Elokuiset 2008 osa 6

  • Viestiketjun aloittaja Elokuu08
  • Ensimmäinen viesti
Garnet80
Edelleen yhdessä koossa... illalla sentään suppaili jo suht lupaavasti n.3 tunnin ajan, alkuun 17min välein, sit ykskaks 6min ja 4min, mutta kun kömmittiin nukkuu, supparit lakkas... jospa sitä ensi yönä pääsis tositoimiin???

Kattu, meillä oli esikoisella öisin Muumi-vaipat (päivällä kestot). Ne toimi oikein hyvin, eivät fuskanneet, ja pitivät pojan hyvin kuivana. En vaihtanut yöllä vaippaa, ellei ollut kakat vaipassa.

Tosi nopeaan teillä tuntuu paino tippuvan... mä en usko, että iteltä tippuu noin nopeaan, mutta en ota siitä stressiä. Nyt on jo +18kg, esikoiselta tuli n.16kg ja kilot lähti n. vuodessa. Alkuun oli kyllä rajua pudotusta, mutta jossain vaiheessa se hidastui ja viimeiset 5kg istuivat sitkeästi kunnes lopetin imetyksen (tai itseasiassa poika lopetti itse rintamaidon juomisen). Kaipa ne jotain vararavintoa vauvalle siis olivat?

Garnet 40+6
 
se-mammaksi
Tokkuraista huomenta! Meillä yö-kukkuminen jatkuu... Pojalla on hirveän hyvä elämän rytmi, mutta 12tuntia pielessä!!! Eli on hereillä jostain kahdesta toista kolmeen YÖLLÄ. Päivällä sitten nukutaankin ihan hienosti vaikka koko ajan. Pahinta on se, että yöllä ei nuku ennen kolmea kuin minun rinnuksilla ja se on ainoa paikka mihin rauhoittuu. Makuuhuoneessa ei nuku olleskaan vaan pitää nukuttaa olohuoneessa ja siitä sitten siirtyä makuuhuoneeseen, kun poika on varmasti unessa ja siis rinnuksilla silti makuuhuoneessa. Pari kertaa palataan aina takaisin olohuoneeseen "ottaa vauhtia" ja jossain vaiheessa poika sit uinahtaa silleen, että pystyn laskemaan sängyyn viereeni, tosin silloinkin pitää vetää poika ihan minuun kiinni ja kietoa kädet pojan selän taakse. Viime yönä sitten tämä heikompi olkapääni päätti, et tälläi homma loppuu, meni tunnottomaksi ja ihan voimattomaksi. Nyt pitäisi keksiä joku keino kääntää tuo pojan rytmi...

Garnet nuo sinun kilolukemat ovat ihan kuin minulla. Ja pudotus mennyt nytkin niin, että kuukausi synnytyksen jälkeen on se 5kg jäljellä, nyt sitten ihmetellään lähteekö se pois aikaa myöten vai pitääkö jotain ihan alkaa tekeekin.

Minulla alkaa muuten todella ottaa tää imetys hermoille! Loppujen lopuksihan tämä sujuu ihan hyvin, kun maitoa riittää pojalle ja poika syö ihan hyvin. Mutta oikeasti... Yöllä tuhina aikaan syödään tunnin välein, otetaan tissi suuhun ja syljetään pois, otetaan taas ja syljetään pois, maitoa valuu pitkin vatsaani ja housun kaulukset ja paidan helma maitolätäköillä. Poika imee välillä tosi kovaa ja hänellä on tapana vetää pää yht'äkkiä pois tissiltä, mutta imu jää päälle, repii tissiä todella ikävästi ja siksi tissit on nyt hellinä vähän väliä. Maidon nousu ja heruminen sattuu välillä niin, että kyyneleet nousee silmiin. Tekis toisaalta mieli luovuttaa koko imetyksestä, mutta järki sanoo, että tissimaito on kaikkiaan parempaa lapselle, ja kun se on ilmaista... Ei tarvi kantaa pojallekin maitoa kaupasta. Mies ehdotti ratkaisuksi, että pumppaisin maidon pulloon, mutta kun ei sitä tiedä paljonko poika milloinkin maitoa huolii niin mistä sitä tietää riittävästi pumpata jne jne...

Anteeksi nuo vuodatukset, teille vaan on niin helppo vuodattaa näitä, kun tietää ettei ole yksin näiden asioiden kanssa.

Tsemppiä vielä Garnetille ja Katrinnalle, yrittäkää nauttia hiljaisuudesta ja nukkua varastoon vielä kun se jotenkin onnistuu. Sitä pientä odottaa niin kovasti (ja ihan syystäkin) mutta pari viikkoa yöt valvottua jää välillä kaipaamaan niitä hetkiä, kun sai mennä vessaan silloin kun on hätä ja syödä kun on nälkä, saati sitten nukkua silloin kun on yö!

-väsynyt Mammaksi ja Vili melkein 4vko-
 
Katrinna
Huomenta, ei aurinkoista, vaan kylmää ja koleaa, yh!
Piti ensimmäisenä laittaa takka tulille aamulla, kun meinasi paleltua, kun tuli peiton alta pois!! Täytynee säätää kämppään vähän lämpöä päälle. Se on sitten syksy vai...

Mammaksi, kiitos tsempistä :). Heräsin tänä aamuna taas 6h unien jälkeen ja sadattelin kyllä mielessäni, että pitää nyt sitten mukamas jaksaakin noin vähillä unilla, kun vielä saisi nukkua, hmph. Pitää yrittää varastoida :).

Garnet: sullahan kuulostaa lupaavalta jo! Hienoa! Käypä nyt synnyttämässä, niin mäkin pääsen sit tekemään se porukan kuopuksen ;). Pakko kai yksi vauva elokuisista on jättää syyskuun puolelle, kun heinäkuussakin syntyneitä on :D.

Katrinna 41+3
 
Miisa*
Taidan olla nukkunut univelkojani pois, kun en saanut unen päästä kiinni. Sain vihdoin nuo lapset nukkumaan, mutta itse en nukahtanut millään. Herättiin jo 07 ja vauvakin valvoi 3,5 tuntia! Ei meinannut nukahtaa millään päiväunilleen, mutta onnistui lopulta.. taitaa olla aika herkkäuninen, kun kaikki äänet herättivät.

Mammaksilla kuulostaa aika hankalalta tuo imetys. Oisko syynä justiin tuo maidon suihkuaminen? ootko pumpannut ennen imetystä?

Odottajille edelleen tsemppiä!! Kyllä te nyt pidätte jännityksessä loppuun saakka =)

Miisa ja tyttö 2 viikkoa 1 päivä (tuntuu muuten, että synnytyksestö oisi jo paljon enemmän aikaa..)



 
Susa78
Miisa mustakin tuntuu että synnytyksestä ois jo hirveesti aikaa vaikka tyttö on reilut pari viikkoa vasta.

Meillä herättiin viime yönä pari kertaa syömään ja jätin sitten tytön viereen nukkumaan joskus klo 6 maissa kun en jaksanut lähtee viemään omaan sänkyyn. Nukuttiin sitten yhdessä tuonne klo 10.30 asti ja välissä pikkasen syötiin. Meillä ei kyllä ole vieläkään mitään selkeetä rytmiä...eilen tyttö valvoi melkein koko päivän..vähän vain torkahteli jossain välissä. Jokainen päivä on kyllä niin erilainen. Nytkin nukahti ehkä pariksi minuutiksi ja nyt taas tapittaa kattoo tuolta sängystä!

Susa
 
zuviliini
Heissan,

mustakin tuntuu, että synnytyksestä on jo ikuisuus,vaikka vasta kaksi ja puoli viikkoa mennyt. Vuotokin on melkein kokonaan jo loppunut, ihanaa.

Ainiin, ehkäisyäkin pitäisi miettiä... plaah. Onko kellään kokemuksia kierukasta? Kupari vai hormooni? Mä en oo syönyt pillereitä varmaan...mmm...viiteen vuoteen. Enkä haluisi alottaa nytkään. Esikoisen syntymän jälkeen en käyttänyt mitään ehkäisyä, mutta nyt en kyllä ihan heti haluaisi tulla uudelleen raskaaksi vaikka lisää lapsia haluankin.

Imettäminen on kieltämättä aika raskata ja rasittavaakin välillä. Mulla on nyt maitoa tuntunut ainakin toistaiseksi riittänyt. Katsotaan miten jatkossa. Meillä Veeti syö yöllä niin paljon, että mun on pakko nousta juomaan, muuten on aamulla aivan kamala päänsärky, suu ja silmät aivan kuivat. Poika siis imee musta kaikki nesteen yön aikana, hih.

Kutsu käy, ääääääää! =)

zuviliini ja Veeti 2,5vko

p.s Tsemppiä odottajille, kohta ne vaavit sieltä tulee.
 
Susa78
Mustakin imetys tuntuu välillä rasittavalta...välillä on tuntunut että kun antais pullosta vaan niin pääsis helpommalla..mutta onhan sekin aika hankalaa jatkuvasti olla steriloimassa pulloja yms. Ja luultavasti ainakin meidän tapauksessa tämä tississä roikkuminen on myös läheisyydenkaipuuta joten luultavasti pullon jälkeen roikuttais joka tapauksessa rinnassa. Kai tämä tästä kun tämä ihan alkuvaihe menee ohi ja syötöt (ehkä?) vähän harvenevat. Melkeen joka aamu olen herännyt yöllä/aamulla päänsärkyyn..kai sitä tulee juotua liian vähän tai sitten noi heräämiset ja huono imetysasentokin tekee.

Mutta nyt loppui valitus. Onhan tämä tuhinatyttö aivan ihana pakkaus! Mä en oo vieläkään jotenkin sisäistänyt että mä olen ÄITI! :)

Susa ja nukkuva neitokainen 2 vkoa 2 vrk
 
se-mammaksi
Iltaa... En oikein tiedä mikä imetyksessä tökkii, kaipa se on osittain sitä, että minä en mitenkään nauti siitä, pikemminkin se tunne on kipua kuin mitään muuta. Tissit on välillä niin hellänä ettei mahallaan pysty nukkuu kun sattuu ja liivit pitää olla ihan jatkuvasti päällä. Olen minä Miisa yrittänyt sitäkin että pumppaan vähän pois ennen syöttämistä, mutta mites sitä aina ehtisi hakee sen pumpun ja pumpata, kun toinen huutaa kyynel silmäkulmassa ruokaa. Ja se pumpun pesu ja keittely parin tunnin välein on hieman vaikeaa, kun poika ei nuku kuin sylissä eli ei ole käsiä kuin yksi käytössä. Poika ei siis nuku edes vaunuissa kävelylenkin jälkeen vaan herää melkein heti kun vaunut ovat pysähtyneet. Sisällä nukkuu sängyssään/sitterissä/sohvalla pari minuuttia sen jälkeen kun lasken sylistä, 10min on jo hirveän pitkä aika meillä.

Ehkäisystä niin... Kyllä minä liputan vain ja ainoastaan hormonikierukan puolesta. Vaikka haluaisin vauvan vielä niin jo pelkästään siksi, että kuukautiset jää pois olen valmis maksamaan sen reilut 200e. Alku sen kierukan kanssa voi olla vaikeaa toisille, hiustenlähtöä ja iho-ongelmia, ylimääräistä vuotoa jne, mutta ne kaikki tasoittuu ja minulla kun on jo kolmas kierukka kyseessä niin tuskimpa siitä mitään erikoista tulee. Naama on aina ollut huonossa hapessa muutenkin.

Kirjoititte siitä miten tuntuu siltä et synnytyksistä olis kauankin. No arvatkaas miten meillä kun ollaan oltu ihan pari tuntisesta kotona?? Mä jopa eilen ruokapäydässä meinasin työntää pojalle paahtoleipää suuhun, kun sopivasti aukoi suutansa siinä :) mutta jos ei nyt kuitenkaan vielä...

Nyt pitää mennä kerää tavaroita, kun pitäsi huomenna lähtee katsoo pitkästä aikaa rallisprinttiä, ja poika lähtee tietenkin mukaan.

-Mammaksi-
 
Second edition
Taalla on kans yks joka ei ole mikaan maailman suurin imetyksen liputtaja, tai siis imetys tokkii omalla kohdalla, tietenkin tiedan kaikki imetyksen hyvat puolet ja sen takia yritan jatkaakin tata ettenko sainoisi painajasita niin pitkaan kuin mahdollista. Minulla on rinnat myos ihan hellina ja vauvan itkiessaan nalkaa mietin et kummasta antaisin, kumpaan sattuu vahemman... Samoin maidon nousu rintoihin ei ole mikaan maailman ihanin tunne... Eli samanlaisia tuntemuksia kun mamaksilla, et imetys sattuu, rinnat valuu kun hana olis jaanyt paalle pitkin, mahaa, paitoja jne.
Meilla tytto nukkuu yksin vaihtelevalla menestyksella. Yot melko hyvin mut nukkuu minun kanssa samassa sangyssa, mut ei kuitenkaan kiinni minussa. Paivalla sit valilla saa vahan valia nosta sita syliin kun alkaa kitisemaan kun jaa yksin. Mut sit taas valilla kuten nyt on jo aika pitkaan nukkunut yksin tuossa sohvalla.
Nyt pitaa menna katsomaan joko pasta olisi kypsaa...

Second edition
 
Susa78
Oletko Mammaksi harkinnut rintareppua jos poika tykkäis siinä olla? Ois sit kaks kättä käytössä.

Mulla on kans rinnat välillä tosi hellinä, varsinkin jonku monituntisen imetysmaratonin jälkeen. Mulla ei toi maidonnousu kyllä pahemmin ole koskenut..lähinnä sellaista pientä tikkuilua tuntuu. Mulla ei myöskään pahemmin vaatteet kastu kun ei sitä maitoa suihkuamalla tule, varmaan juuri ja juuri tytön tarpeisiin. Liivit on kyllä jatkuvasti päällä ja liivinsuojukset.

Tyttö nukkuu onneks melkeenpä missä vaan...sitterissä, omassa sängyssään ja meidän sängyssä. Harvemmin kyllä omaan sänkyynsä nukahtaa, pitää kantaa sinne nukkuvana.

Joko te ootte miettineet ristiäisiä/nimiäisiä?

Susa
 
Miisa*
Mä olen kyllä tykännyt imetyksestä. Pidän sitä jotenkin tosi helppona pulloiluun verrattuna.. Mulla tosin sujuukin kaikki hyvin, nyt kun rinnatkin on parantuneet alun jälkeen. Aion imettää tätäkin vauvaa sinne 6 kk saakka, sillä mulla tätä painoa on vielä 10kg tiputettavana =)

Ristiäisiä on kovasti mietitty.Ei vaan meinaa löytyä kaikille sopivaa päivää.. Stressiä pukkaa. Nimikin vielä miettimättä.

Tyttö nukkuu hyvin sitterissä tai sylissä. Omassa sängyssään huonommin. Hereillä ollessa olen yrittänyt viedä sänkyynsä, mutta ei sinne jää ilman itkua. Olisi vaan niin kiva, jos oppisi nukahtamaan itsekseen!

Ehkäisystä: pillerit ei sovi/en muista niitä, kuparikierukka ei oikein sopinut, kondomit ei kiitos, joten olenkin miettinyt hormonikierukkaa. Eikös siinä vaikutus ole paikallinen? Ei mene hormonit päähän =)

Eipä nyt muuta..

Miisa ja tyttö 2 viikkoa 2vrk (kirjoitin varmaan aiemmin väärin)
 
naksuli
Minäkään en tuosta imettämisestä tykkää. Mulla tissit ei oo enää kovin kipeät mutta silti en siitä niin välitä. Paino on tippunut jo alle lähtöpainon joten pelottaa miten käy jos edelleen kiloja lähtee imettämisen myötä.

Tyttö nukkuu päivisin ihan missä vaan mutta yöllä pitää olla mun vieressä. Herää heti jos siirrän omaan sänkyyn. No eipä se nyt ainakaan vielä häiritse...

Me päätettiin jo ristiäispäivä ja nyt tarttis sit miettiä tarjoilua ym.

Katsoin eilen sitä uutta suomalaista sairaalasarjaa ja siinä yks nainen synnytti. Samalla mietin että 2 viikkoa sitten olin itse samaa tekemässä eikä tosiaan tunnu että siitä olis niin vähän aikaa. Oon niin hyvin palautunu ja arkeen pikkuhiljaa tottunu. Ja yllättäen myös loppuraskauden ahdistus ja muut vaivat tuntuu tosi kaukaiselta ja mietin että eihän se nyt niin kamalaa ollu. ;)

Ääh nyt vauva vaatii tissiä, taas.

Hyvät viikonloput kaikille!

Naksuli ja tyttö 2vko+2vrk
 
kattu
Mulla esikoisen imettäminen tökki pahasti mutta tään toisen kanssa kaikki tuntuu ainakin vielä sujuvan kuin vettä vaan. Kaverin kanssa juteltiin et ehkä se johtuu siitä et ekan kanssa oli niin stressaantunut siitä et imetyksen täytyy onnistua mut nyt ajattelee et onhan sitä Naniakin olemassa. Mut ymmärrän hyvin jos tuntuu kauheelta taakalta kun rinnat on kipeenä koko ajan. Tsemppiä vaan! Kyllä (kai) se siitä helpottaa. Mullakin voi vielä alkaa ahistamaan kun ei pääse minnekkään kun tissitakiainen vaatii koko ajan maitoa. Mut epäilen et toi "ei pääse minnekkään" tulee paremminkin siitä et lastenvahdit on kortilla.

Ristiäispäivä päätetty ja pappi tilattu. Tarjoomukset alkaa olla kuosissa. Kummit pyydetty. Parit vieraat vielä kutsumatta. Tänään tulee kaverini katsomaan vauvaa ja häntä aion pyytää auttamaan tarjoilussa. Kastepöytä vielä hakusessa kun emme omista vielä sohvapöytää tai muutakaan sopivaa pöytää. Mut eiköhän sekin järjesty. Pöytäliinat, kastemekon ja kastemaljan äitini lupas toimittaa. Aika lailla ollaan saatu jo aikaiseksi vaikka ristiäisiin vielä melkein kuukausi.

Ai niin nimi on valmiina mut mä en oo vielä kolmatta etunimeä hyväksyttänyt miehelläni. Antoi meinaan luvan et se kolmas saa tällä kertaa olla sukurasite mun suvusta.
 
ulkopuolinen imetyksen pohtija
Hei! Luin tässä ketjuanne läpi ja puhutte imetyksen vaikeudesta, tai siis siitä kun se sattuu. Itse vasta odotan ensimmäistä ja mulla on tosi herkät nännit. Jännittää jo nyt imetys. Hankin jo rintakumit, kahdetkin Ainun ja Aventin. Toivon niistä olevan hyötyä. Eli käytättekö rintakumeja? Onko niistä mitään apua? Onko imetys vaikeampaa niillä? Suositteletteko?
 
Pistiina
Onnea kaikille jakautuneille!

En oo tosi pitkään aikaan kerennytkään edes avata konetta. Ei sitten tiedä, mihin lie aika mennyt, kun meillä on aivan ihana pikkuinen! Neidillä on selkeä rytmi ja yölläkin herää enää kerran syömään (miun yö alkaa kahdeltatoista ja aamu seiskalta ;)). Illat neiti torkkuu sylissä ja imuttelee aina välillä. Päivisin tuo on melkoinen sylivauva ja vaunuissa ei suostu olemaan ollenkaan, mutta onneksi on kantoliina keksitty! Ekan kanssa varmaan kokisin tällaisen elämän hankalaksi, mutta nyt tuo pikkuinen menee kaiken muun ohessa. Aina ei muista, että se on ollut meillä oikeesti vasta viisi viikkoa! Imetys on ihanaa, suihkutisseistä huolimatta. Siihenkin tosin on auttanut hyvin se, että muistaa pitää aina rätin käden ulottuvilla ja varsinkin miun ja muksun välissä "ruokalappuna", niin ei aina vaatteet kastu. *vink, vink* Jossain vaiheessa oli tiheänimun kausi ja vähän rupes hetkellisesti korpeemaan kulkee koko ajan muksu tississä kiinni, mutta korvikehyllyn kohdalla iski huono äiti -syndrooma ja tuttelit jäi kauppaan. En syyllistä niitä, jotka korviketta vauvoilleen antavat (varsinkaan, jos siihen on järjelliset syytkin), mutta mie en vaan pysty sellaiseen, kun kumminkin parempaankin on tarjolla enemmän kuin riittävästi. Kyllähän tuo neiti puklaa sitten ihan kamalasti, jos ei röyhtäytä ajoissa (merkit "kohta lentää metrin päähän" on HYVIN selkeät!) ja alussa annoin Disflatyliäkin, mutta nyt ollaan jo suht normaalitilanteessa, lopetettuani kananmunan syönnin. Hävisi siinä samalla sitten ripuli ja pahanhajuiset pulautukset! Kakkosen kanssa aikoinaan käytiin pH-mittauksessa ja sen verran kurja operaatio se vuorokauden letkuissa pitäminen oli, että ihan helpolla en uudestaan lähtisi! Ja toisaalta, eipä siltäkään sitten mitään rakenteellista vikaa löytynyt, ainoastaan allergioista johtuvaa oksentelua se oli.

Ristiäiset tuntuu järjestyvän kuin itsestään ja innokkaimpia leipureita saa jo toppuutella! :) Kaikki kai luulee, että miulla on kamalan vaikeeta, kun on kolme alle 5-vuotiasta ja mies tekee remonttia. ;) Juu, ei todellakaan, mutta kiva, kun tarjoilut hoituu. :) Ristiäiset on viikon päästä ja oikeestaan kaikki on jo hoidettu. Tai aattelin vielä ens viikolla muksujen kanssa leipoa jotain pientä, jos tekemisen puute iskee...

