En oikein ymmärrä karkkipäivän ideaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kolmen äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kolmen äiti"

Vieras
Miksi niin moni opettaa lapsensa siihen, että kerran viikossa mätetään karkkia tekipä mieli tai ei? Meillä ei ole ikinä ollut karkkipäiviä, herkkuja on syöty ja syödään vaihdellen (esim viime viikolla syötiin karkkia melkein joka päivä, kun mies sitä laivalta toi), mutta tuskinpa taas tulee moneen viikkoon syötyä kenenkään mitään sellaista. Meillä ei ole ikinä rajoitettu lasten makean syömistä, mutta HYVIN USEIN on käynyt niin, että kun ruoka on syöty ja olisi jälkkärin vuoro (esim marjarahkaa tai jätskiä tms) sanovat, ettei jaksa enää, ottavat sitten myöhemmin eivätkä sitten välttämättä kuitenkaan muista. Kesäisin syövät kyllä jätskiä lähes päivittäin, mutta jos puhutaan ihan karkista, niin ehkä kerran kuussa itse pyytävät että tuo kaupasta turkinpippureita tai suklaalevy ja sitten sen syövät. Eihän (kai?) aikuisetkaan katso kalenterista, että nyt on SE päivä, että aletaan karkin syöntiin, miksi sitten opettaa lapsi sellaiseen?

Ai jaa, mä en taas tajua miks jälkkäreitä! Päivittäin vielä?? Tai päivittäistä jädeä kesä-verukkeella???

Kyllä meillä syödään kerran viikossa karkkeja, ja siinä se. Kun alle tulee vielä lauantain mieluisa ruoka, niin karkkia ei edes paljon jaksa.

Ööh, ei meillä ainakaan kukaan PAKOTA lapsia syömään karkkia. Kaksi vanhinta söisivät pelkkää karkkia jos antaisi joten sen takia sitä on rajoitettu 1-2 päivään viikossa ja silloinkaan ei mitään pussillista saa kumpikaan. Nuorimmainen ei edes tykkää karkista, suklaasta, mehusta, limusta tai muista herkuista vaan syö mielummin banaania joten en todellakaan ala hänelle karkkia tyrkyttämään. Kyllä sitä ihminen voi herkutella muillakin tavoin kuin karkilla joten miksi sitä sitten pitäisi olla aina tarjolla kun lapsi haluaa?

• Tykkää
Reactions: Pikku_Pallo
Siksi, ettei sitä karkkia tulisi vedettyä vaikka joka päivä sillä verukkeella, kun mies sitä laivalta toi. Tuliaiskarkit voi hyvin säästää Lauantaiksi. Hampaille huomattavasti parempi syödä karkkia kerran viikossa, kun sitten taas jonain viikkona joka päivä.. Itselläni oli tarkka karkkipäivä lapsena ja ei muuten ole koskaan ollut reiän reikää hampaassa.. Eikä siskollanikaan.

Joo ihan kamalaa, mun täytyy joka lauantai pakottaa tuo lapsi syömään karkkia. :'(

Voi mikä ilo ja riemu paistaa lapsen kasvoilta kun saa mennä karkkihyllylle ja ihan itse valita mitä haluaa. Viikolla ei edes pyydä karkkia.

Minä taas..no, mun ei itseasiassa edes tee mieli joten itselleni en osta mitään. Lapsi saa mättää makeaa niin että napa ruskaa. Siksi se onkin karkkipäivä.

• Tykkää
Reactions: hippimamma
Ei ole meilläkään erityisiä karkkipäiviä. Meillä on edelleen karkkikulho lasten saatavilla koko ajan kun kuukausi sitten pidettiin syntymäpäiviä. Ei ne syö niitä vaikka tarjolla olisi. Samoin kävi suklaamunille pääsiäisenä. Halusivat lelut sieltä sisältä mutta itse suklaat minä keräilin roskiin pöydiltä.
Jäätelöä meillä syödään usein (ei nyt kyllä joka päivä) kesäisin, mutta talvisin minä teen meille jälkiruuaksi marjapirtelöitä (stevialla makeutettu) ja marjarahkoja, tai hedelmäsalaatteja. Niitä lapset syövät.
Itse muistan lapsuudesta ankaran kurin karkkien suhteen, sen kerran viikossa kympillä (markkoja siis) ja silloin mätettiin koko rahan edestä kun "kerrankin" sai. Minä olin sitten aikuisiälle asti karkin "ongelmasyöjä" kun pääsin itse omilla rahoilla ostelemaan karkkeja mielin määrin.
Meillä ainakin tuo vapaampi herkuttelu halutessa on tehnyt päin vastoin, eli lapset eivät ota herkkuja vaikka olisi tarjolla.
Viime viikolla lomailtiin ja oli kyllä ihana nähdä sekin että lapset ravintolassa ottivat mieluummin lohta jne. kuin mitään hampurilaisia.

