En oikein ymmärrä: tykkäättekö että lapsenne opettaa erityislapsia koulussa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "harmaana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"harmaana"

Vieras
Sen sijaan, että lapset saisivat nykyään opetusta koulussa, niin joissakin kouluissa he joutuvat itse opettamaan erityislapsia.

Näin esim Alppilan koulussa Helsingissä, joka on "monikulttuurisen samanaikaisopetuksen pilottikoulu.

Kokeilussa samanaikaisopetuksessa on ajatuksena tavallisten oppilaiden ja "erityistuen tarvitsijoiden" yhtäaikainen opiskelu siten, että luokassa toimii kaksi opettajaa (aineopettaja ja erityisopettaja) ja oppilaita voidaan jakaa myös tavallinen opiskelija ja tuentarvitsija -pareiksi, jolloin myös tavallinen oppilas osallistuu erityistuen tarvitsijan opettamiseen.

Kokeilun tavoitteena on estää oppimisvaikeuksia ja ehkäistä erityistuensaajien syrjäytymistä yhteiskunnasta. Alppilan Yläasteen 340 oppilaasta 70 oppilasta on "erityistukipalveluiden saajia". Käytännössä tämä tarkoittaa joko vaikeasti oppimisongelmaisia tai maahanmuuttajataustaisia.

En ole rasisti (itsellänikin on ulkomaalainen mies), mutta en hyväksy että lapseni joutuu opetuksen sijaan opettamaan muita ongelmaisia. Lapsilla on oikeus oppia, eikä sitä oikeutta pitäisi heiltä riistää.

Olen toki sitä mieltä, että ongelmaisia pitää auttaa, olemmehän sivistynyt yhteiskunta. Miksi lapsen oppimisen kustanneksella heitä pitää auttaa?

Mä en pidä kovin pahana.

Itse 'opetin' luokkatoveria tai yhdysluokassa jotakuta nuorempaa toisinaan tunneilla- ja joku muukin oppilas.

Se ei ole jatkuvaa eikä sitä tehdä joka tunnilla tai koko ajan- se ei siis syö aikaa opetukselta, mutta opettaa myös sitä auttavaa lasta toisen huomioimiseen ja auttamiseen

Sinänsä olen ehkä huono vastaamaan että molemmat koululaiseni ovat erityislapsia ja ollaan vielä maahanmuuttajaperhe.

Mutta jos nyt mietin noiden nuorempien lasteni kohdalta niin joku integroitu luokka voisi olla houkuttelevakin vaihtoehto mikäli siellä olisi luokkakoossa ja henkilökunnan määrässä todella huomioitu kaikkien -myös niiden terveiden lasten- oikeus rauhassa opiskeluun ja tukeen. Esim omat erityislapseni ovat erityiskouluissa juuri siksi että heistä ei olisi tavalliselle luokalle.

Ja juu, luin jo aiemmin tuota kuvausta alppilan koulusta ja kuulosti aika hurjalle...

En tiedä. Riippuu siitä toimiiko tuo vai ei ja miten oppilaat sen kokee. Jotkut oppii parhaiten opettamalla muita, semmoiselle lapselle varmaan ihan hyväkin asia. Mutta siitä en ole varma, auttaako se sitä huonommin oppivaa lasta.

Opetattajat ovat kyllä varmaan miettineet asian niin, että siitä on hyötyä kaikille ja yleensä tuollaiset hankkeet joudutaan myös hyväksymään jossain lautakunnassa tms. Pedagogisesti ajateltuna opettaminen on oppimista parhaimmillaan, koska siinä joutuu asiat miettimään paljon syvällisemmin kuin vain itse oppiessaan tai kun joku "kaataa" tietoa sun päähän.

Yhteiskunnalliseti katsoen meitä kaikkia hyödyttää, jos syrjäytyneitä nuoria olisi mahdollisimman vähän ja jos siihen saadaan jotain apua, niin hyvähän se vain on.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;28359032:
Mä en pidä kovin pahana.

