Hae Anna.fi-sivustolta

Eletystä elämästä

Viestiketju osiossa 'Eläkkeellä' , käynnistäjänä Hillehalle, 29.07.2013.

1. Hillehalle Vierailija

Keskustelimme mieheni kanssa miten eläisimme jos saisi nyt uudelleen elää.

Hän sanoi että ei ainakaan enää sitoisi itseään kehenkään, eikä haluaisi olla riippuvainen kenestäkään. Ilmeisesti huomasi kun menin hiljaiseksi, tuli sitten suukottamaan ja sanoi että rakastaa kuitenkin minua ja on aina rakastanut.

Mitä mieltä tuollaisesta lauseesta, olisitteko loukkaantunut jos miehenne olisi noin teille sanonut?

2. desipeli Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Eiköhön me kaikki elettäisiin elämämme toisin jos olisimme tulevaisuudesta tienneet? Eihän täällä ihmiselo aina mene niinkuin on suunnitellut. Aviopuolisot voivat erkaantua toisistaan hyvinkin pian, vaikka olisi jo lapsiakin liitosta syntynyt.
    Ihmiset on nykyisin hyvin lyhytjänteisiä. Myös kaikki koulutus/työasiat ei mene aina toiveiden mukaan. Sitten vielä jos sairaus, onnettomuudet, surut ja muut menetykset kohtaa, niin kyllä sitä jälkikäteen voi helpostikin sanoa, ettei halua olla riippuvainen/sitoutunut silloinhan ihminen ei ole vastuussa, kuin itsestään.

Vaan kyllä yhteenhitsautunut pari selättää yhdessä kaikki vastoinkäymiset ja saa toinen toisiltaan rakkauden lisäksi turvallisuuden tunnetta ja henkisiä voimavaroja. Itsellä elämä meni nurinkurin ja harva unelma/toive toteutunut, eikäs ne niin kovin vaativia ois ollut hyvä työpaikka, ihmis-suhteet, terveys ja taloudellinen toimeentulo olisi riittänyt, -sillai vaatimattomasti vaan.
    Niin on vastatuuli joka saralla puhaltanut, jotta uudestaan en enää jaksaisi samaa vaellusta tehdä.

3. Eriikka Vierailija

No, vanhana näkee asiat toisin kuin nuorena. Kun tietää ja näkee, miten elämä meni, näkee myös ne seikat, jotka olisi pitänyt tehdä toisin, jotta olisi saanut sen elämän, minkä oikeastaan olisi halunnut elää ja mikä olisi ollut itselle se kaikkein ihanteellisin elämä. Sitä ihanteellisinta elämää meistä kuitenkin harva elää.

Ei siinä mitään loukkaantumisia kannata ajatella. Mies oli rehellinen. Luulempa, että aika moni muukin ajattelee juuri tuolla tavoin. Mutta koska ei ole mahdollista elää kuin yksi elämä, niin on hyväksyttävä se, mitä kohdalle tuli ja ne valinnat, mitä aikanaan tuli tehdyksi. Aika monet ajattelevat, että ei olisi kannattanut mitään perhettäkään perustaa, olisi elänyt vain itselleen ja saanut kokea asioita, joita ei sitoutuneena ole ollut mahdollista kokea. Eikä se silti tarkoita sitä, etteikö olisi tyytyväinen elämäänsä kuitenkaan. Jos miehesi olisi sinuun ja elämään sinun kanssasi tyytymätön, hän olisi hankkiutunut sinusta eroon. On eri asia ajatella, että jos ei olisi sinua koskaan tavannutkaan, niin olisi voinut tehdä sitä ja tätä. Mutta kun tapasi sinut, niin sinä veit voiton.

Eihän se mikään ihme ole, että ihminen itse asiassa haluaisi olla vapaa ja riippumaton kenestäkään. Siinä on vain se ikuinen ihmisen kiusa esteenä: rakkaus. Jos pystyisi olemaan niin, ettei koskaan rakastuisi keneenkään, silloin pystyisi siihen täydelliseen sitoutumattomuuteenkin. Mutta kun meille on annettu ne tunteet ja vielä tunteille kohteet. Ei niistä kukaan täysin vapaa ole.

4. tassa Vierailija

En olisi voinut elää toisin. En myöskään enää voisi elää toisin. Silloin olisin jo tarvinnut paljon viisautta ja nyt myös tarvitsisin itselleni enemmän viisautta. Viisaus ei tule lypsämällä, sitä kenties jaetaan siinä sukujen temmellyksissä ja aikojen saatoissa.

5. Ajattelija XY Vierailija

Miksi märehtiä menneissä, kun elämä on edessäpäin!
    Itse olemme kukin tehneet omat valintamme ja virheemme, toivottavasti niistä myös olemme oppineet.

Elä jokainen päivä, niin kuin se olisi viimeisesi.

6. elämä on Vierailija

"Eihän se mikään ihme ole, että ihminen itse asiassa haluaisi olla vapaa ja riippumaton kenestäkään. Siinä on vain se ikuinen ihmisen kiusa esteenä: rakkaus. Jos pystyisi olemaan niin, ettei koskaan rakastuisi keneenkään, silloin pystyisi siihen täydelliseen sitoutumattomuuteenkin. Mutta kun meille on annettu ne tunteet ja vielä tunteille kohteet. Ei niistä kukaan täysin vapaa ole."

Jos minulle olisi noin vastattu, olisin jos rakastan halunnut keskustella enmmän, jos en, olisin sanonut että samaa mietin tässä. Ehkä asioista kannattaa keskustella aina välillä muutenkin ettei pääse tositilanne yllättämään.
    Rakkaus nyt haihtuu parissa vuodessa ja sitten pitää kyetä rakastamaan. Jos näin ei olis, ei olisi näitä huoria jotka tyydyttävät tarpeita, joita avioliitoissa ei joku saa tyydytettyä. Sivushteet jopa vuosikymmeniä kestävät ovat yleisiä, kun ukko keikkaa haudalle laahustaa pari äpärää.

Ikuinen avioliitto taitaa olla uskonnollisten hurmostekijöiden ja lainlaatijoiden laatima lieka, johon ihmiset edelleen menevät, mielellään. Nykyään liitytään kirkkoon, pidetään isot prinsessajuhlat hankitaan baby ja erotaan. Sama kuvio toistetaan jopa viisi kertaa, aika kornia.
    Joissakin maissa tahdotaan pellot turvata samalle sunulle ja perheet pojat ottavat yhteisn akan.
    Toisaalla jossain vuoristoissa naisen on otettava/saatava kaksi miestä, että saa leipää suuhunsa. Kun toinen mies on metsällä, toinen on turvana kotosalla, on siinäkin naisella osa.
    Dokumentissa jonka näin, nainen kertoi olevansa hyvin onnellinen.

Meillä taas naiset joilla ei ole tolkkua, alkavat purkamaan lapsia heti kun lapsilisä loppuu. Tiedän naisia joilla on jopa seitsemän lasta, eri miesten kanssa. Briteissähän tämä taitaa mennä kolmannessa polvessa. Ammattina siis lasten teko, sillä saa anunnon ja elannon, pelkästään naimalla kunnolla. Kivaa!

Laki sanoo, että jokaisella lapsella tulee olla oma huone, tietokone, ratsatusharrastus ja kaikki vermeet ;D

Osa porukasta taas nai niin maan perusteellisesti, kun on ensin kierretty maapallo pariin kertaan ja purjehdittu maailman meret, eikä tulosta millään. Perillistä ei kuulu. Sitten tarvitaankin muumimuki jossa kaikki onnistuu kaikilla, lepakoilla ja homoilla.

Silloin ei ole väliä mistä siittiö (siitöita luovuttavat toki vain uudet nerot, pitkät, komeat, tätä ei sanota rodunjalostukseksi, ei toki) ja munasolu tulee, kunhan jostain tulee että saadaan palatsiin perillinen. Joilleikin kelpaa jo valmiiksi tehty ihmistaimi, toki ameriikoissa ovat näitä palauttaneet kun eivät ole olleet tarpeeksi hyviä, heidän tarpeisiinsa :(

7. Puuta heinää tuo kirjoittamasi teksti! Mitähän oikein halusit sanoa?

8. heh heee.. Vierailija

Ei älä kysy! Alkaa pian selittää lisää...

