Hae Anna.fi-sivustolta

Elitismiä?

Viestiketju osiossa 'Yliluonnolliset ilmiöt' , käynnistäjänä jerryjee, 23.07.2005.

1. jerryjee Vierailija

Niin monet ihmiset kuvittelevat olevansa jollain tavalla parempia kuin muut. Ja jos eivät ole, pyrkivät kaikin keinoin sellaisiksi.
    Yksi elitismin muoto voinee olla sekin että uskoo olevansa jotenkin ""henkisesti herkempi"" kuin toiset.
    No jos siitä jotain itsetehostusta saa niin...?

2. näkijä kaapissa Vierailija

toiset ovat herkempiä kuin toiset; sehän on selvää. mielestäni kuitenkaan herkän ihmisen ei siitä tarvitse mitään numeroa tehdä ja mainostaa kykyjään.
    oma huomioni on se, että juuri tällaiset nuoret kunnianhimoiste sielut (kun eivät tiedä kykyjäni) suhtautuvat ylimielisesti minuun ja yliarviovat itseään. sitten taas kun tapaan todellisia henkisiä ihmisiä (vanhoja sieluja) he suhtautuvat minuun vertaisinaan. ehkä siksi, että tietävä ""kuka"" minä olen.
    ...ehkäpä puhumme samasta asiasta tai sitten ei.

3. minäkin Vierailija

Kyse ei ole itsensä kohottamisesta muiden yläpuolelle, mutta tietystä eristäytyneisyydestä on kyse. On helppo muotoilla olevansa henkisesti herkkä, kuin että sanoo suoraan näkevänsä tulevaan tai on tavannut enkelin. Asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä vasta niiden seurassa jotka tietävät mistä puhut. Minä uskon kaikkien olevan lapsina samalla lähtöviivalla ja aikuisuutta kohden jotkut jättävät kykynsä taakse, toiset kiinnostuvat niistä ja harjoittavat niitä. Olen aivan tavallinen ihminen, joka näkee tulevaan (omaan ja muiden), näkee kuolleita ja aistii energiaa. Me näkijät olemme auttajia, emme eliittiä.

4. jerryjee Vierailija

Voipi olla että kritiikkini kohdistui ihmisiin jotka ovat ruvenneet harrastamaan tällaisia asioita ja sitten on samantien mukava kuvitella olevansa jotenkin ""kehittynyt"" kun on vähän altistanut itseään.
    Kyllähän näissä ""sielunvaellus"" kuvitelmissakin joku joskus tykkäsi kuulla olleensa aikoinaan joku kuningatar tai vastaava.
    Tunnen erään henkilön joka väitti kanssa olevansa tälleen herkkä näkemään kuolleita tms. Kuten jossain muualla totesin, mulla ei oikeen oo aihetta epäillä näiden kertomusten todenperäisyyttä.

Mutta tietysti silti on olemassa ihmisiä jotka tulevat mukaan näihin asioihin sillä motiivilla että saavat itselleen suosiota ja huomiota. Siis itsekkäillä motiiveilla.

5. Saisinko muuten kysyä sinulta yhdestä asiasta joka askarruttaa mieltäni suuresti? Siis jos koet että pystyisit näkemään siitä jotain? Jos saisin siitä tietoa, se voisi helpottaa minua pääsemään sen yli.
    Omalle vastuulleni tietysti ottaisin miten vastauksesi tulkitsisin vai tulkitsisinko mitenkään.
    Sähköpostilla tietty kysymyksen lähettäisin.

6. Maagikko Vierailija

Tunnen iäkkäämiä rouvashenkilöitä joiden keskinäisten kehumisten kerho kuuluttaa kummoinen opas heillä onkaan. Kenellä on erikoisempi, korkeammalla olevampi. Ja kuitenkaan me emme sitä tiedä, sillä hekin muuttavat muotoaan.

Alussa kun alkaa näkemään, kokemaan. Sitä hurahtaa jotenkin ja kertoo kaikille jotka jaksaa kuunnella mitä unia on nähnyt. Mitä meedio kertoi. Mikä minusta oikein tulee, kuinka minusta huolehditaan ja tunnen olevani oikein etuoikeuttu. VIP kortti kädessä taivaan portille menossa.
    Kyllä se kohellus pikkuhiljaa laantuu. Normalisoidutaan ja unohdetaan erikoisesti ne hetket jolloin ollaan annettu omahyväisyyden hengen vaikuttaa kiememme kantimiin.

Jos yhtään lohduttaa, niin eräässä elämässä olen ollut juoppo ja maantierosvo. Tässä elämässä olen ihan tavllinen työpäiväni jo tehneenä, tyytyväisenä eläkeläisenä, täällä häiriköivä. öitä.

