Elizabeth Pantleyn tissi pois suusta "unikoulu" kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yökukkuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yökukkuja

Vieras
Meillä poitsu 6 kk nukkuu perhepedissä, ja heräilee todella useasti yöllä, 1-2h välein.

Itse en raaskisi vielä laittaa omaan sänkyyn nukkumaan vaan haluaisin pitää vieressä ainakin muutaman kuukauden.

Ongelmana on kuitenkin, että aina yöllä herätessään tarvitsee tissin suuhun nukahtaakseen uudestaan.

Onko kenelläkään kokemusta tuosta Pantleyn menetelmästä, koska periaatteessa tuo kuulosta vauvan kiusaamiselta, kun on juuri pääsemässä uneen niin otetaankin tissi pois suusta.

Toisekseen koen "ongelmaksi" vaikkakaan en suureksi, sen että olen joka ikinen ilta sidottu klo 19 alkaen (ja tätä myötä moni harrastus ym on jäänyt jäihin, vaikka aikanasa kutakin), kun ainoastaan minä tisseineni saan vauvan unille.. eli jos vauva oppii tuon Panteleyn menetelmän kautta nukahtamaan ilman tissiä suussa niin se ei kuitenkaan ilmeisesti poista sitä, että minun pitää olla vieressä nukuttamassa vai oppiiko vauva tuon menetelmän jälkeen nukahtamaan yksin perhepetiin tai vaikka vain isäkin vieressä.

voi miten tää on niin hankalaa.... omien unien takia haluaisin unikoulutella, mutta jo nyt tiedän, että yksikin itkun parahdus vauvalta niin se tissi välittömästi suussa :( ei vaan pysty kuuntelemaan vauvan itkua!!
Ja jos en nyt "kouluta" niin eikö se ole sitten vaikeampaa vuoden ikäisenä.

Vauveli on vielä pieni, älä turhaan kiusaa :) kyllä se siitä vielä oppii nukahtamaan ilman, kun pikkuhiljaa alat tyynnytellä uneen pelkällä läheisyydellä tai muuten. Meitä on monenlaisia ihmisiä myös vauvaiässä, joten miksi alkaa jo noin pientä sulloa johonkin muottiin, jos vaan itse jaksat vielä. Jos todellakaan et jaksa, niin täytyy vaan raaskia sitten aiheuttaa vaaville hiukan pahaa mieltä, ei se siitä rikki mene.

Vauveli on vielä pieni, älä turhaan kiusaa :) kyllä se siitä vielä oppii nukahtamaan ilman, kun pikkuhiljaa alat tyynnytellä uneen pelkällä läheisyydellä tai muuten. Meitä on monenlaisia ihmisiä myös vauvaiässä, joten miksi alkaa jo noin pientä sulloa johonkin muottiin, jos vaan itse jaksat vielä. Jos todellakaan et jaksa, niin täytyy vaan raaskia sitten aiheuttaa vaaville hiukan pahaa mieltä, ei se siitä rikki mene.

Peesaan ja lisään vielä, että ei teidän vaavin kasvatus ei mene pilalle, vaikka hänelle ei pidettäisi unikoulua :)

Ennen pitkään olette tilanteessa että jo kuitenkin se nukahtamisimetys loppuu. Ja senkin jälkeen lapsen pitäisi jotenkin osata rauhottua nukkumaan ilman tissiä. Tuota vaihetta helpottaakseen kannattaa nyt jo alkaa opettelee iltarutiineja. Niiden aikana lapsi hoksaa etä kohta mennään nukkuun. Saa mahdollisuuden psyykkisesti ja fyysisesti alkaa rauhottuu.jossai vaiheessa voi sit alkaa vaihtaa niinkin että antaa ensin tissin ja skg vasta iltarutiinit, kuten mm se hampaiden pesu mikä muutenkin kuuluisi tehdä maidon annon jälkeen sitten kun niitä hampaita on..

Anna lapsen imeänsen aikaa ku imee, ja irrota sit kohta ote. Meillä protestoi vaa muutaman kerran. Rauhottuukin protestista pian kerta heti voi saada tissin takas suuhun. Ja sit taas minä irrotan. Ei tarvii montaa kertaa tehdä. Ja näin meillä opittii nukahtaa ilman tissiä.

Auttaako tutti?-

Meillä esikoinen oli tuollainen ns tissitakiainen. Nukkui vieressä 1v asti, jolloin samalla kertaa vierotettiin tissistä ja vieressä nukkumisesta. Kerralla siirto omaan sänkyyn ja tissi pois. Imetystä toki oli vähennetty jo aiemmin. Hyvin meni siirto omaan sänkyyn. Jokunen hankala ilta, mutta sen jälkeen ok. Tärkeintä on, ettei anna periksi eikä palaa taaksepäin.

Luin itsekin tuon mainitsemasi kirjan ja monta muutakin. :)

Kiitos vastauksista.
Tuttia ei huoli ollenkaan, välillä aina testaan.

En saa venymään tuota nukkumismenoaikaa kun sitten menee selkeesti yliväsymyksen puolelle...ongelmana ehkä se että päiväunet nukkuu lyhyissä 30-1h pätkissä, yhteensä noin 2h päivässä. Paitsi tissi suussa nukkuisi varmaan 4h mutta jotenkaan en ole siihen lähtenyt kun ei noilla lyhyillä unilla kuitenkaan kiukkua.

Haluaisin edetä lapsentahtisesti mutta pelkään sitä että mitä kauemmin menee vauvan tahissa niin sen syvemmällä suossa ollaan puolen vuoden päästä.
Oman ajan menetys on lähes pikkujuttu ( no tulee iltoja kun harmittaa) kun tiedän tän olevan tilapäistä ja unetkin kohtalaiset tai en ainakaa ihan kuolleelta näytä.

Haluaisin unikoulun johon ei sisälly sekuntiakaan itkua. Yksi sellainen kiitos!:)

Ja haluaisit varmaan olla lapsellesi vanhempi, joka ei tuota ainuttakaan pettymystä lapsellensa.

Ei näin... Ikävä kyllä tuolla tavalla kasvatat vain kusipäitä. Pettymykset kuuluu kehitykseen, myös vauvalla. Nyt olet totuttanut vauvasi jo saamaan hyvin tahtonsa läpi. Pidä hauskaa!

[QUOTE="Pah";29081282]Ja haluaisit varmaan olla lapsellesi vanhempi, joka ei tuota ainuttakaan pettymystä lapsellensa.

Ei näin... Ikävä kyllä tuolla tavalla kasvatat vain kusipäitä. Pettymykset kuuluu kehitykseen, myös vauvalla. Nyt olet totuttanut vauvasi jo saamaan hyvin tahtonsa läpi. Pidä hauskaa![/QUOTE]

Turvaton kiintymyssuhde on suomalaisten "kansantauti", joidenkin arvioiden mukaan noin puolet suomalaisista ei ole saanut varhaislapsuudessaan riittävää turvaa vanhemmiltaan, ja se edelleen heijastuu heidän ihmissuhteisiinsa. Kumpaan puolikkaaseen mielestäsi kuulut?

Meidän neiti on nyt 11kk, missään vaiheessa ei ole meillä tuttia huolinut (enkä sinuna sitä enää edes tarjoaisi), tissi suussa nukahti pitkään meilläkin, mutta n.7-8kk iässä alettiin miehen kanssa tekemään niin, että imetin vauvan makuuhuoneessa ja ennen kuin nukahtaa laitetaan hänet omaan pinnikseen, mies tassuttelee vaavin uneen, välillä täytyy ottaa sylliin ja tuudittaa, mutta aika hyvin on oppinut nukahtamaan itsekseen sänkyynsä (ei uskalleta jättää lasta meidän sänkyyn yksinään). Yöllä tahtoo vielä 2-3 kertaa rinnalle, mutta se ei mun mielestä enää ole nälkää vaan läheisyyden kaipuuta, joten usein neiti nukkuu osan yöstä meidän välissä. Meillä unikoulut on esikoisenkin kanssa aikoinaan sujunut paremmin miehen kanssa, kun ei oo noi maidolta tuoksuvat ruokottimet vauvan nenän edessä :)

[QUOTE="Pah";29081282]Ja haluaisit varmaan olla lapsellesi vanhempi, joka ei tuota ainuttakaan pettymystä lapsellensa.

Ei näin... Ikävä kyllä tuolla tavalla kasvatat vain kusipäitä. Pettymykset kuuluu kehitykseen, myös vauvalla. Nyt olet totuttanut vauvasi jo saamaan hyvin tahtonsa läpi. Pidä hauskaa![/QUOTE]

Tietysti lapsi tulee kohtaamaan pettymyksiä ja rajat tulen pitämään käytös asioissa, mutta tämä nyt vaan käy jotenkin sydämeen, mitä et ymmärrä. Mutta joo, sitä niittää mitä kylvää :)

no ei se nyt ihan niinkään usein mee että tissi pois ja nukkumaan. meidän esikoinen ainakin olisi huutanut itsensä tajuttomaksi tuolla tyylillä, kun itku meni nin kovaksi ettei enää henki kulkenut. mutta en minä kyllä 6kk ikästä enää tissillä nukuttaisi! paljo töisevämpää alkaa vuoden ikästä opettaan jos on tottunut että tissi suussa saa yöt kukkua(nukkua..). kun raaskisit laittaa vaan sinne omaan sänkyyn niin pääsisit helpommalla :) ei meidän tarvinnut kirjoja lukea, alettiin laittamaan lapsi sänkyyn kun oli väsynyt ja jos sai itkukohtauksen niin silitellen tai sylissä sen aikaa että rauhoittui ja heti takas sänkyyn. viikossa oppi nukahtamaan itse mutta ikää olikin vasta 3kk joten ei ollut monen kuukauden tissinukutuksia takana vaikeuttamassa...

Jos et aloittaja kykene kuulemaan lapsen itkua niin sittenhän sinä valitset sen Pantleyn menetelmän. Itsestäni se olis ollut niiiiiiiiin puuduttavan pitkässä kuusessa tapahtuva, että valitsimme tassuttelu-menetelmän, jossa lapsi itki (kitisi) eka iltana tunnin ennen nukahtamista, yöllä toisen tunnin ja sen jälkeen onkin nukkunut jo 3vkoa putkeen 11-12h unet.

Esikoinen oppi aikoinaan kolmessa yössä, mistä on kyse. Mies piti unikoulut, muutama yö menee max ja tuloksena se, että äitikin saa nukkua. Huudosta lapsi ei vaurioidu eikä mee rikki, eikä lasta tarvitse jättää yksin huutamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja oonko tyhmä;29081482:
vai mikä mutta mitä ihmeen oppaita tai kouluja siihen tarvitaan että otetaan se tissi pois suusta, laitetaan tutti tilalle ja nukutaan!

Kerroin tuossa aijemmin että ei huoli tuttia, ei ole ikinä huolinu. Ja kaikenkaikkiaan meillä nukkuminen on ollut hieman taistelua koko vauvan ajan. Osin oon varmaan ite tyrinyt tekemällä asioita "väärin" mutta osittain syynä on se, että meidän vauva vaan on semmoinen tempperamentiltään tai jotain, että nukkuminen ei vaan mee niin, että tutti suuhun ja nukkumaan. Toiset vauvat nukkuu, meidän ei.

Astrolle: ite ajattelin ennen vauvan syntymää, että en todellakaan uskalla nukkua vauva vieressä, mutta niin siihen ikäänkuin ajauduttiin kun vauva heräsi aina kun yritin siirtää omaan sänkyyn. Nyt en edes ihan heti välttämättä hennoisi luopua edes vieressä nukkumisesta, ja ei sitä vaan sen vauvan päälle kieri.

