Elokuun 2009 odottajia?

  • Viestiketjun aloittaja jonsku_86
  • Ensimmäinen viesti
N28
Huomenia kaikille :)

Meillä vauva-arki rullailee omalla painollaan... Suurin osa öistä nukutaan hyvin, mutta väliin on mahtunut parit raivarit. Mä tunnen itseni mansikiksi, kun tämä vaatii tissiä koko ajan :D Ei paljon pysty kotoa poistumaan, paitsi pienille lenkeille koirien kanssa ilman vauvaa.

Löydettiin miehen kanssa hassu tapa rauhoittaa vauva :D Mies rakastaa viikinkejä, ja pitää kaikesta vähänkään siihen liittyvästä... No, pahimman raivarin aikaan, kun olin vielä koirien kanssa ulkona, mies istui tietokoneen eteen, ja laittoi soimaan Hedningarnaa (http://www.youtube.com/watch?v=cARpIQvGVbA) -pikkumies rauhoittui kuuntelemaan :) Nyt sitten kuunnellaan usein vaavan kanssa loistomusiikkia spotifyn kautta :)

Mitenkäs Lallalla?
 
Lalla
Täällä ollaan...

Yliaikaisuuskontrolli oli perjantaina ja vauvalla kaikki hyvin paitsi ei ole laskeutunut. Ja mulla ei ole supistuksia. Kohdunkaula oli sentään pehmentynyt, mutta kaulaa jäljellä 2 cm (n. kuukausi sitten oli vielä 3 cm). Menen ti-aamuna (42+0) suoraan osastolle, jossa aletaan yrittää käynnistystä.

Ei paljon naurata!

Lalla 41+5
 
N28
Lalla: ajattele positiivisesti :) Hyvällä tuurilla sulla on jo tiistai-iltana pieni vaava sylissä <3 Tiistaina asiat kuitenkin viimeistään käyvät etenemään, joten yritä jaksaa sinne asti edes pikkuisen positiivisella mielellä :) Paljon tsemppiä!!
 
vilmuska
En oo päässy vähään aikaan nettiin kun on yhteys jotenkin pätkiny. Tänään on siis Lalla päässy vihdoin tositoimiin :) jännää. Onhan tänään tiistai ;) on noi päivät vähän sekaisin kun kaikki on niin samanlaisia vauvan kanssa. Tyttö on kiltti, syö ja nukkuu hyvin. 2 kertaa herää yleensä yöllä syömään yhden ja viiden maissa. Nälkä on mullakin kokoajan. Ainakin öisin vatta kurnii. Tänään hän oli ekaa kertaa pari tuntia anopin kanssa kun minä leikkasin nurmikon. Hyvin oli mennyt ja suostunut syömään tuttelia pullosta ekaa kertaa elämässään. Miten kauan teillä on kestänyt jälkivuoto? Alkaa jo ärsyttää..
 
ilona80
Väsyneitä terveisiä :)

Vilmuska: mulla kesti aika tarkkaan 5 viikkoa. Viimoset pari viikkoa oli sellasta pientä pikkuhousunsuojalla selviää -tiputtelua. Alka kyllä jo tuntua liian pitkältä ajalta :D

Täällä ollaan hiukan uupuneita. Neuvolasta tuli ohjeeksi, että pitää löytyä mulle uniaikaa enemmän, koska en enää saa sitten ite unta kun pieni jossain vaiheessa nukahtaa. Ollaan miehen kanssa otettu nyt tavoitteeksi, että hän hoitaa kaksi yötä viikossa, jollon mä nukun tulpat korvissa toisessa huoneessa. Onneksi a syö pullosta ihan hyvin.

Mua on alkanut tuo imetys ahdistamaan. Koskaan ei tiedä, saako kaveri tarpeeksi ruokaa, koska sen on nälkä taas yms. Ollaan reilusti annettu pullomaitoa lisänä ja esim. iltaisin sitä menee jo puolitoista desiä. No neuvolassa pojan paino olikin jo 4665g :D eli melkoinen jötkäle alkaa olla.

Tuntuu, että jokainen päivä on erilainen ja yhtään ei voi ennakoida, mitä seuraavassa hetkessä tapahtuu. Pieni mies on tähän asti kakannut lukuisia kertoja päivän aikana ja nyt yhtäkkiä eilen vain kerran koko päivän aikana ja viime yönä ei ollenkaan. Outoa. Nyt sitten pelkään mahavaivoja, vaikka onkin kai ihan normaalia, että tuo jatkuva kakkaaminen vähenee?

Ja taas kuuluu vaunuista itku. Sylittelemään siis <3
 
Lalla
Täällä taitaa olla elokuun viimeinen vauva... Syyskuun vauvahan tästä tuli!