Meillä on karkkipäivä. On ollut aina. Onneksi. Meillä yksi lapsi sairastui diabetekseen ja karkkipäivä on ollut kyllä pelastus tässä asiassa. Karkkia saa kerran viikossa, mutta ei mitään jättisäkkiä, eikä edes omaa pussia. Kukaan ei ole koskaan valittanut. Järjestely toimii ja jatkuu näin.

Ei kaikkea tarvikaan ymmärtää.

Ei ole meilläkään erityisiä karkkipäiviä. Meillä on edelleen karkkikulho lasten saatavilla koko ajan kun kuukausi sitten pidettiin syntymäpäiviä. Ei ne syö niitä vaikka tarjolla olisi. Samoin kävi suklaamunille pääsiäisenä. Halusivat lelut sieltä sisältä mutta itse suklaat minä keräilin roskiin pöydiltä.
Jäätelöä meillä syödään usein (ei nyt kyllä joka päivä) kesäisin, mutta talvisin minä teen meille jälkiruuaksi marjapirtelöitä (stevialla makeutettu) ja marjarahkoja, tai hedelmäsalaatteja. Niitä lapset syövät.
Itse muistan lapsuudesta ankaran kurin karkkien suhteen, sen kerran viikossa kympillä (markkoja siis) ja silloin mätettiin koko rahan edestä kun "kerrankin" sai. Minä olin sitten aikuisiälle asti karkin "ongelmasyöjä" kun pääsin itse omilla rahoilla ostelemaan karkkeja mielin määrin.
Meillä ainakin tuo vapaampi herkuttelu halutessa on tehnyt päin vastoin, eli lapset eivät ota herkkuja vaikka olisi tarjolla.
Viime viikolla lomailtiin ja oli kyllä ihana nähdä sekin että lapset ravintolassa ottivat mieluummin lohta jne. kuin mitään hampurilaisia.

Juu mut teillä onkin kaikki kuin oppikirjasta paitsi vähän paremmin ja rakastella muistetaan joka päivä.

Kuulostaa tutulta. Meillä itse asiassa mies kippasi yhden karkkikulhon loput roskiin, kun ei ne siitä ekllekään kelvanneet,,, mietti ensin, veisikö töihin, mutta päätyi sitten heittämään roskiin :)

[QUOTE="kolmen äiti";28433738]Miksi niin moni opettaa lapsensa siihen, että kerran viikossa mätetään karkkia tekipä mieli tai ei? Meillä ei ole ikinä ollut karkkipäiviä, herkkuja on syöty ja syödään vaihdellen (esim viime viikolla syötiin karkkia melkein joka päivä, kun mies sitä laivalta toi), mutta tuskinpa taas tulee moneen viikkoon syötyä kenenkään mitään sellaista. Meillä ei ole ikinä rajoitettu lasten makean syömistä, mutta HYVIN USEIN on käynyt niin, että kun ruoka on syöty ja olisi jälkkärin vuoro (esim marjarahkaa tai jätskiä tms) sanovat, ettei jaksa enää, ottavat sitten myöhemmin eivätkä sitten välttämättä kuitenkaan muista. Kesäisin syövät kyllä jätskiä lähes päivittäin, mutta jos puhutaan ihan karkista, niin ehkä kerran kuussa itse pyytävät että tuo kaupasta turkinpippureita tai suklaalevy ja sitten sen syövät. Eihän (kai?) aikuisetkaan katso kalenterista, että nyt on SE päivä, että aletaan karkin syöntiin, miksi sitten opettaa lapsi sellaiseen?[/QUOTE]

No ei kai niitä lapsia pakoteta karkkipäivänä karkkia ostamaan jos eivät halua. Joillekin on ihan hyvä että on karkkipäivä! Meidän perheessä ei syödä nameja ja naksuja kuin muutaman kerran vuodessa - jos siis sattuisi joku mielihalu tulemaankin niin sen voi suht huoletta toteuttaa. Eihän se karkkipäivä mitenkään paha juttu ole, joten miksi siitä motkottamaan. Parempi karkkipäivä kuin se ettäjotkut tapaukset ahmisivat koko ajan namimelliä mahan täydeltä ja paisuisivat kuin pullataikinat.