Itse 'opetin' luokkatoveria tai yhdysluokassa jotakuta nuorempaa toisinaan tunneilla- ja joku muukin oppilas.

Se ei ole jatkuvaa eikä sitä tehdä joka tunnilla tai koko ajan- se ei siis syö aikaa opetukselta, mutta opettaa myös sitä auttavaa lasta toisen huomioimiseen ja auttamiseen

Tämä toisinaan ei toki haittaa. Tässä kuitenkin kyseessä jatkuva tilanne, että jatkuvasti käytetään samanaikaisopetusta. Kuinka paljon aikaa tämä opetus vei itse ns. normaalien lasten oppimiselta.

On toki tärkeää opettaa lapsille empaattisuutta ja toisen huomioonottamista.
Sitä toki tässä kait oppii, mutta oman oppimisen kustannuksella.

Lapseni on vasta päiväkodissa ja sisarusryhmä toimii varmaan samaan tyyliin. Isommat auttavat pienempiä ja saavat itsekin iloa siitä että voivat olla hyödyksi.

Hyvin toimii, myös tutkimusten mukaan. Ruotsissa inkluusio on jo paljon pidemmällä, kyseinen opetusmalli antaa mahdollisen jakaa eri ryhmiin esim. oppiaineiden mukaan. Tämä malli palvelee sekä lahjakkaita oppilaita että toisaalta opettaa suvaitsevaisuutta niitä lapsia kohtaan joilla on esim liikuntavamma.

Sinänsä olen ehkä huono vastaamaan että molemmat koululaiseni ovat erityislapsia ja ollaan vielä maahanmuuttajaperhe.

Mutta jos nyt mietin noiden nuorempien lasteni kohdalta niin joku integroitu luokka voisi olla houkuttelevakin vaihtoehto mikäli siellä olisi luokkakoossa ja henkilökunnan määrässä todella huomioitu kaikkien -myös niiden terveiden lasten- oikeus rauhassa opiskeluun ja tukeen. Esim omat erityislapseni ovat erityiskouluissa juuri siksi että heistä ei olisi tavalliselle luokalle.

Ja juu, luin jo aiemmin tuota kuvausta alppilan koulusta ja kuulosti aika hurjalle...

No kiva et säkin tulit vastaamaan suomalaisena mamuna Ruotsissa :-)
Mä muistan itse lapsuudestani, että meille oli päiväkodissa esim aika vaikeasti vammaisia lapsia. Se oli joskus hieman pelottavaa (muistan, että he kuolasivat paljon ja heillä oli sellainen irvistävä ilme kasvoilla). Se toki opetti itselle, et hekin ovat ihan normaaleja ihmisiä. Mielestäni tämä on taas suotavaa, jossa vammaisia ei eristetä ns. normaaleista.

Mut siinä vaiheessa kun tavalliset kouluoppilaatkin joutuvat antamaan aikaansi opettamiseen, niin voi kysyä mitä muuta tässä resurssipulassa pitää tehdä.

Omasta koulunkäynnistä muistan hyvin, miten jotkut oppilaat häiritsivät opetusta jatkuvasti ja se tietenkin vaikutti siihen, ettei tunnilla oppinut juurikaan kukaan, kun opettaja ei voinut opettaa.

[QUOTE="pienen äiti";28359083]Lapseni on vasta päiväkodissa ja sisarusryhmä toimii varmaan samaan tyyliin. Isommat auttavat pienempiä ja saavat itsekin iloa siitä että voivat olla hyödyksi.[/QUOTE]

Päiväkodissa lapsen on tarkoitus oppia mm sosiaalisia taitoja. Tuo onkin todella suotavaa. Koulussa on taas eri tavoitteet, joista tärkein on tietämyksen kasvaminen jatko-opintoja varten.

[QUOTE="Purppura";28359112] Tämä malli palvelee sekä lahjakkaita oppilaita että toisaalta opettaa suvaitsevaisuutta niitä lapsia kohtaan joilla on esim liikuntavamma.[/QUOTE]

Miten malli palvelee lahjakkaita?
Miksi puhut liikuntavammaisista lapsista, koska eihän he tarvitse mitään erityisopetusta?

[QUOTE="a.p";28359131]Päiväkodissa lapsen on tarkoitus oppia mm sosiaalisia taitoja. Tuo onkin todella suotavaa. Koulussa on taas eri tavoitteet, joista tärkein on tietämyksen kasvaminen jatko-opintoja varten.[/QUOTE]

Mä haluaisin tähän selvennyksen tarkoittaako ap nyt haitallisena sitä että normaalit lapset joutuvat opettamaan heikkolahjaisia vai sitä että nämä ylipäätänsä ovat samassa luokassa.

Ensimmäin on mielestäni ei suotavaa, koska opetustehtävä tulee olla opettajalla.
Toinen taas ehdottomasti suotavaa, koska kaikkien lasten tulee olla tasa-arvoisia.

[QUOTE="a.p";28359115]No kiva et säkin tulit vastaamaan suomalaisena mamuna Ruotsissa :-)
Mä muistan itse lapsuudestani, että meille oli päiväkodissa esim aika vaikeasti vammaisia lapsia. Se oli joskus hieman pelottavaa (muistan, että he kuolasivat paljon ja heillä oli sellainen irvistävä ilme kasvoilla). Se toki opetti itselle, et hekin ovat ihan normaaleja ihmisiä. Mielestäni tämä on taas suotavaa, jossa vammaisia ei eristetä ns. normaaleista.

Mut siinä vaiheessa kun tavalliset kouluoppilaatkin joutuvat antamaan aikaansi opettamiseen, niin voi kysyä mitä muuta tässä resurssipulassa pitää tehdä.

Omasta koulunkäynnistä muistan hyvin, miten jotkut oppilaat häiritsivät opetusta jatkuvasti ja se tietenkin vaikutti siihen, ettei tunnilla oppinut juurikaan kukaan, kun opettaja ei voinut opettaa.[/QUOTE]

Tuo tosissaan riippuu niistä erityislapsista ja heidän tarpeistaan sekä luokan resursseista. Omien lasten kohdalla tuollainen vaihtoehto ei olisi tullut edes kysymykseenkään, kummallekin heistä sopii tuollainen viiden oppilaan luokka jossa on opettaja + neljä muuta henkilökuntaan kuuluvaa ja mahdollisesti vielä jollain lapsella oma avustaja siihen päälle, tytöllämme vielä oma yksityinen huone missä voi opiskella silloin kun homma ei suju muun luokan kanssa. Sanomattakin siis selvää että opiskelu normaaliluokassa olisi katastrofi sekä heille että muille oppilaille. :D

Muuten olen kuullut sekä hyviä että huonoja kokemuksia noista erityislasten integroimisesta normiluokkiin. Pahimmillaan tuntuu että isoon luokkaan (jonka opettajalla on hyvin rajallinen kokemus erityislapsista) laitetaan erityistarpeinen lapsi avustajineen noin vain. Jossain taas asioihin perehdytään kunnolla ja homma voikin sitten sujua ihan mukavasti niin että erityislapsi saa terveistä hyvää esimerkkiä omaan toimintaansa ja oppimiseensa ja muut lapset paitsi näkevät erilaisuutta voivat myös samalla olla mukana auttamassa toista.

[QUOTE="a.p";28359115]No kiva et säkin tulit vastaamaan suomalaisena mamuna Ruotsissa :-)
Mä muistan itse lapsuudestani, että meille oli päiväkodissa esim aika vaikeasti vammaisia lapsia. Se oli joskus hieman pelottavaa (muistan, että he kuolasivat paljon ja heillä oli sellainen irvistävä ilme kasvoilla). Se toki opetti itselle, et hekin ovat ihan normaaleja ihmisiä. Mielestäni tämä on taas suotavaa, jossa vammaisia ei eristetä ns. normaaleista. [/QUOTE]

Maahanmuuttajuus aiheuttaa kieliongelmia, joiden kautta hitaampaa oppimista. Mamu lapsi voi olla älykkäämpi kuin oma lapsesi, jos kielitaidon puute ei estäisi häntä ymmärtämästä asioita.