7. jabbadabbaduu Vierailija

Ensin lapset täyttivät oman tyhjän paikan paremmuudessa sitten lapsenlapset ja kun ei enää lapsia riittänyt alkoi mielikuvitusenkelit korvaamaan saman. HEHEHE:)))

8. Everett Vierailija

Osuvasti kirjoitettu! Minulla taas ottaa joskus korvaan se kun puhutaan ""näkijän lahjoista"", ""annetusta tehtävästä"", tms.

Kaikilla meillä on kyky ""näkemiseen"". Tämä myös intuitioksi kutsuttu kyky on jokaiseen ihmiseen sisäänrakennettu ominaisuus. Se, että jotkut ovat innokkaampia käyttämään ja hoonaamaan ko. taitoa ei muuta tätä peruslähtökohtaa.

Tuo uskomus ""annetusta tehtävästä"" tai muuten valittuna olemisesta on ehkä vieläkin hassumpi. ""Ylhäältä"", eli itsen ulkopuolelta, annettu tehtävä merkitsisi sitä, että meillä ei olisikaan täysin vapaata tahtoa. Tämä uskomus on läheistä sukua kirkon (harha)opeille.

Ei ole valittuja ihmisiä, valituista kansoista puhumattakaan. Meille on jokaiselle annettu tehtävä: tämä elämä. Sen kun elää mahdollisimman todesti itselleen on suorittanut tehtävän menestyksellisesti.

9. everetille Vierailija

Hyvä everett. Noin sanoisin ja itsekin ihmisenä joskus nousee ""liiaksi"". Kunnes tipahtaa takaisin.

10. minäkin Vierailija

Everett, minä en usko saaneeni mitään erityistä tehtävää, enkä usko kykyni tulleen ylhäältä. Minusta tämä on luontaista, niinkuin muutkin aistit. Kirjoitin jo tuohon aiemmin, että uskon kaikkien olevan lapsena samalla lähtöviivalla. Kuten uskot sinäkin. Toiset saattavat tietysti olla taitavampia kuin toiset, kuten yleensä ihmiset ovat elämän eri osa-alueilla. Esimerkiksi minä, ""henkisesti lahjakas"" en opi vaikeampaa matematiikkaa mitenkään. Tai musikaalisuudestani huolimatta, en ole ikinä oppinut lukemaan nuotteja. Sen sijaan olen ollut hyvä muualla. Olen hyvä historiassa, teosofiassa, ruoanlaitossa ja henkiasioissa ;)

11. jerryjeelle Vierailija

Näinköhän, Jerry, on? Luulisin, että henkisesti herkkiä on ""kaapissa"" vielä enemmän. Siis että esim. ei ""kehdata"" puhua enkelikokemuksista ja henkisistä asioista kertovia kirjoja ei panna kirjahyllyyn.

Uskon, että kaikilla on ""kuudes aisti"" (käyttääkseni Sonia Choquetten termiä). Toisilla se on selkeämpi kuin toisilla. Toiset myös harjoittavat sitä enemmän. Samoin on muittenkin taitojen laita: matematiikan, musiikin, urheilun, kielten ...

Paremmaksi ihmiseksi eivät taidot ketään tee. Uskon myös, että jokaisella on erityinen tehtävä täällä maan päällä. Siihen on eväät eli tarvittavat taipimukset olemassa.

On inhimillistä, jos joku ylpeilee kyvyillään, kuin myös sekin, että on kateellinen toisen erityiskyvyistä.

terv. Mini

12. Ajaton Vierailija

Ei välttämättä tarvitse olla kyse itsetehostuksesta, tai että asiasta tehdään numero. Jos huomaa itsessään tietynlaista herkkyyttä, tai että 'outoja' asioita tapahtuu, niin kyllähän se voi olla kovinkin hämmentävää ja jopa pelottavaakin. Siitä myöskin syntyy uteliaisuus (ellei kiellä lahjaansa) ja halu jakaa kokemuksiaan ja tietoaan jne.

13. Nukkumaija Vierailija

Toisaalta jos huomaa itsellään olevan kyvyn auttaa muita ihmisiä, miksei sitä voisi tuoda esiin ja käyttää? Kyllä sen yleensä huomaa koska ihminen on vilpitön ja koska sortuu turhaan asialla pätemiseen. Kaikkien henkiset kyvyt kaapista ulos, niin ei aina sitä yhtä joka asiosta uskaltaa ääneen puhua , leimata kaheliksi!

14. torpedo Vierailija

Usein se on harhaa. Oman minäisyyden luomaa harhaa jossa ei ole rajoja mielikuvituksella. No. totuus kamppaa aina välillä maankamaralle nämä enkelisäihkyt sun muut.

