En käsitä tätä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uuvun kaikkeen tähän...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Uuvun kaikkeen tähän...

Vieras
Meidät otettu silmitikuiksi neuvolassa kun heidän mukaan lapsemme olisi hehityksessä jälkeen jääneitä kuten pitävät poikaamme joka on nyt 1 v 2 kk niin että kävely olisi viivästynyt pahasti että aloittaa fysioterapia viikkottain, vaikka nyt hän konttaa vauhdilla ja sitten nuosee hyvin tukea vasten ja kävelee kalusteita myöten sekä työntökärryä työntää. Lähete keskussairaalasta laitoivat aikaa sitten fysioterapiaa ennen kun täytti 1 v. ja tuossa välissä poika oppi nuosee tukea vasten ja sen avulla kävelyä. Onko mitään järkeä fysioterapialla kun lapset kehittyy omaan vauhtiinsa ???
Eihän me voi lasta yksin määrätä milloin oppii mitäkin!

Minun jotenkin ahdistaa ja tympii tämä elo kun silmitikuina ollaan ja syytettävien silmien alla!
Tuntuu etää eikö voi omia pieniä lapsia hoitaa itse ja kehittää heitä omin oppien kun muut tulee sekaan, vanhemmathan ne lapset itse kasvattaa eikä ulkopuoliset!

Rakastan lapsiani paljon!

Vähän joskus on tuntunut kanssa, et sanotaan ensin, et juu, lapset kehittyy omaan vauhtiinsa, mutta sitten käytännössä kuitenkin ollaan heti sanomassa, jos joku juttu jää pikkasen jälkeen.

Niinkuin nyt ihan pienen käyminen puheterapiassa. Vieras täti siellä ihmettelee sitten, kun lapsi ei sano "veturi" tai "kilpikonna", me kun ei tiedetty, että juuri ne sanat on tosi tärkeitä oppia. :whistle:

Toisaalt ihan kiva ku saa apua, mutta... Moniko lapsi jää iäksi puhumattomaksi tai oppimatta kävelemään? Kun teidänkin lapsi on 20, niin kuka tietää, kävelikö se 1 vuotiaana vai ei?

joutui 8-vuotias opettejansa silmätikuksi ja sitä kautta kasvatusneuvolaan ja puheterapeutille: puheterapeutti teki testin (open mielestä kyseessä nimeämisvaikeus) ja poika tiesi testistä kaikki muut samantien, paitsi länget (ne mitkä hevosilla joskus oli) joten terapeuttia nauratti ja sanoi pojalleni:" olipa kiva nähdä, harmi vaan, ettei nähdä enempää, mutta moikataan jos vastaan tullaan!" kyllä jäi hyvä mieli. tosin opettaja piti silmätikkuna siihen saakka kunnes muutimme paikkakuntaa, sen koommin ei ole mitän ongelmia koulussa ollut...

Ja vielä neuvolasta se täti tuli tässä yksi päivä ilmoitamatta mitään meillä ja pahaa aikaa kun lasten päikkärit. Niin oikein asiakseen ilmoittaa tuota fysioterapia aikaa joka vielä järjestäneet yhtä aikaa vanhimman lapsemme tytön puheterapian kanssa joten piti kerjätä hyvää ystävää että pyyttää vapaata siksi että kaveriksi eli käyttää tyttöämme puheterapiassa ja minä poikaa fysioterapiassa.
Ja tuskin ystävä alkaa joka viikko vapaata ottaa töistään että minun lasten kanssa terapiassa käyn, kun minun pitää maksaa päivä palkka kun ystäväni pois töistä. Monet tutut ovat huomannut että poika on terve ja hyvin kehittynyt niin ei se ole parempi!
On ollut mielessä vaikka mitä esim neuvolan palvelun vaihto maakunnan sisällä ja muutto pois tältä paikkakunnalta! Silmitikuina oleminen ahdistaa! Tuntuu pelkää jo kaikkea!

Onko sulla itselläsi luku-, tai jokin muu häiriö? Sinun tekstiäsi on todella vaikea lukea ja virheitä täynnä!

