Emättimen etuseinämän tai takaseinämän laskeuma

  • Viestiketjun aloittaja ""ines""
  • Ensimmäinen viesti
sama tuomio
On se vaan ihanaa kun ei ole näiden löystyvien vehkeittensä kanssa yksin.Olen hirveän helpottunut lukiessani että paljon on riesaa toisillakin.
Täällä on ollu kans masennus päivä ku tuli virtsarakon laskeuma tuomioksi. Ei, lapsiluku tuskin on täynnä joten leikkaukseen tuskin oon heti menossa.
Tyhmintä on se että ite oon puhunu laskeumasta kesäkuusta asti ja nyt sen sitte gynekin totesi. Lääkäri vaan pyöritteli päätään ja "kaikki kunnossa, kaikki kunnossa"... Niin vissiin on, jos pissit tulee housuille siinä vaiheessa ku peppunsa kohottaa.
 
Viimeksi muokattu:
-R2-
Olen 22-vuotias tytöntyllerö, painoa vain 51 kg, liikuntaa harrastan. Peräsuoli alkoi tunkea ulos, kun olin noin 19-vuotias. En tosin pitkään ymmärtänyt ongelman laatua, pikkuhiljaa ulostaminen muuttui vaikeammaksi, oli esteentunnetta ja uloste vaihteli ummetuksen ja ripulin välillä, mikään ei oikein tullut kunnolla ulos. 20-vuotiaana kävin paksusuolentähystyksessä, lääkärit eivät nähneet mitään poikkeavaa. En saanut tutkimuspöydällä pullautettua suoltani ulos, joten lääkärit eivät uskoneet kuvailuani, väittivät, että minulla on peräpukamia (niitäkin kyllä on, mutta vain ulkopuolella) ja määräsivät peräpukamalääkettä. Puoli vuotta meni (ihmettelen, miten h****tissä kestin...), otin pullistumasta mieheni avustuksella valokuvan ja menin sen kanssa terveyskeskukseen: diagnoosi oli sillä selvä ja aika Kirurgiseen sairaalaan. Siellä näin ensimmäistä kertaa "vessanpönttötuolin", jolla istuessani ja ponnistaessani vihdoin lääkärikin pystyi laskeumani toteamaan. Laskeuma oli todella massiivinen, voisi verrata tennispalloon... Sain ajan leikkaukseen helmikuuksi 2010, olin siis 21-vuotias. Leikkaus meni hyvin, suolikin tuntui suht normaalilta jonkin aikaa. Noin puoli vuotta leikkauksesta aloin tuntea suoleni laskeutuvan taas pikkuhiljaa. Niihin aikoihin oli leikkaukseni kontrollikäynti, jossa kerroin lääkärille, että suoli alkaa taas pullistua. Lääkäri sanoi sen olevan mahdotonta, koska suoleni oli ripustettu verkolla lantioni luihin, ja verkko on kuulemma pitävä. Hän ei edes vaivautunut tutkimaan minua. Olin leikkaukseni jälkeen aloittanut käyttämään kuitulääkettä, ViSibliniä. Se ei kuitenkaan tasapainottanut vatsaani riittävästi, ulostetta tuli vain entistä enemmän (ennenkin ulostin vähintää kerran päivässä paljon!) ja pääasiassa löysää. Kuitulääke vaihdettiin Agiocuriin, joka on auttanut enemmän, ei lisää ulosteen määrää yhtä paljon kuin ViSiblin ja pitää ulosteen kiinteämpänä, helpompi ulostaa "mollukan" ohi... Olin jo aiemmin pohtinut kohdunlaskeuman mahdollisuutta, ja vuoden 2011 alussa varasin uuden ajan lääkärille laskeumaani koskien. Sain ajan samalle lääkärille kuin kesälläkin. Tällä kertaa hän suostui tutkimaan minut, mutta ei nähnyt peräsuolen laskeumaa (laskeumani ei vielä tule ulos, mutta sen voi ponnistaessa sormin havaita). Sain kuitenkin ajan magneettitutkimukseen ja gynekologille. Magneettitutkimusta vielä odotan, mutta gynekologin tutkimuksessa epäilyni kohdunlaskeumalle vahvistui. Laskeuma on vielä melko lievä. Gynekologin mukaan minulla on heikko kudostyyppi (tiesin sen kyllä jo itsekin...=)), mikä selittäisi myös sitä, että lantionpohjan lihakseni ovat todella heikot, vaikka olen niitä vuoden verran treenannut lähes päivittäin. Raskaudelle ja alatiesynnytykselle gynekologi ei nähnyt estettä, mutta mahdollinen leikkaushoito tapahtuisi vasta lasten hankkimisen jälkeen. Edeltävät viestit tosin herättävät pelkoja, tuhoutuukohan alapääni täysin jos synnytän alateitse (minkä kovasti haluaisin tehdä, sektio ei oikein innosta ja oman lapsen kuitenkin haluan...). Magneettikuvauksessa toivottavasti selviää laskeumani todellinen taso ja onko verkko todella pysynyt kiinni luissani ja suolessani... Mietityttää tosin, kun kuvauksessa maataan selällään ja ulostetaan "keinoulostetta", joka suoleen on tungettu, että näkyykö laskeumani kaikessa kaameudessaan makuuasennossa, kun en aiemminkaan ole saanut mitään esille kyseisessä asennossa. Onko kenelläkään kokemuksia kyseisestä tutkimuksesta? Tai laskeumista näin nuorella iällä ilman synnytyksiä?
 