Ehkäisy, mihin sitä tarvitaan..? ;) No, oikeesti kyllä syön jo minipillereitä. Saa nähdä, miten nää sattuu pidemmän päälle, kun yhdistelmäpillerit ei käyny ja hormonikierukka vielä vähemmän... Hormonikierukkaa en missään nimessä enää halua koskaan!!! Se oli elämäni kamalin vaihe: viikko tiputtelua, parin päivän vuodoton aika, viikko tai pari tiputtelua, hyvällä tuurilla melkein viikon tauko jne. Kävin valittamassa pariin otteeseen, että eikös tää lopu koskaan, mutta aina sanottiin, että kyllä se siitä. Reilun vuoden jälkeen otatin sen pois! Olin huonommassa kunnossa kuin koskaan ja muka "lääkkeeksi" runsaiden vuotojen takia se laitettiin, hah! Ja Miisa, miulla no hormonit meni päähän ihan yhtä lailla kuin pillereistäkin. :(

Niin, täällä kanssa imetys tulee ihan tarpeeseen, sillä reilut 10 kg jäi vielä pudotettavaa... *nolo* Ei uskois, että esikoisen jälkeen mahduin omiin vaatteisiini sairaalasta lähtiessä ja nyt ei sitten lähteny juuri mitään synnärillä, grr! No, ehkä sitten joskus ehtii kuntoilemaan, kun mies saa ton akuuteimman vaiheen rempasta tehtyä... Ehdotin kyllä koiran hankintaa, et olis pakko lähtee lenkille, mut ei mies oikein lämmenny ajatukselle. ;)

Mut nyt loppuu akku, et pitää lopetella. Mukavaa syksyä kaikille! Yritän jossain välissä ehtiä taas teidän kuulumisia lukemaan! :)

Pistiina ja Lumikki 5 vkoa 3 päivää
 
Miisa*
Kiva kuulla Pistiinankin kuulumisia! Hyvä, että kaikki menee teilläkin hyvin.

Hitsi, jos se hormonikierukkakin vaikuttaa mielialaan.. en tiedä sitten mikä mulle oikein sopisi.

Imetyksestä kyselijälle: Mulla oli rintakumit käytössä esikoispojalla, kun rinnat meni niin verille. Riippuu varmaan vauvasta, että oppiiko niillä imemään. Tämän tyttövauvankin kohdalla kokeilin niitä sairaalassa, mutta tytöllä oli niin heikko imu, että siitä ei tullut mitään. Jos vauva oppii syömään kumilla, niin sitten niistä pitää vieroittaakin jossain vaiheessa. Maidon heruminen ei välttämättä jatku kovin kauaa, jos on aina rintakumi vauvan ja rinnan välissä. Kannattaa rasvailla nännejä jo raskausaikana, esimerkiksi sillä Lansinoh voiteella!

Ristiäistarjoilua olen miettinyt sen verran, että äitini tekee suolaiset tarjottavat, kakun tilaan tai sitten taas anoppi tekee. Itse leivon ainakin kuivakakun ja jotain muuta.. Aika helpolla siis selviän =)

Korvikkeesta: Mulla ei ole mitään korviketta vastaan, mutta tällä hetkellä en uskalla antaa sitä yhtään, ettei maidontulo vähene. Maitoahan pitäisi tulla juuri niin paljon, kun vauva sitä imemällä tilaa. Mulla kun ei maitoa mitenkään suihkuamalla tule muutenkaan, niin pelkään että korvikkeen antaminen veisi senkin vähän. Ja mullahan tämä maito riittääkin varmaan ihan hyvin, niin ei sitä korviketta tällä hetkellä tarvitakaan. Pelkään sitä senkin takia, että esikoisella korvikkeet aiheutti kovat vatsavaivat ja pulauttelun.

Tuo harson pitäminen itsensä ja vauvan välissä imettäessä on hyvä vinkki, niin ei maidot valu pitkin vaatteita

Mites muilla on haavat parantuneet? Mulla ei ole enää kovin kipeä, mutta arka on ja tikit jäljellä. Ihan kuin erittäisikin vielä jotain..

Mitähän muuta piti kommentoida, en nyt muista..

Miisa ja tyttönen
 
second edition
Mulla on harso tai pieni pyyhe aina kun ei ole rintsikoita. Olen nimittain yrittanyt olla mahdollisimman paljon ilman kotona ollessa ja yolla ettei sit maito paakkuuntuisi niiden takia. Esikoisen aikana pidin koko ajan ainoastaan suihkussa kaydessa olin ilman ja kavi niin kuin kavi joten ajattelin tehda kaikki mitka vaan mahdollista toisinpain. Mut pyyhe varsinkin yolla nukkuessa ei tahdo pysya kunnolla paikoillaan nukkuessa ja jos se ei ole tyyliin kaksikymmenta kertaa taiteltuna niin on lapi marka muutaman tunnin yo unien jalkeen... Siis ei naa rinnat tietty koko ajan suihki mut sit kun suihkiivat niin sitakin enemman. Mut minakaan en halausisi viela korvikkeisiin siirtya, joten yritan itseani kiduttaa ja sanoa et pian se tasta helpottaa... Tosin me ollaan elelty viela ilman tuttia et siitakin varmaan sais vahan helpotusta ettei pieni joka imutarpeeseensa tissia tarttis.

Milloinkas noita kynsia pystyi leikkaamaan? Kun muistelin et olis pitanyt odottaa 15pv, vai muisanko vaarin?

Mulla haava on viela vahan arka ja vahan auennutkin, joten torstaina sain semmoista geelia mita pitaa laittaa kaksi kertaa viikossa ja ensi keskiviikkona menen taas naytille kuinka se geeli on auttanut. Samoin jalkivuotoakin viela on, tosin nyt alkaa jo nayttaa hyvalta, tai siis...

Meillakin on pappi varattu ristiaisia varten, kastetaan molemmat tytot joulun alla kun tullaan sinne vihdoinkin koko perheen voimin. Molemmille on jo mekot valmiina, kun meille ei tule perinteisia mekkoja kun lapset on siina vaiheessa jo vahan vanhemmat kuin yleensa kastettavat lapset. Ja kun on kaksi eri ikaista niin yritin loytaa vahan saman tyyliset molemmille. Kummit molemmille on jo pyydetty mut tarjoilua en ole ajatellut sen tarkemmin kun on kerta melkein nelja kuukautta viela aikaa.... kaikki nimet on jo syntymatodistuksessa.

second edition + perhe
 
second edition
Miisa: se geeli=blastoestimulina, en tieda mihin se auttaa, tai kait mulla se aika ensi keskiviikkoon on just sen takia et ne haluaa nahda onko se auttanut ja jos ei niin sit paattaavat pitaako tehda jotain muuta. Joten keskiviikon jalkeen olen itsekin vahan viisaampi ja voin kertoa tekeeko ne jotain. En edes tieda kuinka paljon se haava on auennut...
 
Garnet80
Eipä näköjään tullut meille elokuista vauvaa, vaan syyskuulle menee... oon tässä miettinyt, et voiko "baby blues" tulla myös ennen synnytystä? Jokaikinen asia vaan itkettää, yhtään mikään ei huvita, en enää edes nuku, en halua nähdä ketään... en oikeesti jaksa tätä oloa enää ja vitsit jos tää jatkuu tällasena niin menee kyllä pitkään, että sitä haluaa uudelleen raskaaksi... vielä vaivaa kamala ikävä esikoista, joka on ollut nyt jo viikon mummolassa. Sinne on 2t ajomatka, eli aika hankalan matkan päässä, eikä viittis niitäkään koko ajan pyytää ajamaan tota välimatkaa... Onneksi, ONNEKSI enää EI VOI olla kauaa jäljellä. Yliaikaiskontrolli lauantaina, sitä ennen neuvola vielä tiistaina(ko?).

Mammaksi, meillä esikoinen oli myös tosi huono nukkumaan, nukkui vain sylissä (ja mielellään tissi suussa). Meillä kantoliina oli ihan huippu, siinä jäi itsellä kädet vapaaksi, pystyi tekee suht normaalisti kaikkee ja vauva nukkui siinä hyvin plus viihtyi valveillakin hyvin. Lisäksi liina jakaa vauvan painon todella tasaisesti, ei tullut kertaakaan olkapäät/selkä/kädet kipeiksi.

t. Garnet 41+1

 
Susa78
Tsemppiä Garnet! Ei sulla voi enää kovin kauan mennä että saat vauvelin maailmaan. Minä olin kans viimeisen viikon(?) ennen vauvan syntymää , en enää muistakaan kauheen hyvin, vähän alakuloinen.

Mulla on kans vielä tikit sulamatta..muuten olen suht hyvin parantunut. Pukamatkin on suurin piirtein hävinneet.

Mä käytin sairaalassa rintakumia kun rinnat oli tosi kipeinä...kotonakin käytin alkuun välillä mutta en jatkuvasti. Nyt kun rinnat on paremmin tottuneet imemiseen niin en oo käyttäny ollenkaan juurikin Miisan mainitsemista syistä. Ulkopuoliselle: kyllä niitä mun mielestä kannattaa kokeilla ja ottaa avuksi jos rinnat tosi kipeenä ovat...siitä voi muuten tulla sellanen pelkotila aloittaa edes imetystä jos tietää että kauheeta tuskaa edessä. Nykyään oikeastaan sattuu vain silloin kun vauva ottaa ensimmäisen imaisun kun tarttuu niin voimakkaasti. Rinnat tuntuu melkeen "tavallisilta" jos tulee pitempi väli imetysten väliin mutta sitten jos tuntikausia imeskelee niin silloin ovat melkoisen hellinä.

Susa
 
Miisa*
Garnet: Oikein paljon voimia viime metreille!! Oot kyllä sitkeä sissi, kun oot jaksanut kuitenkin noin hyvin noinkin pitkille viikoille. Vaikka eipä siinä muutakaan voi. Mulla oli tuollaista masentuneisuutta jo viikko ennen laskettua aikaa. En tiedä mitä oisi tapahtunut, jos oisi mennyt yliajalle.

En ymmärrä miksi noi raskaudet päästetään niin pitkälle!! Mun mielestä voisi käynnistää jo, kun raskaus on mennyt esimerkiksi 4-5 päivää yli lasketun ajan. Äidillä menee vaan hermot ja vauva kasvaa isoksi. Mikähän on sitten se asiasta saatu hyöty? Tietysti on tavoiteltavaa, että synnytys käynnistyy itsellään, mutta kuten huomattu, niin ei kaikilla käy.

Muut odottajat ovat varmaan jo nyyttinsä saaneet? Kuulumisia odotellaan!

Meidän vauva heräsi tunnin välein viime yönä. Varmaan se nuha vielä herättää. Voisi kyllä pikkuhiljaa alkaa harvenemaan nämä syöttövälit, sillä olen aika poikki, vaikka saankin nukuttua välit.

Laitoin sähköpostia synnytyssalien osastonhoitajalle ja kyselin olisiko vielä mahdollista vaihtaa pari sanaa synnytyksestäni jonkun kätilön kanssa. Osastonhoitaja vastasi, että katsoo minulle ensi viikoksi sopivan kätilön ja kutsuu minut sitten sinne keskustelemaan. Voi hitsi että jännittää! En tiedä miksi.
Ajattelin, että on hyvä käydä tämä synnytys läpi nyt, sillä tulen katumaan kuitenkin jos en sitä käy puhumassa. Myöhemmin se on liian myöhäistä.. Olen kelaillut sitä mielessäni paljon, mutta edelleen on sellaisia kysymysmerkkejä, joihin haluaisin saada vastauksen.

Miisa ja tyttö
 
kattu
Hyvä hyvä Miisa! Toivottavasti saat apua keskustelutuokiosta. Tarinasi oli kyllä tosiaan aika paniikkia herättävä.

Mun kätilö sanoi et tulee seuraavana päivänä keskustelemaan kun "tänään en ehdi". En tiedä mikä kiire naisella oli kun meidän pojan kanssa samana päivänä ei syntynyt yhtään muuta vauvaa. No eipä näkynyt seuraavana päivänäkään eikä kukaan muukaan käynyt tätä synnytystä kanssani läpi. Esikoisen synnytys käytiin vuodeosaston hoitajan kanssa läpi perinpohjin. No en oo kauheesti ajatellut synnytystä jälkeenkäänpäin kauhistuksena ja lapsilukukin taitaa olla täynnä joten se siitä.
 
second edition
Meilla valvottiin viime yona puoli viiteen asti... esikoinen herasi sit kymmenelta mut kahdentoista aikaan menin paikkareille ja nukuin kolmisen tuntia ja nyt on taas ihan hyva olo.

Jarki on kylla viela vahan jaassa ettei tule mitaan kirjoittamista enaa mieleen...

Second edition
 
Katrinna
Miisa, ehei, nyytti on edelleen mahassa ja pysyy... Pitää jonkun jaksaa sitkeästi pysyä kasassa Garnetin kanssa ;). Tosi asiassa mullakin menee jo ihan totaalisesti hermot tämän odottamisen kanssa. Nyt EI ENÄÄ JAKSA olla raskaana!! Vaikkei mulla edelleenkään ole kipuja tai semmoista, mut tämä ähellys ja hengästyminen ja väsyminen alkaa v****taa. Ja haluan nukkua mahallani :D.

Tiistaihin on onneksi enää kaksi yötä ja sitten on se yliaikaiskontrolli. Niin kuin taisin sanoa, niin tuskin käynnistävät vielä silloin, mutta jos meinaavat venyttää pidemmälle kuin torstaihin, niin sitten mä majoitun sinne käytävälle, enkä suostu lähtemään pois, ennen kuin vauva on ulkona mahasta. Pelottaa kyllä tosi paljon se käynnistäminen. Oon kuullut vaan tarinoita siitä, kuinka kivuliasta se on :(. Ja kun en muutenkaan malta pysyä paikallani, saati sitten, että pitää maata koko ajan sängyssä kaiken maailman piuhojen kanssa, eikä saa itse vaikuttaa siihen, missä asennossa on paras kärvistellä supistusten kourissa... Toivottavasti en joutuisi tuohon.

Katrinna 41+5 (12. päivä yli lasketun ajan...)
 

Yhteistyössä