Hae Anna.fi-sivustolta

Elåkkeellä on kivaa

Viestiketju osiossa 'Eläkkeellä' , käynnistäjänä marttamummonsiskopuoli, 15.03.2014.

1. maide Vierailija

Voi miten ihanan keväinen päivä täällä pääkaupungin kupeessa. Aamulenkillä ollessani löysin ensimmäisen Leskenlehden, oli oikein rypäs. Naapuri tosin tiesi kertoa, että sinivuokkojakin on jo löytynyt maljakkoon asti. Että näin kesää kohti ja kesäaikaakin kohti, eikös sitä kelloa taas jossain lähitulevassa siirrellä. Jotenkin tuntuu, että joutaisi lopettaa tuo kesä- ja talviaika juttu, sama aika niin kuin oli ennenkin ja hyvin meni, päivä kerrallaan vanhennuttiin.
    Mukavaa viikonloppua ketjulaisille.

2. Eläkkeellä olo on todella ihanaa ja ANSAITTUA!

Surullinen olen, kun tapasin tuttavan, joka alkoi moittia eläkkeelle jääviä: "siinä sitten syövät nuorten leipää". Tarkoitti, että nuoremmat joutuvat maksamaan meidän eläkkeet.

Yritin varovasti sanailla, että silloinhan nuoremmille aukeaa (ehkä) duunipaikkoja, kun vanhemmat lähtee eläkkeelle. Kerroin myös, että useimmat ovat tehneet yli nelikymmenvuotisen työrupeaman, johon ei ehkä enää pysty nuoremmat (ei varmaan hänkään, kun ikää on jo reilusti yli 50, ja työvuosia takana vajaat 20). Lisäsin vielä, että me maksoimme eläkerahastoon heti työhön mentyämme, mutta eläkekertymä alkoi vasta 24 vuotiaana (nyt eläkekertymä alkaa 18 v.).

Lopuksi totesin, että olen juuri jäänyt eläkkeelle, ansaitusti. Sanoin, että tee ne samat 43 v työtä, kuin minä, katsotaan sitten mitä kuuluu ja mitä mietit esim. v. 2036, olet silloin n. 79 vuotias.

No, emme taida olla edes tuttaviakaan enää. Haittaakse?

3. kiva Vierailija

Ainakin minä olen myös itse maksanut koulutukseni, ei silloin edes lukio ollut ilmaista. En ole ikinä saanut asuntotukea enkä muutakaan avustusta mihinkään. Lapsilisää tosiaan maksettiin jo myös minusta äidilleni. Nautitaan me vaan ansaituista eläkepäivistämme. Nykyisin ei ole lukukausimaksuja kouluissa eikä yliopistoissa, opiskelijat saavat asumistukea ja lapsiperheitä tuetaan kaikella tavalla. Jos joku meitä kadehtii, niin antaa kadehtia.

4. eikös Vierailija

sinivuokot ole rauhoitettuja?

5. on on Vierailija

-ei niitä saa myydä mutta omalta tontilta voi noukkia maljakkoon.

6. saa niitä Vierailija

Saa niitä poimia maljakkoon,kunhan ei juuripaakkuineen revi ylös.

7. vuokko Vierailija

annetaan kukkia luonnossa, jookos.

8. Justiin(s)a niin Vierailija

Komppaan nimim. kiva!

Itse en joutunut maksamaan lukiosta (mamma o. pappa betalade). Sen jälkeen olen itse maksanut koulutukseni ja elämiseni.
    Olen maksanut eläkettäni vasta 24 vuotiaasta, vaikka olen työskennellyt jo 16 vuotiaasta saakka.
    En ole hakenut opinto-lainaa, en arava-lainaa, enkä mitään muutakaan avustusta.
    Lapsilisä on yhdestä lapsesta saatu, joka oli tosi tarpeeseen silloin.

Olemme maksaneet lapsemme yliopistokoulutuksen koska ajattelimme, että tulevaisuus olisi toiveikkaampaa ilman velkataakkaa.

9. on kivaa Vierailija

Eläkkeellä on kivaa se on totta. Niin kivaa,että lääkäriinkin lähteminen tympäsee,kun se katkaisee päivän hauskemmat hommat. Minulla on kohta hammaslääkäriin meno ja tympii lähteä. Pakko vain on,kun hampaasta lähti paikka. Mieluimmin olisin kotona,kun vettäkin sataa taivaan täydeltä.

10. sama täällä Vierailija

Multa lohkes paikan vierestä. Yksityiselle menen, en jaksa jonottaa.

11. jo vain Vierailija

on kiva olla eläkkeellä. Puoli vuotta on mennyt kuin siivillä.

Nukun klo 8-9 aamuisin. Keittelen kahvit, teen aamupalan, luen tunnin verran hesaria ja juon muutaman kupillisen kahvia. Sitten puen päälle ja ulos kävelylenkille. Siellä menee 1-3h. Säällä ei ole väliä. Pistän päälle vaatteita sään mukaan. On nautinto käydä lenkillä kelilllä kuin kelillä. Esim. tämänpäiväiset sadekuurot olivat ihania. Ihokin tykkää kun on kosteutta ilmassa. Teki mieli hyppiä vesilammikoissa kuin pikkutyttönä. En kehdannut kuitenkaan.

Ruokakauppa on kotikulmalla, siellä käyn lenkillä käydessäni lähes päivittäin ostamassa tuoreet kasvikset, ei tarvitse isoa määrää kantaa kerralla.

Lenkin jälkeen ruuan laittoa, ruokaa nassuun ja keittiön siivous.
    Sitten suihkuun, hiusten laitto ja meikkiä naamaan + vähän parempaa päälle ja ulos kaupungille, mutta vain jos huvittaa ja jos vaikka teatterissa on menossa jotain katsottavaa tai tekee mieli tavata tuttuja. Kaupungilta tulen kotiin joskus. Joskus jo ennen klo 18, joskus hyvinkin myöhään, riippuu ihan siitä mitä on päivän agendassa ja ketä tapaan.

Kotiin tultua iltapala + iltapesu, yökkärit päälle ja kirjan lukemista, siitä nukkumaan joskus klo 22-02 välillä. Näin sitä arkipäivät kuluu kuin huomaamatta. Perjantaisin imuroin, pesen vessan ja pyyhin pölyt.

Viikonloppuisin teen mitä huvittaa. Käyn tanssimassa, lasten luona, mukavaa, lempeää ja rakasta ex-anoppiani moikkaamassa vanhainkodissa 100km päässä lasteni kanssa tai sitten en tee mitään.

Eipä voi valittaa ei. Elämä on enemmän kuin mukavaa nykyisin.

12. kuusviis Vierailija

Kuullostaa niin mukavan lokoisalta olosi, en voi muuta kuin onnitella;) Kateellinen en kuitenkaan ole, jokaisella meillä on omat huolemme ja ehkä murheemmekin. Eläkkeellä minäkin olen ja päiväni itse suunnittelen, paljon ulkoilua ja liikuntaa yleensäkin, ystävien ja läheisten tapaamisia. Mikä tässä on ollessa kun terveyttä on piisannut. Pienehkö eläke rajoittaa villimpiä suunnitelmia. Kuitenkin hyvillä mielin päivästä toiseen.

13. leppoista eloa Vierailija

Minä olen ollut eläkkeellä nyt jo pian kolme vuotta ja unentarve on huomattavasti vähentynyt.
    Valvomme mieheni kanssa yli puolen yön ja usein teen kryptoja ennen nukahtamista. Mies pelaa shakkia tietokoneen kanssa.
    Aamuisin nukumme joskus 8-9:n välillä herään jo kuudelta,vaikka kiirettä ei ole mihinkään. Sanomalehteä emme enää tilaa,vaan luen lehdet tietokoneelta samalla,kun käyn postilaatikollani. Ihan leppoisaa tämä elo on nykyisin. Joskus kepsuttelen lähikirppiksellä. Samalla vien roskat ja saan raitista ilmaa ja liikuntaa. Nyt kesäksi odotan vieraita pohjoisesta:)

14. minä64v Vierailija

ja lämmittävät jopa saunan. Töissä ollessa mietin, että huh huh, kyllä minä vaan nukkuisin.
    Nyt kun itse jäin eläkkeelle, herään aikaisin, ja aamulla tekisi mieli laittaa sauna päälle, mutta en kehtaa vettä valuttaa kerrostalossa. Perhana kun on aikaa nukkua, tässä sitä ollaan ...
    Lehti on minulle tärkeä, nettilehti ei sovi, haluan selata lehden ja juoda kahvin.
    Toki minä netissä olen liikaakin, mutta Hesarin tahdon vielä kotiin. Hesari on kuihtunut niin pieneksi ettei enää herätä minua, postilaatikko ei kolahda kuten ennen. Kohta se kai leijailee suoraan sänkyyn :)

15. N54 Vierailija

Entisessä asunnossani monesti lämmitin saunan ennen töihin lähtöä ;) Olen aamuvirkku ja joskus herään jo klo 5. Käänsin saunan päälle, keittelin kaffet ja kun se oli juotu kera aamun lehden, menin saunaan. Ehdin saunaan vaikka olisin herännyt klo 7 kun on liukuva työaika. Työmatka kesti 8 minuuttia ;) No, nyt kun muutin työmatka kestää n. tunnin eikä enää ole saunaakaan mutta tottapuhuen en ole kaivannut.

Hei, kyllähän sitä suihkussa muutenkin aamulla käydään, monet menee jo kuudeksi töihin ja sitä ennen pesulle pitää voida mennä. Ja jotkut tulee yöllä töistä. Ei kai sitä vettä en enempää saunoessa lasketa kuin suihkussakaan.

16. Heinävedellä Vierailija

Me muistaakseni kävimme jossakin Heinävedellä,jossa tuo strutsitila oli.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri