En kaipaa kommentteja"on siinä sh, kun ei tuollaistakaan tiedä jne, eli imetyksestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ennariina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Ennariina

Aktiivinen jäsen
04.01.2007
2 571
0
36
...eli miten saan rintamaidon määrän sopivammaksi? Pitäisi olla hyvillään kun maitoa tulee, mutta nyt ongelmana koko ajan liian täydet rinnat. Joudun lähes aina ennen syöttöä lypsämään maitoa pois molemmista rinnoista koska tissit kuin jalkapallot eli tässä kierteessä ollaan. Ja usein myös syöttöjen välillä joudun käydä vähän puristaa maitoa pois, koska tuntuu että paikat halkee muuten.Tiedän, että mitä enempi lypsät niin sitä enempi maitoa tulee, siksi en ryhdy lypsämään aktiivisesti maitoa talteen, vain sen mitä on pakko että saan vähän rinnat pehmenee. sen huomasin kun olin kipeenä ja vauva myös, että maitomäärä väheni itsestään "sopivaksi", mutta kun parannuttiin rinnat pakautu taas. kannattaako vähentää juomista ja syömistä, kun nyt olen oikein tankannut vettä että lapsi saa maitoa....Se kultainen keskitie on kokemattomalta imettäjältä kadoksissa...

Kyllä se tasaantuu. Mulla oli molempien lasten kanssa tuota ongelmaa. Pumppasin ylimääräisiä pakkaseen siltä varalta, et joskus pitää lähteä johonkin ilman vauvaa. Turhaa työtä, kuopus ei pullosta juonut. Pumppaaminen toisaalta lisää maidontuloa, mut mun oli ihan pakko, kun vauvat meinas tukehtua siihen maitomäärään kun sitä tuli niin paljon ja pinkeistä rinnosta oikein suihkuamalla. Mutta se tasaantui kun lapset vähän kasvoi.

No eipä näissä asioissa oma koulutustausta auta (tv akutpolinhoitajajokamenipaniikkiinkunomanlapsensormessatikku)

Kyllä se ajan kanssa tasoittuu. Lypsät mahd vähän ja annat vauvan imeä mahd paljon.

Niin se on. Ajan kanssa tasottuu. Ja yritä lypsää vain juuri niin vähän kuin kestät olla täysien rintojesi kanssa niin tasaantuu nopeammin. Jos ei tasaannu niin sairaalassa hyppivät ilosta kattoon jos ilmoittaudut luovuttajaksi... Varastot on ainakin täällä päin todella vähissä.

Jakselehan! Onnea vauvasta! :flower:

Just meinasin kysyä et paljon lypsät ennen imetystä? Ota mahdollisimman vähän, just sen verran että rinnanpäät pehmenevät, ehkä joku 20ml/ tissi riittää? Jos pumppaat paljon enemmän, niin maidontuotanto luulee että tarvetta on enemmänkin ja ylläpitää reipasta tuotantoa.

Ja kyllä se vielä tasaantuu, parin kuukauden päästä et välttämättä koe enää ollenkaan sitä tunnetta, kun rinnat ovat pakahtumaisillaan maidosta.

Vielä, miten usein vauva tissittelee, onko ongelmaa vain yöllä vai myös päivällä?

Alkuperäinen kirjoittaja sh-äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Toinen sh-äiti:
Minkä ikäinen vauva? Se maidon määrä kyllä tasaantuu ajan kanssa.

9vko

No niin joo, kyllä se siitä ajan kanssa tasaantuu. Minäkin erehdyin alkuun lypsämään, mutta se vaan pahensi tilannetta. Kyllä se siitä, kun imetät vaan :hug:

Mulla on ollut jokaisen kolmen lapsemme kanssa sama homma vielä tuossa kohtaa, muistaakseni maidontulo tasaantui vasta vauvan ollessa 3-4kk ikäinen. Eli kyllä sulla vielä toivoa on :D , mä en siis vähentäisi syömistä ja juomista.

Mä en muuten kertonut synnärillä/lapsivuodeosastolla esikoisen aikoihin olevani sh, sillä työkollegat sanoivat, että silloin jää helposti enemmän yksin, kun hoitajat olettavat, että kyllähän tuo alan ihmisenä jo asiat tietää ja hallitsee...totuus on kuitenkin se, että esikoinen on aina esikoinen, oli äiti koulutukseltaan mikä tahansa....

Jos maitoa tulee reilusti niin LUOVUTA sitä synnytyssairaalaan. Sieltä löytyy paljon pieniä vauvoja ja keskosia, joille on parempi saada oikeaa äidinmaitoa kuin korviketta.

:heart: ja :flower: sille äidille, jonka maitoa meidän poika sai ensimmäisinä elinpäivinään!

En lypsä pois kuin pakolliset maidot, ehkä max 20ml, kunhan saan vähän pehmenemään. Mutta silti monesti vauva oikein haukkoo maitoa kun sitä suihkuaa niin vauhdilla. Sama ongelma päivällä ja yöllä. Ihana kyllä kun maitoa riittää, sitä en valita. Reippaasti tyttö sitä syö, ja vielä reippaammin oksentaa kaiken aina. Nyt meni asian viereen, mutta kaikkki kolme on olleet tosi kovia oksentamaan, tuntuu että pyhällä hengellä ne varmaan kasvaa kun mitään maitoa ei varemaan sisuksiin jää...Vaikka jäähän sinne toki kun paino nätisti nousee.

Alkuperäinen kirjoittaja sh-äiti:
En lypsä pois kuin pakolliset maidot, ehkä max 20ml, kunhan saan vähän pehmenemään. Mutta silti monesti vauva oikein haukkoo maitoa kun sitä suihkuaa niin vauhdilla. Sama ongelma päivällä ja yöllä. Ihana kyllä kun maitoa riittää, sitä en valita. Reippaasti tyttö sitä syö, ja vielä reippaammin oksentaa kaiken aina. Nyt meni asian viereen, mutta kaikkki kolme on olleet tosi kovia oksentamaan, tuntuu että pyhällä hengellä ne varmaan kasvaa kun mitään maitoa ei varemaan sisuksiin jää...Vaikka jäähän sinne toki kun paino nätisti nousee.

kannattaa kokeilla lämmintä pyyhettä rinnalle ta lämmintä suihkuttelua, se saa rinnat pehmenemään ja ylimääräinen maitokin suihkuaa samalla pois, heti tämän jälkeen imettämään.

Imetystukilistalla vois kanssa olla jotain...

Mulla on kyl kummallakin kertaa menny useita kuukausia, ennenkun sen maidontulo on tasaantunu. Aina sillon tällön joutunu käymään tyhjentelemässä.
Esikoisen kanssa luovutin maitoa, mutta se ei kyllä poista tuota ongelmaa, eli kyllä sitä maitoa suihkuttaa vaik sitä pumppaiskin talteen.
Mä en löytänyt mitään poppakonstia, et oisin saanu sen suihkuumisen loppuun, vieläkin (vauva 9kk kohta) sitä maitoo tulee aika vauhdilla kun se alkaa herumaan, määrä onneks vähentynyt.

Yhteistyössä