E[QUOTE="Alkup";29081782]Kerroin tuossa aijemmin että ei huoli tuttia, ei ole ikinä huolinu. Ja kaikenkaikkiaan meillä nukkuminen on ollut hieman taistelua koko vauvan ajan. Osin oon varmaan ite tyrinyt tekemällä asioita "väärin" mutta osittain syynä on se, että meidän vauva vaan on semmoinen tempperamentiltään tai jotain, että nukkuminen ei vaan mee niin, että tutti suuhun ja nukkumaan. Toiset vauvat nukkuu, meidän ei.

Astrolle: ite ajattelin ennen vauvan syntymää, että en todellakaan uskalla nukkua vauva vieressä, mutta niin siihen ikäänkuin ajauduttiin kun vauva heräsi aina kun yritin siirtää omaan sänkyyn. Nyt en edes ihan heti välttämättä hennoisi luopua edes vieressä nukkumisesta, ja ei sitä vaan sen vauvan päälle kieri.[/QUOTE]
Ite pelkään sitä, että vauva on vieressä liian kuumassa ja kun se kohottaa kätkytkuolemariskiä, jos vauvalla liian kuuma. Tutkitusti turvallisin oma sänky vanhempien huoneessa käytössä meillä.

Myös tutkitusti vieressä nukkuminen vähentää kätkytkuoleman riskiä, kun vauva ottaa mallia aikuisen hengityksestä jne. tutkimuksista löytyy aina se vaihtoehto mikä itelleen on paras.

Muutamalla kaverilla Pantley on toiminut 9-12kk ikäisen vauvan kanssa. Itse kokeilin muutamaan otteeseen samoihin aikoihin, mutta yöt kävi niin levottomiksi, että meille se ei ollut hyvä (lapsi hämmentyi niin siitä ennen nukahtamista irroittamisesta että ei meinannut päästä syvään uneen ollenkaan vaan parahteli levottomana varmistamaan tissin läsnäolon). 1v+ oli sitten sellaista hampaidenteon sarjatulta, että yövieroitus ei siinä hetkessä tuntunut järkevältä, 1,5v ikään mennessä lapsi vähensi itse yösyötöt yhteen aamuyön imetykseen, josta luovuttiin itkuitta unisanoja käyttäen.

Mut siis itse kysymykseen, joillain toimii ja joillain ei, ja ei todellakaan mene niin että myöhemmin olisi automaattisesti vaikeampaa :) Helpompia ja vaikeampia hetkiä tulee koko ajan aaltoliikkeenä, valitettavasti ja ymmärrettävästi ne äidin vieroitushalut herää vain usein just sellaisessa vaiheessa kun lapsi kiskoo napanuoraa tiukemmalle ja vieroitus on hankalinta. Teet just niin kuin teidän kokonaistilanne tuntuu vaativan: jos oma pää muuten leviää, vieroita, mutta jos jaksat yösyöntejä ja suurin huoli on se että ne ei ikinä lopu, myöhemmin on vaikeampaa, kuuluisi jo vieroittaa jne., niin lakkaa stressaamasta, nimittäin varmasti loppuu, ei välttämättä ole vaikeampaa (saattaa olla paljon helpompaakin!) ja ei kuulu vieroittaa.

E
Ite pelkään sitä, että vauva on vieressä liian kuumassa ja kun se kohottaa kätkytkuolemariskiä, jos vauvalla liian kuuma. Tutkitusti turvallisin oma sänky vanhempien huoneessa käytössä meillä.

Miksi sillä vauvalla olisi perhepedissä liian kuuma? Itse olen ainakin kykenevä kokeilemaan vauvan lämpötilaa niskasta ja laittamaan vauvalle sen mukaan vaatetta myös yöksi (kuten myös päivällä).

On myös tutkimuksia, jossa kätkytkuolemariski nimenomaan vähenee perhepedissä, joten ei nämä asiat ihan yksioikoisia ole.

Meille ainakin perhepeti oli ihan ehdoton vaihto, yöimetykset sujui todella kätevästi ja äiti sai tarpeeksi unta. En siis väitä, että tämä olisi kaikille se paras vaihtoehto. Vähän vaan vierastan tuollaista "miten uskallatte"- tyyppistä argumentointia.

Yhteistyössä