Elokuiset 2008 osa 6

  • Viestiketjun aloittaja Elokuu08
  • Ensimmäinen viesti
Julia 73
Tyttö tuli viime tiistaina. Päästiin eilen kotiin. Kaikki kunnossa; vauva on terve ja voi hyvin. Oli aika rankka kokemus. Jaan sen kanssanne myöhemmin?
Tsemppiä Katrinnalle ja Garnetille. Garnet; jotain positiivista -->hyvä ettet synnyttänyt tällä viikolla...sairaala oli ylibuukattu ja synnytyssaleihin joutui jonottamaan :(

Hyvää yötä. iltapalalle ja sitten vaavia ruokkimaan...
 
se-mammaksi
Tervehdys kaikille, kommentteja heti alkuun niihin mitä muistan.

Ristiäiset on meillä lauantaina ja nyt viikolla pitäisi leipoa (teen vadelma-valkosuklaa kakkua Hellapoliisin sivujen mukaan, saa nähdä mitä siitäkin tulee). Vili oli Vili jo jouluna ;-)

Rintarepusta, sellainen on, mutta jotenkin en saa sitä mielestäni oikeaan asentoon tai oikealle korkeudelle. Pitäisi etsiä netistä jotain kuvia mistä näkee millä korkeudella sen pitää olla.

Imetyksestä: edelleen hieman hankalaa, kun maitoa tulee kuin vuotavasta hanasta. Babyideann sivuilta olen nyt joitain neuvoja saanut. Pumpata en voi yhtään, koska se<aiheuttaa rinnan totaalisen täyttymisen kivi kovaksi vaikka en pumppaisi kuin 20ml, en tiedä miksi näin, mutta sen huomasin viikonloppuna.

Meillä on nukuttu hyvin kolme viimeistä yötä, no viime yönä valvottiin pari tuntia, mutta ihan rauhassa. Meidän taika on iltapäivällä ulkoilu tuossa kello yhden kahta puolen ja illalla pojan pitäminen hereillä noin seitsemästä- yhdeksään (tai kahdeksasta-kymmeneen), seitsemästä-ysiin herää yksitoista-kaksitoista, mutta ei siis "yöllä". Ja se isoin taika on, että poika nukkuu välissämme mahallaan!! Lauantaina oltiin katsomassa rallisprinttiä ja lähdettii kahdella autolla, kun meitnattiin, että tullaan pojan ja äitini kanssa pois ekan kierroksen jälkeen (yksi kierros kestää noin 1,5h että kaikki ehtineet ajaa ja tauko noin 45min kierroksien välissä). Ja mitä vielä! Tauolla poika vetäs 100ml maitoa pullosta, röyhtäisi ja jatkoi unia. Me lähdettiin lopulta kaikki kerralla kotiin ja oltiin siel pellolla katselemassa suunnilleen klo:11.30-15.30. Poika nukkui vaikka pari autoa heitti oikein mojovat voltit katon kautta ihan siinä "parin kymmenen" metrin päässä.

Nyt pitää mennä, heips taas ja onnittelut Julialle!!

-Mammaksi ja Vili-

PS: Katrinnalle ja Garnetille voimia!
 
Susa78
Onnittelut Julialle!!

Täällä menee entiseen malliin...tyttö syö hyvin mutta haluais aina myös nukahtaa tissille :( Siinä sitä onkin aina projektia saada sänkyyn ilman että herää. Mutta nukkuu kyllä myös hyviä pätkiä niin kerkee sitten itekin tehdä jotain...vaikka nukkua :) Viime yönä tyttö heräsi vain kerran klo 24 ja 07 välillä mutta heräilin itse silti joka pikku ääneen mitä piti niin itellä oli tosi katkonainen yö.

Susa ja vielä hetken nukkuva neiti (alkaa jo pieniä ähellys ääniä kuulua...)
 
Naksuli
Onnea Julia!

Meillä oli vaihteeks hyvä yö. Nukuin vauvan kanssa olohuoneessa ja nukuin todella hyvin. Vauva heräs 2 kertaa syömään klo 23-9 välillä ja muuten nukkui kuin enkeli. Meillä tosiaan loppui se yöähinä siihen kun rupesin syöttämään myös yöllä istuma asennossa. Ilmeisesti makuuasennossa sai jotenkin ilmaa mahaan. Annoin myös illalla viimeks korviketta kun tuntui niin nälkäiseltä vaikka söi kummatkin tissit tyhjäksi. Sitä korviketta meni vielä 70ml eli ei kai sit tuu rinnoista tarpeeks tavaraa. Meidän makuuhuoneeseen ei mahdu pinnasänkyä joten siks nukuin sohvalla että sain vauvan omaan sänkyyn mutta oli kuitenkin siinä mun vieressä. Jos näin hyvin jatkuu niin yritetään siistää vauva mahd. pian lastenhuoneeseen nukkumaan.