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
Kai ideana on säädellä karkinsyöntiä, jos karkkia kuitenkin tekee mieli.

Itse olin lapsena enemmän suolaisen kuin makean perään. Saatoin helposti syödä puolikkaan paketin meetvurstia tai monta palaa juustoa kerralla, mutta makeaan koskin harvoin. Karkkipäivääkään en pitänyt, koska se olisi ollut mulle turha.

[QUOTE="...";28433765]Siksi, ettei sitä karkkia tulisi vedettyä vaikka joka päivä sillä verukkeella, kun mies sitä laivalta toi. Tuliaiskarkit voi hyvin säästää Lauantaiksi. Hampaille huomattavasti parempi syödä karkkia kerran viikossa, kun sitten taas jonain viikkona joka päivä.. Itselläni oli tarkka karkkipäivä lapsena ja ei muuten ole koskaan ollut reiän reikää hampaassa.. Eikä siskollanikaan.[/QUOTE]

Kai nyt aikuiset sentään syö niitä laivakarkkeja silloin kun mieli tekee, vai kalenteristako teillä katsotaan, että haa, nytpä avaan Tobleronen :)

[QUOTE="vieras";28433803]Juu mut teillä onkin kaikki kuin oppikirjasta paitsi vähän paremmin ja rakastella muistetaan joka päivä.[/QUOTE]

:laugh: Kiitos, lomalla varsinkin ahkeria oltiin ;)

Mut ihan oikeasti, en sanonut että karkkipäivä ei toimisi hyvin joissakin perheissä, itselle vaan tuo oli huono juttu lapsena, se oli niin "kielletty hedelmä" että tuli sitten mätettyä kun pääsi salaa ostamaan. Mut tottakai toisissa perheissä on toisin, kerroin vain miten meillä on mennyt ja siitä saan kyllä tyytyväinen olla!

[QUOTE="vieras";28433791]Näillä karkkipäivän kannattajilla on selvästi joku ongelma karkin syönnin säätelyssä, siinä syy.[/QUOTE]

Ei ole. Mitä sen sit on väliä jos ottaa tavaksi herkutella joka lauantai esim. leffaa katsellessa. Toiset ei päätä päivää ennalta ja ottaa sit kun tekee mieli. Tuossa on vaan vaara että tekeekin mieli 3 krt viikossa syödä karkkia sen yhden päivän sijaan.

Pääasia on ettei sitä karkkia mätetä kaiken aikaa ja otetaan kohtuullisesti. Ja pestään hampaat sen jälkeen.

[QUOTE="vieras";28433745]Älä huoli, ei sun kaikkea tarvitse ymmärtää :) etenkin kun näytät olevan lahjakas ymmärtämään kaiken itsellesi edukkaammaksi.

.[/QUOTE]

Juu mut eräiden on niin vaikea ymmärtää muiden elämää. Esim. sellaista että jotkut harrastaa seksiä vain KAKSI KERTAA VIIKOSSA. Mahdoton ymmärtää!

[QUOTE="vieras";28433745]Älä huoli, ei sun kaikkea tarvitse ymmärtää :) etenkin kun näytät olevan lahjakas ymmärtämään kaiken itsellesi edukkaammaksi.

karkkipäivä ei tarkoita "mättää karkkia mielinmäärin vaikka ei tekis mieli". Ziisus.[/QUOTE]

Totta hemmetissä sitä pitää silloin vetää, kun muuloin ei saa. Ainakin näin itse tein lapsena. Hampaillekin on paljon parempinsyödä vaikka yksi patukka jokanpäivämruoa päälle, kuin popsia nameja yhtenä päivänä viikosta aamusta iltaan tai vaikka vainnuseamman tunnin iltapäivästä.

Toisinsanoen, omasta kokemuksestaninen itsekään ymmärrä karkkipäiviä. Meillämlapset on niitä ruinanneet ja lupasin jo juhannukseksi sellaisen.