En usko että he (neuvolan tädit) teitä kiusaavat, vaan ovat jostain todella huolissaan...

Teitä yritetään vaan auttaa. Ota ihmeessä kaikki tarjottu apu vastaan, siitä voi oikeasti olla hyötyäkin. Jos huomaavat, että todellista taveta terapioille ei ole, kyllä ne lopetetaan. Ei ole tällä yhteiskunnalla ylimääräistä rahaa syytää niihin, mikäli todellista tarvetta ei ole. Ja kannattaa olla yhteistyöhaluinen neuvolan tätien kanssa, sitä enemmän joudut silmätikuksi, mitä enemmän pullikoit vastaan tai näytät ettet ole kiinnostunut lastesi hyvinvoinnista.

Saako kysyä, onko sinulla itselläsi luki- ja kirjoitushäiriö, tai oletko äidinkieleltäsi muu kuin suomenkielinen? Kirjoituksestasi nimittäin saa sen kuvan ja ehkäpä neuvolan täditkin ovat asian huomanneet. Ehkä senkin takia haluavat tarjota apua, koska useinhan nuo luki- ja kirjoitushäiriöt saattavat olla periytyviä.

Mekin saatiin lähete fysioterapiaan ja turhempaa käyntiä en ole lapseni kanssa tehnyt: lapsi ei kuulemma riittävästi varannut käsilleen kun oli siirtymässä ryömimisestä konttaamiseen. Voi Venäjä! Siellä sitten näyttivät joitakin juttuja miten lasta voi tukea kehityksessään. Mitään niistä ei tehty ja tuossa tuo pian 3v. kirmailee niin ettei perässä meinaa pysyä! Kysyn vaan moniko ihminen on jäänyt loppuiäkseen ryömimään tai työntökärryn avulla kulkemaan:-) Uskomatonta mihin yhteiskunnan varoja käytetään! Tuntuu että terkkarit työllistää itseään ja fysioterapeutteja turhilla lähetteillään. Vähän niinkuin entisessä Neuvostoliitossa: tehdään työtä jolle ei oikeasti ole tarvetta.
Vierailijalle: huvittavaa että joku vielä noin sinisilmäisesti uskoo että "neuvolan tädit" tai muut arjen auktoriteetit eivät tee mitään ellei todellista aihetta ole! Huolissaan voi olla turhankin takia. Kokemusta on.

Lisäyksenä: sinuna jättäisin turhat terapiat jos siltä tuntuu, mitään velvoitetta niihin osallistumiseen ei ole! Kyllä ne tädit lakkaavat kiusaamasta kun huomaavat että pidätte pintanne ja näytätte että teillä on viimeinen sana lastanne koskevissa asioissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Voi hitto:
Mekin saatiin lähete fysioterapiaan ja turhempaa käyntiä en ole lapseni kanssa tehnyt: lapsi ei kuulemma riittävästi varannut käsilleen kun oli siirtymässä ryömimisestä konttaamiseen. Voi Venäjä! Siellä sitten näyttivät joitakin juttuja miten lasta voi tukea kehityksessään. Mitään niistä ei tehty ja tuossa tuo pian 3v. kirmailee niin ettei perässä meinaa pysyä! Kysyn vaan moniko ihminen on jäänyt loppuiäkseen ryömimään tai työntökärryn avulla kulkemaan:-) Uskomatonta mihin yhteiskunnan varoja käytetään! Tuntuu että terkkarit työllistää itseään ja fysioterapeutteja turhilla lähetteillään. Vähän niinkuin entisessä Neuvostoliitossa: tehdään työtä jolle ei oikeasti ole tarvetta.
Vierailijalle: huvittavaa että joku vielä noin sinisilmäisesti uskoo että "neuvolan tädit" tai muut arjen auktoriteetit eivät tee mitään ellei todellista aihetta ole! Huolissaan voi olla turhankin takia. Kokemusta on.

Se on syy tehdä/lähettää jos on huolissaan!
Vaikkakin huoli osottautuisi turhaksi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Meidän neuvolan tätiä ei kiinnosta muu, kuin uuden ajan varaaminen koneelta. Siinä se vaan istuu ja näpyttelee konetta. Ei katso edes meitä, muuta kuin ne pakolliset punnitukset, ja mittaamiset. Meillä meni 6kk:n neuvolassa 15 min, kun toisella lapsella oli eri täti, niin siellä meni aina vähintään 45min. Kyseli kaikkea, ja oli kiinnostunut.

Kyllä noissa emännissä on eroja. Tää meidän tätsy ei varmaan huomais, vaikka lapselta puuttuisi korvat kokonaan!!

Vielä: puheterapia voikin tulla tarpeeseen, mutta perustelut fysioterapialle ovat kyllä olemattomat!

Ja senkö diagnoosin teit... Just... Hyvä,hyvä...!

Näkemättä/tuntematta tätä kyseistä lasta, perhettä.............

Lisäyksenä: sinuna jättäisin turhat terapiat jos siltä tuntuu, mitään velvoitetta niihin osallistumiseen ei ole! Kyllä ne tädit lakkaavat kiusaamasta kun huomaavat että pidätte pintanne ja näytätte että teillä on viimeinen sana lastanne koskevissa asioissa.

Ja mitäs jos osoittautuu myöhemmin, että lapsella oikeasti onkin jotain motorisia ongelmia tms., ja joihin aikaisin puuttumalla olisi voitu tilannetta parantaa oleellisesti. Mun mielestä on tosi vastuutonta antaa jollekin toiselle ohjeeksi olla välittämättä neuvolan mielipiteistä ja jättää menemättä terapioihin. Jotkut kun voivat ihan sokeasti uskoa kaiken täältä netistä lukemansa. Ethän sinä voi oikeasti tietää esim. ap:n lapsen tilannetta. Olet lukenut siitä vain ap:n henk. kohtaisen mielipiteen, muuta et tiedä.

Mulle on muutenkin todella vieras ajatus se, että jättäisin jonkin asiantuntijatahon mielipiteen täysin noteeraamatta ja tukeutuisin vain omaan jääräpäiseen asenteeseeni. Ihan varmasti menisin ainakin kokeilemaan kaikkea suositeltua, oli se sitten terapiaa tai muuta lapseni parhaaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ja mitäs jos osoittautuu myöhemmin, että lapsella oikeasti onkin jotain motorisia ongelmia tms., ja joihin aikaisin puuttumalla olisi voitu tilannetta parantaa oleellisesti. Mun mielestä on tosi vastuutonta antaa jollekin toiselle ohjeeksi olla välittämättä neuvolan mielipiteistä ja jättää menemättä terapioihin. Jotkut kun voivat ihan sokeasti uskoa kaiken täältä netistä lukemansa. Ethän sinä voi oikeasti tietää esim. ap:n lapsen tilannetta. Olet lukenut siitä vain ap:n henk. kohtaisen mielipiteen, muuta et tiedä.

Mulle on muutenkin todella vieras ajatus se, että jättäisin jonkin asiantuntijatahon mielipiteen täysin noteeraamatta ja tukeutuisin vain omaan jääräpäiseen asenteeseeni. Ihan varmasti menisin ainakin kokeilemaan kaikkea suositeltua, oli se sitten terapiaa tai muuta lapseni parhaaksi.

ISO peesi

Me ymmärrämme vanhimman lapsemme puheteapian kyllä ( itse jo puhuin alle 3v hyvin) ja varmaan alle 2 v kävelee). Ukon suvusta en tiedä kun ei ole kertonut! Minusta neuvolan homma täällä meitä kohtaan ollut outoa! Kait luulevat että en osaa lapsiani kasvattaa!!!
Ja vielä kun enemmäkseen yksin kun ukko ei oikein tee mitään ja ei näe vaivaa ...
Ja ei ole oikein ystäviä jotka minua tukee tiukan paikan tullen...

Huomaa että eräät ovat tottuneet elämään sosiaalidemokraattisessa holhousvaltiossa! Onpa nyt lapsella motorista vikaa jos kävelee työntökärryn kanssa ja kalusteita myöden:-) Jutussahan lukee että lähete keskussairaalasta laitettiin aikaa sitten ja lapsi oppi siinä välissä nousemaan tukea vasten ja kävelemään sen avulla eli tässä tilanteessa lähete ei enää ole sitäkään vähää ajankohtainen. Omillakin aivoilla saa ajatella! Ei kysymys ole omasta jääräpäisestä asenteesta jos terveellä maalaisjärjellä arvioi tilanteen. Jos joku uskoo sokeasti netistä lukemansa, niin se tuskin on sen tyhmempää kuin että joku uskoo sokeasti "asiantuntijatahoon". Teidän kannattaa muuttaa Ruotsiin, siellä hyysätään vielä paremmin. Ja suosittelen: jos teillä on päänsärkyä kannattaa teettää tutkimus mahdollisen aivokasvaimen varalta, koska ainahan on olemassa se MAHDOLLISUUS.

Alkuperäinen kirjoittaja Uuvun kaikkeen .... :
Me ymmärrämme vanhimman lapsemme puheteapian kyllä ( itse jo puhuin alle 3v hyvin) ja varmaan alle 2 v kävelee). Ukon suvusta en tiedä kun ei ole kertonut! Minusta neuvolan homma täällä meitä kohtaan ollut outoa! Kait luulevat että en osaa lapsiani kasvattaa!!!
Ja vielä kun enemmäkseen yksin kun ukko ei oikein tee mitään ja ei näe vaivaa ...
Ja ei ole oikein ystäviä jotka minua tukee tiukan paikan tullen...

Varmaan puhua osaat, mutta kirjoittaa et ainakaan!

KIITOS teille joilla on joita myötätuntoa! Mutta kyllä osaa kirjoittaa mutta nyt kun kaikesta olen uupunut niin voi tulla kirjoitusvirheitäkin! Eikö jokaisella niitä tule! ÄLKÄÄ AINA NIIHIN TARKENNU vaan asian juureen jos joku haluaa tosiaan purkaa itseää tänne jolla ei ole muita ja haluaa muiden mielipiteet kuulla!

Oletko viittomakielinen äidinkieleltäsi, ap? Mulla on yksi kuuro kaveri, jonka kirjoittamat viestit ovat samantyyppisiä kuin sinun kirjoituksesi kieliasultaan. Pakko kysyä kun utelias oon.

Ihmettelen, miksei sinne fysioterapiaan voi mennä jos sitä on ehdotettu? Sittenhän se selviää, onko jotain hätää vai ei. Hölmöä se on uskotella itselleen, että kaikki on ihan varmasti kunnossa, ap kuulostaa siltä että ei halua ajatellakaan että lapsella olisi jotain ongelmia kehityksessä ja siksi haluaa olla menemättä.. :/

Mä olen Emilynin kanssa samaa mieltä. Se terapeutti- on se sitten puhe tai fysio, tietää ekan käynnin jäkeen onko sinne tarvetta tulla toiste.

Toiset tädit on tarkempi ja herkempiä tarttumaan toisinaan turhiinkin asioihin, mutta mun mielestä pienen lapsen kanssa ei turhia käyntejä tulekaan.

Meillä kans lähetettiin tyttö joka täytti vuoden fysioterapiaan kun ei noussut ylös. Viikon päästä lääkärikäynnistä nousi tukevasti ylös. Peruin fysioterapian ja kerroin että ylös noustaan. Fysioterapeutti oli sitä mieltä että ok mutta jos muuttaa mielen voi toki tulla. Käveleen oppi 1v4kk iässä ja tosi hyvin ja tukevasti käveli heti. Tiesin äitinä että lapsessani ei ole mitään vikaa. Ja niin paljon on niitä jotka fysioterapiaa tarvitsee oikeasti niin säästettäköön ne ajat niille. Itsellä on vaikeasti kehitysvammainen veli, joten en kyllä heti ole epäilemässä lastani jos ei etene niinkuin kirjoihin kirjoitettu.

Yhteistyössä