No nyt tarvii mennä taas syötämään.

Naksuli
 
Garnet80
Onnea Julialle!
Jokohan meidän pitäisi siirtyä tuonne vauvanhoitopuolelle, kun vaan minä ja Katrinna odotellaan ja kuukausikin ehti jo vaihtua?

Katrinna, mä oon myös kuullut "kauhukertomuksia" käynnistämisestä, miten tekee vaan älyttömän kipeet supparit, mut ei niitä oikeita suppareita, jotka avais paikkoja, tai sit menee aikaa päivätolkulla, välillä lähetetään kotiin ja sama taas sit alusta... no, netistä nyt voi lukea mitä vain, eikä kaikkee kannata uskoa. Mun siskolla on käynnistetty 2 synnytystä. Nopeesti on hänellä mennyt, sit kun on alkanut tapahtua, mutta hänen mukaan "luomusynnytys" on silti se kivempi ja kivuttomampi.

Mulla on mennyt jo usko, että tää vauva tulis ulos ilman leikkausta... eilen kyllä suppaili jo aika lupaavasti kolmeen otteeseen, välissä oli aina joku puolisen tuntia ilman suppareita, mutta mutta... oma olo on nyt taas ihan ok. Taisi helpottaa, kun poika suostui eilen tulee puhelimeen ja sai juteltua hänen kanssaan! Sovittiin, et ajellaan huomenna hakee poika kotiin, jäädään varmaan yöksi sinne (miehellä ke vapaa) ja soitellaan sitten, mitä yliaikaiskontrollissa sanotaan.

Sinänsä tyhmää valittaa, kun tää raskaus on ollut ihan älyttömän helppo, ei mullakaan juuri mitään vaivoja ole, ainoastaan näitä henkisiä ollut nyt viime päivinä. Välillä on vaikea uskoa, että pian oon synnyttämässä, kun tosiaan niin helposti mennyt kaikki, jaksaa tehä kaikkee, mieli on noita lyhyitä ailahduksia lukuunottamatta pirteä yms. Eikä sitä ees välttämättä haluis synnyttämään, pitäis vielä nautiskella lomailusta/lusmuilusta, pian se on historiaa...
mutta kait se ois jatkettava ikkunan pesua. Alakerran ikkunat sain jo pestyä, pidin pienen tauon ja vielä ois yläkerran ikkunat edessä. Eipä tarvii sit ristiäisiä varten siivota niin paljoa :).

Garnet 41+2
 
Miisa*
Käynnistyksistä: Monilla, etenkin uudelleensynnyttäjillä menee käynnistys tosi nopsaan! Kipeä se on, mutta kannattaa pyytää ajoissa kipulääkitystä!

Tyttö valvotti taas viime yönä 23-04. Sattui tuollainen hereilläolojakso sitten yöhön, mutta oli siis ihan kiltisti. Ärsyttää vaan, kun tyttö valvottaa aina kun esikoisen on tarkoitus olla kotona.. tänäänkin olin sitten sellainen zombie koko päivän ja istuin vaan sohvalla. Kärsii esikoinenkin siitä.

Mun puolesta voidaan siirtyä vauvanhoitopuolelle.

Miisa ja tyttö 2 viikkoa 5 päivää
 
Katri-73
Onnittelut Julialle pikku prinsessan johdosta!

Imettämisestä ja ristiäisistä oli aikaisemmin puhetta. Minä olen osittain pumpannut lastahaarniskan takia mutta päivittäin annan jonkun verran suoraan rinnasta. Olen kyllä huomannut että tyttö jo hiukan rintaa hylkii kun pullosta saa niin paljon helpommin masun täyteen. Mulla oli pari päivää maidontuotanto hiukan vähäisempää ja jouduttiin hiukan antamaan korvikettakin mutta nyt sitten tänään tuli uusi ennätys pumppaamalla eli 230 ml mikä vastaa tytön kahden syötön määrää :)

Ristiäiset on meillä vasta lokakuun alussa sillä kivempi pitää ristiäiset sitten kun lonkkalastahaarniskasta on toivonmukaan päästy eroon. Varasin lähimmän kirkon ja sieltä seurakuntasalin ja tilasin ruuat seurakunnan pitopalvelusta - haluan itse päästä mahdollisimman helpolla sillä tuon lastan kanssa elämä on ollut monin verroin hankalampaa kuin ennen lastaa. Saimme etunimenkin päätettyä hiljattain ja nyt sitten yritämme tyttöä totuttaa nimeen - tuli hiukan liian pitkään kutsuttua tyttöä työnimellä.

Minun puolesta voidaan mös siirtyä vauvanhoito -puolelle.

Katri ja tyttö 5 vko + 1pv
 
Katrinna
Kauhee päivä...
Oon vaan itkeä tihrustanut koko päivän ja ollut ihan maassa. Enkä tiedä miksi. Ehkäpä huominen jännittää. Menee kyllä oikeesti usko, jos tuolla alhaalla ei oo tapahtunut MITÄÄN. Tulen kertomaan yliaikaiskontrollin kuulumiset sitten illemmalla, tuskinpa ne huomenna vielä kummempia tekevät, jos vauvalla on kaikki kunnossa.

