Hae Anna.fi-sivustolta

elatusmaksun määrä, onko tosiaan kohtuullista?!

Viestiketju osiossa 'Yksinhuoltajuus ja uusperheet' , käynnistäjänä tuoreehko yh-äiti, 12.12.2008.

1. tuoreehko yh-äiti Vierailija

Onko kohtuullista, että saan teinipojan yh-äitinä elatusmaksua nettona n. 3000€/kk tienaavalta isältä 380 €/kk? Isä maksaa lisäksi pojan kännykän (n. 50 €/kk), viikkorahan (n. 20€/kk) ja satunnaisesti muita menoja. Meneekö tämä todellakin näin? Itse tienaan nettona vähän reilu 2000€/kk. Ei voi olla totta...

2. rhygbf Vierailija

Kuulostaa aika reilulta tuo summa...

380 € + 50 € + 4 * 20 € = 510 € ...+ jotain ylimääräistä.

Tuohan on jo 1/6 isän palkasta. Mihin teini-ikäinen muka enemmän tarvitsee?

Jos laskisi, että sulla menee toinen samanlainen poikaan, niin silloin summa olisi 1020 € / kk. Meneekö poikaan tosiaan sulla kuussa noin paljon? Eihän sulla tule maksettavaksi, kuin 1 huone enemmän asuntoon kuussa, jos olet vuokralla ja vähän vaatetta ja ruokaa.

3. ap. Vierailija

Galluppa, please! Edelliselle vastauksena, ett kyllä sen teinin kulut on aika paljon per kk! Paljonko teillä muilla samassa tilanteesa olevilla on elatusmaksu? Omasta mielestäni tuntuu käsittämättömältä, että hyvätuloinen isä pääsee tuolla summalla kuittaamaan elatusvelvollisuutensa. Poika on isän luona vain 6-8 pv/kk + joitakin viikkoja lomien aikaan. Ja sIllä 20€/vko viikkorahalla ei osteta edes yksiä farkkuja kuukaudessa!

4. äippis Vierailija

Ei viikkoraha farkkuja varten olekaan vaan lapsen käyttöön. Minusta summa on enemmän kuin kohtuullinen.

Taidat olla aika ahne. Tuskin teini joka viikko farkkuja tarvii... tai muutakaan vaatetusta.
    Elatuksen pitäisi tulla molemmilta vanhemmilta 50%-50%---- tietty hieman tulojen mukaan... teidän tapauksessa 40%-60%.. tällöin sultakin pitäisi löytyä useampi satanen elatukseen joka kuukausi. Sitäpaitsi sähän saat lapsilisätkin kera yh korotusten. Miten ihmeessä sä kasvatat lasta jos reilu tonni kuussa ei teinin elatukseen riitä???? Sehän on monen pientuloisen nettopalkka kuussa.

Ahne olet!

5. riittävästi Vierailija

Isäni maksoi minusta elatusapua noin 120 €/kk (silloin markat tosin käytössä), nettotulot hänellä noin 2000 €/kk. Maksoi myös muita menoja, ei tosin mitään säännöllistä summaa, mutta toisinaan pyysin rahaa jos johonkin tarpeelliseen sitä tarvitsin.

Eli kyllä tuo sinun saamasi summa on todellakin riittävästi. Ja edellisiin yhtyen, miten paljon sysäät lapseesi rahaa? Ei lapsella kuulu kuitenkaan netota.

6. Myrrysmamma Vierailija

voi se mennä näinkin.Minäkin tienaan suunnilleen bruttona tuon 2000 euroa..exän tuloista en tiedä:Eron aikaan yritin niitä verotoimistosta kysyä,siellä sanottiin,että ei aviovaimolle kuulu miehen tulot.Näin kuulemma on.
    Meillä mies ei maksa mitään,ei senttiäkään.lapsia oli eron tulessa kolme.Yksi nyt jo pois kotua.
    Exä antaa lapsille pari kertaa vuodessa 50 euroa.Ostaa jouluna lahjat ja tykkää,että on hieno mies.
    Kymmenen vuoden aikana on pitänyt lapsiaan yökylässä n.yhteensä viikon verran.tuossa on hänen osuus koko sopassa.
    Omilla tuloilla olen elättänyt lapseni.viikkoraha 10 euroa maksan kahdelle.Vanhinta autan,kun kykenen rahallisesti.
    Laitan aina kun on rahaa lasten tilille.en saa asumistukea.koska tuloni ovat hyvät.en saa kunnan elatusmaksuja,koska en niitä voinut hakea.
    Mutta ei minulla tätä lusimista ole jäljellä kuin muutama vuosi,ajattelen,että kaikkea ei voi mitata rahassa.Omat ovat lapseni,itse ne aikoinaan tein "väärälle" ihmiselle.eihän tuosta voi syyttää kuin itseään.
    Rakastan heitä,ei raha voi korvata mitään

7. phoh ja hui Vierailija

Minä saan kahdesta lapsesta yht.340 e kuussa,
    joista osa tulee kunnan kautta, osa ulosoton.
    Ex tienää nettona n.4500 e kuussa, minä sairaseläkkeellä 1200 kuussa.

Tuo 170 e per lapsi on ihan kohtuullinen,
    loput ahneutta vain.

8. ap. Vierailija

Jestas, miten te voitte tulla toimeen??? Ja miten voi olla, että isopalkkaisetkin pääsee lastenhuoltovelvotteestaan muutamalla satasella kuussa?!

Ja niistä kuluista: Kyllä täällä Hesassa ainakin vuokratkin on jo sellaiset että niihin menee iso osa palkasta. Ja kyllä nuo teinit kuluttaa, leffat, Mäkkärit, kahvilat, vaatteet jne. Ei se isän maksama 20€ viikkoraha mitenkään riitä niihin viikon menoihin. Ja koska itse käyn töissä ja teen joskus pidempää päivää, niin pitää antaa pojalle lounasseteleitä tai rahaa että saa mennä syömään kun olen poissa.

9. jaa mitä häh? Vierailija

Niin, leffat, mäkkärit, kahvilat, vaatteet. Itse olet lapsesi opettanut kuluttamaan urakalla. Ex-miehesi on turha siihen kulutusjuhlaan osallistua, vaikka kitisisitkin.Tehtävänsä ei ole elintasonne ylläpitäminen, vaan OSALLISTUA lapsensa elatukseen.

10. phoh ja hui Vierailija

Korjaus tähän.
    Ei nettona, vaan BRUTTONA on tuloni tuon 1200 e/kk.
    Asutaan aika lähellä helsinkiä, joten ei asuminen ilmaista ole täälläkään.
    Tosin tienaan niin "hyvin" ettei asumistukeakaan saada, stadissa sitä saisin.

Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot.

11. veitsaro Vierailija

Pikkuvinkki---- tee jääkaappiin ruokaa jota pikkuvellihousu voisi sitten äidin poissaollessa lämmittää mikrossa... einespakastepizzan saa parilla eurolla.. samoin muuta eienesruokaa kaupasta. Halvimmaksi toki tulee tehdä itse esim kunnon annos makaronilaatikkoa.

Varojen mukaan pitää mennä. Vai meinaatkos että teidän teinin pitää aina saada kaikki mitä keksii haluta. Se on vaan fakta että eron myötä molempien puolisoiden tulotaso putoaa. Semmoista se on.

Mikä siinä on niin vaikeaa elää tulojensa mukaan? Minkälaiset eväät kuvittelet teinin saavan itsenäistyvään elämän alkuun jossa on pärjättävä opitotuilla ja lainoilla ja asumistukien lisäosalla.. jos nyt on tottunut tärväämään kuin pikaisesti porvarillistunut ricky Rich... Meidän perheessä 15 tekee jo töitä osa-aikaisesti jotta saa rahaa humputella sitten noita ekstroja. Ei vanhemmuuteeen sekään kuulu että pikku vellihousulle tarjotaan aivan kaikki lautasella eteen.

Jos se on sun kasvatusfilosofiasi niin turha siitä on niskoja nakella jos eksä ei moiseen hullutukseen lähde. Ei sillä lapsella eron jälkeen ole tarkoitus lähivanhemman tienata eikä sitä määritellä raipparangaistuksena isällä joka on kehdannut äidistä erota.

Elatusmaksujen määrittelyyn on nykyään olemassa oikeusministeriön ohjeistus... sen laskelman mukaan voisi sinunkin nyt saamasi summa pudota.

12. mami60 Vierailija

Voi jos etä maksaisikin tuollaisia ap:n summia. EX:lläni nettotulot yli 3000 € ja maksaa 180 € tytöstä. Ei muuta. Opiskelijapoika asuu luonani. Ei maksa mitään kuluja; ei edes uusia silmälaseja. Minä maksan kaikki; jos jaksan ja on meinaan rahaa. Lapset käy "kylässä" hänellä nyyään n. kerran kuukaudessa. Ovat pari tuntia.

13. Minä en saa mitään elatustukea, koska mieheni kanssa meillä on jaettu yhteishuoltajuus puoliksi. Silti pärjäämme. Saan nettona noin 2000 euroa ja tarvittaessa teen välillä ekstrahommaa, jos on rahapulaa.

Poika saa viikkorahaa 5 e/vko + välillä ylimääräisestä siivoamisesta ja ruoanlaitosta ekstraa. Myös kiitettävistä arvosanoista palkitsen häntä rahallisesti. Isovanhemmillaan hän käy esim. taksvärkkipäivänä tekemässä mattojen puistelua ja ikkunoiden pesua, josta myös saa taskurahaa.

Nyt poikani käy töissä satunnaisesti ja niistä rahoista hän laittaa 75 % säästöön mopon ostoa varten ja loput hän käyttää itse.

Farkkuja menee 2-3 vuodessa, yksi talvitakki, yksi kesätakki, verkkarit, tuulipuku, lenkkarit, talvikengät ja sisävaatteita. Meidän poika ei vaatteilla hienostele, mutta kulkee silti puhtaissa vaatteissa, on paljon kavereita, pärjää hienosti urheilussa ja muutoinkin saa hyviä arvosanoja koulussa.

Poikani on oppinut, että harvemmin asioita tulee ihan itsestään tekemättä mitään. Hän ei olekaan mikään lellihousu mammanpoika, vaan osaa itse tehdä ruokaa (ei tarvitse mennä sinne Mäkkiin koko ajan...), liikkuu paikasta toiseen fillarilla, menee vaikka jakamaan mainoksia jos viikkoraha ei riitä, hoitaa läksyt itsenäisesti jne. Turha siis totuttaa lastakaan sellaiseen, että aina joku muu maksaa kulut eikä itse tarvitse ottaa vastuuta mistään.

Minusta tuntuu, että ap on provoilija tai sitten hän on aivan onneton rahankäsittelijä, joka ei ymmärrä, että suu pitää laittaa säkkiä myöten. Jos ei ole rahaa, menot mukautetaan vastaamaan tuloja. Lapsen ei kuulu elättää laiskaa äitiään.

14. Olen molempien edellä esitettyjen mielipiteiden kannalla.

Toisaalta on ihan oikein, ettei etävanhemman tarvitse antaa puolta tuloistaan lähivanhemmalle. Toisaalta taas ymmärrän, että moni lähivanhempi todellakin käyttää kaiken pakoillisten menojen jälkeen liikenevän rahan lapsiin.

Jos olisin etävanhempi, en haluaisi antaa rahaa rahana kuin sen 10...15% tuloistani. Mieluummin sitten maksaisin lasten muita kuluja ja ostoksia, jotka ovat täsmähankintoja. Veisin lomille, osallistuisn polkupyörähankintoihin, osatain harrastusvälineitä yms.

Jos olisin lähivanhempi, minusta tuntuisi epäreilulta, että kaikki rahani menee lasten elättämiseen, kun toinen voi säästää mihin huvittaa ja pistää rahaa itseensä.

Mutta kuten teini-ikäinen tyttäreni sanoo: "Mihin sinä sitä rahaa sitten pistäisit, jollet minuun?"

15. ahneus Vierailija

kyllä mielestäni on hyvinkin kohtuullista!
    Huomioi että sinulle tulee lapsilisät tuohon palkkaan lisäksi.

Kyllä lastenvalvoja laskee samalla oikeudella ja kaavalla kaikkien elatusmaksut, exäsi ei tarvitsisi tuon elatuksen lisäksi maksaa päälle mitään. Tarkoitushan ei ole elättää sinua yhtään,ainoastaan osallistua pojan menoihin, joista puolet kuuluu myös sinulle, joka olet huoltajana.

16. ahneus Vierailija

tuon ikäinen voi lisärahaa halutessaan tosiaan mennä töihin, kuten jonkun vastaajan poika tekikin, ei vanhempien tarvitse antaa rahaa yli varojensa.
    Ruoka ja tarvittavat vaatteet riittää,muu on extraa, jota vain pojan isän tai äidinkään ei tarvitse rahoittaa, anna pojan itse hommata rahat jos haluaa jotain enemmän :)

17. minni77 Vierailija

ei kai joka viikko tarvitse farkkuja ostaakaan!!
    Vähän rajoja pojan kulutukselle. Jos rahaa ei ole, ei kaikkea haluumaansa voi vaan saada. Poikasi on hyvä oppia se!

18. scheisse Vierailija

Minusta on käsittämätöntä minkälainen ihminen tuommoiset elarit saadessaan kehtaa vielä vinkua että enemmän pitäisi saada????

Tämän täytyy olla provo? Eihän tuommoisia meganaakkoja ole olemassakaan? Toivottavasti ainakaan....

19. Ja ainahan ap voi antaa huoltajuuden miehelleen ja maksaa itse tuon mitättömän summan lapsesta. Silloin rahasumma voi tuntua vähän erilaiselta.

20. lapsen näkökulma Vierailija

Miltäköhän lapsesta tuntuu, jos oma vanhempi ajattelisi asioita vain rahan näkökulmasta? Tuntuisikohan hänestä, että hän on rahanahneelle vanhemmalleen vain kiristyskeino ansaita lisää?

Omasta mielestäni lapsesta ei aiheudu kohtuuttomasti lisäkuluja. Halvemmaksi tulee teini-ikäinen lapsi kuin vaikkapa työtön alkoholistimies... Lapselle pitää vain opettaa kodin säännöt eli että osallistuu kotitöihin ja että hänkin kuluttaa vain sen verran, mitä on varaa. Minusta esimerkiksi vaatteita on teinille ihan turhaa ostaa tolkuttomasti niin kauan kuin kasvaa koko ajan.

Sitä paitsi AP:hän sanoi, että lapsi on isällään 6-8 pv per kuukausi sekä kesälomilla, joten niiltä päiviltähän AP:llä ei mene rahaa lapsen ruokiin ja niinä päivinä AP voi olla vaikkapa itse ylitöissä ansaitsemassa rahaa.

21. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Aika hyvät elarit alkuperäisellä kirjoittajalla. Jos minä tuollaisen summan saisin olisin hissukseen hiljaa enkä valittaisi. No minulla on se onni, että se summa, jonka saan tulee säännöllisesti eikä sen perään yleensäkään tarvitse kysellä. En valita, sillä saamastani summasta ei tarvitse onneksi juurikaan lapsen harrastuksia maksaa, joten senkin otan huomioon.

22. eex Vierailija

Jos ap olisi halunnut säilyttää elintasonsa niin olisi kannattanut harkita eroa muutamaan kertaan (tietty ero voi tulla myös miehen aloitteesta ikäänkuin ap:ltä kysymättä... tätähän emme tiedä). Mutta fakta on tosiaan se että elintaso laskee erotessa: kulut ei laske kovinkaan paljon, mutta tulot voi jopa laskea yli 50 %.

Syitä olla parisuhteessa tai olla eroamatta on monia: tunteet, lapset, taloudellinen asema... sosiaalinen asema...jne.jne.: nämä kaikki tai vain joku näistä. Se että ollaan yhdessä on molempien valinta (ainakin toivon että suomessa ei voi toista parisuhteeseen pakottaa...), se että erotaan voi tosiaan olla vain toisen valinta, johon sit sen toisen on vaan tyydyttävä ja sopeuduttava. Ja sopeutumista ja elintapojen muutosta se tosiaan vaatii, kun joutuu tulemaan toimeen pienemmällä rahamäärällä: niin ex-vaimo, ex-mies kuin lapsetkin.

23. eex Vierailija

Jos ap olisi halunnut säilyttää elintasonsa niin olisi kannattanut harkita eroa muutamaan kertaan (tietty ero voi tulla myös miehen aloitteesta ikäänkuin ap:ltä kysymättä... tätähän emme tiedä). Mutta fakta on tosiaan se että elintaso laskee erotessa: kulut ei laske kovinkaan paljon, mutta tulot voi jopa laskea yli 50 %.

Syitä olla parisuhteessa tai olla eroamatta on monia: tunteet, lapset, taloudellinen asema... sosiaalinen asema...jne.jne.: nämä kaikki tai vain joku näistä. Se että ollaan yhdessä on molempien valinta (ainakin toivon että suomessa ei voi toista parisuhteeseen pakottaa...), se että erotaan voi tosiaan olla vain toisen valinta, johon sit sen toisen on vaan tyydyttävä ja sopeuduttava. Ja sopeutumista ja elintapojen muutosta se tosiaan vaatii, kun joutuu tulemaan toimeen pienemmällä rahamäärällä: niin ex-vaimo, ex-mies kuin lapsetkin.

24. Voi hiivatti että onkin kamalaa kun noin vähän rahaa saan OMASTA lapsestaan. Joo,jos minä saisin tuon verran kuussa, pitäisin kyllä suuni kiinni ja tyytyisin siihen. Kunnan maksama elatusmaksu kun on 129.91e/lapsi. Ja en minä ainakaan huutele perään lisää rahaa vaikka tiedän nuoremman isän tienaavan yli sen 3000e/kk.. Mutta minäpä en olekaan rahanahne.

25. Kolmen mukelon mude Vierailija

elatusmaksun määrä, onko tosiaan kohtuullista?!
    ap:"Onko kohtuullista, että saan teinipojan yh-äitinä elatusmaksua nettona n. 3000€/kk tienaavalta isältä 380 €/kk? Isä maksaa lisäksi pojan kännykän (n. 50 €/kk), viikkorahan (n. 20€/kk) ja satunnaisesti muita menoja. Meneekö tämä todellakin näin?"

EI . Ei tuo summa ole todellakaan kohtuullista,
    varsinkin jos isä maksaa kännyt ja viikkorahat ja vielä muitakin menoja !!
    ISÄN kantilta nimenomaan täysin kohtuutonta.
    Miksei lapsen isä älähdä tästä ??
    Isähän voisi hyvinkin vaatia kohtuullistamista noihin elareihin,
    yhdestä lapsesta saisit lähihuoltajana kohtuullistettuna varmaan n. 180 - 200 e
    kuussa. ILMAN että isä maksaa mitään muuta.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri