V
vierailija
Vieras
Elon Muskin ”järjetön” päätös voi maksaa jopa 20 miljardia dollaria – 15 vuoden työ valuu viemäristä alas
www.tivi.fi
Analyytikot eivät näe mitään strategista tai liiketoiminnallista järkeä siinä, miksi Elon Musk on päättänyt heittää pois Twitterin brändin ja korvata sen kokonaan uudella.
"Twitterin omistaja Elon Musk ilmoitti viikonlopun aikana uudelleenbrändäävänsä somepalvelunsa nimellä ”X”. Yli vuosikymmenen palvellutta sinistä lintulogoa ollaan parhaillaan korvaamalla mustavalkoisella X-logolla.
Samalla palvelun brändiarvosta on haihtumassa miljardeja dollareita.
On harvinaista, että somepalvelu on saanut vallattua kansan suussa kokonaisia ”tviitin”, ”tviittaamisen” ja ”uudelleentviittaamisen” kaltaisia substantiiveja ja verbejä, huomauttaa Bloomberg. Esimerkiksi Facebookilla tai Instagramilla ei paljon suuremmista käyttäjämääristään huolimatta vastaavanlaisia sanoja ole, vaan niissä käytetään ”postausten”, ”postaamisen” ja ”jakamisen” kaltaisia geneerisiä ilmauksia.
Bloombergin haastattelemat analyytikot uskovat, että uudelleenbrändäys X:ksi on pyyhkimässä Twitterin brändiarvosta jotain neljän tai kahdenkymmenen miljardin dollarin väliltä. Arviot vaihtelevat jyrkästi, koska brändin arvoa on vaikea määrittää – mutta juuri siksi se on minkä tahansa yrityksen arvokkaimpiin kuuluvaa omaisuutta.
Kyseessä on ”täysin järjetön päätös liiketoiminta- ja brändinäkökulmasta”, arvioi Bloombergille markkinointi- ja brändikonsulttiyhtiö Metaforcen perustajiin kuuluva Allen Adamson.
”Uskon, että tämä tulee olemaan historian nopeimpiin kuuluva liiketoiminnan ja brändin purkautuminen."
Adamson kutsuu tapausta ”egopäätökseksi”.
Musk on ”omakätisesti pyyhkinyt pois viidentoista vuoden verran bränditunnettuutta, joka on ankkuroinut asemansa kulttuurisessa kielenkäytössämme”, kommentoi Forresterin analyytikko Mike Proulx CNBC:lle."
Twiitti on käsite ja Musk kusee sen. Myös Muskin äkkinäiset mielivaltaiset muutokset pelästyttävät yhteistyökumppanit. Mies ostaa twitterin muka sananvapautta suojellakseen, alkaa rahastaa ja rajoittaa twiittien lukemista. Täysin käsistä karanneen egon pölhökustaan käytöstä. Onkohan jauhojen käytöllä osuutta epävakaaseen poukkoilevaan toimintaan?
Elon Muskin ”järjetön” päätös voi maksaa jopa 20 miljardia dollaria – 15 vuoden työ valuu viemäristä alas
Analyytikot eivät näe mitään strategista tai liiketoiminnallista järkeä siinä, miksi Elon Musk on päättänyt heittää pois Twitterin brändin ja korvata sen kokonaan uudella.
"Twitterin omistaja Elon Musk ilmoitti viikonlopun aikana uudelleenbrändäävänsä somepalvelunsa nimellä ”X”. Yli vuosikymmenen palvellutta sinistä lintulogoa ollaan parhaillaan korvaamalla mustavalkoisella X-logolla.
Samalla palvelun brändiarvosta on haihtumassa miljardeja dollareita.
On harvinaista, että somepalvelu on saanut vallattua kansan suussa kokonaisia ”tviitin”, ”tviittaamisen” ja ”uudelleentviittaamisen” kaltaisia substantiiveja ja verbejä, huomauttaa Bloomberg. Esimerkiksi Facebookilla tai Instagramilla ei paljon suuremmista käyttäjämääristään huolimatta vastaavanlaisia sanoja ole, vaan niissä käytetään ”postausten”, ”postaamisen” ja ”jakamisen” kaltaisia geneerisiä ilmauksia.
Bloombergin haastattelemat analyytikot uskovat, että uudelleenbrändäys X:ksi on pyyhkimässä Twitterin brändiarvosta jotain neljän tai kahdenkymmenen miljardin dollarin väliltä. Arviot vaihtelevat jyrkästi, koska brändin arvoa on vaikea määrittää – mutta juuri siksi se on minkä tahansa yrityksen arvokkaimpiin kuuluvaa omaisuutta.
Kyseessä on ”täysin järjetön päätös liiketoiminta- ja brändinäkökulmasta”, arvioi Bloombergille markkinointi- ja brändikonsulttiyhtiö Metaforcen perustajiin kuuluva Allen Adamson.
”Uskon, että tämä tulee olemaan historian nopeimpiin kuuluva liiketoiminnan ja brändin purkautuminen."
Adamson kutsuu tapausta ”egopäätökseksi”.
Musk on ”omakätisesti pyyhkinyt pois viidentoista vuoden verran bränditunnettuutta, joka on ankkuroinut asemansa kulttuurisessa kielenkäytössämme”, kommentoi Forresterin analyytikko Mike Proulx CNBC:lle."
Twiitti on käsite ja Musk kusee sen. Myös Muskin äkkinäiset mielivaltaiset muutokset pelästyttävät yhteistyökumppanit. Mies ostaa twitterin muka sananvapautta suojellakseen, alkaa rahastaa ja rajoittaa twiittien lukemista. Täysin käsistä karanneen egon pölhökustaan käytöstä. Onkohan jauhojen käytöllä osuutta epävakaaseen poukkoilevaan toimintaan?