Katrinna 41+6
 
Susa78
Munkin puolesta voidaan siirtyä vauvanhoito-puolelle.

Mulle tuli tänään mieleen että kun nää vauvat kuitenki työllistää melkein 24/7...ainoastaan kun nukkuvat niin on omaa aikaa (ja silloinki ois varmaan ihan kiva itekin joskus nukkua) niin miten teillä, joilla on jo muita lapsia, on aikaa niille? Tuli vaan mieleen kun istuin taas pitkän tovin imettämässä että mites jos tässä oiskin joku 1-2 v natiainen jonka perässä joutuis juoksemaan? Miten se onnistuu käytännössä? Oon myös miettiny kun/jos joskus toisen lapsen aika koittaa että millanen ikäero ois hyvä.

Susa
 
kattu
meijän pojilla ikäeroa tasan 2v ja ihmeen hyvin on mennyt. Odotin et esikoinen rupeis mustikseks ja tekis kaikkee pahaa kun vauva kii tissis mut tää leikkii kivasti vieressä tai omassa huoneessa. Nukkumaankin menee mukavasti kun ollaan ajoissa opetettu nukahtamaan yksinään niin ei tarvii kökkii vieressä. Ruoka-ajat on pulmallisimpia jos esikoinen pöydän ääressä alkaa leikkiä ruualla ja mä imetän sohvalla niin en heti pääse keskeyttämään sotkun tekoa, mut sitten vain rätti käteen kun ehtii. Niin ja mies piti heti aluks 3 vkoa isyyslomaa joten hän hoiti esikoisen melkein kokonaan sen ajan et saatiin arki rullaamaan. Meil myös muutama päivä kuussa hoitopaikka esikoiselle et jos univelkaa alkaa kertyå niin saa sit silloin nukkua. Päikkäreitä kun ei pysty ottamaan kun nukkuvat päivällä eri aikaan.
 
Garnet80
Katrinna: niin tuttu tunne!!! Mulla kesti tuota itkuisuutta 2 päivää, sitten helpotti.
Nyt lähden neuvolaan... sentään viimeinen kerta mahan kanssa neuvolassa, ensi kerralla kun sinne menen, on vauva sitten mukana.

Garnet 41+3
 
naksuli
Susa; meillä tytöillä kans tasan 2v ikäeroa ja nyt menee jo ihan kivasti. Alkuun esikko kiukutteli imetyksen aikana mutta nyt ei enää edes huomaa sitä. Otan esikon yleensä viereen lukemaan kirjaa tai jotain muuta jos näyttää siltä että yrittää tehdä pahojaan imetyksen aikana. Tyttö on jo niin omatoiminen että se helpottaa kovasti. Syö nätisti, leikkii itsekseen, käy helposti nukkumaan aina klo 20 ja nukkuu klo 8-9 asti. Ainoa ongelma on se että esikko ei nuku enää päiväunia joten mulla ei oo mahdollisuutta nukkua päivällä. Mutta ihan hyvin oon pärjänny. Vauva nukkuu niin paljon vielä että sillä aikaa pystyy sitten touhuamaan esikon kanssa.

Meillä nukuttiin taas hyvin viime yönä, kahdella syötöllä pärjättiin. Josko näistä univeloista pääsis pian eroon.
Mä oon laihtunu niin paljon että posket on lommoilla ja sormukset tippuu sormesta. Yritän syödä paljon ja juoda koko ajan mutta ei auta. Pakko pian vähentää imetystä etten kuihdu ihan olemattomiin. Mikähän on sellainen raja että sitä enempää ei saa paino tippua??

Naksuli
 
Miisa*
Katrinna tais jäädä synnyttään?

Mäkin kuvittelin esikoisen vauva-aikaan, että miten joku selviää siinä ohella vielä taaperonkin hoidosta =) Nyt olen itse siinä tilanteessa ja ihan hyvin on mennyt. Poika istuu imetyksen aikana vieressä tai tekee omiaan.

Tyttö on parantunut nuhasta ja yösyötöt on vakiintuneet 2h välein. Toivon, että ne siitä kuitenkin vielä harvenevat..

Se on sitten meidän kuukausi ohitse.. syyskuu jo meneillään. Haikeaa jättää tämä odotuspalsta, mutta ihanaa, että kaikilla on mennyt kaikki hyvin ja vauvat on saatu maailmaan! Toivotaan, että myös nämä pari jäljellä olevaa odottajaa saavat nyyttinsä turvallisesti syliinsä =)

Käyn perustamassa meille vauvanhoitopuolelle ketjun. Sinne siis kaikki!!

Miisa ja tyttönen
 

Yhteistyössä