15. lewis Vierailija

Usein on kyse pätemisen tarpeesta kun muualla on epäonnistuttu ja tällä tavalla ei ole kukaan mitään arvottamassa niin voi nostaa ihan mihin itse itsensä haluaa vaikka mikään siihen ei edellyttäisi olevan itsellään.

16. Tare Vierailija

Joo, eniten meitä herkkiä ihmisiä on ""kaapissa. Harvat meistä haluavat pitää melua itsestään. Nukkumaija on oikeassa siinä, että jos ihmisiä voi auttaa, pitäisi kykyjään käyttää. Itsestäni olen huomannut, että kyvyt taantuvat vanhemmaksi tullessa, murrosikäisenä näki ja kuuli enemmän. Johtuneenko hormoneista, paljonhan on ollut puhetta murrosikäisten ja poltergaistin yhteyksistä. Sekin on vaikuttanut, että olen kokenut kykyni kiroukseksi, eikä siunaukseksi. Enimmäkseen olen nähnyt minua ja läheisiäni koskevia pahoja asioita ennalta. Lopulta sitä tietenkin rupeaa henkisesti torjumaan kykynsä välttyäkseen ikäviltä asioilta. Samalta viivaltahan me kaikki lähdetään, joten toiset ovat heikopia luonteeltaan ja haluavat mainetta ja kunniaa. Ihmisiä pitäisi auttaa, mutta ei itsekkäistä syistä ja rahasta. Olen muutamalle ihmiselle kertonut kyvyistäni, mutta vain sellaisille, jotka uskovat yliluonnollisiin asioihin. Olisi tietenkin mukava tavata joku toinenkin, joka omaa samanlaisia kykyjä. Meillä nämä kyvyt kulkevat suvussa, sekä isän, että äidin puolelta, siksi minussa ehkä voimistuneena. Varmaan siksi äiti ja isä tunsivat vetoa toisiinsa.

17. Nukkumaija Vierailija

Minkään minäisyyden kanssa tuolla nyt ei ole välttämättä mitään tekemistä. Eivätköhän ne pahimmat egoistit löydy aivan muilta aloilta. Mikä sitten on todellisuutta ja mikä harhaa ja mielikuvitusta? Varmastikkin vuosisatojen takaiset ihmiset olisivat pitäneet puhetta sähköenergiasta huuhaana, ""vai muka näkymätön energia, joka saa lasiset pallot loistamaan..."" Tai jos he olisivat nähneet sähkölampun, he olisivat pitäneet sitä noituutena. Yliluonnollinenhan tarkoittaa yleensä sellaista mitä emme ymmärrä VIELÄ. Tämän päivän huuhaa, voi olla huomisen todellisuutta. Uskottiinhan joskus maapallonkin olevan litteä, ja toisin ajattelevia vainottiin. Kaikkia luonnon energioita ja ilmiöitä ei olla vielä tieteellisesti ""löydetty"", ihminen ei ymmärrä vielä kaikkea. Ehkäpä tulee vielä se päivä, kun nämä ""enkelisäihkyjen"" absurdit väitteet voidaan myös tieteellisesti todentaa. Ja otan osaa jos totuus on sinutkin kampannut, kuten ehkä voimme rivien välistä lukea. Toivon sinulle rakkautta(ai niin, mutta eihän sitä ole tieteellisesti todistettu-mutta silti se toimii. Mutta sehän olikin vaan sitä aivokemiaa) ja valoa(no hyvä, voitkin sytyttää hehkulampun, koska sen toiminnon voi tieteellisesti todistaa)
    ja avoimempaa, vähemmän asenteellista tapaa katsoa maailmaa ja näitä huuhaa-hulluja;)

18. hesus Vierailija

Taitaa harmittaa kun sinusta ei löydä yliluonnollista henkevää. HAHAHHAHAH!

19. Amaris Vierailija

Ja sitten tuli tuossa lueskellessa mieleen nekin ihmiset jotka toitottavat olevansa kaikkea mahdollista, mutta sitten ovatkin ihan huijareita joilla on vain rahan kiilto silmissa.

Jotenkin taman hetken yhteiskunta palkitsee taman itsensa ylentamis ajatusmallin, esimerkiksi tyoelamssa olis aina tarkoitus pyrkia eteenpain ja tyolaisesta pikkupomoksi, pikku pomosta isoksi pomoksi jne. ja jos ei pomoksi niin ainakin paremmalle palkalle
    Ja saalittavan suuri osa ihmista kokee etta ulkoiset asiat ovat kaiken mittapuu, materialistisella tasolla.
    Ja sitten kun nama ihmiset 'henkiintyvat' niin se sama ajatusmalli on yha taustalla.

On helppoa kertoa kuinka hyva itse on, on paljon vaikeampaa kertoa jollekkin kaikki huonot puolensa, pelkonsa ja epailynsa.

Mutta olen myos lukenut ajatusmallista etta on useita ylempia tasoja, henkisia tasoja. etta niita olis vaikka 7.
    Hauskaa oli kyseisen websivun foorumissa se etta siella sitten kinasteltiin siita kuka oli korkeimmalla tasolla :)

*kikattaa*

Onkohan se joku dna:han rakennettu juttu vai onko se vain nyky-yhteiskunnan sivutuote....

Ei ole mielestani vaarin olla ylpea saavutuksistaan ja edistymisestaan, mutta se etta asettaa itsensa korkeammalle jalustalle kuin joku muu, on vaarin.

~We are all spiritual beings having a human experience~

20. jerryjee Vierailija

Ihminen ei vielä ehkä ymmärrä kaikkea. Samaa mieltä tietysti tästä mutta tämä ajatus ei myöskään oikeuta siihen johtopäätökseen että kaikki yliluonnollisilta tuntuvat kokemukset ja kertomukset ovat henkiolentojen ja muiden vastaavien vielä-ei-ymmärrettävien asioiden aikaansaamia.

Jankutan tätä edelleen: Mitä ""vikaa"" on siinä jos ottaa huomioon epäilyn ja kritisoinnin, luonnollisen selityksen mahdollisuuden?

21. Nukkumaija Vierailija

Eihän sähkökään ole mikään henkimaailman asia. Tarkoitinkin juuri sitä, että tämän päivän ""yliluonnollinen energia"" voi olla huomisen luonnollinen tieteellisesti todistettu ilmiö. Esimerkiksi jonakin päivänä ehkä tieteellisesti löydetään ja toteen näytetään se ihmisen henkinen energia, jonka avulla hän ""käsilläparantaa"". Luonnollinen selitys voi siis olla läsnä myös monissa sellaisissa asioissa, joita VIELÄ pidetään yliluonnollisina. En mielestäni puhunutkaan mistään henkiolennoista. Et siis aivan ymmärtänyt pointtiani.
    Ei ole mitään vikaa kyseenalaistaa asioita, täytyyhän jokaisen ihmisen ollakkin jollakin tavalla kriittinen. Mutta et aloittanut keskustelua epäilystä ja kritisoinnista vaan elitismistä.
    Itse en tunne yhtäkään ihmistä, jolle hengelliset asiat olisivat jonkinlaista elitismiä, tai pätemistä. Ilmeisesti sinä tunnet? Päin vastoin, näistä asioista ihmiset puhuvat usein kuiskaten, harvoille ja valituille-ettei heitä leimattaisi höyrypäiksi. Ja ne jotka ovat kokeneet itsellään esimerkiksi parantamisen lahjan lähipiirissäni, eivät sillä päde eivätkä todellakaan huuda kyvyistään koko maailmalle. Heistä on kuvailemasi elitismi kovin kaukana.

22. Jade Vierailija

Heh ;) Ja mulla anoppi Värien parantava sateenkaari -kirjaan tutustuttuaan ilmaantui juhannusjuhliimme lilassa puserossa, toi liloja kukkia ja ilmoitti kovaan ääneen

- Minä olen aina ollut violetti ihminen! Se violetti se on aina ollut minun väri! Nii-iin - se on jännää, mutta Minä olen Lila! ja tuijotti napakasti silmiin minua, etten vain mainitsisi mitään taannoisesta värikeskustelustamme, jossa hän kertoi aina rakastaneensa punaista väriä.

23. Maya Vierailija

minä olen ainakin törmännyt ihmisiin jotka eivät ole onnistuneet elämän muilla aloilla ja sitten alkaneet ""näkijöiksi"" ""terapeuteiksi"" ja sillä saralla löytyykin tekemistä ja pätemistä, koska monet ihmiset kamppailevat niin isojen kuin pienienkin huolien kanssa. Se vain minua aina hirvittää että kuinka suuri vaikutusvalta näillä henkilöillä on apua hakeviin ihmisiin.

Sitten voi vaikka kaupan kassajonossa törmätä ihmiseen joka heijastaa valoa ja rakkautta ympärilleen ja jonka kanssa on helppo puhua ikäänkuin olisi tavannut enkelin:)) joka ihan ilmoittamatta tuo päivääsi lämpöä ja iloa.

24. Aida Vierailija

Toisaalta, osa meistä on ihan sellaisiakin, jotka kasvottomina keskustelevat kokemuksistaan, joista ei ihan työpaikan kahvipöydässä voi aloittaa keskustelua. Kun nimimerkin suojista ja kasvottomana keskustelee saman kokeneiden kanssa, niin missähän siinä se elitismi on?

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri