Elokuiset 2008 osa 6

  • Viestiketjun aloittaja Elokuu08
  • Ensimmäinen viesti
Katrinna
Ja täällä edelleen ja mahan kanssa :)

Kävin just neuvolassa ja kaikki on edelleen kunnossa. Terkkari sanoi, että vauva on (hänen mielestään) varmasti alle neljäkiloinen. Sydänäänet oli aluksi melko hitaat (120) ja niitä sitten kuunneltiinkin tovi. Vauva liikkuu kuitenkin hyvin ja tilaakin tuntuu olevan. Sf edelleen 34 cm ja maha ylhäällä. Paino tippunut 700 g/vko, nyt tullut yhteensä 10,2 kg. Vointi mulla on oikein jees.

Nyt se iski se todellisuus, että viikon päästä tiistaina onkin sitten se yliaikaiskontrolli ja päättävät siinä samalla käynnistävätkö heti vai seuraavana päivänä (näin yleisin käytäntö kuulemma tässä sairaalassa). Apua. Mulla ei oo vieläkään edes sellainen olo ollut, että pitää lähteä synnyttämään vielä pitkään aikaan, hui. Jännittää........

Katrinna 41+0!!

Julia on varmaan jo vauvansa tehnyt, mutta mites Garnet?? Pääsitkö Julian kämppikseksi ;) ?
 
Katri-73
Mammaksi, oletko kokeillut disflasyl:iä ilmavaivoihin - meillä ne syötöt joiden yhteydessä annetaan ko. tippoja ovat olleet ruokailun jälkeen tytölle hiukan helpompia. Viimeisen syötön väli meillä puklattiin ja märehdittiin koko ajan eli 3 tuntia.
t,Katri
 
Miisa*
Katrinna: Kiva, että sulla on vielä hyvä olo, vaikka viikot jo noin komeat =) On se mukava nauttia raskaudesta loppuun saakka!

Täällä nukuttu koko päivä! Tietty olen imettänyt välillä.. Esikoinen oli hoidossa, joten nukuin vauvan kanssa.. On kyllä niin tärkeää tuo unensaanti, että pidän siitä jatkossakin huolen.

nyt pitääkin mennä,

Miisa
 
Garnet80
Yhtenä palasena ollaan edelleen, eikä mistään synnytykseen liittyvästä ole tietoakaan. Tai no joo, kun katsoo mahaansa, sen koko vois kieliä ehkä jotain, mutta supparit loistaa poissaolollaan... :( Julia on kyllä varmasti saanut jo vauvansa, tulee varmaan pian kertomaan iloiset uutiset :).

Pikkasen mua äsken katottiin kaupassa, kun on iso maha, ja korkkarit. Miehelle jo sanoin, et jos osaisin venäjää, oisin puhunut sitä, ni oispa loppunut tuijotus. Miksei muka raskaana oleva vois pitää korkkareita??? Vaikka yläpää alkaakin olla jo hyvin-hyvin-kypsynyt, ni kai sitä voi edes yrittää itteensä piristää laittamalla hiukset ja vaikka ne korkkarit, kun mikään kiva vaate ei kumminkaan mahdu päälle.

Mulla on jotenkin tosi energinen olo, kävin eilen 2x lenkilläkin, sauvakävelijät jäi taakse mun vauhdista... ja siis synnärillä pitäis jo olla! Sit on myös älytön nälkä ihan koko ajan, mikään ruokamäärä ei tunnu riittävän. Ei taida elimistö nyt tietää, pitäiskö sitä energiaa nyt kerätä vai purkaa... ;) Jee-jee.


Garnet 40+3
 
Garnet80
Yhtenä palasena ollaan edelleen, eikä mistään synnytykseen liittyvästä ole tietoakaan. Tai no joo, kun katsoo mahaansa, sen koko vois kieliä ehkä jotain, mutta supparit loistaa poissaolollaan... :( Julia on kyllä varmasti saanut jo vauvansa, tulee varmaan pian kertomaan iloiset uutiset :).

