"En halua mennä isän luo"- Mitä vastaan lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eronnut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eronnut äiti

Vieras
Ollaan siis lapsen isän kanssa erottu ja lapsi asuu vuorotellen molempien luona, mun luona vähän enemmän mutta kirjoilla isänsä luona koska isä jäi asumaan yhteiseen omakotitaloon.
Lähes aina isälle lähtö tapahtuu itkun ja raivareiden kautta ja tyttö ei haluaisi sinne mennä. Sanoo "En halua mennä isän luo, voisinko asua äiti enemmän sun luona?". Olen yrittänyt vain sanoa että sulle tulis kyllä isiä ikävä ja nähdäänhän me taas silloin ja silloin ja ollaan isin kanssa näin sovittu jne.
Totuus on että isälle tästä kertoessani isä ei suostu harventamaan siellä oloa. Olen myös sanonut tytölle että kertoisi isälleen että haluaisi olla enemmän minun luonani, on myös kertonut mutta isä ei noteeraa asiaa millään tavalla. Mitä tässä tilanteessa teen? Pakotanko itkevän ja huutavan lapsen isänsä luokse koska isä haluaa vai kieltäydynkö viemästä? Isähän on virallisesti lähivanhempi, koska lapsi on siellä kirjoilla ja ei suostu että lapsi minun luokseni muuttaisi.
Tytöllä ikää 4,5v.

No harmi että on isän luona kirjoilla. Mutta sinä voit yrittää muuttaa lapsen itsesi luokse. Tappelemaanhan siinä joutuu, mutta mitäpä sitä ei oman lapsensa vuoksi tekisi.
Käykää vaikka koko perhe perheneuvolassa keskustelemassa tilanteesta.

Eikös tuo ole ihan normaalia? Muistelen lukeneeni jostakin kasvatusopuksesta, että lapsi tahtoo olla lojaali varsinkin äidilleen ja näin ollen aika usein kieltäytyy menemästä isänsä luo.

Koita oikeusteitse muuttaa lähivanhempaa?
Toisaalta lapsen ei sais antaa pelata siinä välissä, miltä iteltäsi tuntuisi jos lapsi kieltäytyisi jonkun riidan päätteeksi tulemasta sinun luoksesi enää ikinä?

Ota yhteyttä lastenvalvojaan ja kerro tilanne. Älä sekoita lasta prosessiin, älä väännä exän kanssa, mutta hae muutosta tilanteeseen, jos et ole tyytyväinen.

Lastenvalvojalla käytiin aikaisemmin. Siellä isä sanoi että haluaa pitää lasta tämän verran ja muuhun ei suostu. Lastenvalvojahan ei voi pakottaa kumpaakaan vanhempaa suostumaan mihinkään ja näin ollen minun oli tyydyttävä isänsä vaatimukseen.
Minkä ikäistä lasta sossu/muu taho kuulee?

lapselta miksi ei halua mennä..meillä eron alussa lapsi ei halunnut mennä,oli huolissaan miten minä pärjään kotona yksin,kun tuli vielä sanottua että äitil.le tulee hirveä ikävä

lähteminen sieltä isältä pois saattaa olla ihan yhtä hankalaa..

ainahan lapselle tuollaiset tilanteet on ikäviä kun pitää mennä toiseen paikkaan useammaksi päiväksi.Mut pitää ottaa selville kuinka se tyttö viihtyy siellä, jos sit kuitenkin siellä on mukavaa, niinkuin äidinkin luona, kun vaan sinne pääsee.

Ymmärtäisin jos kyse olisi vain yksittäisistä kerroista, että lapsi on itkien sinne mennyt. Kyse on kuitenkin lähes jokaisesta kerrasta kun lapsen pitäisi sinne lähteä.
Olen yrittänyt omasta mielestäni parhaani mukaan tukea lasta lähtemään isänsä luokse, mutta enää ei onnistu mikään kannustus..

Miksi se lapsi on sun luona vähemmän? Miksi ei oo puolet ja puolet? Ton ikäinen lapsi ikävöi varmasti äitiään. Surullistahan se on :'( . Munkin lapset ikävöi nuorempana aina, kun oli isällään, vaikka olivat siellä paljon vähemmän. Pitää vaan yrittää sanoa, että me nähdään taas ihan kohta. Pitäiskö teidän istua alas miettimään asiaa yhdessä, vaikka jonkun ammatti-ihmisen kanssa. Jos vaikka saisit omia aikojasi tytön kanssa pidennettyä.

Tuon ikäinen osaa kyllä keksiä kaikenlaista jos joku asia ei vaan huvita sillä hetkellä. Siskon tyttö oli samanlainen, milloin ei halunnut isälle, milloin ei halunnut lähtee sieltä pois ja keksi vielä kummallisia valheita, että miksi ei muka halua mennä/tulla (isä lyö, välillä taas lyöjä onkin äiti). Nykyään ekaluokkalaisena suostuu kyllä molempiin paikkoihin ilman mitään onglemia. Toki teillä voi olla eri tilanne, mutta kerroin vain miten omalle kohdalle on käynyt.

Aika surullista lapsen kannalta kun joutuu heittopussina olemaan. Miksei lapsi halua mennä isälleen, voisiko siihen vaikuttaa jotenkin että siellä olisi kivempaa vai hemmotteletko sinä lasta enemmän kuin isänsä. Tärkeää tietysti on että lapsella on molemmat vanhemmat lähellään mutta jos lapsi kärsii niin asialle pitää tehdä jotakin. Olisiko mahdollista saada ammattilaista apuun selvittämään teille sopivin ratkaisu sillä aikuisten pitää joustaa eikä sen tilanteeseen syyttömän lapsen.

Meillä oli samanlainen tilanne. Taikka samankaltainen. Kävi ilmi että tyttö itki isälle menoa siksi että siellä pienempi lapsi, isän uuden naisystävän lapsista ainoa heidän kanssaan asuva, puree, repii hiuksista ja isä puolestaan lyö ja pistää vessaan tyttöä yksin "miettimään". Ilmankos oli paha olla.

Nyt sitten odotellaan miten käy, kun tutkinta menossa. Isähän on kyllä valehdellut minustakin vaikka mitä - itseään suojellakseen. Kieltää lyönnit, vaikka tyttö kertonut hoidossa, lääkärissä, on ollut mustelmat ym...onneksi saa lapsi nyt olla rauhassa täällä. Ja tullaan hakemaan asuinpaikan muutosta, vaikka kauhutarinoita oon nyt viimesten päivien aikana lukenut oikeuden päätöksistä joissa lapsen asuinkunta määrätään sinne missä tähänkin asti ollut - katsomatta jätetty mm. lähivanhemman väkivaltaisuus, ei ole asiaan vaikuttanut.

No joo, vähän män ot mutta voisko olla että lapsella on paha olla isänsä luona jostain syystä?

Olen mielestäni melkko tiukka äitinä,mutta työni ohella kyllä leikin paljon tytön kanssa. Tyttö asuu siis enemmän minun luonani isänsä työn vuoksi,kuitenkin lähes puoliksi molemmilla.
Tuntuu vain pahalle kun aina minun luokseni tullessaan tyttö hyppää ensimmäisenä kaulaani ja viimeisenä isänsä luokse mennessä roikkuu kaulassani ja huutaa ettei halua mennä. :(
Tuntuu niin pahalta äitinä jättää hänet sinne, vaikka en tietenkään sitä näytäkkään vaan itken tytön lähdettyä ovesta..

Alkuperäinen kirjoittaja Ugly Duckling:
Meillä oli samanlainen tilanne. Taikka samankaltainen. Kävi ilmi että tyttö itki isälle menoa siksi että siellä pienempi lapsi, isän uuden naisystävän lapsista ainoa heidän kanssaan asuva, puree, repii hiuksista ja isä puolestaan lyö ja pistää vessaan tyttöä yksin "miettimään". Ilmankos oli paha olla.

Nyt sitten odotellaan miten käy, kun tutkinta menossa. Isähän on kyllä valehdellut minustakin vaikka mitä - itseään suojellakseen. Kieltää lyönnit, vaikka tyttö kertonut hoidossa, lääkärissä, on ollut mustelmat ym...onneksi saa lapsi nyt olla rauhassa täällä. Ja tullaan hakemaan asuinpaikan muutosta, vaikka kauhutarinoita oon nyt viimesten päivien aikana lukenut oikeuden päätöksistä joissa lapsen asuinkunta määrätään sinne missä tähänkin asti ollut - katsomatta jätetty mm. lähivanhemman väkivaltaisuus, ei ole asiaan vaikuttanut.

No joo, vähän män ot mutta voisko olla että lapsella on paha olla isänsä luona jostain syystä?

Voi kamala miten hirvittävää lukea
:(

Lapsi sanonut että isä ei jaksa töiden jälkeen leikkiä hänen kanssaan ja käskee vain omaan huoneeseensa. Jos ei mene niin vie hiuksista yms.
Isä kiistää tämän, tytöllä ei mitään jälkiä ole ja en tiedä onko tuo totta ja en oikein tiedä miten asiaa edes voisi selvittää. Kuitenkaan en haluaisi alkaa tappelemaan kun meidän eromme nyt kuitenkin sujui melko sopuisissa merkeissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Lastenvalvojalla käytiin aikaisemmin. Siellä isä sanoi että haluaa pitää lasta tämän verran ja muuhun ei suostu. Lastenvalvojahan ei voi pakottaa kumpaakaan vanhempaa suostumaan mihinkään ja näin ollen minun oli tyydyttävä isänsä vaatimukseen.
Minkä ikäistä lasta sossu/muu taho kuulee?

Ei sinun tarvitse tyytyä vaan hakea muutosta oikeusteitse.

Alkuperäinen kirjoittaja Ugly Duckling:
Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
Voi kamala miten hirvittävää lukea
:(

Kuvittele miten hirvittävää tätä on elää.

Onko lapsen lähivanhemmuus nyt siis isällään? Miten sait näytettyä toteen vessaan telkeämiset yms.? Uskottiinko sinua ja lastasi? Minkä ikäinen lapsi?

Yhteistyössä