Frida
[QUOTE=""ines"";9788308]Kävellessä alkoi tuntua siltä, että emättimessä olisi "jotain". Katsoin sitten peilillä alapäätä, niin emättimestä todellakin pullotti sellainen "pallukka". Kävin lääkärillä, ja hän sanoi, että kyseessä on emättimen etuseinämän laskeuma, eli siis virtsarakon laskeuma. Tämän lisäksi minulla on ollut lieviä virtsanpidätysongelmia. "Pullotus" pahenee iltaa kohden, eli aamulla laskeumaa ei näe juuri ollenkaan, mutta päivän tuohujen ja vauvan kanniskelun jälkeen illalla pallukka saattaa pullottaa tosi pahasti.[/QUOTE]


Mä oon neljän aikuisen lapsen äiti. Mulle on tapahtunu ihan saman lailla. Tuntu et emättimessä oli jotakin"ylimääräistä."Peilillä näin et emättimestähän pullottaa ulos sellanen pallukka, iso kuin golfpallo. "Pullotus" tosiaan paheni iltaa kohden. Aamusin laskeumaa ei näe ollenkaan, mutta mitä pitemmälle iltaa mentiin sitä enemmän pallukka alkaa pullottaa enemmä ja enemmän, ja olo oli todella niin epämukava.
Tutkin netistä mitähän tämä voisi olla ja tein lukemani pohjalta diagnosin; virtsarakon laskeuma. Tilasin ajan gynekologille. Vastaanotolla lääkäri tutkittuaan minut teki diagnosin, virtsarakon laskeuma. Hän kertoi kaksi hoitokeinoa. Ensimmäinen, jonka minäkin valitsin, oli rengas, millä rakko nostetaan takasin ylös. Virtsaaminen helpottuu ja peine alaselässä helliää. Rengas ei estä eikä haittaa yhdyntää. Se ei pidä tuntua mitenkään. Se ei tunnu esim. istuessa, kävellessä... millonkaan. Jos se sattuis valahtamaan alas, sen pystyy helposti itse asettamaan takaisin paikalleen. Toinen hoito oli kohdun leikkaus alapään kautta. Lähtiessäni vastaanotolta, sain ajan kuukauden päästä kätilölle, jonka oli määrä tehdä jälkitarkastus. Kun nyt kävin kätilön luona kskustelimme mitä mieltä olen renkaasta. Kerroin, että oloni on parantunut huikeasti ja on taas ihan normaali. Virtsaaminenkin on helpottunut normaaliksi. Enää ei ole virtsan karkailua eikä tarvi työntää virtsaa ulos kuten aikaisemmin. Olo oli niin kovin epämukava silloin kun tämä "golfpallo" pullotti sieltä emättimestä. Kätilö tutki minut ja koska rengas oli hangannu punaisen hiertymän, niin vaikka minulla ei ollutkaan tuntemuksia hiertymästä, vaihettiin rengas 1 koko pienempään. Seuraava aika on 2kk päästä ja katsotaan mikä on tilanne silloin. Kätilö antoi puhelinnumeronsa ja sanoi et jos ennen seuraavaa tapaamistamme mulle tulee asian suhteen jotain hankaluuksia, voin ottaa ja soittaa hänelle. Tietysti konttoriaikana.
mMulla on ihan hirveen hyvä olo ja olen tosi tyytyväinen ettei tän renkaan ansiosta mitään leikkausta, ainakaan vielä ja toivottavasti ei koska, tarvi tehdä.
 
