Elämä vilkkaan erityislapsen kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Tuntuu, ettei mihinkään saa mennä, ettei lastani hyväksytä minnekään kun hän koheltaa. Saattaa tehdä monenlaista tyhmyyttäkin, mutta hän on vasta lapsi! Erityislapsi. Häneltä ei voi vaatia samaa kuin muilta ikäisiltä. Tottakai "räyhään" hänelle kun hän tekee typeryyksiä, mutta tilanteet joissa mennään ihmisten ilmoille, ovat vain hyvin haasteellisia.
Tuntuu että muut kammoavat tilannetta. En haluaisi, että omaa lastani, jopa herran tähden aikuiset ihmiset katsoo tietämättään paheksuen (keskeyttää vaikka keskustelun, tms. mikä toki on epämiellyttävää), miksei ihmiset voi vain hymyillä ja hyväksyä että lapsi on arvokas ja ihana, ja hymyn arvoinenkin, vaikka hän olisi erilainen, kuin se oma kullannuppu, joka sattuu olemaan hiljainen hissukka ja jolla ei tulisi mieleenkään koheltaa, olla tottelematon tai karata ties minne jos katse sekunniksi herpaantuu.
Miksi muut äidit ovat niin ilkeitä??
Onko muilla samanlaisia kokemuksia. Olen todella surullinen oman poikani vuoksi, jos joudumme eristäytymään muiden ihmisten tapaamiselta siksi että hän aiheuttaa häslinkiä. Minulle hän on rakas ja tärkeä, millaisena vain. Surullista erityishuomiota vaativan lapsen kanssa vain on ne sisarukset, jotka mahdollisesti täytyy myös saada hoidettua ja hekin vievät äidin huomiota ja energiaa.

Millaista tyhmyyttä tekee, ja miten niihin reagoit?

Jos esim. satuttaa muita lapsia tai rikkoo toisten omaisuutta, niin sellaista ei saa eikä kuulu ymmärtää.

Vilkkaus, puheen keskeyttäminen, uhmakohtaukset yms taas ovat ihan luonnollisia asioita, kun kyseessä on lapsi. Oli sitten erityinen tai ei :)

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Millaista tyhmyyttä tekee, ja miten niihin reagoit?

Jos esim. satuttaa muita lapsia tai rikkoo toisten omaisuutta, niin sellaista ei saa eikä kuulu ymmärtää.

Vilkkaus, puheen keskeyttäminen, uhmakohtaukset yms taas ovat ihan luonnollisia asioita, kun kyseessä on lapsi. Oli sitten erityinen tai ei :)

Ei useinkaan riko mitään tai satuta toisia, vaatii tosiaan sen jatkuvan valvonnan ja ohjauksen tosiaan. En voi kunnolla keskustella toisten aikuisten kanssa, koska lapsi keskeyttää. Ikää 4. Ei juurikaan uhmakohtauksia, mutta riehuu eikä saa kontaktia. Tai jos saa, pitää mennä hiljaiseen paikkaan ja siihen se aika sitten kuluukin rauhoittumista odotellessa.

Toisin sanoen emme ole tervetulleita mihinkään koska muut äidit kokevat lapseni liian häiritsevänä. Se on tuntuu epäreilulta lapsen kannalta kaikesta huolimatta, vaikka tosi ymmärrän että muut vanhemmat kaipaavat rauhaa. Se on vain hölmöä, että nämä arvioijat ovat niitä, joiden oma lapsi on rauhallinen, joten miksipä heidän pitäisi kärsiä tästä kun se on toisten ongelma. Kaikki on nykyään niin helkatin itsekkäitä. :(

Mulla on 6-vuotias erityislapsi. Päällisin puolin kuin kuka tahansa ikäisensä, ongelma on paljon paljon syvemmällä mutta valitettavasti heijastuu lapsen käyttäytymiseen ja mm. uuden oppimiseen. Ehkä noin vuoteen en ole enää jaksanut miettiä, mitä jotkut ulkopuoliset hänestä ajattelevat. Tietynlaisia menoja vältän tai minimoin, mutta muuten elämme aivan normaalia elämää, kaikkine vauhtineen ja vaaratilanteineen :)

Lapsi ei koskaan ole satuttanut ketään tahallisesti tai rikkonut tavaroita, että sen puoleen ulkopuoliset ovat "turvassa". Mutta jotkut vaan ovat niin yksinkertaisia, etteivät ymmärrä että kaikki vammat tai "viat" eivät näy ihmisessä päällepäin. Se on heidän ongelmansa, ei minun. Olen jutellut asioista mm. lasta hoitavan lääkärin kanssa ja se on auttanut minua olemaan välittämättä muista. Läheiset ihmiset tietävät lapsen erityistarpeet, mutta muille en ole tilivelvollinen.

Meillä on 7v erityislapsi ja vaatteiden sovitus kaupassa on oma taiteenlajinsa. Vaatteita kun pitäisi sovittaa niin alkaa kauhea huuto. Yritä nyt siinä sovitaa talvivaatteita kun ihmiset katsoo. Tää on näitä pahempia.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Meillä on 7v erityislapsi ja vaatteiden sovitus kaupassa on oma taiteenlajinsa. Vaatteita kun pitäisi sovittaa niin alkaa kauhea huuto. Yritä nyt siinä sovitaa talvivaatteita kun ihmiset katsoo. Tää on näitä pahempia.