9. EX-pariton Vierailija

Aika ihmeellistä sinkkuuden ihannointia. Ymmärrän tuon, jos aviolitto on ollut onneton, muussa tapauksessa en. Tuo itselleen eläminen on hyvin yksinäistä puuhaa pidemmän päälle.

Tälläkin hetkellä tuhannet suom alaiset etsivät itselleen parisuhdetta ja elämän suurin onni olisi saada jakaa elämänsä jonkun kanssa.

Ehkä ap. n pitäisi ehdottaa miehelleen vetäytymistä yksinäisyyteen muutam aksi kuukaudeksi, jotta hän osaisi olla kiitollinen parisuhteestaan.

Itse olen nuoruuden eroni jäkeen elänyt 8 vuotta yksin ja koko ajan toivoin löytäväni jonkun joka hyväksyisi ja rakastaisi minua. Onneksi hän vihdoin löytyi ja olen siitä kiitollinen. En ole joutunut luopumaan mistään kumppanini vuoksí vaan olen saanut ihmisen, jonka kanssa olen voinut kokea uusia asioita. Ei vaimo/mies estä uusia kokemuksia vaan me itse ja omat pelkomme ja mukavuudenhalu pysyä vanhassa tutussa rutiinissa.

10. haluisin Vierailija

seuraavassa elämässä olla rikas, rohkea, (olen ujo) tervejalkainen.

11. Omaa aikaa Vierailija

Tai sitten ap voisi lähteä itse haneen muutamaksi kuukaudeksi. Pääasia, että pari saisi tilaa ympärilleen. Harmi vaan, että monella on hankala järjestää tällaista koeaikaista eroa, nimittäin se kannattaa. Riittävä välimatka avaa kummasti silmät joko suuntaan tai toiseen!

12. toki moni Vierailija

...teksisi asiat toisin, jos olisi mahdollisuus valita.

Minä esimerkiksi otin miehen, jona sain, olivat niin kranttuja. Olisi itse pitänyt olla vaativa, niin pisteet miesmarkkinoilla olisivat olleet korkeammat. Kuvittelin, että on hyvä ominaisuus olla vaatimatta mitään ja hyväksyä toinen ihminen sellaisena kuin hän on. Elämä on opettanut, että näin ei ole, vaan toisilta ihmisiltä pitää myös vaatia jotain.

Toki myös itseltään pitää vaatia, senkin on elämä opettanut.

13. melkein kaiken Vierailija

Jos saisi ylipäätään tehdä elämässä toisin, ei oteta miehiä lukuun, niin tuntuisi, etä melkein kaiken olsi pitänyt tehdä toisin, niin vähemmän olisi tarvinnut kärsiä. Ainakin niin vahvasti uskon.

14. N53 Vierailija

Ei sinkkuna eläminen tarkoita sitä, että on yksinäinen, olin avioliitossa ollessani paljon yksinäisempi kuin nyt yksin asuessa vaikka silloin oli pienet lapsetkin jaloissa. Ihminen voi olla yksin olematta yksinäinen.

Itse ainakin nautin suunnattomasti tästä yksin olosta. Töissä on ihan hirveä hulina kaiken pävää ja olen ihan sippi kun pääsen kotiin (vaikka takapuoleni päällä istun koko päivän), nautin kun pääsen omaan kotiini ihan yksin. Olen kuitenkin aika sosiaalinen, joten on ystäviä, aikuiset lapset puolisoineen, sisarukseni. Matkustan paljon, yksinkin. Löydän aina juttukaverin.

En haluaisi elää elämääni uudelleen vaikka olisi tämä järkikin päässä. Mutta ihan puppua on se "en päivääkään vaihtaisi pois" - kyllä heti löytyisi montakin päivää. Mutta kuten joku sanoi, turha on menneitä kaivella.

