Elämää suurempi joulahja ongelma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LisaMarie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

LisaMarie

Aktiivinen jäsen
06.04.2005
21 832
7
38
Poika (8v) on säästäny mönkijää varten jo parisen vuotta ja joulupukiltakin on toivottu jo parina jouluna "kilti joulupukki, jos saiin mökijän en trttis mtään muuta", samaa kirjettä on kirjoiteltu jo tänävuonnakin.
Nyt ukki päätti, että poika saa mönkijän joululahjaksi, niin että poika antaa omat säästönsä ja sukulaisilta kerätään loput ja poika jää sitten seuraavilla synttäreilläkin ilman lahjaa. (No tuo tuskin toteutuu, ainakin yksi antaa synttärilahjan silti aivan varmasti)
Mutta tää elkämää suurempi ongelma on, että jos poika saa mönkijän, voiko sen tosian jättää kokonaan ilman muita lahjoja, ei mitään, millä leikkiä aattoiltana sisällä ja mitä viedä kouluun näytille. Ja toisaalta, mitä sitten vuotta vanhemmalle siskolle? Itseasiassa mulle ongelma on toi, että voiko sen tosiaan jättää ilman muita lahjoja ja miehelle se, voiko mönkijän ylipäänsä antaa yksin pojalle, koska tyttö ei kuitenkaan sais yhtä kallista lahjaa. Mun mielestä taas lapset ei tajua rahan arvoa vielä niin, että oleellista on olla tasapuolinen niin, että molemmat saa sentilleen saman arvoisen lahjan, vaan lapselle tärkeämpää on, että lahja on mieleinen.
Varsinkin kun tämä poika ei oikeastaan koskaan ennen ole halunnu mitään, ja tuo mönkijä on tosiaan ollu listalla jo pari vuotta. Sitä ennen hän pitkän mietinnän jälkeen saattoi tokasta haluavansa lahjaksi värityskirjan ja värikynät!
Mun mielestä, vaikka hinta ei ole lähellekään sama, tyttö sais sähköhammasharjan ja simpukkakamerakännykän, mitä on hinkunu jo pitkään. Kunpikin sais jotain, mitä on kauan toivonu ja kumpikin olis tyytyväisiä, mutta tosiaan, mä mielelläni jonkun pienen "värityskirjan ja värikynät" silti pojalle soisin, miehestä mönkijä on niin iso lahja, ettei kuulu saada enää mitään muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja koivunkäpy:
Mimmosesta mönkijästä on kyse?
Ja minkäikäsestä tytöstä?

Mä en noista mönkijöistä oikein ymmärrä, mutta sen tiedän, että kyse on "oikeasta mönkijästä". POikahan olis jo montakertaa ostanu jonkun 300 euron lasten mönkijän, mutta on kielletty tuhlaamasta siihen ja kennustettu säästämään kunnes saa kunnollisen, jolla voi oikeasti ajaa metässä ja joka ei hajoa heti kun mennään maastoon.

Tyttö on 9v.

kuulostaapa hurjalta... toki ois siis ok, että on itsekin tuohon rahaa kerännyt, mutta toisilla ei oo rahaa ees jouluruokiin saatikka lahjoihin...

En tarkoita , että kukaan ei saisi ostella lahjoja ja hemmotella lapsiaan, mutta on täällä suomessakin aika paljon eriarvoisuutta, joka korostuu monesti näin joulunalla :/

Vastaus kysymykseesi: ostaisin jotain pientä lego tms. juttua lisäksi kuitenkin :)
Ja tyttö varmasti tyytyväinen saamiinsa lahjoihin ku onhan se kännykkäkin iso juttu.

minä en ajattele etä rahallisesti tulee sama hinta kaikille, vaaan sen mukaan mitä kukakin tarvitsee. toisena vuonna voiesim kolmonne saada sen kalleimman lahjan ja kyllä 8v jo ymmärtää että lahja ttulee vanhemmilta joten joku pieni halpa lahja tai kaksi kaverksi, tyyliin karamelliä tai aku ankka. oppii ainkin sioin että kallista jos pyytääniin saa vähemin lahjoja -elämä on-

Alkuperäinen kirjoittaja koivunkäpy:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja mä taas en antais 8-vuotiaalle mönkijää. Niin paljon onnettomuuksia on niiden vehkeiden kanssa sattunut.

Mä en ois antanu ees tuolle 27vuotiaalle moista jos oisin voinu estää :ashamed:

Mä en kans tahtois tuolle meidän 28veelle mönkijää. Kaksi kertaa sillä kikkaillut itsensä nurin. Toisella kertaa oli tuossa pihassa ja naapurin pappa oli tullut sisältä juosten katsomaan, että mitä sattui. Oli meiltä päin kuulunut niin kauhea pauke ja meteli, että pappa säikähtänyt pahanpäiväisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja mä taas en antais 8-vuotiaalle mönkijää. Niin paljon onnettomuuksia on niiden vehkeiden kanssa sattunut.

Sukulaispojalla on vissiin kaksikin ja se on jo pitkään kaihertanu pikkumiestä, kun hän ei saa vaikka serrkupoika sai uuden ja isomman :/
Mutta siis ilman omaakin pääsee ajelemaan mönkkärillä. Eipä tuota kaikelta voi suojella kuitenkaan...eipä noista koululaisista enää tiedä mitä ne kavereilla puuhaavat, vaikka kotona olis kuinka tiukat turvamääräykset :|

Meilläkin vastaava ongelma, sillä poika 8v tulee saamaan uuden mopon joululahjaksi. Poika harrastaa motocrossia ja isompi pyörä on ehdoton harrastuksen jatkumisen suhteen. Hän tulee saamaan varmasti myös muita joululahjoja.
mutta mites sitten 4 muuta poikaa :/ Ei ole mitään mahdollisuutta ostaa saman arvoisia lahjoja kaikille.
Toisaalta jokainen varmasti saa jotain ns. omaa mistä tykkää ja mikä liittyy omaan kiinnostukseen ja harrastuksiin.
Muilla vaan ei ole läheskään yhtä kallista harrastusta.
Pienet ei huoleta, mutta 7v ja pian 10v ymmärtää kyllä, että uus mopo on todella kallis ja tietävät kyllä hinnankin.

Minusta on kyllä liian pieni ison mönkijän kuljettajaksi :/. Mutta niin, ei kyllä muuta lahjaa mun mielestä sitten tarvitse ja tarkoitan nyt että ei mitään lelua, varmaan joku pieni suklaarasia ja vaikka pyjama olisi kiva mutta tuo mönkijä on kyllä jo niin iso juttu.

Tuon ikänen ei saa "oikeella" mönkijällä viel ees ajaa..
Ehkä semmonen 50cc ois maksimi mitä ite tuomoselle ostasin mitä saa alle 500?, mut ei mitää mettäkäyttöön tarkotettua, siis aikuisten mallia tuomoselle.
Mä painan ite n.55kg ja mulalki oli tekeminen pitää tuo meijän catti pystyssä ku kävin koeajolla, se kun läks kallistumaan ni ei paino riittny tasamaan kallistusta.
Ja kun tuon ikäsellä ei pysy viellä järkimukana, eräänä kertana se kypärä voi unohtua päästä tai unohtua kuinkas sillä ajettiinkaan nätisti.
Tuo meijän catti on melkonen peto, yllätti mutkin kui ripeesti se lähtee..
Ukko testas sitä paremmin, risteyksestä läks auton perään jkoka ajo 80km/h ja helposti sai siihen kyyhdytettyä, että en nyt tiedä oisinko valmis tuomosta antamaan lapselle.
Ja se metässä ajaminen ei todellakaan ole mitään helppoa..

Alkuperäinen kirjoittaja piprane ema:
kuulostaapa hurjalta... toki ois siis ok, että on itsekin tuohon rahaa kerännyt, mutta toisilla ei oo rahaa ees jouluruokiin saatikka lahjoihin...
En tarkoita , että kukaan ei saisi ostella lahjoja ja hemmotella lapsiaan, mutta on täällä suomessakin aika paljon eriarvoisuutta, joka korostuu monesti näin joulunalla :/

Vastaus kysymykseesi: ostaisin jotain pientä lego tms. juttua lisäksi kuitenkin :)
Ja tyttö varmasti tyytyväinen saamiinsa lahjoihin ku onhan se kännykkäkin iso juttu.

No just ton rahapuolen takia asiaa pitää miettiä jo nyt...eli jos tyttö saa sen kännykkänsä, pitänee ruveta etsimään sellaista ja ostaa mahdollisimman edullinen kriteerit täyttävä, ei ole jouluviikolla rahaa rykästä kaikkea...
Ja toisaalta mönkijä tuskin kauheasti meidän taloutta rasittaa, kun pojalla on jo osa säästettynä ja jos sukulaisetkin antais lahjan sijasta rahaa siihen, niin tavallaan onhan se kivampi saada yksi iso ja kauan toivottu juttu kun säkillinen krääsää :xmas:

Itse varmaankin antaisin tällaisen isomman lahjan yhteiseksi ja sitten pari pientä pakettia molemmille lisäksi. Kyllä tyttökin mönkijällä ajaa ja kun ikäeroakaan ei ole paljoa. Antaisin yhteiseksi ehkä siinäkin tapauksessa että enämpi ikäeroa. Lapselle kun on merkitystä että joulupukki (tai ukki) antoi tämän meille kaikille vaikkei itse siitä konkreettisesti ihan heti hyötyisikään..

Mä en ostais ton ikäiselle mönkijää. on todella vaikeasti hallittava. Vai onko poika saanut ajaa jossakin sillä? Onko teillä tilaa ajella sillä vai joudutteko viemään aina pojan ja mönkijän jonnekkin radalle ajelemaan... Harkintaa peliin reilulla kädellä.

Sen verran täytyy sanoa, meillä kun mopot ja mönkijätkin (tällä hetkellä ei omisteta kyllä mönkiää, mutta) niin kunnon varusteet on sitten ihan ehdoton juttu, eli kunnon kypärä (ei mikään halpa lelu, sekä kunnon ajo-kengät ovat ehdoton, samoin muut suojat.
Ilman kunnon suojia ei meillä ainakaan aja kukaan =)

Kalliita ovat kyllä kypärä, ajovaatteet ja suojat, mutta ihan ehdottomat!
Vaikka ajettais ihan kotipihassa. Usein ne vahingot sattuukin juuri ns.koe-ajolla tai pienissä vauhdeissa.

Yhteistyössä