Emätinhuuhtelu

  • Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti
??
Luin jostain neuvolasta saanut lehtisestä, että emätuinhuuhtelua ei suositella keskenmenoriskin takia. Mitä tämä tarkoittaa? Eikö alapäätä saa vai pestä? No, tiettyhän pitäisi saada. Häh en ymmärrä tota ollenkaan. Lisäksi... Jos seksi voi käynnistää synnytyksen, niin täytyykö tämä tulkita, että seksiä pitäisi välttää? Joka päivä kyllä harrastetaan.
 
Hmm......
Tämä nyt kuullostaa ihan terveystiedon tunnilta, joten pahoitteluni etukäteen :)

Emätinhuuhtelua ei suositella muutenkaan tehtäväksi. Alapesuksi riittää ulkosynnyttimien pesu, ei sinne syvemmälle tarvitse mennä. Emätin puhdistaa itse itsensä. Luonnollinen bakteeritasapaino emättimessä on kaiken a ja o. Huuhtelu vain järkyttää tätä tasapainoa poistamalla ne bakteerit ja mikä tahansa pöpö voi sitten asettua taloksi ja ottaa vallan >> altistaa tulehduksille.

Seksiä voi harrastaa ihan hyvin, jos sitä ei erikseen kielletä (ennenaikaisien supisteluiden tms. vuoksi). Synnytyksen käynnistämiseen seksi ei ainakaan meillä toiminut..
 
Miten muut?
ööö... oho. Olen nimittäin koko elämäni pessyt alapääni erittäin tarkasti, enkä usko että pystyn mitenkään luopumaan tavasta... :-/

Mites muut täällä sitten pesee? Itseäni ällöttää valkovuoto tuolla alhaalla. Juujuu, kaikki aina vain pois kun on mahdollista. Apua...
 
b hvvbn,hru
En mäkään pese ihan sisältä asti. Se vaan ärsyttää limakalvoja ja voi aiheuttaa taas lisää ongelmia. Riittää kun pesee aamuin illoin kunnolla vedellä/miedolla pesuaineella. Näin on gynekologi suositellut...
 
lkjö
Alkuperäinen kirjoittaja Miten muut?:
ööö... oho. Olen nimittäin koko elämäni pessyt alapääni erittäin tarkasti, enkä usko että pystyn mitenkään luopumaan tavasta... :-/

Mites muut täällä sitten pesee? Itseäni ällöttää valkovuoto tuolla alhaalla. Juujuu, kaikki aina vain pois kun on mahdollista. Apua...
Alapää pestään häpyhuulten välistä, ei emättimen sisältä. Eipä ole ihmekään, että sinulta tulee valkovuotoa, jos olet hävittänyt oman luonnollisen tasapainoisen bakteerikannnan emättimen sisältä.
 
Tuota..
..Eipä ole mielessäkään käynyt että pitäisi sisältä asti pestä.... Näitä on tullut eri keskustelupalstoilla vastaan muitakin, jotka tosiaan pesee ihan syvältä ja se on heille normaalia. Mistähän moinen johtuu kun koskaan oo itse ees ajatellut moista.

Seksi ei meillä tahdo sujua enää, mutta en sitä niin kaipaakaan. Mulla alkaa supistelemaan niin herkästi että mieluummin olen ilman. Kun ei tunnu hyvältä niin ei tunnu. Varsinkin orgasmit vetää alavatsan niin kivikovaksi että ihan pahaa tekee. Saas nähdä miten loppuraskaus menee, nyt ollaan menossa rv 28.
 
:
Pesen kyllä ihan sisältä, mutta vain vedellä, en siis käytä mitään saippuaa tähän... Onko tästä ihan vedellä pesusta jotain haittaa vai? ...Olenko todella harvinaisuus, kun pesen sisältä asti? :|
 
suihkua käytetään vain ulkoisesti
Emättimen sisälle ei saisi suihkuttaa mitään... te, jotka pesette sisältä asti, oletteko keskustelleet tästä gynen kanssa? mitä ne sanoo? mistä moinen tapa on saanut alkunsa? meille kyllä terotettiin vielä yläasteen terveystiedon tunneillakin, ettei sinne sisälle saa suihkutella yhtikäs mittään...
 
Hmmm.
Varmasti onkin valkovuotoa yms. Koska luulisin, että "oma bakteeritasapainosi" alakerrassa on ihan miten sattuu juuri tuosta pesemisestä johtuen. Tämä ei sitten ollut mitään kettuilua.
 
-
Oli kyllä enemmän valkovuotoa ennen kuin aloitin huuhtelemaan sisältä. Tuntui niin ällöttävältä kun sitä jäi pikkareihin, joten päätin pestä hyvin. Koskaan ei kyllä koulussa neuvottu olla pesemättä. Ihan miehenkin kannalta on kivempaa kun käy tuolla alhaalla kurkkimassa ja kun sormellakin koskettelee niin ei jää töhnää siihen. Seksin aikana ei myöskään ilmaa pääse kiilaamaan niin väliin. Tottakai haluan myös seksin jälkeen pestä spermat pois kun nehän jää muuten haisemaan sisälle vaikka kuinka pahalta! Ettekö tosiaankaan ronki edes spermaa pois? YÖK! :-/
 
ei ronkita
juu emättimeen sisälle ei kyllä kannattais mennä vettä ajaan eikä muutenkaan kaivelemaan. Siellä on tarkotus olla jonkin verran valkovuotoa ja normaali bakteerikanta. Pestessä tuhoat sen ja keho erittää sitä enemmän. myös limakalvot kärsivät emätinhuuhteluista. ja kyllä se sperma sieltä ulos tulee... pestä kuuluu vain emättimen suulta ja tietty ympäriltä. Jokapäivähän ne pikkarit kuuluu vaihtaa...
 
minä...
Juu en tosiaan minäkään vettä emättimeen koskaan ruutaa! Seksin jälkeenkin riittää normaali ulkopesu. Ja niinkö edellinen jo vastasi, kyllä se sperma sieltä ulos tulee... Pikkarinsuojaa käytän silloin. Ei mitään ongelmia.
 
Th.
Jos valkovuoto on sellaista, että se pitää "kaivaa" ulos, on kyse oireettomasta hiivatulehduksesta. Emätintä ei saa pestä sisältä juuri tuon norm. bakteeritasapainon vuoksi. Pikkuhousunsuojat on juuri valmistettu siksi, ettei pikkuhousut suttaannu ja mies voi jättää ronkkimatta, jollei norm. eritteitä ymmärrä.
Muistakaa, että odotusaikana emätin on alttiimpi tulehduksille.
 
Toisenlaiset tottumukset
Minä olen jo vuosia pessyt emättimen vedellä. Jos syystä tai toisesta menee viikkokin etten sormella puhdista emätintä, limakalvoilla on taipumusta hermostua. Syytä tähän limakalvojen reagointiin en tiedä. Limakalvovaivoihin epäiltiin syyksi hiivatulehdusta ja lääkittiin useampaan otteeseen, mutta aivan turhaan. Vasta emättimen säännöllinen peseminen on tuonut toivotun tuloksen. Ja kyllä minun alapääni on aina ollut "tyytyväisempi" jos yhdynnän jälkeen melko tarkasti peseydyn. Vaikka alushousuja vaihtamalla ja pikkuhousun suojia käyttämällä voi pitää hajuhaitoista huolta, minun kohdallani nuo toimenpiteet yksin eivät riitä. Minulle ei ole koskaan gyne sanonut, ettei olisi sopivaa toimia tällä tavalla! Raskauden alussa olin varovaisempi kun emätinhuuhtelun vaaroilla on peloteltu... Ja silloin olikin usein limakalvot herkkänä kun emättimen pesu oli vähemmällä...
 
pesuri
No kuinka paljon sitä valkovuotoa oikein tulee, kun sitä täytyy kaivaa ulos? Nyt raskaana ollessa valkovuotoa tulee hieman enemmän, mutta normaalisti tuskin yhtään. Ei mitään ulos kaivettavaa. Pesen kyllä alapään aika huolella, mutta ei se näköjään mihinkään bakteeritasapainoon ole vaikuttanut. Hiivatulehdustakaan ei ole koskaan ollut.
 
pesen
Minulla on esiintynyt alapään ärtymistä, mikäli en pese kunnolla vedellä. Saippuaa en ole emättimen pesuun lähes ikinä käyttynyt. Sen jokusen kerra kun olen, niin käytössä on Sebamediä, joka on siis ihan tähän tarkoitukseen gynekologin suosittelema. Mikäli en siis pidä kunnolla huolta hygeniasta alapäänseudulla muutamaan päivään tai edes päivään seksin jälkeen, niin minun kohdallani on aivan taattu ärtyneisyys ja kutina emättimessä. Olen myös luullut, että suuri osa naisista pesytyy näin. Oppia ikä kaikki... Harvemmin on tullut lähdettyä kaupungilla keräilemään aiheesta galluppia. ;)
 
häh
siis miksi ihmeessä pestä emätin sisältä? mä en ainakaan oo koskaan saanu päähäni edes yrittää pestä sitä sisältä.. eikö se miehelle riitä että näkyvillä olevat osat on töhnättömiä?
 
ap..
Tarkoitus ei sitten ole ollut lietsoa mitään kuumempaa keskustelua aiheesta. Itse olen aina puhdistanut aina kaikki kolot johon sormi yltää ja näin aion varmaan jatkossakin. Tapa on niin pinttynyt etten aio luopua kun ei siitä ole minulle ainakaan haittaa koitunut. Kiinostaisi kyllä minuakin tietää prosenttuaalisesti että kuinka moni näin toimii mutta taitaa jäädä arvoitukseksi. Turha varmaan kaivella sen syvemmin jos ei koe tarvetta. Korviakin kaivelen, tosin tikulla, kun muuten tuntuu etten kuule mitään. Yleensäkin jos olo on likainen tuntuu että olen eristäynyt ulkomaailmasta. Näin minä. Nautin olla ilman ylimääräistä töhnää.
 
hmm.
YLIMÄÄRÄISET töhnät ym. kuuluvat ihan kuule jokaiseen pimppiin mitä maa päällään kanstaa. Ne ovat normaaleja, ja jos niitä miehen takia pitää alkaa sieltä kaiveleen ja sorkkimaan niin huhhuh. Aivan kuin se miehen värkki olisi aina niin putipuhdas ja tarkkaan rapsutettu joka puolelta.

Pimppiä ei ole tarkoitettu mitenkään sorkittavaksi ja kaiveltavaksi! Spermat, kuten valkovuotokin, tulee kyllä ulos ihan itsestään. Kaiveletko kuukautisvuodonkin sormilla sieltä? Entä eikö olisi helpompi ottaa joku lusikka tms. millä varmasti saisit puhtaaksi. Ja hyvä vinkki, työnnä painepesuriletku pimppiin ja avaa hana täysille!! KYllä tulee puhdasta jälkeä. Ai että.

HALOO IHMISET!! herätkää jo! Jättäkää se pimppi rauhaan niiltä kaiveluilta. Normaali alapesu (jossa siis suihkua ja sormia ei tungeta pilluun) riittää. Se ei ole luonnollista!! Niin ei kuulu tehdä. Ja jos ette pääse tavastanne eroon, niin silloin asiat on huonosti. Se on pakkomielle teille, psyykkinen sairaus. Hakeutukaa lääkäriin, josko hän voisi kirjoittaa lähetteen esim. terapiaan. Tuo ei nimittäin ole normaalia.
 
Emätin ON puhdas!
Voi ei, eikö Suomessa tiedetä tällaisia? Nauroin aihetta Oprahissa, kun lääkärin piti oikein selittää että emätin puhdistuu kyllä itsestään (sieltä sisältä) ja sitten ulkopuolelta pestään (kun alkaa tulla bakteereja, tulee hajua, emätin on sieltä "pitkältä sisältä" normaali bakteeritilassa hajuton ja puhdas. Jos jotain töhnää pitää kaivella emättimen sisältä, silloin jotain on todellakin pielessä. Itselläni ei ole ikinä mitään tulehduksia ja emätin on raikas, pikkuhousut tuoksuu vasta jos on koko päivän vaihtamatta, hyvä jos silloinkaan kuin hieman.
 
Terveysoppia ei enää?
Korvista ei tule nestettä, joka puhdistaisi ne ;-)))) Emättimen oma neste taas puhdistaa sen ja sitten emätin pestään päivittäin ulkopuolelta, joten on raikas näin. Hyvät ihmiset, tämähän on opetettu jo pikkutytöille! Luuletteko että teinineitsyetkin kaivaa emätintä ja rikkoo kalvon??
 
Puhdas
Ei kai puhtaalla vedellä peseminen sen vaarallisempaa ole kuin sen kyrvän tunkeminen pimppiin... jota "hmm." kuvaili "Aivan kuin se miehen värkki olisi aina niin putipuhdas ja tarkkaan rapsutettu joka puolelta"... eli siis kovin hygieenistä. Minä ainakin käytän tampoonia kun on kuukautiset ja näin saan veret pois sisältäkin. Minkä takia te noin närkästytte? Kukaan ei ole pyytänyt kenenkään mielipidettä täällä alapäänpesuunsa liittyen, eikä kaivannut neuvoakaan sen suhteen. Ei se myöskään kuulu kenellekään kuinka kukin haluaa alapäänsä pestä. Kaikkia ei myöskään ole ilmiselvästi neuvottu tämän suhteen koulussa. Jos tämä on joillekin niin vakava asia, niin suosittelen, että menette vapaaehtoisiksi koululle tarkastamaan, että kaikilla on juuri oikea koostumus, laatu ja määrä valkovuotoa pimpissä. Mitä te oikein pelkäätte? Minun pimppini voi hyvin.
 
täh
Alkuperäinen kirjoittaja Puhdas:
Minä ainakin käytän tampoonia kun on kuukautiset ja näin saan veret pois sisältäkin.
Öö, kyllä ne veret tulee sieltä muutenkin pois kuin kaivamalla. Mä en käytä koskaan tamponeja, enkä myöskään kaivele emätintä.

Mullekin on kyllä sellainen kuva jäänyt, että ei pitäisi pestä tuolta sisältä. Ei ole tullut ikinä mieleenkään. Pesen "näkyvät osat" iltaisin miedolla pesuaineella ja aamuisin pelkällä vedellä, ja ihan raikkaana oon pysynyt. Tosin nyt raskauden myötä valkovuoto on lisääntynyt, ja olen joutunut käyttämään pikkuhousunsuojia, joita en siis normaalisti käyttäisi. (Paitsi menkkojen aikaan.)
 

Yhteistyössä