En kuulu kirkkoon, voinko pyytää lapselleni kummeja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rrronja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

rrronja

Uusi jäsen
17.12.2013
3
0
1
Eli otsikossapa tuo kysymys jo ilmeni. Eli olen raskaana, ja olen alkanut pohtimaan, että voinko pyytää kummeja vaikken itse kuulu kirkkoon? Tietenkin kummien täytyy kuulua kirkkoon, mutta "evätäänkö" multa oikeus pyytää kummi lapselleni oman kirkkoon kuulumattomuuteni vuoksi. Tää on ehkä typerä kysymys, mutta olen miettinyt asiaa enkä ole vastausta löytänyt. :D

Mieheni kuitenkin kuuluu kirkkoon ja lapsellemme järjestetään ristiäiset.

Jos ristiäiset järjestetään, lapsella pitää olla kaksi kirkkoon kuuluvaa, konfirmoitua kummia. Eli sellaisia kummeja voit pyytää virallisiksi kummeiksi. Olen myös ollut ristiäisissä, joissa on ollut epävirallisia kummeja, joiden nimiä ei tule kirkon kirjoihin, mutta on kuitenkin sovittu, että hekin ovat lapsen kummeja. Eivät ole kuuluneet kirkkoon, ja siksi eivät voineet olla virallisesti kummeja.

Hei, tuossa saitkin jo vastaukset, eli jos lapsi kastetaan (lapsi voidaan kastaa vaikka vanhemmat ei kumpikaan kuuluisi kirkkoon), hänelle tulee nimetä yksi kirkkoon kuuluva kummi, joka merkitään kirkon kirjoihin ja joka saa todistuksen. Muitakin kummeja voi olla, itsekin olen "aikuinen ystävä", mutta sylikummi ja käytännössä se eniten lapsen kasvussa ja kehityksessä mukana oleva. Vaikka kummin alkuperäinen tehtävä on kristillinen kasvatus, tärkeämpää on elää lapsen rinnalla ja tukea kasvussa ja vanhempien kasvatustehtävässä. Kirkollahan on aivan käsittämätön asenne kummiuteen, että esim. jos kummi eroaa kirkosta, hänen katsotaan olevan kykenemätön kummin perustehtävään eli kristilliseen kasvattamiseen, vaikkei kummiudesta voikaan ketää erottaa. Itse ajattelen niin, että kummin tärkein tehtävä on toimia lapsen ja etenkin nuoren luottamuksen arvoisena ja kuunnella, tukea ja auttaa elämässä. Jos vanhemmat haluaa lapselleen opettaa syvällisemmin kristinuskoa, laittakoon pyhäkouluun tai kasvattakoon itse kuten mielivät. Arvot, joita sivistynyt ihminen vaalii, kuten lähimmäisen rakkaus, rehellisyys, uskollisuus, suvaitsevaisuus, kunnioitus, rehellisyys, anteeksiantaminen ym ei tulisi "omia" minkään uskonnon nimiin vaan niiden "opettaminen" lapselle onnistuu kyllä kirkkoon kuulumattomaltakin kummilta.

Yhteistyössä