Elatusapu tulona toimeentulotuessa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kysyjä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kysyjä"

Vieras
Jouduin karenssin takia hakemaan toimeentulotukea, vaikka normaalisti en siis ole asiakas koska saan työmarkkinatukea ja tulot liian suuret.

Samalla minulle maksetaan yleensä 1-2 kertaa vuodessa lapsen isältä ulosmitatut elatusavut, eli ylijäävä osuus Kelan maksamasta elatustuesta. Lapsen isän osuus siis noin 60e/kk.

Tänään oli kuitenkin tilille pamahtanut 3kk elatusapusaatavat korkoineen. Huomioivatko he siis nyt tulona tuon koko summan elatusapua, VAI normaalin 60e/kk?!

Hakemusta kun ei vielä ole käsitelty, mutta selvityksenä siihen laitoin, että huomioikaa tulona koko elatustuki sekä -apu sen verran mitä ne kuukaudessa ovat, jotta elatusapuun ei kohdistuisi takaisinperintää. En voinut tietää mistään, että juuri tässä karenssikuussa sitten pamahtaa kaikki elatusapuvelat!

Kokemusta?!

Selitäs tarkemmin tuo ylimenevä osuus ?

Me on erottu jo 10v sitten, kela maksaa mulle kokoajan elatusapua, minimi aikoinaan määrättiin ja tehtiin sopimus 18v saakka (miksiköhän?) mä en ole ikinä saanut mitään ylimeneviä osia ulosotosta tms, kertyyhän lapseni isälle niitä sinne kuitenkin, että ne joskus sitten tulevat? Vai onko homma hänelle tällä selvä?

Kyllä ne varmaan huomioon otetaan ja voidaan jaksottaa vielä seuraavallekin kuulle jos on tarpeeksi paljon. Uskoisin että käytäntö on sama kuin veronpalautuksissa. Laki on valitettavasti tosi ankara.

Mitä ne sossussa tuumaa karenssista, kyselevätkö että miksi jne? Valitettavasti en osaa kysymykseesi vastata mutta toivottavasti saat niin paljon, että tulette toimeen.

jos ne on laskettu tuloksi edellisinä kuukausina niin sitten eivät peri takaisin vaan ottavat huomioon siinä kuussa kun ne ovat tilillä.Mutta jos ovat jättäneet laskematta ne tuloiksi aiemmin niin sitten voivat periä takaisinkin maksettuja tukia.Ja jos niitä on tullut paljon yli normien niin "vierittävät" ne tuloiksi tuleville kuukausille.

No siis minä olen ensimmäistä kertaa (kahteen vuoteen) toimeentulotuen asiakkaana joten aiemmilta kuukausilta ei ole mitään kokemusta nyt, en tiedä miten ovat sen laskeneet, nyt tuli tänään myös ne toimeentulotuet ja näyttää siltä että eivät ole huomioineet (ehtivät koko päätöksen siis tehdä ennen kun nuo näkyivät ja päätös ei ole vielä postissa tullut).

Kyseessä siis tilanne että minun 3kk jälkikäteen tulevat elatusavut pamahtavat tilille samassa kuussa, joka on ainoa kuukausi, kun toimeentulotukea tarvitsen, eli huonoa tuuria olisi ollut. Toivottavasti pärjään niin ettei ensi kuussa tarvitse heidän kanssaan asioida.

Karenssia ei kysellä mutta perusosaa alennetaan 20%, ja poikkeuksellisessa tapauksessa jopa 40%, mutta oma karenssini ei ole johtunut esim. työstä kieltäytymisestä vaan inhimillisistä erehdyksistä ja väärinkäsityksistä...

Ja meille sovittu aikanaan, että elatustukea saan lapsen isältä n. 200e/kk. Kela maksaa osan, loput ulosotosta tilitetään minulle, sillä Kelahan maksaa vain n. 150e/kk elatustukea. "Ylimenevä" osa nimeltään elatusapu. Toki lapseni isä joutuu maksamaan velkaansa myös Kelalle.

[QUOTE="vieras";29026370]Selitäs tarkemmin tuo ylimenevä osuus ?

Me on erottu jo 10v sitten, kela maksaa mulle kokoajan elatusapua, minimi aikoinaan määrättiin ja tehtiin sopimus 18v saakka (miksiköhän?) mä en ole ikinä saanut mitään ylimeneviä osia ulosotosta tms, kertyyhän lapseni isälle niitä sinne kuitenkin, että ne joskus sitten tulevat? Vai onko homma hänelle tällä selvä?[/QUOTE]

Jos on tehty vaikka sopimus jossa elarit ovat 500e kuussa ja sitä ei pysty maksamaan niin ne menevät ulosottoon. Lomarahoista esimerkiksi niitä otetaan ja laitetaan äidille.