Elatusapua isättömälle??

  • Viestiketjun aloittaja Tuleva YH-äiti
  • Ensimmäinen viesti
*
Tämä on nyt hiukan asian vierestä, mutta loppujen lopuksi valtio kyllä maksaa mikäli isää ei esim. ole tiedossa. Ystäväni oli oppaana etelän mailla jokunen vuosi sitten ja hänellä oli muutaman illan hengailusuhde norjalaisen oppaan kanssa ja niinhän siinä sitten kävi että raskaaksi tuli. Ystäväni kyllä tiesi kuka isä on, mutta ei halunnut ko. norjalaista elämäänsä vaikka hänelle kertoikin tulevasta lapsesta. Aikamoisen kuulustelun kyllä joutui käymään läpi lapsenvalvojalla ja muilla viranomaisilla. Kyselivät tarkkaan tyyliin, missä hotellissa mies asui, muistatko etunimeä tms. eli yrittävät kyllä selvittää isän...En usko että sinulla on mitään hätää. Kyllä se valtio hoitaa isältä tunnustuksen!
 
nasu...
minulla kaveri joka teki lapsen yhen kundin kanssa ja he sopivat yhdessä että mies ei ole mukana lapsen tulevaisuudessa...

kaveri meni yksin lastenvalvojalle ja ilmoitti että isää ei ole...kyseltiin kyllä kovasti mutta ei kannata kertoa mitään jos tahtoo pitää salassa miehen henkilöllisyyden!

tällöin valtio maksaa sinulle elatusavun joka on muistaakseen 117€ tai ainakin lähellä tuota summaa!

eli pysyt vaan ihan hissunkissun valvojalla niin kaikki menee hyvin...
 
hmmmm...
tarkoitin siis jos haluat isyyden selville ja tietoon. En minä ainakaan haluaisi ettei lapseni koskaan tietäisi isäänsä. Aika itsekästä. No noinhan pääsee helpommalla, siitä vaan kyllä valtio maksaa. Eli me.
 
....
jos isätulokas ei maksa sinulle mitään niin saat kelalta tuon elatusavun...mutta silloin isältä menee kummiskin ulosottoon tuo summan minkä olette sopineet....

siis tiedätkö itse ketä isä on..?
jos tiedät niin sinun täytyy kerto se lastenvalvojalla niin he ottavat yhteyttä tuohon mieheen ja pyytävät käräjille tunnustamaan isyytensä jos ei sovinnolla tule lastenvalvojalle...

ja tietty on vielä dna.testi jos jotakin epäilyttää ..tai jos isä haluaa olla varma isyydestään....

elatusapu lasketaan isäntulojen mukaan ja normi summa mitä isät maksaa niin on 150-250 välillä...

ja jos isä ei suostu summaa maksamaan niin ulosottoon ja saat kelalta sen perus summan,oisko jotain 117 € tienoilla..

 
isätön?
Vaikka ei haluaisi olla missään tekemisissä lapsen isän kanssa, mun mielestä isyys kannatta silti vahvistaa lapsen takia. Jonain päivänä hänelle voi olla tärkeää saada tietää kuka isä on. Lapsella on myös oikeus esim. perintöön ja isän sukunimeen, jos niin haluaa, mikäli isyys vahvistetaan.

Toinen asia: NYT kunta maksaa elatusapua ""isättömille"", mutta kuinka kauan? Jos sosiaaliturva on muutenkin uhattuna mm. eläkepommin takia, niin voiko luottaa siihen että apua tulee vielä 10-15 vuoden päästäkin? Entä jos sattuu jotain etkä ole itse elättämässä lasta silloin?

Mun mielestä oma ylpeys (tyyliin ""pidä jätkä rahas, penniäkään en siltä huoli enkä kerjää!"") ei saisi koskaan mennä lapsen edun edelle.

Ja tosiaan, isyys selvitetään ja testit tehdään riippumatta isäkandidaatin suostumisista, tarvittaessa oikeusteitse.
 
Kikka
Lapsen kannalta kannattaa selvittää isyys,jonka selvittää lastenvalvoja,jos ei tunnusta,niin oikeudessa sitten käsitellään asia verikokeiden eli dna:n mukaan.Siinä tapauksessa jos sinne asti menee niin isä joutuu maksamaan myös oik.käynti kulut.jos tunnustaa lastenvalvojalle niin käräjäoikeus vahvistaa isyyden,silloin ei maksa mitään.elatustukea maksaa kunnan sosiaalitoimisto ja sitä saa jos isä ei pysty tai halua maksaa,se voidaan periä isältä takaisin ulosotossa.Jos hyvin pienituloinen isä,niin voi saada maksuista osan anteeksi,erikseen hakemus jossa selvitetään syyt miksi ei voi maksaa.ja nyt myös elatusmaksut jos isä ei maksa vanhenevat muutaman vuoden kuluttua.Jos isä kuolee,lapsi perii.Ja saa kelalta perhe-eläkettä.
 
Kikka
Hei vielä.Eikä se varmaan lapsesta ole isompana mukavaa,kun toiset lapset kysyvät esim. Koulussa tai hoidossa äidin nimeä ensin ja sitten isän. Lapsi jos sanoo että isää ei ole,niin varmasti kiusataan.Ainakin jos joku kaveri kotonaan sanoo että sillä ei ole isää.Varmaan vanhemmat kertovat että eihän lapsia tule jos ei ole isää.Ei varmaan tänä päivänä kukaan enää haikaraan usko.
 
kikalle
Meitä ""isättömiä lapsia"" on kyllä muutenkin kuin vaan siksi ettei äiti ole halunnut lapsen isää julki. Itse alkoholille isänsä aikoinaan menettäneenä loukkaannuin kirjoituksestasi sillä sain kärsiä isästäni aikuisikään asti. ja oli tosi kivaa pari kesää sitten hoitaa tuntemattoman isäni hautajaiset ainoana lapsena..., jos aikoinaan äitini olisi tiennyt millainen isä minulla on hän olisi varmasti halunnut pitää isäni tuntemattomana!!!
 
Kikka
Hei! Mun vanhemmat eros kun olin kahdeksan.Oli mullakin isä,vaikka eipä tuota koskaan kotona näkynyt silloin kun naimisissa olivat.itse sain nuorena lapsen,jonka isyys todettiin oikeudessa verikokeiden perusteella.Kertaakaan ei lasta tavannut,nyt on jo kuollut,lapsi on jo aikuinen muita isän sukulaisia on isän puolelta tavannut pienestä saakka,mummoa ja vanhempia veljiä.Toisen lapsen sain naimisissa ollessa joten isä oli puoliso,ero tuli myöhemmin,ja lapsi oli vammainen.Kaikki sukulaiset hylkäsivät lapsen,ja mielestäni isä saa maksaa lapsestaan myös tässä tapauksessa. Elatustukea sain vanhemmasta siihen asti kun isä kuoli sen jälkeen lapsi sai eläkkeen kelasta.Ja vielä itsestä,vasta melkein 30v tutustuin kunnolla omaan isään.
 
äiti
Ottamatta kantaa sen enempää kelle on parasta että isyys tutkitaan ja kelle ei, mutta asiahan on näin:

Jos äiti ei halua että isyyttä selvitetään, niin silloin isyyttä ei selvitetä, JOS isäkään ei itse halua sitä selvittää. Silloin kunta maksaa minimi avun 118,15e/kk/lapsi.

Jos äiti ei halua selvittää isyyttä mutta isä tahtoo, niin isä voi viedä asian oikeuteen ja dna testin avulla voidaan isä todeta isäksi ja näin äidinkin on pakko siihen suostua. Silloin isä maksaa elatukset. Paitsi jos isä on vähävarainen (työtön,opiskelija ym..) niin kunta maksaa elatuksen osittain ja isä loput. Mutta jos isältä ei rahaa saa mitenkään niin kunta maksaa ja perii isältä, viimekädessä menee ulosoton kautta.

Jos äiti haluaa selvittää isyyden mutta isä ei, niin äiti voi viedä asian oikeuteen ja näin sitten isän on pakko suostua.

T: 3n isällisen lapsen äiti
 
aino
Kannattaa muistaa että valtio maksaa sinulle kyllä minimin mutta jos isä on tiedossa, häneltä peritään elatusapu mikä määräytyy miehen tulojen mukaan!

Eli jos mies on edes keskipalkkaisessa työssä, saat tuplasti kunnan maksaman tuen verran miehen maksamana!
 
Lalli
Mikä on keskituloinen? Kysyn ihan mielenkiinnosta kun meillä mies tienaa 1600-2000€ kuukaudessa (riippuen sesongista) ja maksaa elatusmaksua pojastaan just ton 118,15€/kk.
 
aino
Tällöin miehesi kuuluu keskituloisiin, mikäli tuo oli verollinen tulo. Keskituloinen Suomalainen tienaa jonkun tilaston (en muista mikä, mutta oli esillä pressanvaalien aikaan paljon) 2500 € bruttona.

Kuulostaa aika vähältä tavallaan tuo miehesi maksama elari. Ystäväni joutui riitatilanteeseen miehensä kanssa ja meni lastenvalvojan puheille. Lastenvalvoja sanoi että miehen kuuluu maksaa TUPLA määrä elareita siitä mitä oli maksanut. Eli tulojen laskenta kaksinkertaisti elatusmaksut. Nyt ystäväni saa kahdesta lapsesta reilu 500 € kuussa elatusmaksuja mieheltään.
 
ex keskituloinen
ex-mieheni on keskituloinen, silti saan elatustukea vain tuon 118eur per lapsi, eli neljästä lapsesta 472eur/kk. Ottavat huomioon mieheni pakolliset kuukausittaiset maksut velkoineen, hän kun on kova esittämään itkuvirttä lastenvalvojan luona...
 
valtajavastuu
Näissä asioissa kannattaa myös muistaa kysyä itseltään, halusiko mies lasta? Tehtiinkö lapsi yhteisestä sopimuksesta? Kun huomasin tulleeni raskaaksi, kerroinko isäehdokkaalle ja neuvoteltiinko lapsen hankkiminen yhteisymmärryksessä.

Suostumus seksiin ei ole suostumus lapsentekoon. Jos tulen raskaaksi, ei miehelläni/poikaystävälläni/sannaisella kumppanillani ole mitään oikeutta vaatia, että pidän lapsen jos en lasta siihen elämäntianteeseen halua. Yhtä vähän minulla on oikeutta vaatia, että joku ryhtyisi vastentahtoisesti isäksi.

"Minun keho - minun päätös" tarkoitta myös "Minun päätös, minun vastuu". Jos hankin lapsen yksin omana päätöksenäni, on vain reilua, että myös vastaan lapsesta yksin. Siksi ymmärrän täysin niitä äitejä täällä, jotka eivät halunneet lapsen viralliseksi isäksi yhden illan tuttavuutta. Ydinperhe ei ole ainoa perhemalli ja lapsille koulussakin tekee hyvää kohdata erilaia perheitä ja erilaisista taustoista tulleita lapsia.
 

Yhteistyössä