Pikkasen mua äsken katottiin kaupassa, kun on iso maha, ja korkkarit. Miehelle jo sanoin, et jos osaisin venäjää, oisin puhunut sitä, ni oispa loppunut tuijotus. Miksei muka raskaana oleva vois pitää korkkareita??? Vaikka yläpää alkaakin olla jo hyvin-hyvin-kypsynyt, ni kai sitä voi edes yrittää itteensä piristää laittamalla hiukset ja vaikka ne korkkarit, kun mikään kiva vaate ei kumminkaan mahdu päälle.

Mulla on jotenkin tosi energinen olo, kävin eilen 2x lenkilläkin, sauvakävelijät jäi taakse mun vauhdista... ja siis synnärillä pitäis jo olla! Sit on myös älytön nälkä ihan koko ajan, mikään ruokamäärä ei tunnu riittävän. Ei taida elimistö nyt tietää, pitäiskö sitä energiaa nyt kerätä vai purkaa... ;) Jee-jee.


Garnet 40+3
 
Miisa*
Täällä taas valvotaan..

Tyttö oli niin räkäinen ja tukossa, että valvoi alkuyön. Sitten oksensi maitoa ja limaa ja nyt sitten pesun ja yöpaidan vaihdon jälkeen on pirteä, tiedossa siis pari tuntia valvomista.

Jos teillä vauvat valvovat yöllä, niin oletteko silti pimeässä makuuhuoneessa, vai mitä teette? Tämä tyttö ei suostu olemaan sängyssä, saatika pimeässä, jos valvoo. Onneksi on tämä netti!

Tämä päivä pitäisi olla ensimmäistä kertaa kotona lasten kanssa, mutta sanoin juuri miehelle, että en millään jaksa kun olen valvonut koko yön. Soitan aamulla pojan perhepäivähoitajalle, että poika tulee sittenkin hoitoon ja mies saa lähteä töistä heittämään poikaa.

En minä sentään mikään super ihminen ole, että jaksaisin näiden kanssa tunnin unilla.. Onneksi säilytimme pojalla hoitopaikan, sillä aion tällä kertaa pitää huolen siitä ettei minulle kerry vuoden ajalta univelkaa kuten esikoisen kanssa kävi.

Jälleen niin väsynyt Miisa ja tyttö jo 2 viikkoa
 
naksuli
Täällä kans yks koko yön valvonut. Tyttö söi yöllä tunnin välein ja muun ajan ähisi ja puhisi. Päivällä ei ollu mitään ongelmia ja nukkui pitkiä pätkiä mutta yö oli sitten tuollaista. Söi illalla kummatkin tissit ja vielä pullosta päälle kun jäi nälkä mutta silti söi koko yön... Ihme juttu. Nyt oon kyllä niin pihalla kun en tosiaan nukkunut ollenkaan.

Tsemppiä Miisalle ja tietty muillekin.

Garnet; mua kans tuijotettiin kuin hullua kun käytin korkkareita ihan viimeiseen asti esikoista odottaessa. Ihan kuin raskaana ollessa ei sais meikata, laittaa hiuksia tai pukeutua kivasti.

Naksuli
 
Susa78
Voi ei teitä valvojia! Toivottavasti pikkuiset alkaisivat nukkua pian parempia yöunia..kyllä se tosiaan verottaa jos ei tuntia-paria pitempään saa yöllä silmiään suljettua.

Mua jo vähän "hävettää" kertoakin että meidän neiti heräsi vain kerran viime yönä...Illalla syötin viimeisen kerran klo 24 maissa ja sitten heräsi jotain 4.40 syömään ja syötön jälkeen nukahti uudelleen. Joskus puol 9 maissa piti nostaa sänkyyn syömään että ei tuu kiire neuvolaan. Kohta pitääkin lähteä..toivottavasti neidin paino ois nyt noussu kunnolla. Ainakin päivät/illat on asustanu tissillä niin tiheeseen että luulis painon nousseen.

Mites meidän odottajat jakselee?

Susa ja tyttö melkein 2 vkoa
 
Katri-73
Meillä nukutaan myös huonosti, jostain syystä tyttä ähkii ja märehtii varsinkin öisin ja vanhemmat
pomppaa vähän väliä katsomaan onko kaikki kunnossa. Keskimäärin 2-4 h unilla meillä pyristellään mutta onneksi mieheni on vielä kotona niin voidaan hiukan vuorotella nukkumisia.

Kävimme eilen lääkärissä refluksi -epäilyn vuoksi mutta vielä ei mitään konkreettista oikeastaan tapahtunut koska tytön paino nousee kuitenkin hyvin. Lääkäri antoi vinkin että maitoa voisi hiukan sakeuttaa (sakeuttamisainetta saa apteekista ilman reseptiä) ja sillä maito saattaisi pysyä paremmin sisällä.

t,Katri ja tyttö 1 kk
 
se-mammaksi
heh heh... suurin osa meistä vauvautuneista siis valvoo yöt! ihanaa huomata ettei vain meidän poika pidä vanhempiaan hereillä. Miisa meillä on ihan koko ajan pieni yövalo päällä makkarissa, siis silloinkin kun poika suostuu mahallaan isänsä ja minun välissä sängyssämme nukkumaan. minusta on helpompi kun ei jatkuvasti tarvi olla napsuttamassa valoa päälle, kun poika jotain ähisee tai pulauttaa, näkee heti silmät avattua mikä on tilanne. Pitää kokeilla sitä distalylia (olikos se kirjoitettu noin...) jos se auttaisi. Cuplaton toimii kyllä jotenkin, mutta tuo poika pieree tosi paljon, se on ihan pikku wagneri ;-) siis pieree vaikka joka syötön jälkeen röyhtäisi kunnolla. se on jännä kun päivällä poika on kuin unelma, nukkuu ja syö kiltisti, ei itke tippaakaan. yöllä sit ollaan valveilla kuin tikka ja siitähän se show alkaa, kun tämä aikuisen mieli haluaisi nukkua yöllä. eihän se, jos leikkisi yöllä ja olisi kuin olisi päivä niin kaikki varmaan menisi ihan hyvin, mutta kun ei tämä aikuisen mieli anna periksi kääntää omaa elää päälaelleen, varsinkin kun isin pitää mennä aamulla töihin eikä hän voi alkaa nukkuu päivisin ja leikkii öisin. tiedän, tiedän, että aikuisten tulisi sopeutua pienen elämään ja rytmiin, jotta olisi helpompaa, mutta kun ei tämä muu yhteiskunta toimi niin. ei päivätyöhön voi mennä yöllä tai ruokakauppaan lähteä kolmelta aamulla... tyhmä maailma!

nyt sitten joku voisi vauvautua!! ihan vaikka syntymäpäiväni kunniaksi, kun ei minua kukaan kuitenkaan lahjo tai muista.

-yksikätinen mammaksi kirjoitusvirheineen ja vili veitikka-
 
second edition
Tais menna tytoilla pasmat sekaisin synnarilla kun mittasivat pituutta, eilen 10pv ikaisena oli pituus lyhentynyt 1.5cm =O Paino oli noussut lahto painoon tai itse asiassa muutamia milligrammoja yli, kaikki muutenkin kunnossa eli sit kuukauden ikaisena uudestaan. Mentiin punnitsemaan hoitajan huoneeseen niin se kysy et ai tulikos talle rokotus... no joo ei ehka ihan viela, vaikka iso onkin =)
Naksuli ja Garnet pakko myontaa et minakin olisin varmaan tujottanut teita jos olisin yhta aikaa kaupaan sattunut kun olitte korkkareissa, en sen takia etteiko sais vaan sen takia etten itse pysty kunnolla pitamaan ilman isoa mahaa, ja mahan kanssa taman kesan kirmailin pelkissa flip flopeissa, eli olisin ihmetellyt kateellisena miten joku kykenee, en siis millaan pahalla...

Second edition + perhe
 
Garnet80
Täällä on etsitty suppareita, mutta ei niitä vaan löydy. Toivottavasti Katrinna löysi ne! :D
Aamulla oltiin sienimetsällä, kanttarellit ei oo vieläkään kypsyneet (alkuja tooooosi paljon!) mutta puolukkaa sieltä olis saanut niin paljon kuin vaan jaksais kerätä. Isoja, kypsiä ja PALJON. Joku 7l kerättiin, kunnes kyllästyttiin hirvikärpäsiin. Nyt on marjat siivottu ja sauna lämpiämässä, jospa se ässä auttais. Eilenkin saunottiin, siellä huomasin, et tissit on taas kasvaneet ja alkavat tuntua jo siltä, et maitoa kertyis.. sais siis jo tulla pikkukaveri juomaan tissit tyhjiksi! No, ei tässä enää mene maksimissaankaan edes sitä kahta viikkoa (tänään sentään tuli puolitoista tuntia kivuttomia suppareita, tässä on ollut monta päivää ilman niitäkin), yliaikasikontrolliinkin on vaan 1,5 viikkoa...

Garnet 40+4
 
zuviliini
Heipä hei,

ensiksi paljon voimahaleja valvojille ja vielä mahansa kanssa tuskaileville. (odottajat vaikuttaa kyllä todella positiivisilta)

Meillä kaikki varmaan ihan hyvin, kun joidenkin teidän juttuja lukee. Veeti nukkuu öisin ihan hyvin. Syö kyllä nykyisin n.2h välein, mutta nukkuu mun vieressä, eli ihan hyvin pystyn ite nukkumaan. Laitan vaan välillä tissiä suuhun.
Joku puhui tusta ähkimisestä. Meillä Veeti kanssa pitää yöllä sellaita meteliä, että se välillä vähän häiritsee unia. Täytyy hankkia korvatulpat. =)

Esikoinen sai aamulla oikein kunno itku-raivarit eikä suostunut lähtemään tarhaan. Meni tunti ennen kuin päästiin matkaan ja tuolloinkin rattailla. Auto ei tänä aamuna käynyt ollenkaan. Otso ei oo mustasukkainen Veetistä (onneksi) vaan taitaa olla vaan kyse 2vee uhmasta.

Mä oon käynyt nyt joka päivä kävelyllä ja tehnyt vähän jumppaa gymstickillä. Tuntuu kyllä tosi kivalle kun voi liikkua vapaasti. Painokin on laskenut jo samaan kuin odotuksen alussa. Ens viikolla alkaisi sitten synnyttäneiden jumppa.

Neuvona kaikille: Nukkukaa aina kun pystytte! Nyt tiedän mikä eskoisen kanssa aiheutti masennusta ja kiukkuisuutta. Unen puute.
Tänäänkin nukuttiin Veetin kanssa päivällä 2h ja eilen 2,5h. Näin pysyy olo virkeänä, vaikka Otso ja Veeti huutaa yhtäaikaa ja kilpaa,heh.

Molemmat pojat nukkuu ja niin menen minäkin. Mies on ylitöissä, katsotaan pääseekö edes yöksi kotiin...
 
Susa78
Tytön paino oli noussut syntymäpainoon, tai itseasiassa 25 g yli :) Pituutta oli tullut 3 cm lisää!! Nyt on huojentuneempi olo kun tietää että saa rinnasta tarpeeksi evästä.

Kimuli alkoi nukkumaan jo tuossa klo 21 maissa kun BB alkoi. Nukahti isänsä syliin kun sai varvashierontaa :) Kohta voisikin jo heräillä syömään niin vois taas selvitä yhdellä yösyötöllä. Päivällä nukuttiin yhdessä kunnon päikkärit...mikäs sen mukavampaa kuin nukkua tuhisevan käärön kanssa.

Susa ja kimuli 2 vkoa
 
Katrinna
Garnet: Ei täälläkään löydy suppareita. Niitä kivuttomia ainoastaan välillä. Alapäähän vihloo varsinkin illemmalla: tuntuu, kuin muksu sitä päätään pyörittelisi edelleen. Mulla pitäisi olla eka yliaikaiskontrolli siis tiistaina, jos saan sille päivälle ajan. Ehkäpä keskiviikkona sitten käynnistelevät, saa nähdä. Alkaahan nuo mun viikot tosiaan olla jo nyt aika komeat :D!
Mä olisin kyllä kattonut kateellisena sun menoa korkkareilla! Mulla on jalalle tapahtunut jotain kummaa kesän mittaan, enkä oo touko-kesäkuun jälkeen enää pystynyt kävelemään korkkareilla (korkeammilla sellaisilla). Mahtuvat siis jalkaan, mutta puristaa, ettei voi kävellä :(. Toivottavasti jalka palautuu, tulee muuten kallis reissu pistää kaikki kymmenet uusiksi...huh. Pähkäilin just, et voinko lähteä lauantaisiin häihin sandaalikorkkareissa (kylmää säätä siis arvon), kun niissä pystyn olemaan... Ne sopisi mun mekon kanssa parhaiten ja ois kiva, et tuntuis laitetulta... Kampaajaakaan en viitsi enää varata, jos sattuu, että onkin sairaalareissu käsillä.

Mittasin muuten mahan ympärystä (101cm) ja sain vauvan painoksi sillä Mammaksin kertomalla kaavalla 3434g. Kun se terkkari puhui, et alle nelikiloisena syntyy tämä vauva. Jännä nähdä, miten täsmää tuohon.

Ja ainiin! Meidän uudet, hienot vaunut suvaitsivat saapua eilen sieltä Saksasta!! Vaan 3 vkoa myöhässä... Mut kyllä on hienot :). Sanoin heti masuasukille, että nyt voit tulla pois, kun vaunutkin tuli ;).

Katrinna 41+2
 
kattu
täytyy koputtaa puuta kun tätä kirjoittaa eli meidän poika syö vain kaksi kertaa yössä. Nukahtaa klo 23 syö 02 ja 0530. Klo 07 tasan olis heräämässä mut otan viereen ja jatketaan reiluun 08 jolloin esikoinen herää ellei isäntä ole vienyt hoitoon.

Nenät on pahasti tukossa koko perheellä. Vauva välillä meinaa tukehtua limaan. Pistin sängyn patjan alle tyynyn ja se helppas pojan oloa. Päivät nukkuu sohvalla imetystyynyn tukemana. Tai eilen oltiin anoppilassa ja esikoisen muskarissa niin nukkui turvakaukalossa jossa kanssa sopiva kulma nenän tukkoisuutta ajatellen.

Disflatylia annan päivisin ennen jokaista syöttöä. Tuntuu auttavan puklaamiseen. Vauva ei itke oikeestaan muuta kuin juuri ennen kakan tekoa. On ilmeisesti kova ponnistus pieneltä mieheltä.
 
Katri-73
Kattu: monta tippaa disflatylia annat kerralla? Meilläkin ne tuntuu toimivan mutta en ole uskaltanut ohje annostelua ylittää ts. ohjeessa 2-3 krt/vrk 10-15 tippaa.

Meillä falskas pampers ekan kerran viime yönä, libero ei olevielä falskannut mutta tyttö onkin pieni kokoinen (painaa nyt 3350 gr).

Katri
 
Katri-73
Disflatyl:in ohjeessa on että syötön jälkeen. Totesin just miehelleni että aletaan me myös antamaan tippoja iltapäivällä ja illalla - nyt ollaan vain myöhäisillan ja yön syötöissä annettu ja eivät taida ehtiä yöksi vielä kunnolla vaikuttamaan.
 
kattu
Meillä kun poika puklailee heti syötön jälkeen aika reilusti niin annan ennen syöttöä. Terkkarilta kysyin et voiko näin tehdä ja sanoi et kyllä vaan. En oo lukenut ohejtta sen tarkemmin mut hänen mukaansa aikuisten ohjeessa kehotetaan ottamaan ennen syöttöä...

Ohjeessa tosiaan sanotaan et 2-3 krt vrk mut kyl mä annan ennen jokaista syöttöä jos muistan. Osan päivää ollaan jossain muualla oltu niin olisko noita antokertoja tullut 4 vrk:teen. Yöllä en anna kun lyön vaan tissin suuhun ja yritän mahdollisimman eleettömästi saada pojan takaisin petiin. Tuo pakollinen vaipanvaihto vaan häiritsee tätä eleettömyyttä. Pitää ostaa yöksi kokoa suurempaa vaippaa kuten isoveljellä jossain vaiheessa.
 
Naksuli
Heips,

Keksin viime yönä että miks vauva ähisee öisin. Päivisin syötän istuvalteen eikä oo mitään ongelmia mutta yöllä makuuasennossa imettämisen jälkeen alkaa kauhea ähinä. Viime yönä kokeilin sitten imettää istuen ja sen jälkeen vauva nukkui 4 tuntia ähisemättä. En tiedä oliko vaan sattumaa mutta aion kyllä kokeilla ens yönäkin...

Meillä käytetään pampersia ja vaihdan kerran yössä koska muuten falskaa vaikka on isompi koko käytössä.

Oon antanu korviketta nyt pari kertaa päivässä kun ei näytä rintamaito riittävän. Mulla kävi esikon kanssa samalla tavalla että alkuun oli ihan liikaa maitoa mutta sitten se ei riittänytkään kun vauva rupes syömään kunnolla. No en jaksa ottaa stressiä siitä...

Esikolla näkyy tuo uhma vähän pahenevan, varsinkin mulle kiukuttelee tosi paljon. Pelottaa etukäteen kun joudun olee lasten kanssa yksin kotona koko viikonlopun. Onneks miehellä on ens maanantai vapaa niin nukun sitten univelat pois. ;)

Mulle on iskenyt kauhea karkinhimo! Normaalisti syön tosi harvoin karkkia mutta nyt tekis mieli syödä koko ajan. Voikohan johtua hormooneista?

Ootteko muuten miettiny ehkäisyä? Mulle varattiin jo jälkitarkastus ja terkka käski miettiä valmiiks mitä ehkäisyä haluisin käyttää ja nyt en sit tiedä minkä valitsisin. Enempää lapsia ei oo tarkoitus hankkia eli kierukka olis varmaan helpoin.

Nyt taidan lähteä lenkille!

Voimia kaikille.

Naksuli
 
Second edition
Minakin olen ajatellut kierrukkaa, kun pillereiden kayttajaksi minusta ei ole. En ikina muista niita ottaa saati samaan aikaan paivasta... ja kondomi on sit ehka vahan semmoista et sen laittaa kun silta tuntuu... Tassa vaiheessa ei haluta perheen lisaysta enempaa joten kierukka on siita hyva et siita ei tartte koko ajan olla huolehtimassa.

Mun pitaa vahan hehkuttaa kun mun paino on tippunut viimeisesta mittauksesta 14kg!!! Siis silloin olin 39vk ja ensimmaisesta neuvolakaynnistakin paino on tippunut lahes 6kg! Elamani helpoin dietti, en nimittain ole muuta vetanyt synnytyksen jalkeen kun roskaruokaa, sipseja, karkkia, suklaata ja jatskia... Voi kuin aina paino tippuisi nain, pitaa varmaan alkaa ruveta syomaan ihan oikeasti kunnolla niin saa lisaa tota vararengasta vyotarolta pois...

Meilla ei vauva arkeen mitaan kummempia, vauva syo ja nukkuu ja valilla katselee maailman menoa, esikoinen pussailee vauvan pian puhki... Tosi hyvin on esikoinen ottanut vauvan, en olisi ikina uskonut. Nyt pienempi alkoi tuhisemaan joten kylpy jne odottaa...

Second edition
 

Yhteistyössä