Elatusmaksut... Saattaa tulla pitkä vuodatus...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja elatusmaksut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

elatusmaksut

Vieras
Olen eronnut lapseni isästä lähemmäs kymmenen vuotta sitten.
Erosimme sovussa ja silloin melkein 10v sitten sovimme elatusmaksun 120e, koska isä tulisi kuitenkin olemaan lapsensa elämässä hyvin paljon kustannuksia myöten.

Aloimme kumpikin tahoillamme seurustella pian eron jälkeen. Exällä on jo kaksi muutakin lasta, mulla ei muita kun tämä yksi.

Ex on näinä vuosina saattanut tehdä niin, että ostaa esim.lapselle pölkupyörän tai toppa-asun ja ilmoittaa mulle, että jättää sitten elarit maksamatta sen takia siltä kuulta.
Mulle on ollut ihan sama, koska se 120e ei ole paljon mun talouteeni vaikuttanut.

No, nyt olen itse eroamassa 8 vuoden parisuhteestani, mikä tarkoittaa sitä, että mun talouteni heittää häränpyllyä... Vastaan yksin vuokrista ja laskuista ja ruuista ja kaikesta ja nyt se elatusmaksukin tulee sitten tosiaan tarpeeseen.

sanoin exälle, että tilanteeni muuttuu ja haluan käydä tarkistuttamassa sen elatusmaksun suuruuden ja enää niitä ei niin vaan jätetä väliin, tästäkös ex veti hernepellon nenään eikä suostu puhumaan mun kanssa.

Olenko mä nyt kohtuuton ämmä?! (Kuten hän ystävällisesti mulle ilmoitti?!)
Mitä mä voin tehdä jos se ei suostu puhumaan mun kanssa?

Jos te ootte aikonaan tuon summan sopinu ihan sovussa ja mies kuitenkin osallistuu lapsen kustannuksiin muutenkin, niin mä en lähtis elatuksia tarkistuttaan ja tappeleen miehen kans. Kuitenkaan se ei oo sen vika et ero on tullu ja sun kustannukset nousee. Lapseen meneviin kustannuksiinhan tuo ei vaikuta

Hmm..Pisti silmään tuo ostaa pökupyörän tai toppa-asun..No pyörä on kallis, mutta toppa-asu ei varmaan maksa 120 e..Joo, siis käy tarkistuttaan ihmeessä. 120 e on aika vähän elareita loppupelistä..JA siis ei ole tarkoitus rahastaa tmv. Mutta elinkustannukset ovat nousseet rajusti ja lapsikin on kasvanut ja kuluttaa enemmän. Ei siinä tartte exänpuhua, ota yhteys siihen tahoon joka elarit tarkastaa.

[QUOTE="diipadaa";27007163]No kai sitä elatusmaksua on edes korotettu vuosittain indeksikorotuksen verrain?!?! Noin pitkässä ajassa sekin on jo useita kymppejä.[/QUOTE]

No ei ole, kun ei ole ns.ollut tarvetta siihen.
Mutta mun (tuleva ex-)mies on jakanut mun kanssa mun lapsen kustannukset nämä viime vuodet (itseasiassa osallistunut enemmän kun lapsen isä!).

Nyt kun jään lapsen kanssa kaksin, niin haluan myös tarkistuttaa elarit, ei niitä maksimiin tarvitse nostaa, mutta 120e ei ole oikeesti mitään tollasen ison pojan ruokiin, vaatteisiin, hygieniatuotteisiin, harrastuksiin yms...

[QUOTE="hmm";27007166]Kuitenkaan se ei oo sen vika et ero on tullu ja sun kustannukset nousee. Lapseen meneviin kustannuksiinhan tuo ei vaikuta[/QUOTE]

Siis miten niin?
Joo, lapsen kustannukset on ehkä samat kun kuukausi sitten, mutta kukaan ei ole niitä enää jakamassa mun kanssa...?

Siis miten niin?
Joo, lapsen kustannukset on ehkä samat kun kuukausi sitten, mutta kukaan ei ole niitä enää jakamassa mun kanssa...?

No ei se sen lapsen isän vika ole, ettei kukaan ole kustannuksia sun kanssa jakamassa. Ja miks sä täältä kysyt mitä pitää tehä, kun kerran oot päätöksen elareitten tarkistuttamisesta jo päättäny?
Toi oli vaan mun mielipide asiaan, ei siitä hernettä kannata nekkuun vetää. Mukavaa päivän jatkoa =)

Oikeansuuruiset elatusmaksut kuuluu lapselle. Joten tottakai menet tarkistamaan ne. 120€ on ihan varmasti liian vähän jo sellaisenaankin vaikkei niitä väliin jättäisikään.

