Emättimen vihlonta synnytyksen jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sukkapuikko tunne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sukkapuikko tunne

Vieras
Synnytyksestä on pian 4kk mutta välillä emättimen seudulla tuntuu sellaista vihlontaa kuin tuntui loppuraskaudessa paikkojen auetessa eli sellaista sukkapuikko vihlontaa. Onko tämä ajoittainen vihlonta edelleen jotakin hormonaalista vai mitä? Onko kenelläkään muulla ollut tällaista? Vihlonta ei ole niin kipeää mutta vähän epämiellyttävää. Tosin voiko esim. hiivatulehdus oireilla pelkästään näin?

Hmmm... Tulehdus voi oireilla kipuiluna ja vihlontaka, kyllä. Mulla on synnytyksestä 5kk ja vielä alapäässä tuntuu kipua ajoittain kyykkiessä tms. Mulla synnytyksessä häpyluu vaurioitui ja se huomattiin vasta 2kk synnytyksestä koska ihmettelin miksei pysty istumaan kunnolla. Myös kudosten palautuminen synnytyskanavassa oli todella hidasta ja lääkäri totesi senkin aiheuttavan vihlontaa useilla koska hermopäätteitä alapäässä on niin paljon. Kipu ja vihlonta on rauhoittunut ajan myötä mutta vieläkin siis on.

Hmmm... Tulehdus voi oireilla kipuiluna ja vihlontaka, kyllä. Mulla on synnytyksestä 5kk ja vielä alapäässä tuntuu kipua ajoittain kyykkiessä tms. Mulla synnytyksessä häpyluu vaurioitui ja se huomattiin vasta 2kk synnytyksestä koska ihmettelin miksei pysty istumaan kunnolla. Myös kudosten palautuminen synnytyskanavassa oli todella hidasta ja lääkäri totesi senkin aiheuttavan vihlontaa useilla koska hermopäätteitä alapäässä on niin paljon. Kipu ja vihlonta on rauhoittunut ajan myötä mutta vieläkin siis on.

Jotain tällaista olen ajatellutkin, että liittyy itselläkin vielä synnytykseen tai sitten on jotakin tulehdusta. Mutta synnytin ison vauvan ja tuntui että mahtui juuri ja juuri syntymään. Eli todennäköistä on, että alapää vain ei ole vielä ihan palautunut.

Viimeksi muokattu:
Kohtuhan supistelee imettäessä, näin se kuulemma palautuu normaaliksi jälleen. Ja supistelu teki ainakin minulla järkyttävän kipeää! Melkein olisi tehnyt mieli huutaa kun vauva imi mutta eihän sitä voinut säikäyttää pikkuista.

Mutta siitä ei kai ole tässä kyse?

Itselläni on synnytyksistä jo vuosia mutta silti edelleen välilihahaava vihloo aika ajoin. Joskus tunnen sen säiden muutoksen yhteydessä, joskus muuten vaan.

Jos ei ole muita tulehdusoireita niin en olisi huolissani. Mutta oman mielenrauhan vuoksi voisihan sitä käydä näyttämässä gynekologille.

Synnytyksestä on pian 4kk mutta välillä emättimen seudulla tuntuu sellaista vihlontaa kuin tuntui loppuraskaudessa paikkojen auetessa eli sellaista sukkapuikko vihlontaa. Onko tämä ajoittainen vihlonta edelleen jotakin hormonaalista vai mitä? Onko kenelläkään muulla ollut tällaista? Vihlonta ei ole niin kipeää mutta vähän epämiellyttävää. Tosin voiko esim. hiivatulehdus oireilla pelkästään näin?

No, ainakin jos on leikattu eppari tai jos on tullut repeytymiä, niin nämä voivat olla jopa 6 kk-12 kk kipeitä. Voi jäädä myös hermovauriota näihin kohtiin. En ole terveydenhuollon ihmisiä, omiin kokemuksiin perustuen näistä jotain tiedän. Kannattaa varmaan mennä käymään gynellä varmuuden vuoksi. Imetyskin tekee limakalvot herkiksi. Sekin voi vaikuttaa. Kaiken kaikkiaan menee jotain vuosi ennen kuin alapää normalisoituu kokonaan hormonaalisten muutosten, raskauden, synnytyksen ja imetyksen jälkeen, vaikka olisikin ns. normaali synnytys.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä