Elarit ja etävanhemmat puolison tulojen muutos. Vähän kysyttävää

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Muutama kuukausi sitten vahvistettiin sossussa, että exällä ei riitä tulot maksaa elareita kokonaan vaan Kela maksaa osan. Tuolloon siis kattottiin, että tulot liian pienet kun puolisonsa on hoitovapaalla. Heillä yksi yhteinen lapsi.

Mietin vain sitä, että kun sopimus tehtiin olikohan toukokuulle 2012 asti, että mitäs jos exän puoliso menee töihin ennen tuota? Eli siis heidän tulonsa nousee?

Eihän se mun saamaan rahaan vaikuta, mutta mietin vain exän kannalta asiaa. Että jos sitten jälkeenpäin Kela rupiaa exältä kräväämään maksuja.

Eli vaikka sopimus on tehty tuonne asti, niin pitääkö ilmoottaa exän puolison töihin menosta ennen sitä?

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="hmm";22803960]Pitääkö sinun hakea sitä Kelalta eikä exäsi? Eikö olisi helpompaa jos exä maksaa sen mitä maksaa tuli se raha mistä tahansa.[/QUOTE]

Siis kun sossussa laskettiin, että exä ei pysty maksamaan minimiä vaan hänen osuus on reilun 60 euroa niin mä olen hakenut loput Kelasta. Koska on noin laskettu niin exältä ei peritä takaasin sitä mitä Kela mulle maksaa.

Siis kun sossussa laskettiin, että exä ei pysty maksamaan minimiä vaan hänen osuus on reilun 60 euroa niin mä olen hakenut loput Kelasta. Koska on noin laskettu niin exältä ei peritä takaasin sitä mitä Kela mulle maksaa.

Eikö ole helpointa hakee kaikki Kelalta ja kela pyytää sit exältä sen mukaan mitä exä tienaa.

Eihän se voi olla sinun vastuusi selviittää aina mitä exä tienaa.

Varmaankin eksän pitäisi ilmoittaa jos puoliso menee töihin, sillä tällä todennäköisesti on vaikutusta hänen elatuskykyynsä, jota alentaa tällä hetkellä se, että hän elättää puolisoa ja yhteistä lasta.

[QUOTE="poikia3";22804147]Varmaankin eksän pitäisi ilmoittaa jos puoliso menee töihin, sillä tällä todennäköisesti on vaikutusta hänen elatuskykyynsä, jota alentaa tällä hetkellä se, että hän elättää puolisoa ja yhteistä lasta.[/QUOTE]

Menee vain hemmetin vaikiaksi kun exä saattaa olla välillä lomautettuna. Ei ole varmuutta mitkä tulot on kuukausittain.

[QUOTE="hmmm";22804139]Eikö ole helpointa hakee kaikki Kelalta ja kela pyytää sit exältä sen mukaan mitä exä tienaa.

Eihän se voi olla sinun vastuusi selviittää aina mitä exä tienaa.[/QUOTE]

No ei ole mun vastuu, mutta mä silti osaan ajatella exää sen verran ettei joudu vaikeuksiin. :kieh:

mutta sitten, että oletpa Scarlett fiksu nainen. Miksipä ei ajattelisi toisen parasta, vaikka ei olisikaan enää liitossa. Kyl näitä exien mustaajia ja kiusaajia ihan riittävästi on.

Me ollaan sovittu mun eksän kanssa, että maksaa 150 euroa kolmesta lapsesta. Meillä ei ole olemassa mitään virallisia elatussopimuksia, ei tarvitse olla, jos asia käy molemmille. Eksä jäi asumaan entiseen kotiimme, joka oli hänen unelmansa. Näin ollen hänen asumiskulunsa ovat niin suuret, että tekisi tiukkaa hänelle maksaa täydet tuet.

Koska minä kuitenkin pärjään, en viitsi vaatia miestä maksamaan enempää. Silloin hän joutuisi luopumaan talosta, joka on tärkeä paikka myös lapsille. Kelakaan ei maksa mitään, koska mies pitää lapsia luonaan 10pv/kk. Hän ei kuitenkaan osta lapsille mitään vaatteita tai muutakaan. Aluksi kävimme tästä riitoja, koska se tuntui minusta epäreilulta. Mutta nyt olen tämän hyväksynyt.

[QUOTE="vieras";22804353]Joo. Onhan se tavallaan reilua, mutta toisaalta... eikö toi tunnu exästä vaimoineen jo holhoamiselta? Siis sun hyvää tarkoittava elees "erotaan ystävinä" saattaa mennä liioittelun puolelle :hug:[/QUOTE]

Ei luoja.

[QUOTE="harmaa";22804327]Sä voit vinkata sun ex:llä asiasta et jos sen avokki menee töihin niin kannattaa sinne kelaan! Sitte sä oot tehny hyvän työn ja voit unohtaa asian...[/QUOTE]

Ilmottaa. Jäi pois :D

Olisi näköjään tämäkin asia pitänyt kysyä harmaana niin saisi asiallisia vastauksia. Ja harmaana esittää asia niin, että on muka sen etävanhemman puoliso.

Minä ajattelisin niin että kun on määräaikainen sopimus niin sitä tilannetta tarkastellaan sitten taas kun se on umpeutunut.Silloin kun mun mies opiskeli,eikä siis maksanut itse elatusmaksuja,niin heillä oli aina vuoden kerrallaan sopimus ja sitä uusittaessa katsottiin onko tilanne sama vai muuttunut.

Yhteistyössä