En halua perintöä tädiltäni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Hei!

Minulla on täti, joka on ollut koko ikänsä lapseton sinkku, Hänellä on on ollut kolme veljeä, jotka ovat kaikki jo kuolleet, sekä yksi sisar eli äitini, joka vielä elää. Mainituista veljeksistä yksi oli lapseton, mutta hänen leskensä elää vielä. Toinen veli sai lapsia; nämä lapset sekä leski elävät. Kolmas veli oli niin ikään sinkku eli hänellä ei ole enää omia perillisiä.

Nyt tätini on sairastunut siinä määrin, että varmasti ei enää ennalleen palaa. Lääkäri oli sanonut, että saattaapa hyvässä lykyssä vuoden tai pari elää, mutta todennäköisemmin elämä päättyy lyhyempään.

Pidän tädistäni kyllä ja kaikki kunnioitukseni hänelle, mutta hänen tavaransa eivät minua kiinnosta. Saattaahan siellä rahaakin olla, mutta hän asuu homeisessa mökissä ja omistaa vielä homeisemman kesäpaikan. Hänen huonekalunsa ovat hirvittäviä 70-luvun väripommeja. Hänen autonsa on ruosteinen itäauto. Puistattaa ajatus, että joutuisin vastaanottamaan tuollaista jätettä.

Hänellä on nyt siis yksi sisko elossa sekä sisarusten lapsia yhteensä 10 kpl.
Onko perintö menossa vain äidilleni vai tuleeko siitä siivu myös meille lapsosille?

Onko mahdollista kieltäytyä perinnöstä? Miten se käytännössä tapahtuu? Voiko kieltäytymisen tehdä ennen kuin perittävä kuolee? Tai voiko sen tehdä perinnönjakotilaisuudessa? Onko kieltäytyminen saatettava perittävän tietoon? Onko kieltäytyminen tehtävä jossain tietyssä määrämuodossa ja/tai jonkun virallisen vahvistajan läsnä ollessa vai riittääkö vapaamuotoisesti perittävän yksilöinti, päiväys ja allekirjoitus?

En halua lähteä tapaamaan kalliita juristeja, jos homman voi hoitaa helposti pois päiväjärjestyksestä itsekin.

Kirjoitatpa vastaukseksi vähän tai paljon, niin kirjoita vain se, minkä faktaksi aivan varmasti tiedät. Pienikin tiedonmuru auttaa eteenpäin, kunhan se on varmasti oikeaa tietoa. Ei arvauksia ja mutuilua. Kiitos!

Samaan ketjuun, koska perinnöstä kieltäytymiseen Roosa jos laittoi linkin, esittäisin toisen sukulaisen kuolemaan liittyvän kysymyksen.
Minulla on sisar, jonka kanssa välit ovat olleet poikki jo vuosikymmenen.
Olen hänelle ainoa lähisukulainen, joten kun hän delaa, kuinka estän hautauskulujen kohdistumisen minulle.
Sisareni on köyhä kuin kirkonrotta, joten hänen tililleen ei jää rahaa hautajaisiin, joten voinko minä viranomaisten ottaessa yhteyttä kuoleman johdosta sanoa, etten halua olla hänen kanssaan tekemisissä edes vainajana, joten laittakaa jätesäkissä johonkin kuoppaan tai viekää lapin erämaahan susien syötäväksi?

Samaan ketjuun, koska perinnöstä kieltäytymiseen Roosa jos laittoi linkin, esittäisin toisen sukulaisen kuolemaan liittyvän kysymyksen.
Olen hänelle ainoa lähisukulainen, joten kun hän delaa, kuinka estän hautauskulujen kohdistumisen minulle.
Sisareni on köyhä kuin kirkonrotta, joten hänen tililleen ei jää rahaa hautajaisiin, joten voinko minä viranomaisten ottaessa yhteyttä kuoleman johdosta sanoa, etten halua olla hänen kanssaan tekemisissä edes vainajana, joten laittakaa jätesäkissä johonkin kuoppaan tai viekää lapin erämaahan susien syötäväksi?
Luultavasti sasaresi ei halua nähdä sinua elävänä eikä kuolleena. Käännät vain asiantilan itsellesi myönteiseksi.
Toivottavasti en enää ikinä törmää kirjoituksiisi.

Kannattaa kuolla ennen sisartasi

Ei. Sä voit olla olematta tekemisisä hautajaisiin liittyvissä asioissa mutta et voi samalla esittää mitä ruumille pitäisi tehdä.

Perintö menee 50 % äidilles, ja 50 % lapsia saaneen enon lapsille.

Sä et peri vielä mitään.

Toki tädillä voi olla testamentti jossa testamenttaa kaiken kodittomien kissojen säätiölle tai mulle, eli Echolle. :)
Lapseton ihminen saa testamentata kelle haluaa vaikka kaiken.

Perintö menee 50 % äidilles, ja 50 % lapsia saaneen enon lapsille.

Sä et peri vielä mitään.

Toki tädillä voi olla testamentti jossa testamenttaa kaiken kodittomien kissojen säätiölle tai mulle, eli Echolle. :)
Lapseton ihminen saa testamentata kelle haluaa vaikka kaiken.
Tuossa on muuten yksi valtion business, kun varakkaita lapsettomia ihmisiä on nyt niin paljon...

• Tykkää
Reactions: Lispetti ja Echo
Luultavasti sasaresi ei halua nähdä sinua elävänä eikä kuolleena. Käännät vain asiantilan itsellesi myönteiseksi.
Toivottavasti en enää ikinä törmää kirjoituksiisi.

Miksi halutaan kuvitella, että sukulaisiin on aina hyvät rakastettavat välit eikä mitään muuta mahdollisuutta ole?
Jos itsellä on näin onnellisesti asiat, kaikilla ei todellakaan ole näin.

Olin aikoinaan vanhainkodilla työssä ja siellä oli entinen alkoholistimies asukkaana. Lapset eivät koskaan käyneet isänsä luona. Eräs sairaanhoitaja pohti, että pitäisi lapsien antaa anteeksi ja käydä isänsä luona jne.
Miksi? jos tämä mies teki lastensa lapsuuden elämän helvetiksi, miksi pitäisi käydä katsomassa. Tämä mies oli aikoinaan valinnut oman yksinäisyytensä ja katkeroittanut lapsensa.

Miksi halutaan kuvitella, että sukulaisiin on aina hyvät rakastettavat välit eikä mitään muuta mahdollisuutta ole?
Jos itsellä on näin onnellisesti asiat, kaikilla ei todellakaan ole näin.

Olin aikoinaan vanhainkodilla työssä ja siellä oli entinen alkoholistimies asukkaana. Lapset eivät koskaan käyneet isänsä luona. Eräs sairaanhoitaja pohti, että pitäisi lapsien antaa anteeksi ja käydä isänsä luona jne.
Miksi? jos tämä mies teki lastensa lapsuuden elämän helvetiksi, miksi pitäisi käydä katsomassa. Tämä mies oli aikoinaan valinnut oman yksinäisyytensä ja katkeroittanut lapsensa.
Ei pidä käydä katsomassa jos ei ole omaishoitaja/syytikisopimus.

Olen minäkin kieltäytynyt perinnöstä.
Tuli jotenkin monen mutkan kautta.
En tuntenut koko naista, vaikka toki sukua, ja hänellä oli muita perillisiä joita en tuntenut heitäkään, joten en kokenut itse mitään oikeutta perintöön.

• Tykkää
Reactions: Lispetti

Yhteistyössä