Ainoa mikä näin yksin olossa hirvittää on se, että jos saa jonkun sairauskohtauksen niin siihen jää. Mutta ehkä sekin on hyvä asia. Ehkä sovin seinän takana yksin asuvan rouvan kanssa jonkun systeemin että tarkkailemme toisiamme ;)

15. Olisin varmasti ihmetellyt, miksi hän sitten oli naimisiin mennyt, vai oliko mieli muuttunut nuoruudesta.

Avioliitto ja perhe ovat sellaisia asioita, joita useimmat haluavat, mutta jotkut hankkivat vain siksi, että niin "kuuluu" tehdä. Varsinkaan naisilta ei vielä meidän nuoruudessamme hyväksytty sitä, jos hän halusikin jäädä perheettömäksi - en tiedä, hyväksytäänkö vieläkään.

Minä olin nuorena sitä mieltä, että en mene edes naimisiin, mutta sitten tapasin miehen, joka käänsi pääni. En osaa katua hänen kanssaan viettämiäni vuosia, mies on kaikin tavoin hyvä.

Sen sijaan asia, jonka muuttaisin ehdottomasti, jos olisin uudestaan 20-vuotias, on opiskelu. Jätin yliopisto-opintoni kesken puolentoista lukuvuoden jälkeen, kun oli mukamas kiire tienaamaan asuntorahoja. Se on oikeastaan ainoa asia elämässäni, jota kadun. Tällä järjellä hankkisin itselleni tutkinnon vaikka mistä tiedekunnasta. En silloin ymmärtänyt, kuinka tärkeä se on työuran kannalta - jos muistatte, 70-luvulla oli vielä paljon mahdollisuuksia päästä korkeaankin asemaan ilman korkeakouluopintoja.

16. vähemmän kärsiä Vierailija

En tiedä miten elämällä olisin kärsinyt vähemmän. Melko usein pahoitan mieleni ja mietin mistä syystä.
    Ennen kuulin omituisia juttuja itsestäni. Joku selvännäkijä sanoi, että minulle ollaan kateellisia.
    Ihmettelin ihmeissäni. Miten ihmeessä ihmiset voivat olla katellisia kahden lapsen yksinhuoltajalle.

Elämä pääkaupunkiseudulla on rahallisesti kallista. Täällä moni ehjässä parisuhteessa eläväkin tekee sivutyötä. En taatusti ole ainoa lajissani.

Istun tässä kotona lukutuolissani ja kuuntelen Radio Novaa. Riepoo niin maan perusteellisesti ellit 50+ palstan perässähiihtäjän jankutus berliininmunkeista. Hän on joskus seurannut kirjoituksiani ja saanut päähänsä jonkun omituisen päähänpinttymän Berliinistä ja berliininmunkeista.

Tosi on, että Ullanlinnan aikoihin olin rahallisesti tiukilla. Teini-ikäiset lapset eivät silloin tajunneet rahan käyttöä. Mutta se aika on ollut ja mennyt. Nyt molemmat ovat koulutukseltaan ekonomeja ja muistelemme usein lämmöllä noita vuosia.

Miestä en ole kaivannut rinalleni. Jos saan sairauskohtauksen kotona ja menehdyn niin en ole ainoa.
    Eikö sitä sanota, että moni on kuollut kotiinsa ja koti on maailman vaarallisin paikka.

Jos olen vielä työelämässä niin hyvillään vaan ovat. Valtion hommissa aina ollaan iloisia, kun yksi häipyy;)

Nyt pitää sulkea netti ja lähteä töihin. Lomaa on vielä paljon jäljellä.
    Toivon kaikille elleille hyvää elämää ja hurttia huumoria. Kenenkään puheista ja kirjoituksista ei pidä loukkaantua. Me kaikki olemme vain raadollisia ihmisiä.

17. Kohta eläkkeellä Vierailija

Minä olisin pahoittanut kovasti mieleni tuollaisesta heitosta. Sehän jotenkin mitätöi kaiken, jos toinen onkin vuosien ajan katunut sitoutumistaan.

Ylipäänsä en ymmärrä miksi pitäisi märehtiä sitä, että olisiko pitänyt elää toisin. Sitä kun on eletty kuten on eletty ja koettu se mitä elämä on eteen tuonut.

Itsellä on ollut hyvä elämä enkä mitään vaihtaisi pois. En edes miestäni.

18. Elämä on Vierailija

Aika monta valintaani ja ihmistä olisin elämässäni vaihtanut, jos olisin ollut fiksumpi.
    Ehkäpä sitten seuraavassa elämässä osaan olla viisaampi:)

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri