Elämä on ihan käsittämättömän rankkaa nyt... Kolme alle kouluikäistä ja työt! Kuinka te jaksatte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ruusunen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ehdottomasti jaatte heräämisvuorot, ja silloin kun saatte jonkun katsomaan lapsia hetken nukutte itse. Kaupassa voi käydä erikseenkin. Isot satsit ruokaa pakkaseen kerralla, niin jokaista ateriaa ei tarvitse valmistaa aina alusta asti.

Mäkin olen julma äiti ja jos meillä yritettäisiin kukkua aamuviideltä ilman pakottavaa syytä, tulisi hyvin äkkinäinen passitus takaisin petiin. Nukkuuko keskimmäinen vielä päiväunia? Jos nukkuu, auttaisiko niiden poisjättäminen aikaisiin aamuihin?

Pystyisittekö palkkaamaan siivoojan kotiin vaikka parin viikon välein, niin pääsisitte siitä suurimmasta siivoushärpäkästä. Se tekee jo paljon kun pääsee edes jonkin verran vähemmällä imuroinnilla, pölyjen pyyhkimisellä ym.

Ehdottomasti jaatte heräämisvuorot, ja silloin kun saatte jonkun katsomaan lapsia hetken nukutte itse. Kaupassa voi käydä erikseenkin. Isot satsit ruokaa pakkaseen kerralla, niin jokaista ateriaa ei tarvitse valmistaa aina alusta asti.

Mäkin olen julma äiti ja jos meillä yritettäisiin kukkua aamuviideltä ilman pakottavaa syytä, tulisi hyvin äkkinäinen passitus takaisin petiin. Nukkuuko keskimmäinen vielä päiväunia? Jos nukkuu, auttaisiko niiden poisjättäminen aikaisiin aamuihin?

Pystyisittekö palkkaamaan siivoojan kotiin vaikka parin viikon välein, niin pääsisitte siitä suurimmasta siivoushärpäkästä. Se tekee jo paljon kun pääsee edes jonkin verran vähemmällä imuroinnilla, pölyjen pyyhkimisellä ym.

Ei mekään herättäisi keskimmäisen kanssa, ellei pojalla olisi todella kauhea uhma tällä hetkellä. Jos käskee takaisin sänkyyn niin poika hiipii sieltä hetken päästä huomaamatta ja menee herättämään sisaruksensa tai sitten tekee jotain muuta pahojaan vanhempien nukkuessa, eli ei voi jättää yksin. Ihan kauhea vaihe tällä pienellä miehellä....

Kotona ei nuku päiväunia, mutta tarhassa haluavat välttämättä pistää nukkumaan. Nukahtaakin siellä yleensä nopeasti, mutta vaikutus yöuniin näkyy. Ollaan sovittu tarhan kanssa että antavat nukkua korkeintaan tunnin, mutta tuntuu että siitäkin luistetaan aina tilaisuuden tullen.

En jaksa lukea koko ketjua, mutta silmääni osui tuo ruuan laitto kohta. Kahden päiväkoti-ikäisen töissäkäyvänä yh:na olen pyrkinyt organisoimaan kaiken mahdollisimman hyvin, jotta arjesta selvittäisiin jotenkin. Asia mihin voitte itse vaikuttaa on tuo ruuan valmistaminen. Itse suunnittelen perjantaina seuraavan viikon ruuat, lauantaina käydään kaupassa ja sunnuntaina teen ruuat viikolle valmiiksi. Osa saa jäädä jääkaappiin, osa pakastimeen. Teen pääasiassa ruokia, joissa kaikki on valmiina. Ei siis enää mitään lisukkeiden tekemistä työpäivän jälkeen. Keittoja, kiusauksia, laatikoita jne. Ruoka on siis valmiina n. 15 minuutissa siitä, kun tullaan töistä/pk:sta kotiin.

Voimia!

Kuullostaa rankalta, voimia!

Itselle tuli mieleen nämä helpotukset:
- heräämisvuorot arkisin
- vapaapäivinä molemmille vanhemmille muutaman tunnin päivälepoaika
rauhassa ( toinen esim. ulkoilee lasten kanssa )
- ruokien suunnittelu / valmistus sunnuntaina ennakkoon ainakin keskiviikolle asti
- palkattu siivous väh. 2 kertaa / kk niin itselle jää pelkkää pintasiivousta
- säännöllisin väliajoin mahdollisuus yöhön ilman lapsia (= yöheräämistä) joko miehen kanssa yhdessä tai erikseen

olisiko ihan mahdoton ajatus nukkua jonkinaikaa kaikki samassa huoneessa. Loppuisi yöllinen ravaus huoneesta toiseen ja saisit vaan puoliunessa rauhoitella heräävää lasta nousematta itse. Voisiko aamuvirkulle herääjälle sanoa että viideltä on vielä yö ja nyt nukutaan, piste? Mä en ikipäivänä suostuisi herään viideltä! :D oon varmaan ihan hirvee äiti mut sanoisin että herää keskenäsi, minä nukun...

Mä pidin nuorempana ihan sekopäisenä sitä, että joillain on jopa jättisuuri sänky perhepetiä varten. No, en pidä enää, koska meilläkin samassa huoneessa ja osin myös samassa sängyssä nukkuminen pitää meidän vanhemmat toimintakykyisinä. Ahdasta voi olla, mutta lapset nukkuvat heräämättä aamuun asti, kun saavat nukkua vierekkäin tai vanhempiensa kyljessä. Ei ole selvästikään ainakaan näitä meidän ihmisenpoikasia tarkoitettu nukkumaan ilman toisen ihmisen lämpöä.:)

Aloittajan tilanteessa mä voisin tehdä radikaalejakin nukkumajärjestelyjä öiden rauhoittamiseksi, koska vihaan väsynyttä oloa niin paljon. Levänneenä kaikki on helpompaa.

[QUOTE="ruusunen";25752385]Ei mekään herättäisi keskimmäisen kanssa, ellei pojalla olisi todella kauhea uhma tällä hetkellä. Jos käskee takaisin sänkyyn niin poika hiipii sieltä hetken päästä huomaamatta ja menee herättämään sisaruksensa tai sitten tekee jotain muuta pahojaan vanhempien nukkuessa, eli ei voi jättää yksin. Ihan kauhea vaihe tällä pienellä miehellä....

Kotona ei nuku päiväunia, mutta tarhassa haluavat välttämättä pistää nukkumaan. Nukahtaakin siellä yleensä nopeasti, mutta vaikutus yöuniin näkyy. Ollaan sovittu tarhan kanssa että antavat nukkua korkeintaan tunnin, mutta tuntuu että siitäkin luistetaan aina tilaisuuden tullen.[/QUOTE]

Seuraako tuosta mitään rangaistusta? Jos meillä rupeis joku hihhuloimaan aamuviideltä ja vielä tahallaan herättäen muut, en kyllä hyväksyisi sitä ja antaisin myös lapsen ymmärtää ettei niin saa tehdä. Sais mennä vaikka pihalle riehumaan yövaatteissa, kyllä se varmaan sieltä takaisin tulis mielummin omaan sänkyynsä ku hetken olis siellä palellut! Näin niinkuin ääriesimerkkinä.. :D

Seuraako tuosta mitään rangaistusta? Jos meillä rupeis joku hihhuloimaan aamuviideltä ja vielä tahallaan herättäen muut, en kyllä hyväksyisi sitä ja antaisin myös lapsen ymmärtää ettei niin saa tehdä. Sais mennä vaikka pihalle riehumaan yövaatteissa, kyllä se varmaan sieltä takaisin tulis mielummin omaan sänkyynsä ku hetken olis siellä palellut! Näin niinkuin ääriesimerkkinä.. :D

Meillä on jäähyt käytössä ja pojalle on kyllä asiasta puhuttu keskimäärin kaksimiljoona kertaa... Pojalla on hieman kehitysviivettä, enkä ole ihan varma ymmärtääkö hän tätä asiaa. Pitääkin ensi kerralla neuvolassa kysyä millaiset rangaistukset olisivat pojalle selkeitä kun jäähyt eivät kyllä tunnu hänen kohdallaan tepsivän viittä minuuttia kauempaa.

Voisiko aamukukkujalle laittaa vaikka lasten videon pyörimään tunniksi...? Sen ajan saisi vanhemopi nukkua vaikka sohvalla jos lasta ei voi jättää yksikseen.
Ja ehdottomasti yöhoitovuorot!!!

Meillä enää onneksi vain yksi pieni... Ja itse olinkin kotona ne pahimmat vuodet. Siis silloin kun oli useampi pieni yökukkuja ja kävelijä...

Kuullostaa tosiaan rankalta.. Mutta hyviä ideoita on tullut. Mä kanssa ehdotan uusia nukkumisjärjestelyjä. En itse selviäisi noin vähällä unella. Meillä poika nukkui ekan vuoden perhepedissä,sen jälkeen ja edelleen (poika nyt 2v3kk) nukutetaan omaan sänkyyn omaan huoneeseen ja saamme näin illan aikaa olla omassa rauhassa. Kun mennään itse nukkumaan haetaan poika meidän sänkyyn,jossa nukkuu aamuun asti. Yöllä ei enää juuri herää,tai 'heräilee' mutta puoliunessa voi itse juuri silmiä avaamatta taputella toisen uneen. Joku pitäisi outona,että lapsi kannetaan vanhempien sänkyyn yöllä,mutta näin saamme itse nukkua,en jaksaisi nousta jokaiseen ininään ja istua toisen sängyn vierellä hyssyttämässä ja taas koittaa itse nukahtaa miettien koska seuraava herätys tulee. Meille on kesällä tulossa toimen lapsi ja aijon kyllä alkuun pitää kaikki samassa huoneessa nukkumassa,kunnes näkee miten tilanne muotoutuu.

Toisekseen,aamuheeäilyt miehen kanssa vuorotellen,jotta toinen saa nukkua. Herännyt aikuinen voisi hoitaa kaikki aamutoimet,jotta niistäkin saisi parina päivässä viikossa vapaata. Ja päiväunia. Ja voisiko uhmaikäisellä aamuvirkulle laitttaa aamulla lastenohjelmat? Meillä myös noustava lapsen kanssa aina koska muuten terrorisoi kaikkea,mutta viikonlopun lastenohjelmia katsoo itsekseen,jolloin saadaan nukkua.

Hmm,ruokailun helpottaminen mullakin tulis mieleen. Pakkaseen ruokaa ja valmiiksi etukäteen. Kauppareissut mahdollisimman tehokkaiksi,ettei tarvii usein käydä kaupassa.

Luulen,että kun saisitte edes tuon uniasian järjestymään paremmin,niin jaksaisit jo taas hieman erilailla.

Voimia arjen pyöritykseen.

Joku pitäisi outona,että lapsi kannetaan vanhempien sänkyyn yöllä,mutta näin saamme itse nukkua,en jaksaisi nousta jokaiseen ininään ja istua toisen sängyn vierellä hyssyttämässä ja taas koittaa itse nukahtaa miettien koska seuraava herätys tulee. Meille on kesällä tulossa toimen lapsi ja aijon kyllä alkuun pitää kaikki samassa huoneessa nukkumassa,kunnes näkee miten tilanne muotoutuu.

Teillä on samanlainen asenne kuin meillä. Meidän lapset nukutetaan vahempien sänkyyn ja kannetaan nukkuvina omiinsa. Jos ollaan tosi väsyneitä tai unet ovat jäämässä lyhyiksi, tungetaan parisänkyyn nukkuvien lasten sekaan ja unohdetaan omat sängyt ja heräilyt siltä yöltä. Jos ahtaus ärsyttää, voi toinen vanhemmistakin mennä tyhjään lapsen sänkyyn, koska tärkeintä on vain päästä vaakatasoon. Ajattelen niin, ettei tää enää montaa vuotta kestä ja nyt mennään siitä mistä aita on matalin. Pikkuvauva-aikaan, kun turvallisuuden takia ei voitu nukkua läjässä, oli meillä patja vuoteen vieressä, ja sinne putosi aina se, joka ei muualle mahtunut. Ankea järjestely, mutta saatiinpa nukuttua:)

[QUOTE="ruusunen";25752468]Meillä on jäähyt käytössä ja pojalle on kyllä asiasta puhuttu keskimäärin kaksimiljoona kertaa... Pojalla on hieman kehitysviivettä, enkä ole ihan varma ymmärtääkö hän tätä asiaa. Pitääkin ensi kerralla neuvolassa kysyä millaiset rangaistukset olisivat pojalle selkeitä kun jäähyt eivät kyllä tunnu hänen kohdallaan tepsivän viittä minuuttia kauempaa.[/QUOTE]

Meillä on myös ollut aikainen heräilijä. Sovittiin välillä lapsen kanssa, mitä hän tekee, jos herää ennen kuin muut. Kirja viereen, pieni kippo muroja, leluja, joista ei lähde ihan tolkuton ääni. Lapsi laittoi lukuvalon päälle ja puuhaili sängyssään hetken. Ei tuo alkuun jaksanut puolta tuntia kauempaa, mutta oli sekin jotain :D Nykyäänkin tuo lapsista herää usein ekana ja jää vieläkin itsekseen puuhastelemaan jotain hiljaista. Ystävän lapsella oli kello huoneessaan ja sovittuna kellonaika, jota ennen ei saa tulla herättelemään muuta perhettä. Hänkin lueskeli sängyssään ja odotteli oikeaa aikaa, mutta todella herätti siinä vaiheessa kaikki :D

Yhteistyössä