Elatusmaksusta ja lasten kuluista asiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysmerk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysmerk

Vieras
Miten tämä asia teidän mielestä menee?
Lasten isä maksaa elatusmaksua 150e kuussa.
Tuloista ja menoista kerron sen verran, että lasten isä tienaa 6000e kuussa ja minä olen opiskelija, joten saan opintotukea. Minä maksan lasten päiväkodin (297e/kk yhteensä) ja lasten vakuutukset, ostan haalarit yms. isommat.

Kysyn nyt teiltä, että onko kohtuutonta, jos pyydän lasten isää maksamaan lasten syksyllä alkavat harrastukset? Kesällä lapset pelasivat jalkapalloa, joka oli ilmaista, sillä lupauduin ohjaajaksi kyseiseen touhuun.

Hän maksaa muutenkin mielestäni tuloihinsa nähden melko pientä elatusmaksua, niin sillä ajattelin asiaa.

Lasten hoitomaksut ei tosiaan voi olla noin korkeat, sillä jos olet vain opintotuella, olet pienemmässä maksuluokassa. Mutta itse kysymykseen, voit pyytää isää maksamaan, tuo 150e nyt on aika olematon summa. Eri asia suostuuko isä, meillä ei suostuisi.

kysyn vielä, puhut lapsista, eli montako? maksaako yhteensä 150€ vai molemmista?
jos yhteensä, niin mene lastenvalvojalle jos ei suostu maksaa enempää. jos taas per pää niin se on jo ihan ok, voit silti pyytää maksaan niitä harrastuksia. mutta edelleen mua kummastuttaa noi järkyt pvähoitomaksut jos kerta oot opiskelia.

Tein puolikasta työaikaa viime vuoden opiskelujen ohella, jotta sain asuntolainan maksettua. Nyt kesän tein ihan normaalia työaikaa, niin siksi se on noussut. Minulla on kyllä uusi mies, jonka tulot vaikuttavat myös päivähoitomaksuun. En tiedä, paljonko maksu tulee nyt syksyllä olemaan, sillä laitoin nyt uudet paperit sinne päivähoitotoimistoon, jotta maksua tarkistettaisiin.

[QUOTE="alkup.";24536552]Tein puolikasta työaikaa viime vuoden opiskelujen ohella, jotta sain asuntolainan maksettua. Nyt kesän tein ihan normaalia työaikaa, niin siksi se on noussut. Minulla on kyllä uusi mies, jonka tulot vaikuttavat myös päivähoitomaksuun. En tiedä, paljonko maksu tulee nyt syksyllä olemaan, sillä laitoin nyt uudet paperit sinne päivähoitotoimistoon, jotta maksua tarkistettaisiin.[/QUOTE]

No sitten varmaan se uus mies osallistuu lasten päivähoitomaksuihinkin?

[QUOTE="alkup.";24536552]Tein puolikasta työaikaa viime vuoden opiskelujen ohella, jotta sain asuntolainan maksettua. Nyt kesän tein ihan normaalia työaikaa, niin siksi se on noussut. Minulla on kyllä uusi mies, jonka tulot vaikuttavat myös päivähoitomaksuun. En tiedä, paljonko maksu tulee nyt syksyllä olemaan, sillä laitoin nyt uudet paperit sinne päivähoitotoimistoon, jotta maksua tarkistettaisiin.[/QUOTE]

okei joo, no luultavasti ne pienenee. kerkesinkin jo uteleen enempi :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;24536555:

Se uusi mies ei ole elatusvelvollinen toisten lapsia kohtaan,se että on uusi kumppani,se ei poista elatusvelvollisen vastuuta osallistua rahallisesti omien lapsiensa kuluihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;24536555:

No itseasiassa ei osallistu. Minä maksan omien lapsieni päivähoitomaksun. Maksaa toki kaupassa ruoat yms. usein ja yhtiövastikkeen. Mutta meillä on sellainen systeemi, että molemmat maksaa omat asuntolainansa ja minä maksan omien lapsieni menot. Päivähoitomaksu ei ole tässä nyt se ongelma, vaan se, että olenko ns. oikeutettu pyytämään lasten isää maksamaan harrastuksen. Minulle ei rehellisesti sanottuna jää rahaa siihen harrastukseen, ellen taas ala tekemään opiskelujen ohella säännöllisesti puolikasta työaikaa.

[QUOTE="akka";24536569]Se uusi mies ei ole elatusvelvollinen toisten lapsia kohtaan,se että on uusi kumppani,se ei poista elatusvelvollisen vastuuta osallistua rahallisesti omien lapsiensa kuluihin.[/QUOTE]

Ei olekaan, mutta jos uuden miehen tulot vaikuttaa pk-maksuihin, vois äkkiseltään ajatella, että toisella olis ihan sanomattakin älliä osallistua ko. maksuun?

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;24536583:
Ei olekaan, mutta jos uuden miehen tulot vaikuttaa pk-maksuihin, vois äkkiseltään ajatella, että toisella olis ihan sanomattakin älliä osallistua ko. maksuun?
Maksaahan se esimerkiksi juuri kauppaostokset,ei se ruokakaan ihan halpaa ole.
Menee varmasti moninkertaisesti yli tuon päivähoitomaksun.

[QUOTE="alkup.";24536594]On, 150e/lapsi. Mielestäni sekin on vähän, mutta mielummin maksaa sovussa sen kun riitelyn jälkeen enemmän. En jaksa tapella raha-asioista.[/QUOTE]

Mutta toihan on tosi hyvä ruokko, kun kuitenkin niihin maksuihin vaikutti tulot, lainat ja kaikki mahdolinen, mikäli oikein muistan?

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;24536600:
Mutta toihan on tosi hyvä ruokko, kun kuitenkin niihin maksuihin vaikutti tulot, lainat ja kaikki mahdolinen, mikäli oikein muistan?

Toki on näin. Mutta minun tuloni ja menoni menevät säännöllisesti miinuksen puolelle joka kuukausi ja entiseen mieheni verrattuna ero tuloissa on valtava. Maksan esimerkiksi tällä hetkellä asuntolainaa minimimäärällä niistä rahoista, mitä säästin viime vuonna kun tein töitä opiskelun ohella. Toki nämä ovat omia valintojani, joten en voi valittaa. Enkä ole missään tapauksessa sitä mieltä, että entisen mieheni pitäisi osallistua meidän perheen asumiskuluihin :) Lasten harrastus on vaan sellainen asia, missä raha sijotettaisiin ns. suoraan lapseen, niin sillä mietin tätä asiaa.

Mun mielestä sovitte lasten harrastuksista ja niiden maksuista keskenänne. Mielestäni asia ei mene niin, että sinä päätät mitä lapsi harrastaa ja laitat miehen maksamaan vaan niin, että yhdessä sovitte. Täytyy vain toivoa, että mieskin on sitä mielät, että harrastukset on hyväksi lapselle ja ilomielin niitä maselee.

[QUOTE="alkup.";24536619]Toki on näin. Mutta minun tuloni ja menoni menevät säännöllisesti miinuksen puolelle joka kuukausi ja entiseen mieheni verrattuna ero tuloissa on valtava. Maksan esimerkiksi tällä hetkellä asuntolainaa minimimäärällä niistä rahoista, mitä säästin viime vuonna kun tein töitä opiskelun ohella. Toki nämä ovat omia valintojani, joten en voi valittaa. Enkä ole missään tapauksessa sitä mieltä, että entisen mieheni pitäisi osallistua meidän perheen asumiskuluihin :) Lasten harrastus on vaan sellainen asia, missä raha sijotettaisiin ns. suoraan lapseen, niin sillä mietin tätä asiaa.[/QUOTE]

Eihän se nyt mitään maksa, jos kysyt exältäs, että sponsoroisko se lasten harrastusta? Jos ei osallistu, oot ainakin kysyny.

[QUOTE="alkup.";24536619]Toki on näin. Mutta minun tuloni ja menoni menevät säännöllisesti miinuksen puolelle joka kuukausi ja entiseen mieheni verrattuna ero tuloissa on valtava. Maksan esimerkiksi tällä hetkellä asuntolainaa minimimäärällä niistä rahoista, mitä säästin viime vuonna kun tein töitä opiskelun ohella. Toki nämä ovat omia valintojani, joten en voi valittaa. Enkä ole missään tapauksessa sitä mieltä, että entisen mieheni pitäisi osallistua meidän perheen asumiskuluihin :) Lasten harrastus on vaan sellainen asia, missä raha sijotettaisiin ns. suoraan lapseen, niin sillä mietin tätä asiaa.[/QUOTE]

Voihan sitä exältä kysyä osallistuisiko lapsen harrastuskuluihin, mutta ei hänen todellakaan ole pakko mitään muuta maksaa kuin tuo elatusmaksu.

[QUOTE="alkup.";24536579]No itseasiassa ei osallistu. Minä maksan omien lapsieni päivähoitomaksun. Maksaa toki kaupassa ruoat yms. usein ja yhtiövastikkeen. Mutta meillä on sellainen systeemi, että molemmat maksaa omat asuntolainansa ja minä maksan omien lapsieni menot. Päivähoitomaksu ei ole tässä nyt se ongelma, vaan se, että olenko ns. oikeutettu pyytämään lasten isää maksamaan harrastuksen. Minulle ei rehellisesti sanottuna jää rahaa siihen harrastukseen, ellen taas ala tekemään opiskelujen ohella säännöllisesti puolikasta työaikaa.[/QUOTE]

Onko sitten pakko laittaa lapset harrastamaan jotakin mihin ei ole varaa? Mun on vähän vaikea ymmärtää uusperheitä, joissa kuitenkin yleensä on sama tulotaso kuin ns. ydinperheessä mutta rahaa tulee elatusmaksujen muodossa jostain oman perheen ulkopuolelta, siis siltä exältä.

300e/kk elatusmaksuja on ihan hyvä summa. Isä voi vapaaehtoisesti osallistua johonkin jääkiekkoon tms mutta tosiasia on että ne ovat kalliita harrastuksia ja isän ei ole pakko elatusmaksujen lisäksi maksaa yhtään mitään.

Asia on niin, että lasten isä itse ehdotti tätä harrastusta :) Käski minun miettiä, että onko minulla rahaa maksaa tätä harrastusta.
En ole missään vaiheessa sanonut, että hänen olisi PAKKO maksaa harrastusta, mutta mietin, ettei se kohtuutonta olisi jos pyytäisin. Mielestäni 6v ja 7v eivät edes välttämättä tarvitse harrastuksia normaalin leikkimisen ja ulkoilun lisäksi.

Yhteistyössä