Vanhalla valuu
Olen jo 68 vuotias. Sain munasarjojen poiston jälkeen emättimen etuseinämän ja virtsarakon laskeuman ja tämä haittaa jokapäiväistä elämää. Miten te muut hoidatte asiaa? Oletteko kokeilleet renkaita ja kuutioita? Miten ne toimivat? Entä erilaiset siteet? Olen itse rakentanut joustavan siteen, mutta hankalahan sekin on.
Olen muuten liikunnallinen ja reipas, mutta laskeuman jälkeen en ole uskaltanut tehdä mitään sellaisia vatsaliikkeitä, jotka voisivat pullistaa laskeumaa lisää. Millaisia jumppaliikkeitä pitäisi tehdä? Koko vatsan seutu on alkanut veltostua ja pullistua. Neuvokaa samassa tilanteessa olevat, mitä voisin yrittää.
 
kaikki hyvin
Olen jo 68 vuotias. Sain munasarjojen poiston jälkeen emättimen etuseinämän ja virtsarakon laskeuman ja tämä haittaa jokapäiväistä elämää. Miten te muut hoidatte asiaa? Oletteko kokeilleet renkaita ja kuutioita? Miten ne toimivat? Entä erilaiset siteet? Olen itse rakentanut joustavan siteen, mutta hankalahan sekin on.
Olen muuten liikunnallinen ja reipas, mutta laskeuman jälkeen en ole uskaltanut tehdä mitään sellaisia vatsaliikkeitä, jotka voisivat pullistaa laskeumaa lisää. Millaisia jumppaliikkeitä pitäisi tehdä? Koko vatsan seutu on alkanut veltostua ja pullistua. Neuvokaa samassa tilanteessa olevat, mitä voisin yrittää.
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Rektoseeleleikkaus tehty itselleni 2 vuotta sitten 50+ iässä. Verkkoleikkausta en halunnut riskien takia. Olen tyytyväinen, haavojen paraneminen kesti 5 viikkoa mutta kyllä kannatti. Ei tarvitse enää sormilla auttaa ulostamista. Paikat kiristivät aluksi, mutta ovat joustaneet sitten ja kaikki ok, myös seksielämä. Syynä minulla perinnöllinen löysä kudostyyppi ja ummetus, vaikka lihakset ovat hyvässä kunnossa. Kannattaa mennä leikkaukseen, se helpottaa elämää!
 
vierailija
Mulla ainakin keisarin jälkeen oli paikat priimakunnossa, mutta kuopuksen syntymä alateitse räjäytti koko alakerran aiheuttaen laskeumat. Eli kyllä sektiosynnyttäjällä on paljon vähemmän laskeumia.
 
vierailija
Olen erimieltä siitä, etteikö synnytystapa vaikuta laskeuman. Alatiesynnytys voi päätyä imukuppiin, joka on laskeumille altistava tekijä. Sektiossa tätä vaaraa ei ole.
 

Yhteistyössä