Miks niitä vaatteita täytyy kaupassa sovittaa?
Mikset ota kotiin sovitettavaks?- näin mä teen ja onnistuu ihan ok. Mulla 6-vuotias erityispoika.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:

Mikset ota kotiin sovitettavaks?- näin mä teen ja onnistuu ihan ok. Mulla 6-vuotias erityispoika.

Ei meidän kaupoissa voi kotia viedä sovitettavaksi! Kyl ne pitää ostaa heti ja jos menee pieleen eikä oo pienempää kokoa saatavilla niin hankalaksi menee, kun pankkikortilla maksan.

Alkuperäinen kirjoittaja anteeksi vaan mutta:
erkkari tai ei, riehuvat holtittomat lapset ei ole meille tervetulleita.

Kaikki normaalit lapset riehaantuu joskus, varsinkin kavereiden kanssa :whistle:
Pitääkö teillä istua kuin kirkon penkissä? Mä laitan muksut ulos, jos meno yltyy liian vauhdikkaaksi sisällä.

meillä myös erkkari poika 6v. minä myös sovitan vaatteet kotona ja tuosta katsomisesta pahasti niin vaikkei ois erkkarikaan niin jotkut kattoo heti jos itkee huutaa saa raivarin tai jotain kaikesta ei kannata välittää ! tsemppiä kyllä meidän seuraan ainakin mahtuu monenlaista muksua. kyllä suvaitsevaisiakin ihmisiä löytyy rohkeasti vaan ! älä eristäydy se vain vaikeuttaa tulevaisuudessa sekaan vaan! rohkeutta se on kyllä raskastakin tämä erkkarin äitinä olo tiedän!

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:

Kaikki normaalit lapset riehaantuu joskus, varsinkin kavereiden kanssa :whistle:
Pitääkö teillä istua kuin kirkon penkissä? Mä laitan muksut ulos, jos meno yltyy liian vauhdikkaaksi sisällä.

Normilapseen saa kontaktia, normilapsi tottelee ja rauhoittuu eikä ole holtiton ja riehu kuin hullu.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:

Ei meidän kaupoissa voi kotia viedä sovitettavaksi! Kyl ne pitää ostaa heti ja jos menee pieleen eikä oo pienempää kokoa saatavilla niin hankalaksi menee, kun pankkikortilla maksan.

Sovi avokaupasta, silloin voit palauttaa tuotteen takaisin kauppaan sovituksen jälkeen, kunhan laput on paikoillaan. Saat rahat takaisin palauttaessa. Ale tuoteiden kanssa tuo ei aina ole mahdollista, mutta kyllä normaalihintaiset yleensä onnistuu samaan kokeiltavaksi.

Itse ostan usein jostain H&M:ltä vaatteita ja palautan sitten, jos eivät ole sopivia. Joskus otan toista isompaa kokoa vaihdossa. Kannattaa kysyä aina kassalta vaihto- ja palautusoikeudesta.

kyllä muistan kun omat lapset tappelivat puistossa kerran ja heittivät pillimehunsa maahan, siinä muutama äiti kuiski "kuinka kamalaa" ja pyörittelivät päitään. No, nyt tämän toisen äidin lapsi on teininä varsinainen hullu.

Normilapseen saa kontaktia, normilapsi tottelee ja rauhoittuu eikä ole holtiton ja riehu kuin hullu.

No, meidän erityiset käyttäytyvät kylässä pääsääntöisesti varmasti paremmin kuin keskiverto terveet lapset. Mutta jostain syystä teille ei kyllä kylään haluttaisikaan... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

No, meidän erityiset käyttäytyvät kylässä pääsääntöisesti varmasti paremmin kuin keskiverto terveet lapset. Mutta jostain syystä teille ei kyllä kylään haluttaisikaan... :whistle:

Oletko ap vai miksi tunget nenäsi joka asiaan? Ap sanoi että hänen erkkari on holtiton ja riehuu, eikä osaa olla kuten tavalliset lapset. Riehuvat holtittomat pysykööt poissa meiltä.

Oletko ap vai miksi tunget nenäsi joka asiaan? Ap sanoi että hänen erkkari on holtiton ja riehuu, eikä osaa olla kuten tavalliset lapset. Riehuvat holtittomat pysykööt poissa meiltä.

Kuten sanottu, tuollaisen asenteen omaaville ihmisille en haluaisikaan kylään. En vaikka lapseni olisivat terveitä ja käyttäytyisivät kuin enkelit. =)

muoks. ja siis itsestäänselvyytenä pidän sitä ettei kenenkään lapsen, sen enempää erityisen kuin "taviksenkaan" anneta satuttaa muita tai rikkoa omaisuutta. Ei edes niin kovin häiritä toisten leikkejä. Mutta se että lapselle keskittyminen tai hiljaa paikallaan olo sattuu olemaan keskivertoa vaikeampaa tekee lapsesta ei-toivotun vieraan... :/

En itsekään välttämättä nauti siitä että sukulaislapsi 4v puhuu lähes katkeamatta, keskeyttää aikuisten juttuja, ei meinaa malttaa istua ruokapöydässä ruokailun loppuun asti, aloittaa tunnin sisällä varmaan kymmentä eri leikkiä ja yrittää kokoajan hakea huomioa. Muttei tulisi mieleenikään ajatella hänelle porttikieltoa siksi.

Sama juttu muuten meillä! Vaikka poju on nopea liikkeissään, kylässä ja "yleisillä" paikoilla käyttäytyy pääsääntöisesti kuin unelma :) Siksi monet ulkopuoliset ei aina uskokaan millainen toinen puoli lapsessa on...

Yhteistyössä