En enää ymmärrä itseänikään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "möhköfantti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"möhköfantti"

Vieras
- kaikkia haluja ja suunnitelmia päässä mitään en vaan saa siirrettyä ajatusten tasolta teoiksi.

- kauhea uupumus. en siis ole väsynyt silleen että haluaisin nukkua vaan jotenkin henkisesti väsynyt.

-mikään ei jaksa kiinnostaa tai innostaa kunnolla.

- mikään ei oikein saa mua kunnolla onnelliseksi, olen alakuloinen vain.
-Välillä purskahdan jopa itkuun.

-Välillä olotila/käytökseni on kuin murkkuikäisellä, toisaalta mieheni ei minua kovin hyvin käsittele.

-enkä usko enää itseeni, enkä taida arvostaa itseänikään enää

-aluksi nukuin paljon, nyt en tunnu saavan unta.

-välillä voisin vaan istua sohvalla tekemättä mitään pitkänkin aikaa

-kun taas välillä tulee sellainen olo että pakko tehä jotain sekoan jos ei oo mitään tekemistä

-mut loppujen lopuksi mun on hirveän vaikea selittää tätä mun olotilaa ja yleensä puhun vaan siitä miten huono parisuhde meillä on tai miten työttömyys ja opintojen keskenjääminen harmittaa

kauhea olotila.. mikä ihmeen kriisi mulla on vai onko mulla joku mielisairaus puhkeamassa?

Masennus on yleinen, herkästi uusiutuva ja valitettavan usein pitkäkestoinen sairaus. Se lamaa toimintakykyä ja aiheuttaa huomattavaa kärsimystä sairastuneelle ja hänen läheisilleen. Masennukseen liittyviä riskitekijöitä on monia ja sanotaankin, että masennus on taustaltaan monitekijäinen sairaus(1). Näitä riskitekijöitä ovat sekä perinnölliset (suvussa masennusta) että ympäristötekijät. Esimerkiksi stressaavat ajankohtaiset elämäntapahtumat, lapsuuden aikaiset traumat ja tietyt persoonallisuuden piirteet (esim. korostunut vaativuus itseä kohtaan) saattavat altistaa depressiolle.
Masennus on yleinen sairaus, niin yleinen, että voidaan puhua kansansairaudesta. Tänä päivänä masennuksesta kärsii noin 5 % eli n. 200 000 suomalaista(2). Elämänsä aikana sairastuu joka viides, ja naisilla masennus on noin kaksi kertaa niin yleistä kuin miehillä (2:1)(3). Terveyskeskukseen hakeutuvista noin joka kahdeksas on masentunut(4) tavalla, joka vaatii hoitoa. Tätä useammalla on lieviä oireita. Monilla masentuneista on myös muita samanaikaisia fyysisiä tai psykiatrisia sairauksia, kuten päihde-, persoonallisuus- ja ahdistuneisuushäiriöitä(4,5). Muut samanaikaiset sairaudet heikentävät masennuksen ennustetta ja ne on myös siksi tärkeä tunnistaa ja hoitaa. Masennus uusiutuu herkästi. Tutkimusten mukaan reilusti yli puolet (jopa 70-80%) sairastuu uudelleen elämänsä aikana(6), riski on usein erityisen suuri toipumisvaiheessa. Uusiutumisriski on tärkeä huomioida hoidossa.
http://www.masennussattuu.fi/tietoa-masennuksesta/taustatietoa-masennuksesta

Mulla oli vastaavantyyppisiä oireita, mutta netissä tehdyt masennustestit väittivät, etten ollut masentunut. Jätin pois riisin, pastan, perunan, leivän, puuron ja makeat herkut ja samalla ison lastin lisäaineitä, joita niissä herkuissa etenkin oli. En kylläkään mieliala- vaan painonhallintasyistä. Kahden viikon kuluttua olin energinen ja aikaansaava.

Mulla oli vastaavantyyppisiä oireita, mutta netissä tehdyt masennustestit väittivät, etten ollut masentunut. Jätin pois riisin, pastan, perunan, leivän, puuron ja makeat herkut ja samalla ison lastin lisäaineitä, joita niissä herkuissa etenkin oli. En kylläkään mieliala- vaan painonhallintasyistä. Kahden viikon kuluttua olin energinen ja aikaansaava.

paitsi että tuon netin masennustesti sanoo että mulla vois olla keskivaikea masennus..