En halua lasten kavereita meille kylään, koska...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eräs surullinen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eräs surullinen äiti

Vieras
...ne muut lapset tuntuvat olevan niin huonosti kasvatettuja!

Olen tottunut siihen, että omat (5v ja 7v) lapseni osaavat olla kohtalaisen kunnolla. Kun tulee kavereita, niin nämä kaverit eivät osaakaan käyttäytyä. Järjestin kaikille välipalaa ja miten kävikään; kaverit rohmusivat kaiken ja kun sanoin, ettei lisää ole tarjolla, meni yksi kavereista omin päin jääkaapille! Siis ihan järkyttävää! Eivät minun omatkaan lapseni mene omin lupinensa jääkaapille!!!

Yrittivät houkutella isompaa lasta tuonne lumimyrskyyn ostamaan heille karkkeja kaupasta. Pelkkää hyväksikäyttöä! Voi että kun harmittaa! Haluan toki, että lapsillani on ystäviä, mutta tuollaiset hyväksikäyttäjät eivät ole ystävyydestä tietääkseenkään. Taitavat vaihtaa kaveria sen mukaan, mitä etuja tarjolla.

Voi kunpa lapseni olisivat vahvoja olemaan vaikka mieluummin yksin kuin tuollaisten "ystävien" kanssa. Itsekin olen ystäviä saanut vasta yli kaksikymppisenä. Surettaa niin paljon... Mikseivät aikuiset huolehdi kasvatusvastuustaan?

Alkuperäinen kirjoittaja PikkasenPyöree:
Siis sun omat lapset ei saa kotonaan mennä omin lupinensa jääkaapille, ymmärsinkö oikein?

Ei meillä ainakaan lapset itse hae ruokaansa jääkaapista. Söisivät varmaan pelkät jugurtit ym ja kunnon ruoka jäisi syömättä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mää'ä:
Siis sun omat lapset ei saa kotonaan mennä omin lupinensa jääkaapille, ymmärsinkö oikein?

Ei meillä ainakaan lapset itse hae ruokaansa jääkaapista. Söisivät varmaan pelkät jugurtit ym ja kunnon ruoka jäisi syömättä.

Lisäys: Meillä lapset alle kouluikäisiä

No ei kyllä meiän viisvuotiaalla ole mitään asiaa jääkaapille. Ruokaa on tarjolla ruoka-aikoina ja jos muulloin on nälkä niin mä annan sen minkä tarvii. Jos se tuolla hyppäis syömässä miten huvittaa niin maistuis ruoka-aikana vielä vähemmän kuin nyt.

Minulla menee pinna usein kun erään kaverini lapset tulevat ja kiipeilevät meidän lasten kerrossängyssä, vaikka sanon ettei toisten sänkyihin mennä. Varsinkaan jotkut pihahousut jalassa joissa on hiekkaa. Ja kyrsii myös tuo jääkapille meneminenkin enkä nyt tarkoita mitään ihan pikkulapsia vaan nimenomaan isommat lapset joilla pitäsi olla jo nämä tavat hallussa. Eräs näistä lapsista myös lähes joka kertaa haukkuu synttärilahjansa joka annetaan, jo heti siinä kun avaa paketin niin tulee jotain "mitä mä näillä teen" tai "mä en olis halunnu tätä" ja vanhemmat vieressä ei sano mitään!!! Vaikka ei todellakaan anneta mitään tyhmiä lahjoja, vaan usein joku hyödyllinen esim. paita ja sen lisäksi sitten joku karkkipussi jne. tai lelu.

Ei meilläkään saa, mikäs kumma tuo nyt on. Meillä on ruoka-ajat ja se toimii oikein hyvin. Toki voi kysyä, että voinko tehä leipää tms, mutta ei sielä jääkaapilla ravata.

Kuulehan nyt. Kotonasi sinä sanelet säännöt tämmösille 5-7-vuotiaille, ja vielä aika paljon vanhemmillekin lapsille. Ei sinun lastesi tarvitse kärsiä siitä, että äiti ei saa muutamaa moukkamukulaa kuriin.

Osa aikuiseksi tulemista ja lapsen kasvamista on se, että hän huomaa, että eri perheissä on erilaiset säännöt. Jos sinä et edes aikuisena kestä tuollaista erilaisuutta, niin pienet ja ahtaat on lastesi tulevaisuuden näkymät.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei meilläkään saa, mikäs kumma tuo nyt on. Meillä on ruoka-ajat ja se toimii oikein hyvin. Toki voi kysyä, että voinko tehä leipää tms, mutta ei sielä jääkaapilla ravata.

Ei kai ruoka-ajat poissulje sitä, että lapset eivät voi itse menä jääkaapille. On meilläkin ruoka-ajat, mutta kyllä vaan 7-vuotias osaa (ja mielestäni kuuluukin jo osata) itse ottaa aamupalaa ja välipalaa. Tehdä itse leivän ja laittaa juustoa, salaatti, kurkkua ja paprikaa päälle. Tai ottaa jugurtin ja ripotella leseitä joukkoon.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Esim. meillä eivät lapset mene itse jääkaapille, suht samanikäisiä kuin ap:lla. Jos koululainen lähtee itsekseen kouluun (en ole aamulla kotona), ottaa toki jääkaapista aamupalaa, samoin hakee iltapäiväkerhoon eväät jääkaapista.

Mutta ruokailujen välillä kukaan ei napostele mitään, eikä meidän perheessä kenelläkään ole mitään asiaa jääkaapille, ellei ole ruoka-aika. On eri asia, jos sanon lapsille, että ottavat pöytään salaattia, maitoa jne. jääkaapista laittaessani ruokaa. On eri asia, jos sovittu, että koululainen ottaa välipalaa koulun jälkeen. Extrareissuja ei vain sinne kylmäkaapille suunnata!

Meillä käy 2v yksin jääkaapilla hakemassa hedelmiä. Jokapäivä monta kertaa...
En nää siinä mitään ongelmaa.... 5v myös ottaa kaapista jos on nälkä. Ruoka-ajat meilläkin on.

Vedin itsekin rajan että meillä ei kaverit syö ja olen aina sanonut omalle lapselle että vierailulla ei syödä ellei kyse ole syntymäpäivistä tai jos vanhempi itse tarjoaa syötävää. Meillä on ollut huonoa tuuria "kavereiden" kanssa, ovat varastaneet lapseni leluja, tonkivat jääkaapin jne. Mulle on lapsena opetettu samat säännöt että vieraiden luona ei ruokaa kerjätä ja itse en ymmärrä miten joku edes kehtaa tonkia toisten kaappeja? Sehän on suorastaan varastamista.

Koska on tullut vain ongelmia!! Eräs rääkkäsi kissaa ja komensin. Äidilleen valehteli hän vain silitti. Ja äiti tunki haukkuma viestejä. Sitten yksi ahmi lupaa kysymättä keksejä kaapista. Juu ei enää kauhukakaroita asuntoon sisälle. Ulkona voi leikkiä,mutta usein alkavat kiusata ja määrätä. Pidän lapsen puolia ja on oppinut itsekin pitämään. Että turha valehdella kaupungilla kuinka outoja me ollaan. Itse olette outoja.

Yhteistyössä