[QUOTE="hmm";27007220]No ei se sen lapsen isän vika ole, ettei kukaan ole kustannuksia sun kanssa jakamassa. Ja miks sä täältä kysyt mitä pitää tehä, kun kerran oot päätöksen elareitten tarkistuttamisesta jo päättäny?
Toi oli vaan mun mielipide asiaan, ei siitä hernettä kannata nekkuun vetää. Mukavaa päivän jatkoa =)[/QUOTE]

En mä ole hernettä vetänyt nenään :D
Ja mä lähinnä tarkotin, et kuka on se henkilö kehen mun pitää ottaa yhteyttä, mutta löysin jo oman kunnan nettisivuilta. Siis titteliä olisin hakenut, esitin kysymyksen epäselvästi :)
Mun mielestä toi 120e on alle työttömän isän minimielareiden tänä päivänä, voin olla väärässäkin.
Lapsen parasta mä tässä ajattelen, että edelleenkin pystyn meidän arkea pyörittämään..

• Tykkää
Reactions: Millenia
En mä ole hernettä vetänyt nenään :D
Ja mä lähinnä tarkotin, et kuka on se henkilö kehen mun pitää ottaa yhteyttä, mutta löysin jo oman kunnan nettisivuilta. Siis titteliä olisin hakenut, esitin kysymyksen epäselvästi :)
Mun mielestä toi 120e on alle työttömän isän minimielareiden tänä päivänä, voin olla väärässäkin.
Lapsen parasta mä tässä ajattelen, että edelleenkin pystyn meidän arkea pyörittämään..

Mitä jos tällä isällä on itsellään tiukkaa maksaa jo tuota 120:kin? Eli ei isällä väliä kunhan vain itselle riittää rahaa?

Juu mene vaan ja riitauta asia. Loppuelämän kaunat odotettavissa.

• Tykkää
Reactions: Pikkukaupunkilainen
Mitä jos tällä isällä on itsellään tiukkaa maksaa jo tuota 120:kin? Eli ei isällä väliä kunhan vain itselle riittää rahaa?

Hmm... Ei tuo kyllä mun tarkoitukseni ole.
Ihan olen valmis kompromissiin, mutta haluan mustaa valkoiselle, koska mun ja lapsen elämänlaatu/taloudellinen elämä menee uusiksi... Siis mustaa valkoiselle siitä kuka maksaa mitäkin ja että isä ei enää voi jättää edes sitä 120 euroa maksamatta...

Mulla on pienet tulot ja koulu kesken, kaikki eurot tulee tarpeeseen todellakin että pärjätään.

No jos isällä on vaikeuksia elättää yhtä lasta, miksi hän olisi tehnyt niitä sitten vielä kaksi lisää? Eli ei väliä, miten lapsi ruokitaan ja hoidetaan päivittäin, kunhan isän uudella perheellä pyyhkii hyvin? Noin karrikoidusti.

Mun mielestä noi kannattaa sopia uusiksi. Vai voiko äiti ilmoittaa, että osti toppapuvun lapselle, nyt ei sitten osteta ruokaa?

• Tykkää
sitten ihmetellään kun yh äidit on munahaukkoja ja haluavat lapsilleen uuden isän joka elättää.
Tässä se nähtiin käytännössä, äiti eronnut lapsen isästä, löyti uuden elättäjän niin ei niin väliä vaikka lapsen bio isä välillä jättää elarit maksamattakin sillä onhan lapsella nyt toinenkin elättäjä..
Mitäpä jos hankkisit taas vaan sen uuden isäehdokkaan sille lapsellesi niin ei tarvi bio isänkään ihmetellä muka yhtä äkkiä muuttunutta taloudellista tilannetta

[QUOTE="vieras";27007307]No jos isällä on vaikeuksia elättää yhtä lasta, miksi hän olisi tehnyt niitä sitten vielä kaksi lisää? Eli ei väliä, miten lapsi ruokitaan ja hoidetaan päivittäin, kunhan isän uudella perheellä pyyhkii hyvin? Noin karrikoidusti.

Mun mielestä noi kannattaa sopia uusiksi. Vai voiko äiti ilmoittaa, että osti toppapuvun lapselle, nyt ei sitten osteta ruokaa?[/QUOTE]

Pitäis jokaisen vanhemmaksi haluavan suorittaa vanhemman ajokortti, eli pystyykö vai eikö pysty elättämään jälkikasvuaan yksin tai kaksin. Ei kaikille pöntöille saisi lapsia suoda. Niin moni elää köyhyysrajan alapuolella ja vain siksi että ne kakarat piti tehdä teininä koulujen ollessa kesken jne.

Ei elatusmaksut määräydy tuolla tavalla. Jos isän maksukyky ei riitä, saa äiti vähintään minimi elarit kelalta, jotka sitten voidaan myöhemmin periä isältä? Elarit lasketaan lapsen tarpeiden mukaan, ja jaetaan vanhempien maksukykyjen mukaan. Miksi ihmeessä ns. tyytyisi alle minimi elareihin, kun jo lakisääteisesti on oikeutettu isompiin? Ja tuo on nimenomaan lapsen etu että elarit on oikean suuruiset.

• Tykkää

Voi viddu.. Ettekö te nyt tajua että ne elarit kuuluu sinne talouteen jossa lapsi asuu? Ja jos etävanhempi on vaikkapa työtön, on mahdollista saada vapautus elatusmaksuista. Ja huom, lähivanhempi saa silti elarit jotka tulisi siinä tapauksessa valtiolta.

Jokaikisen pitäisi nusseissaan tietää mikä voi olla seuraus ja koskaan et tiedä mihin elämä kuljettaa. Joten jos teet lapsen olet velvollinen hänen elatukseen.

[QUOTE="silakka";27007326]Voi viddu.. Ettekö te nyt tajua että ne elarit kuuluu sinne talouteen jossa lapsi asuu? Ja jos etävanhempi on vaikkapa työtön, on mahdollista saada vapautus elatusmaksuista. Ja huom, lähivanhempi saa silti elarit jotka tulisi siinä tapauksessa valtiolta.

Jokaikisen pitäisi nusseissaan tietää mikä voi olla seuraus ja koskaan et tiedä mihin elämä kuljettaa. Joten jos teet lapsen olet velvollinen hänen elatukseen.[/QUOTE]

No asiastahan on tehty suullinen sopimus joka on ilmeisesti pätevä kunnes molemmat osapuolet ovat valmiita sopimuksen purkamaan.. :P

[QUOTE="harmaa";27007308]sitten ihmetellään kun yh äidit on munahaukkoja ja haluavat lapsilleen uuden isän joka elättää.
Tässä se nähtiin käytännössä, äiti eronnut lapsen isästä, löyti uuden elättäjän niin ei niin väliä vaikka lapsen bio isä välillä jättää elarit maksamattakin sillä onhan lapsella nyt toinenkin elättäjä..
Mitäpä jos hankkisit taas vaan sen uuden isäehdokkaan sille lapsellesi niin ei tarvi bio isänkään ihmetellä muka yhtä äkkiä muuttunutta taloudellista tilannetta[/QUOTE]

???
aika loukkaavaa tekstiä.
Elättäjäksihän mä vaan tuon miehen tuohon 8 vuodeksi otin, kysehän ei ollut ollenkaan siitä että mies ja lapsi kiintyivät toisiinsa ja mies HALUSI ottaa osaa lapsen kustannuksiin ja meidän yhteiseen arkeen.
Sitä en ymmärrä miten sä pystyt tollain yleistämään yh-äidit munahaukoiksi?
Ei taida ihan kaikki murot olla kulhossa... Mutta ei se mitään :D

[QUOTE="vieras";27007333]Taas kerran etävanhempi joutuu kärsimään äidin puutteellisesta elämänhallinasta.[/QUOTE]

Luulis et 8 vuoden aikana on ehtinyt saamaan rahatilanteensa kuntoon ja elämänsä kondikseen, mutta ei. Mies kun lähtee niin itketään taas lompakon perään.. 8 vuotta nyt löysäillyt kotona vaan lapsen kanssa? Olis vaikka kannattanut käydä kouluja tuossa ajassa.

Ja pitäis olla tasa-arvoinen maa tämä?

???
aika loukkaavaa tekstiä.
Elättäjäksihän mä vaan tuon miehen tuohon 8 vuodeksi otin, kysehän ei ollut ollenkaan siitä että mies ja lapsi kiintyivät toisiinsa ja mies HALUSI ottaa osaa lapsen kustannuksiin ja meidän yhteiseen arkeen.
Sitä en ymmärrä miten sä pystyt tollain yleistämään yh-äidit munahaukoiksi?
Ei taida ihan kaikki murot olla kulhossa... Mutta ei se mitään :D

Lue koko aloituksesi uudelleen ja mietippä miltä se kuullostaa ulkopuolisien silmissä ;)

[QUOTE="vieras";27007333]Taas kerran etävanhempi joutuu kärsimään äidin puutteellisesta elämänhallinasta.[/QUOTE]

Puutteellista elämänhallintaa olis mun mielestä jos esim.shoppailisin turhuuksia yli varojeni, makaisin työttömänä mitään edes yrittämättä kattoon räkien kaikki päivät, en laittais ruokaa, enkä siivoais.

Mutta mä käyn töissä, opiskelen ja hoidan laskut ja kodin, en siis koe elämänhallintani olevan puutteellista :)

Täällä noita solvaavia viestejä kirjoittavat ovat naisia, joilla on mies, jolla on lapsia edellisestä liitosta. Se on ihan kamalaa, kun se oma elättäjä joutuu elättämään joitain ihan vieraita kakaroita. Sen miehen rahathan kuuluvat nyxälle ja nyxän lapsille tästä ja kaikista edellisistä suhteista ;).

Yhteistyössä