Elämää kaksitasoisessa asunnossa vauvan ja taaperon kanssa. Toimiiko yhtään? Hyvät ja huonot puolet.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Haluaisin kuulla hyviä puolia ja kokemuksia, koska mä en löydä tästä tyylistä asua juur mitään hyvää. Portaat ovat yksi kirosana tässä perheessä. Miten te muut olette tulleet toimeen taaperon ja vauvan kanssa, kun asunto on kahdessa tasossa?! Vai pitääks suosiolla muuttaa yhteen tasoon?

Mun mielestä aivan loistava asua kahdessa kerroksessa. Muksut saa nukkumaan yläkertaan rauhassa ja alakerrassa ei tartte niin hissutella kun jos lapset nukkuis viereisessä huoneessa. Kaikki "tarvittava" on alakerrassa ja yläkerrassa lähinnä käydään pesulla, nukutaan ja sinne saa karata hetkeks jos tarvii lapsivapaata aikaa.

Meillä on kodinhoitohuone ylhäällä. Päivät ollaan pääasiassa alhaalla, mutta ku vauvan pukluvaatteita ja omia pukluisia pitää vaihtaa kymmenen kertaa päivässä, niin vaatteita pitää tuoda ja viedä ylhäältä alas. Lisäksi noi yläkerran huoneet ovat ihan vettä keittämässä siellä, ei taaperoa voi sinne yksin jättää leikkimään eikä vielä leikkisikään siellä yksin. Ylhäällä vain nukutaan. Aika tylsää, kun tuntuu, että asuis vain 50 neliöisessä asunnossa. Kaikki pitää leluja myöten ahtaa alakertaan.

Jos ois ykstaso, niin muita huoneita pääsis hyödyntää päivän aikana ihan eri tavalla.

Ja vauvan kantaminen ja lapsen taluttaminen portaissa on sekin työlästä.

Jos pystyy järjestämään tavarat niin, ettei yläkerrassa tarvii rampata jatkuvasti, niin mikä ettei. Siis pepunpesupaikka, vaipat, lasten lelut ym. alakerrassa. Itsellä tosin kokemusta vasta 3-vuotiaasta kun muutettiin tähän kaksikerroksiseen. Välillä vieläkin tuntuu, että tavarat on aina väärässä kerroksessa :kieh: Toisaalta sitten kiva just, että yläkerta on nukkumista varten, eikä tartte aina olla niin tiptop :whistle:

Meillä asutaan kolmikerroksessa talossa ja ei ole kyllä koskaan "kerroksellisuus" mitään ongelmia aiheuttanut lasten kanssa. Ovat oppineet niitä hienosti kulkemaan jo alle 1v. Mun mielestä ei ole siis mitään huonoja puolia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä on portit kiinni ja makuuhuoneet ylhäällä, muuten ollaan alhaalla että toimii loistavasti, ei tarvi petiä heti petata vaikka tulis vieraita.

Peesi

Lisäksi etuna on se, että lapset saa illalla ylös nukkumaan itkuhälyttimen kans ja itse pystyy tekemään kotitöitä rauhassa alhaalla. Ekan kans asuttiin yksikerroksisessa okt:ssa ja oli tosi hankalaa tehdä illalla keittiöhommia/ommella/kattoo telkkaa, kun herkkäuninen esikko nukkui parin metrin päässä.

Meillä oli juuri vaihtoehtona vähän isompi talo jossa kaikki makuuhuoneet yläkerrassa tai vähän pienempi yksitasoinen, valittiin pitkän harkinnan jälkeen se yksitasoinen. Ainoa hyvä puoli minkä keksin kaksitasoisesta olisi sitten kun lapset isompia niin saisivat omaa rauhaa jos vanhemmat olis eri kerroksessa, mut jos kaikki makkarit on kuitenkin toisessa kerroksessa niin eipä olis sitäkään hyötyä. Kaverini rakensi muutama vuosi sitten 2-kerroksisen upean talon, heillä nyt 2 pientä lasta ja sanoi että jos olisi tiennyt millaista elämä on niin ehdottomasti 1-kerroksinen.

Munkin mielestä tää toimis vasta ehkä teini-ikäisten kaa. Mut nyt ei toimi yhtään. Hämmästyttävää lukea näitä mielipiteitä, että ihan hyvin toimii. Mä en tykkää yhtään ja ollaankin jo katsomassa uutta. Yksitasoa on ehdoton kriteeri, josta ei jousteta.

Meillä makkarit ylhäällä...alas voi hommata pyykkikorin ja tuoda aamusta muutamat vaihtovaatteet, niin ei tartte rampata.

Me ollaan alakerrassa aina päivisin ja mä kyllä toisaalta tykkään että lapset on tässä lähellä hääräämässä joka ei samalla tapaa toteutuisi jos neliöitä ois puolet enempi ja asunto yhdessä tasossa.

Lisäksi suurin osa hiekasta ja koirankarvasta on alakerrassa :attn: B)

No meillä on pyykkikori alhaalla, joka täyttyy päivän mittaan. Ja on vaihtovaatteet alhaalla. Oikeastaan kaikki vauvanvaatteet on alhaalla. Mutta mutta....onhan tää ihan p*stä. Miten kestäisin tätä asumista tässä vielä, kunnes päästään pois? Joo, voinhan ajatella, että hiekat on alhaalla ja telkkuu voi iltaisin katsoo ihan normaalivolyymillä.