[QUOTE="harmaana";28359006]

Olen toki sitä mieltä, että ongelmaisia pitää auttaa, olemmehän sivistynyt yhteiskunta. Miksi lapsen oppimisen kustanneksella heitä pitää auttaa?[/QUOTE]

Oletko tutustunut tutkimuksiin siitä, miten tuollaisena auttajana oleminen vaikuttaa auttajan omaan oppimiseen? Se on nimittäin win-win-situation eli nämä lapsetkin oppivat paremmin kuin perinteiselä tavalla "ylhäältäopetetut".

[QUOTE="a.p";28359146]Miten malli palvelee lahjakkaita?
Miksi puhut liikuntavammaisista lapsista, koska eihän he tarvitse mitään erityisopetusta?[/QUOTE]

Kyllä täällä ainakin on erityisluokkia liikuntavammaisia varten. Oman lapseni normaaliluokalla oli pyörätuolioppilas, joka yläkouluun siirtyessä siirtyi erityisluokalle.

[QUOTE="a.p";28359131]Päiväkodissa lapsen on tarkoitus oppia mm sosiaalisia taitoja. Tuo onkin todella suotavaa. Koulussa on taas eri tavoitteet, joista tärkein on tietämyksen kasvaminen jatko-opintoja varten.[/QUOTE]

yllähän oulukin pyrkii "sosiaalisten taitojen kasvattaiseen". Rasittavan paljon ryhmätöitä ja paritöitä ym, vaikka osa lapsista tykkäis tehdä yksin mieluummin.

[QUOTE="harmaana";28359006]
En ole rasisti (itsellänikin on ulkomaalainen mies), mutta en hyväksy että lapseni joutuu opetuksen sijaan opettamaan muita ongelmaisia. Lapsilla on oikeus oppia, eikä sitä oikeutta pitäisi heiltä riistää.

Olen toki sitä mieltä, että ongelmaisia pitää auttaa, olemmehän sivistynyt yhteiskunta. Miksi lapsen oppimisen kustanneksella heitä pitää auttaa?[/QUOTE]

En ole samaa mieltä siitä, että opettaminen estäisi oppimista. Monella se saattaa nimenomaan edesauttaa omaakin oppimista. Se, että saa selvittää asian toisella tarkoittaa sitä, että itse samalla joutuu jäsentelemään asian selvemmin, ja oppii sen syvällisemmin. Edesauttaa siis ymmärrystä ulkoa oppimisen sijaan.

Integroinnilla on puolensa ja puolensa. Omat lapseni ovat joutuneet toimimaan alakoulussa ns 'erityisentuen tarpeessa' olevan lapsen parina. Nimenomaan joutuneet, minä en moista enää hyväksy noille nuoremmille, minun lapsillani on oikeus saada käydä kouluaan rauhassa. Heidän ei kuulu opettaa muita. (rauhallisuudestaan huolimatta)
Toisaalta taas esikoinen oli jo päiväkodissa pienryhmässä tukilapsena, siitä ajasta minulla on hyvät muistot ja se aika on kantanut myös hedelmää esikoisen avaralle luonteelle erilaisuutta kohtaan.

[QUOTE="Purppura";28359153]Mä haluaisin tähän selvennyksen tarkoittaako ap nyt haitallisena sitä että normaalit lapset joutuvat opettamaan heikkolahjaisia vai sitä että nämä ylipäätänsä ovat samassa luokassa.

Ensimmäin on mielestäni ei suotavaa, koska opetustehtävä tulee olla opettajalla.
Toinen taas ehdottomasti suotavaa, koska kaikkien lasten tulee olla tasa-arvoisia.[/QUOTE]

Mulla ei ole mitään sitävastaan, että heikkolahjaiset ovat samassa luokassa, kunhan opetus vaan sujuu, kuten pitääkin.

Yhteistyössä