[QUOTE="vieras";28433791]Näillä karkkipäivän kannattajilla on selvästi joku ongelma karkin syönnin säätelyssä, siinä syy.[/QUOTE]

Aivan varmasti onkin. Olen ihan hirveä karkkihiiri ja kaksi kolmesta lapsestani on samanlaisia. Mielestäni silti ei ole syytä joka päivä sitä karkkia mättää vain sillä verukkeella että tekee mieli. Sen makeanhimon saa pois muillakin, terveellisemmillä tavoilla.

Olen tuo vieras nro. #5. Minä en ainakaan syö nyt aikuisena juuri yhtään karkkia.. Lähes koskaan en itse osta, jos lahjaksi saan, niin silloin syön, mutta yleensä niistäkin puolet menee roskikseen.. Että eipä ole minulla koskaan ollut mitään ongelmaa karkin syönnin suhteen karkkipäivästä huolimatta.. Hampaat vain ovat erinomaisessa kunnossa olleet aina ja hammaslääkärit ovat sanoneet, että varmasti karkkipäivä vaikuttanut asiaan.. Mutta jokainenhan tekee tyylillään ja kasvattaa mukulansa miten haluaa :) Ei ole kai oikeaa tai väärää tyyliä tässä asiassa..

[QUOTE="vieras";28433826]Kai nyt aikuiset sentään syö niitä laivakarkkeja silloin kun mieli tekee, vai kalenteristako teillä katsotaan, että haa, nytpä avaan Tobleronen :)[/QUOTE]

Itse pyrin syömään karkkia vain kerran viikossa, ruuan jälkeen. En halua reikiä. Eli vaikka tekis mieli, usein jätän syömättä namit esim. arkisin. Jotenkin miellän herkuttelun viikonloppuun, yleensä lauantaille. En kyllä ole mikään herkkuhiiri koskaan ollut.

:laugh: Kiitos, lomalla varsinkin ahkeria oltiin ;)

Mut ihan oikeasti, en sanonut että karkkipäivä ei toimisi hyvin joissakin perheissä, itselle vaan tuo oli huono juttu lapsena, se oli niin "kielletty hedelmä" että tuli sitten mätettyä kun pääsi salaa ostamaan. Mut tottakai toisissa perheissä on toisin, kerroin vain miten meillä on mennyt ja siitä saan kyllä tyytyväinen olla!

Eipä tuo meidän karkkipäivä tarkoita sitä että missään tilanteessa ei joustettaisi ja aina muina päivinä kaikki herkut olisi kiellettyjä. Meillä vaan ei aina ole karkkia tarjolla kun sitä halutaan ja parempi niin. Jäätelö/suklaa/tikkari/joku muu herkku maistuu varmasti paremmalta kun sitä ei ihan joka päivä ole tottunut saamaan.

Totta hemmetissä sitä pitää silloin vetää, kun muuloin ei saa. Ainakin näin itse tein lapsena. Hampaillekin on paljon parempinsyödä vaikka yksi patukka jokanpäivämruoa päälle, kuin popsia nameja yhtenä päivänä viikosta aamusta iltaan tai vaikka vainnuseamman tunnin iltapäivästä.

Toisinsanoen, omasta kokemuksestaninen itsekään ymmärrä karkkipäiviä. Meillämlapset on niitä ruinanneet ja lupasin jo juhannukseksi sellaisen.

No sä, mä en. Eikä vedä meillä kakaratkaan. Esikoinen ei saanut karkkia itseasiassa ennen 3 vuoden ikää, ei se vaan tajunnut varmaan niitä edes olemassa olevan...

Joillakin on semmoiset lapset jotka ei välitä karkeista.
Joidenkin lapset söisivät jatkuvasti karkkia, jos saisivat.
Edellisille ei karkkipäivää tarvitse pitää, jälkimmäisille se on hyvä keino pitää päivittäinen kinuaminen kurissa.

[QUOTE="vieras";28433826]Kai nyt aikuiset sentään syö niitä laivakarkkeja silloin kun mieli tekee, vai kalenteristako teillä katsotaan, että haa, nytpä avaan Tobleronen :)[/QUOTE]

No nyt aikuisena ensinnäkin en juuri koskaan osta karkkia, koska en siitä niin välitä.. Mutta jos mieli tekee niin miksei sitä voi silloin vähän maistaa.. Mutta pääosin kyllä yritän nyt aikuisiälläkin syödä mitä tahansa "hyvää" vain kerran viikossa.. Pysyy suu ja linjat kunnossa.. :p

Yhteistyössä