Meille syntyi poika tiistaiaamuna 8.9. n. klo 6! Ja syntyi spontaanisti ilman käynnistystä, uskokaa tai älkää! Käynnistykseen olis ollut aika varattuna osastolle samana päivänä klo 8, joten sinne emme onneksi ehtineet. :)

Su-iltana 6.9. alkoi tuntua todella laimeaa kolottelua alaselässä. Seuraavana yönä (su-ma) 7.9. heräsin pari kertaa menkkakipumaiseen jomotukseen, joka oli vielä suht siedettävää. Aamuyöstä ennen neljää tunsin elämäni ensimmäisen supistuksen! Supistuksia tuli siitä lähtien vaihtelevalla aikavälillä, mutta vähintään yksi puolessa tunnissa. Aamun ja päivän mittaan yleisin supistuksen väli oli 10 - 20 min., välillä vähän vähemmän. Ma-iltana supistukset alkoivat yltyä ja limatulppa, josta ei siihen asti ollut näkynyt merkkiäkään, irtosi osa kerrallaan. Klo 19 aikaan alkoi tuntua eka kertaa, että selvitäänköhän aamun käynnistykseen asti vai tapahtuukohan jotain sitä... Luulin kuitenkin vielä, että homma laantuu ja käynnistykseen menee.

Illan mittaan supistukset kuitenkin tihenivät ja pahenivat. Klo 22 jälkeen aloin olla jo melko kipeä ja klo 23 jälkeen olo oli tuskainen ja pelkäsin synnyttäväni kotisohvalle! Ei edes soiteltu synnärille, vaan tilattiin vain taksi (eikä muuten tullut mitään valituksia kuskilta, vaan oli vain innoissaan!).

Sairaalassa oltiin vähän ennen puoltayötä. Alkutarkastuksessa todettiin, että kohdunsuu on auennut 3 cm ja vauva on vielä aika korkealla. Vauvan sydänkäyrässä tuli yksi notkahdus alaspäin. Päästiin suoraan synnytyssaliin, jossa kytkettiin tarkempi sydänmonitori. Taas tuli pari notkahdusta ja klo 1 aikaan puhkaistiin lapsivesikalvot, jotta vauvan päähän saatiin asennettua ekg-anturi. Ihme ja kumma, en jaksanut huolestua tuosta sydänasiasta ollenkaan. Sydänäänet palautuivat aina nopeasti ennalleen notkahduksen jälkeen ja tilannetta tarkkailivat aktiivisesti kätilö ja lastenlääkäri. Lääketieteen kandikin oli menossa mukana. Olin siis salissa koko ajan sängyssä, koska olin kiinnitettynä noihin laitteisiin ihan vauvan syntymään asti.

Epiduraalipuudutuksen sain ennen klo 2 ja sitten olo helpottui siedettäväksi, kun hengitys tasaantui ja hiki laski. En kuitenkaan pystynyt kunnolla rentoutumaan saati sitten nukkumaan, kun supistukset tuntuivat niin kipeänä paineena. Kohdunsuu oli tosi pitkään auki vain 4 cm, mutta toisen epiduraalin jälkeen ennen klo 5 se oli auki 7 cm ja siitä loput menikin nopeasti. Vauva laskeutui tänä aikana pikkuhiljaa alaspäin.

Kohdunsuu oli 10 cm auki n. klo 5.30 ja siitä alkoi ponnistusvaihe. Aluksi tuntui, että ujostutti enkä uskaltanut, mutta hyvän kannustuksen myötä homma alkoi toimia. Välillä tuntui, etten jaksa enkä selviä, mutta en uskaltanut valittaa yhtään, etteivät kuskaa minua leikkauspöydälle! Sain kovasti kehuja hyvästä ponnistuksesta ja poika syntyi tähän maailmaan klo 6.09. Aluksi piti ponnistaa kokeillen, että sai pojan laskeutumaan synnytysasentoon. Mitään apuvälineitä (imukuppia tms.) ei kuitenkaan tarvittu.

Ponnistusvaiheen aikana kätilö puudutti välilihan. Kun vauvan pää oli syntynyt, ei tarvinnut ponnistaa enää yhtään, vaan vauva vain hulahti ulos. Tuntui tosi villiltä ja oli älyttömän vaikea olla ponnistamatta! Jälkeiset syntyivät ihan muutaman minuutin sisällä ja niiden synnyttämisen hoiti kyllä kätilö, mulla ei ollut osaa eikä arpaa!

Synnytyksessä emättimeen tuli pieniä repeämiä ja häpyhuuleen nirhauma. Repeämät tikattiin siinä samalla puudutuksessa ja häpyhuulelle ei tarvinnut tehdä mitään. Kuulemma pienet vauriot ensisynnyttäjälle. Välilihalle ei tapahtunut mitään eikä sitä myöskään leikattu. Iloinen yllätys!

Salissa saatiin olla 4 tuntia pojan syntymän jälkeen, koska synnärillä oli hiljaista. Oli tosi kivaa olla siellä omassa rauhassa! Kävin suihkussa ja söin ja olo oli heti ihmeen ok, kuvittelin paljon pahempaa. Poika oli tissillä tunnin ajan ja voi kaikin puolin hyvin, pisteitä sai 9.

Osastolla olo oli sen sijaan aivan kauheaa! Siellä oli tosi täyttä ja ihan hirveää! Tilat oli älyttömän ahtaat, vanhanaikaiset ja surkeat. En olis koskaan uskonut! En tykännyt kyllä yhtään.

Päästiin onneksi jo eilen kotiin, vaikka vauvan paino ei ehtinytkään alkaa vielä nousta. Maitoa tulee kuitenkin mielettömästi ja painon lasku on tasaantunut pieneksi. Toivottavasti päästään kuitenkin neuvolaan hyvissä ajoin tuon painon seuraamisen takia. Muuten molemmat voidaan hyvin ja ollaan rauhoituttu, kun päästiin kotiin pois sieltä kamalasta hullunmyllystä. :) Mulla vähän aristaa niitä ompeleita, mutta ei pahasti. Pystyn istumaan normaalisti. Oma painokin oli tippunut n. 6 kg, joten 3 kg on raskaudesta enää muistona. Vatsanseutu on ihan hassu ja kaikki vaatteet tuntuu tosi oudoille!

Nyt on alkanut hirmuinen hormonimyrsky. Raskaushormonit ovat tainneet lähteä ja imetyshormonit ovat päällä. Voisin itkeä melkein koko ajan, vaikka elän elämäni onnellisinta aikaa! Hikoilen aivan määrättömästi ja tissit on kuin suihkulähteet.

Olen ihan rakastunut, kun nyt mulla on kaksi ihanaa ukkelia!

Lalla ja Pikku-ukko 4 vrk
 
Lalla
Ippaliini, 3, KHKS, 2.8. TYTTÖ 22.7.(38+3) klo 4.42. 3170g ja 47cm
Nacksu, 2, KHKS, 5.8. POIKA 30.7. klo 5.40. 3565g ja 48,5cm.
*Muumitutti* 2, KHKS; 6.8. TYTTÖ 2.8. klo 16.17 3255g ja 50 cm
ilona80, 1, Turku, 10.8. POIKA 29.7. (38+2) klo 00.12 3640g ja 51cm
Pinja, 2, Tammisaari, 13.8. TYTTÖ 9.8 klo 00.13, 3530g, 50cm.
Nilla87, 1 hki La 14.8
Safiiri, 5, K-PKS, 24.8. TYTTÖ 17.8. klo 10.01 4250 g ja 51 cm
jonsku_86, 1, LPKS, 20.8., TYTTÖ 8.6. (29+4) klo.10.55. 935g ja 34,5cm.
taotao78 , 20.8., TYTTÖ 25.8. klo 23.17, 3622 g ja 50 cm
N28, 1, Hki, 22.8., POIKA 26.8., 3205g ja 50cm
Lalla, 1, TYKS, 25.8., POIKA 8.9. klo 6.09 (42+0), 3850 g ja 53 cm
Vilmuska,1, TYKS, 26.8., TYTTÖ 23.8. klo 13.15 (39+4) 3520 g ja 52 cm
Elviira, 1, PHKS, 31.8.
 
ilona80
ihan mielettömästi onnea lalla! hienoa, että synnytys sujui kaikin puolin hyvin.vaikka se tyksin osasto on kyllä karmea.. pieni mieskin ihan kivan kokoinen, vaikka yli menikin. hassua, että meidän pienten syntymillä la.n mukaan eroa 4 viikkoa ja silti paino melkein sama. millasenkohan jättiläisen mä olisin saanut yliaikaisena..

ja nyt vihdoin viimein, käyn laittamassa meille ketjun pystyyn vauvahoitopuolelle :) Eli jatkossa kuulumiset sinne, eikös? Koska mun pää on täysin tyhjä, laitan otsikoksi vaikka elosyyskuun pienet. ...sinne voi sitten muutkin syyskuulaiset kirjoitella. vauvoilla kuitenkin niin pienet ikäerot, että eiköhän ne ole samat asiat meillä kaikilla pohdinnassa ;)

sori kirotusvihreet ja muut. a hakee unta sylissä <3

ilona
 

Yhteistyössä