Elatusmaksuista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eroasiaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eroasiaa

Vieras
Olen yrittänyt googletella, mutta en löydä mitään järkevää vastausta miettimääni asiaan. Josko täältä löytyisi apua?

Jos ja todnäk kun meille tulee ero, joudunko maksamaan elatusmaksuja ja kuinkahan paljon suurin piirtein? Tarkoituksena olisi jatkaa yhteishuoltajuudella niin, että lapset on puolet viikosta minun ja puolet isänsä luona. Ainakin näin alkuun.

Itse käyn töissä, vuositulot n. 52 000e. Mies opiskelee ansiosidonnaisen turvin, n. 1500e/kk. 2 lasta (4- ja 2-vuotiaat).

Enkä kysele sillä, ettenkö haluaisi kustantaa lasteni elämistä, vaan laskeskelen realistisesti, pystynkö lunastamaan talomme itselleni.

Etköhän joudu elareita maksamaan. Kannattaa saman tien sopia että lapsilisät menee isälle. Ja kannattaa tehdä paperilla elatussopimus määräajaksi, koska miehesi tilanne tulee muuttumaan. Ettei sitten pääse lusmuilemaan kun töihin menee.

Sos.viraston sivuilla on llista, jossa lueteltu paljonko minkäkin ikäinen lapsi tarvitsisi elatustukea (minimituki kuitenkin määrätään lastenvalvojan taholta kun tulot ja menot molemmilta on tarkastettu.). Me mennään aina ton listan mukaan, jotta mahdollisimman selvä juttu.

Ok, kiitos vinkistä. Näin mäkin arvelin, että joudun maksamaan jotain. Pitää varmaan ottaa yhteyttä johonkin tahoon (mikä se sitten olisikaan) että saisi vähän arviota.

miten sitten vaikuttaa se, kumpi on ns. lähivanhempi... lapset on kirjoilla sen lähivanhemman osoitteessa, ja lapsilisäthän menee myös sinne.
oletko miettinyt jaksavatko lapset tuota puolet ja puolet viikosta kuviota? Kuulostaa aika lailla "reissun päällä" olemiselta...

miten sitten vaikuttaa se, kumpi on ns. lähivanhempi... lapset on kirjoilla sen lähivanhemman osoitteessa, ja lapsilisäthän menee myös sinne.
oletko miettinyt jaksavatko lapset tuota puolet ja puolet viikosta kuviota? Kuulostaa aika lailla "reissun päällä" olemiselta...

Niin. Ei kai sitä oikein voi tietää etukäteen. Toisaalta viikko on pitkä aika pienille olla erossa toisesta vanhemmasta. Ainakin alkuun varmaan lähdetään näin kokeilemaan.

[QUOTE="aloittaja";26357894]Ok, kiitos vinkistä. Näin mäkin arvelin, että joudun maksamaan jotain. Pitää varmaan ottaa yhteyttä johonkin tahoon (mikä se sitten olisikaan) että saisi vähän arviota.[/QUOTE]
Älä tuohon usko. Et varmasti joudu maksamaan yhtään mitään, jos lapset ovat puolet ja puolet sinulla ja isällä ja isälle menee lapsilisät.

[QUOTE="vieras";26357927]Älä tuohon usko. Et varmasti joudu maksamaan yhtään mitään, jos lapset ovat puolet ja puolet sinulla ja isällä ja isälle menee lapsilisät.[/QUOTE]

No eipä se nyt noin mene jos toisella on tuloja, ja toisella ei. Vaikka sopiahan saa tietysti mitä haluaa, mutta lapsen hankintoja (vaatteet, pyörät, harrastukset sun muut) varten varataan tietty määrä rahaa/kk, ja enemmän tienaavalle tulee yleensä isompi osa näistä maksettavaksi.

Täytyy selvitellä, kiitos. En sitten tiedä, jos päästäisiin miehen kanssa jonkinlaiseen sopimukseen, että mä hoidan sitten enimmäkseen kaikki hankinnat.

Tosiaan yritän laskea tulevaa taloudellista tilannetta. Tuleeko lapsille kaksi uutta kotia vai "vain" yksi. Kiitos teille.

Meilläkin on ero mahdollisesti tulossa hyvinkin pian. Yhteishuoltajuudella jatketaan, lapset tulisivat kirjoille minun luokseni.

Tavoite olisi jakaa lasten kanssa oltu aika mahdollisimman tasaisesti, mutta miehen yötyön vuoksi varmasti lapset tulevat todellisuudessa viettämään enemmän aikaa "meillä".

Toivottavasti mies pystyy pitämään lapsia n. 3 päivää viikossa, ajattelin ettei hänen tarvitsisi silloin maksaa mitään elareitakaan. Minä pitäisin lapsilisät.
Itse tienaan paremmin kuin mies.

Kuulostaako yhtään järkevältä?

Meilläkin on ero mahdollisesti tulossa hyvinkin pian. Yhteishuoltajuudella jatketaan, lapset tulisivat kirjoille minun luokseni.

Tavoite olisi jakaa lasten kanssa oltu aika mahdollisimman tasaisesti, mutta miehen yötyön vuoksi varmasti lapset tulevat todellisuudessa viettämään enemmän aikaa "meillä".

Toivottavasti mies pystyy pitämään lapsia n. 3 päivää viikossa, ajattelin ettei hänen tarvitsisi silloin maksaa mitään elareitakaan. Minä pitäisin lapsilisät.
Itse tienaan paremmin kuin mies.

Kuulostaako yhtään järkevältä?

Mielestäni ihan hyvä jos se siis kummankin toiveet täyttää. Sen verran vain sanon, että kuitenkin kannattaisi laittaa mustaa valkoiselle, ja tehdä ehkä edes määräaikainen sopimus joka tarkistetaan myöhemmin, koska tilanteet muuttuu.

Vaikka nyt olisi hyvissä väleissä, niin esim. uusien puolisoiden kuvioon tullessa voi välit muuttua ja tuhlehtua. Sitten on vaikea lähteä enää mitään sopimaan, ja voi pikkuisen ärsyttää jos on sovittu ettei toinen maksa elareita ollenkaan, jos miehen tulot kasvavatkin. Tai mitä tahansa tällaista. Suullisen sopimuksen varaan en siis mitään jättäisi, vaan laittaisin paperille, että jos lapset ovat miehellä vähemmän kuin nyt esim. tuon 3 pv viikossa, niin sopimus uusitaan ja mies maksaa elareita. Tai mikä teille nyt sitten parhaiten on mieleen. Totuus on äkkiä se, että sinä vastaat yksin lasten kaikista kustannuksista, JA ovat sinulla suurimman osan ajasta.

Yhteistyössä