käytöstavat. Vaan nämä nykyajan seniorikansalaiset tukkivat käytävät, puskevat kärryillään muiden päälle anteeksi pyytämättä, kiilaavat jonossa ja valittavat kaikesta. Muutaman kerran, kun olen pitänyt ovea aukia tällaiselle 60+ täti-ihmiselle niin olen saanut osakseni valitusta, kun kuulema kuvittelen, että hän on niin vanha ettei itse pääse. Asiakaspalvelutyössä nämä tyypit olivat niitä epäkohteliaimpia, teinitkin käyttäytyvät paremmin. Joskus tarjouduin kantamaan raskaat ostokset ja yksi luojan lahja maailmalle väitti että yritän varastaa hänen maitopurkkinsa. Samoin taloyhtiössä suurin osa näistä ei edes tervehdi.

80+ mummot ja papat taas yleensä käyttäytyvät kauniisti, päästävät ohi käytävillä, sanovat kiitos ja saattavat väläyttää jopa hymyn auttajalle. Saatetaanpa jopa rupatella naapureiden kanssa.

Minä en ole ikinä joutunut kiilatuksi missään jonossa mummon toimesta. En ikinä. Koskaan en ole myöskään saanut osakseni minkäänlaista avautumista vanhalta ihmiseltä. Ainoan kerran, kun olen joutunut suukopuun oli toinen osapuoli 30 ja 40 välissä oleva nainen, joka katsoi oikeudekseen kiilata suoraan jonon keulille. Jonossa olijoista kaikki muut myös katselivat seinille, kun minä asiaan puutuin. Ei puhettakaan, että kukaan olisi asettunut puolelleni. Eli ei liene voi yleistää. Paitsi ehkä sen osalta, että kukaan ei kehtaa puuttua.

Riippuu tosiaan mummon iästä , mutta jos on jossakin 60 - 70 vuoden välissä kutsutaan sitä ikäpolvea koukkukyynärpäiksi. Niiden lapsuus hurahti Suomen jälleenrakentamisen ja pulan syövereissä. Koululuokat olivat isoja, vanhemmat henkisesti toipumassa sodan kokemuksista tai peräti sairastuneet (fyyisesti, psyykkisesti) sen vuoksi, aikuisten aikaa lapsille ei vaan ollut, sotaorpoja ja evakkoja kiusattiin/hävettiin, siis mistään ei saanut kiitosta ja koko ajan piti olla enemmän kuin lapsi. Sitten pitää puurtaa työelämässä ilman kehumisen sanaa ja kun viimein on aikaa möyrii Suomi taloustaantumassaan vuosikausia, eikä lähimmäisetkään arvosta tarpeeksi. Sen takia olo on paha ja on kiva kostaa muille sitä pahaa oloaan.

Kierrän ne koukkukyynärpäät tosi kaukaa, enkä taatusti ala olemaan niille mietään mieltä. Pari kertaa on tullut turpiin ihan asiasta ja pahimmillaan yksi seurasi mua kadulla pitkään, kunnes uhkasin soittaa poliisit. Siis ihan siivo noin ulkoisesti, mutta veti herneen nenuunsa kieltäessäni sitä kiilaamasta bussiin ennen muita. Koko bussimatkan se ukkonsa kanssa kurkotteli kaulaansa päästäkseen mun kimppuuni heti kun lähden bussista pois. Silloin opin, että mieluummin muhikoot oloissaan.

Muuten, iäkäs sukulaiseni 80 vee käy aika lailla matkoilla ja totesi ihan samaa, miten koukkukyynärpäät tönivät hänetkin, ikäihmisen, pois tieltään.

Ikävä kyllä noin se menee. Kaipa ne on sitten perhe-elämässään ja kodissaan olleet aina kynnysmattoina ja sitten sellasena seitsemänkymppisenä tulee mittari täyteen ja ne taantuu jonnekin ihan kolmivuotiaan tasolle. Kunnioitapa sitten semmosta :D. Mieluummin kerrän noi kaukaa.

Kyllä ne papatkin joskus osaa ;). Eilen naapurin eläkeläispappa tyynesti kärräsi lumia pihaltaan meidän tontille. Jäin sitten ikkunaan tuijottamaan, että mitä helevettiä se nyt oikeen puuhaa. Meinasin just nostaa sälekaihtimet, että se paremmin huomais mut siinä ikkunassa. Sattui vilkaisemaan ja äkkiä rupes kärräämään lumia metsikköön oman tonttinsa vieressä (no, niinkään ei saisi tehdä) mulkoillen sitten meidän ikkunaan kiukkuisen näköisenä, kaiketi kun joutui ottamaan muutaman askeleen enemmän ;).

Olen huomannut saman myös!
Asiakaspalvelutyössä vastaan tuli usein. Nämä rouvat ovat niitä joita ei hävetä ollenkaan marmattaa kassan hiuksista/nopeudesta/hitaudesta/paketointityylistä/jne jne.

Yleensä jos tulee kadulla vastaan, vedän kiireellä polvenkorkuiseni tieltä, koska huitovat lapsia kävellessään kassilla tai kävelevät vain suoraan päälle.

Jos ovat liikkeellä miehen mukana, niin mies saattaa pahoitella jälkeenpäin tai selitellä naisen käytöstä.

Olen huomannut että jos mahdollista niin ei suinkaan kannata ärsyttää heitä, eli vältelkää!

Meidän taloyhtiössäkään eivät tervehdi, kuikistelevat kyllä ikkunoista sisälle ja motkottelevat milloin mistäkin.

Joskus luin jostain tutkimuksesta, että tuo vanhojen naisten äkäisyys johtuu siitä, että vanhoilla naisilla kasvaa testosteronitaso ja tekee niistä äkäisiä. Miehillä taas vanhemmiten nousee estrogeenitaso, joten siksi vanhat papat on lepposia. :lol:

Yhteistyössä