No meillä on kans käynyt niin että työhuoneeseen on tullut mun vaatevarasto paikka ja lasten vaatteet on alhaalla myös, ylös menevät sitten kun itse pukevat ja viikkaavat. Vauvaikäsenä meillä oli hoitopöytä takkahuoneessa ja siinä vieressä on pesuhuone, että en missään nimessä pitäisi vauvan vaihtovaatteita yläkerrassa, jos alhaalla kerran ollaan.

No meillä on kans käynyt niin että työhuoneeseen on tullut mun vaatevarasto paikka ja lasten vaatteet on alhaalla myös, ylös menevät sitten kun itse pukevat ja viikkaavat. Vauvaikäsenä meillä oli hoitopöytä takkahuoneessa ja siinä vieressä on pesuhuone, että en missään nimessä pitäisi vauvan vaihtovaatteita yläkerrassa, jos alhaalla kerran ollaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mua harmittaa, ku ylhäällä on pari huonetta ihan käyttämättä. Ei niitä viitsi edes laittaa ku ei siellä kukaan koskaan ole.

Väliaikaista. En mäkään ois ihan vauvan kans halunnu kaksikerroksisessa asua, mut äkkiä ne vuodet vierii ja nyt kolmevuotiaan kanssa sujuu suht kivasti :)

Haluaisin kuulla hyviä puolia ja kokemuksia, koska mä en löydä tästä tyylistä asua juur mitään hyvää. Portaat ovat yksi kirosana tässä perheessä. Miten te muut olette tulleet toimeen taaperon ja vauvan kanssa, kun asunto on kahdessa tasossa?! Vai pitääks suosiolla muuttaa yhteen tasoon?

Miinusta se, että tavarat on aina erikerroksessa missä pitäisi olla. Poikien leikkihuone on ylhäällä. Tavaroita roudataan eestaas.

Jos lapset olis isompia, niin toimisi mainiosti. Sitä siis odotellessa. Meillä onneksi yksi makkari ja pesutilat alhaalla. Se plussaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiina:

Miinusta se, että tavarat on aina erikerroksessa missä pitäisi olla. Poikien leikkihuone on ylhäällä. Tavaroita roudataan eestaas.

Jos lapset olis isompia, niin toimisi mainiosti. Sitä siis odotellessa. Meillä onneksi yksi makkari ja pesutilat alhaalla. Se plussaa.

Plussaa hyötyliikunta mitä saa portaissa ravatessa :D.

Plussaa hyötyliikunta mitä saa portaissa ravatessa :D.

kyllä

No jo on taas vaikeaa.. Oikein narinari-tyyppi taas.

Meillä on vanha okt, 3 kerrosta ja ulkosauna. 2 lasta, 2 isoa koiraa ja muut eläimet päälle. Makkarit ylhäällä, leikkihuone ja lasten vaatteet alhaalla. Rappuset on vaan hyötyliikuntaa. ;) Mut tolla asenteella varmasti kannattaakin jotain palvelutaloa katsella.

EI TOIMI!

Siis asumme aina alakerrassa jossa oh tupakeittiö vessa pesukoneet eteinen.
5henkeä asuu 45m2 oikeastaan sillä kaksi makkaria ja vaatekaapit ylhäällä.
Eteinen pursuaa tarvittavia vaatteita yms. Vauvan vaatteet on alhaalla ettei tarvis hakea joka välis.
Isännän vaatepinjo on sohvan kaiteella eli lökövaatteet kun töistä tulee ja sitte työvaatteet (siistimmät) taas sohvan kaiteella viikattuna AINA!

Haluan yksi tasoisen kodin. Tälläinen toimisi jos alhaallaki olisi yks makkari eli leikkihuone johon lapset menis välillä eikä aina olkkarissa tai keittiössä jaloissa eli porukkaa saataisiin hajalle vähän.
Nyt 7v on joskus huoneessaan leikkimässä ja kaverin kanssa viihtyykin siellä mutta ei paljoa yksin.
Ja tuo touhuaminen illalla kun lapset nukkuu ei oikein onnsitu. Meillä asunnon malli on sellanen jostain syystä että kun keittiössä vaikka leipöpussia rapsitaa se kuuluu lastehuoneeseen todella selvästi.Kuin siellä sitä rapistais.
Toki lapset on ääniiin tottuneet mutta tämä on outo ilmiö.Portaisiin ajattelin isot styroksi taulut asentaa kankaalla päällystettynä jso vaimentais kaijuntaa.

SUosittelen tämän sepustuksen jälkeen yksitasoista tai kaksitasoista siten että alhaalla on muutakin kuin olohuone ja makkari.kiitos

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No jo on taas vaikeaa.. Oikein narinari-tyyppi taas.

Meillä on vanha okt, 3 kerrosta ja ulkosauna. 2 lasta, 2 isoa koiraa ja muut eläimet päälle. Makkarit ylhäällä, leikkihuone ja lasten vaatteet alhaalla. Rappuset on vaan hyötyliikuntaa. ;) Mut tolla asenteella varmasti kannattaakin jotain palvelutaloa katsella.

Jos sulla olis tosiaan vain olohuone ja keittiö tila alhaalla missä kolmen lapsen kanssa vietät päivät sanon että sinäkin narisisit.
Meillä näin. Lpast 7 , 4 ja 2 ja kukaan ei viihdy leikkihuoneessa yksin ja porukalla välillä mutta suurin osa tässä pyöritään kuin puolukka siellä jossain.

Yhteistyössä