En osaa enää hengittää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Professional Griefer
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Professional Griefer

Vieras
Eikä tää ole niin angsti ongelma, kuin otsikko antaa ymmärtää :D

Olen huomannut, että hengitän nykyään vain tosi pintapuolisesti ja jotenkin vajavaisesti. Ihan sama istunko koneella, askartelenko, siivoilenko, joudunko keskittymään kovin vai teenkö jotain "vapaammin", niin jossain vaiheessa havahdun siihen että hengitän jotenkin tosi nopeasti ja lyhyesti, josta johtuen särkee päätä, väsyttää, ajatus ei kulje.. yleiskuntoni on hyvä ja urheilen paljon, mutten kuitenkaan niin paljon että olisin ylikunnossa.

Onko muilla samaa "ongelmaa" ja miten olette ratkaisseet sen vai onko ratkennut itsekseen? Pitääkö tässä vaan oppia tietoisesti vetämään syvään sitä ilmaa ettei aivot kuole? Meditoimaan? What :D

Tätä kirjoittaessa makoilen piikkimatolla, joka auttaa hieman. Olo on kirkas, koska olen tämän tarinoinnin ajan muistanut hengittää, mutta kohta keskittyessäni muiden juttuihin havahdun taas siihen, että aivot on kuivumassa kasaan..

[QUOTE="urheilia";29269495]Millä tasolla urheilet. Paikallistasolla, valtakunnallisella, vai oikein EM-tasolla ? Mikä on lajisi ?[/QUOTE]

Nyt "urheilen" ihan peruspulliaisen tasolla. Anteeksi, olisi toki pitänyt käyttää vain kuntoilu-sanaa.

Eikös joogassa nimenomaan opeteta hengittämään oikein? Jos kokeilisit sitä?

Ihan hyvä vaihtoehto, olen joskus kokeillut pari tuntia joogaa ja pilatesta, mutta varmasti tulokset näkyy vasta pidemmän treenaamisen jälkeen.

Mua vaan vähän ahdistaa noi ryhmäliikuntajutut, joten kynnys mennä sellaiseen on todella korkea. Onhan noita opetusvideoita netissä pilvin pimein, mutta kannattaako sellaisella aloittaa? Vai kannattaisiko hakea sieltä ryhmätunnilta ne perusjutut kuntoon, ja sitten jatkaa kotona?

On olemassa tällainen asia kuin hengitysterapia. Se on ihan pätevä psykologiaa ja fysiota yhdistävä hoitomuoto ihmisille, joilla on hengityksen kanssa ongelmia. Hengitys itsesäätelyn ja vuorovaikutuksen tukena -kirjaa on saatavilla kirjastoista. Sitä kannattaa vilkaista.

[QUOTE="...";29269574]On olemassa tällainen asia kuin hengitysterapia. Se on ihan pätevä psykologiaa ja fysiota yhdistävä hoitomuoto ihmisille, joilla on hengityksen kanssa ongelmia. Hengitys itsesäätelyn ja vuorovaikutuksen tukena -kirjaa on saatavilla kirjastoista. Sitä kannattaa vilkaista.[/QUOTE]

KIITOS! Ehdottomasti etsin tuon opuksen!

Ole hyvä! Kirjan parasta antia oli mielestäni selostus siitä, miten hengitys reagoi usein ensimmäisenä tunteisiin ja ajatuksiin, vaikka tietoinen mieli ei niitä havaitse. Sanot tuossa heti aluksi, ettet kärsi angstista, mutta kun itse menin hengitysoireiden vuoksi terapiaan, minulle selvisi vähitellen, että todellisuudessa olin ahdistunut. Kirjassa on myös mielikuvaharjoituksia, joiden avulla voi treenata hyväksyvää, pakotonta hengittämistä jota ei tarvitse hallita millään tavalla.

Mä havaitsin joskus itselläni saman ongelman. Sitä jatkui kyllä pitemmän aikaa. Enää en vaan muista miten ongelma ratkesi. Vai onkohan se vieläkään kunnossa.. :D inhottavaa se joka tapauksessa on.

Mä havaitsin joskus itselläni saman ongelman. Sitä jatkui kyllä pitemmän aikaa. Enää en vaan muista miten ongelma ratkesi. Vai onkohan se vieläkään kunnossa.. :D inhottavaa se joka tapauksessa on.

Nojooo, ja nyt kun tätä asiaa oikein pohtiessani olen hengitellyt syvään ja rauhallisesti pidemmän pätkän, niin tuntuu että alkaa kohta tulla verta nenästä ja ihanku päässä olis vissyvettä :D Pyörryttääkin, ehkä oon nyt ottanu liikaa ilmaa mun surkastuneisiin aivoihin..

[QUOTE="...";29269615]Ole hyvä! Kirjan parasta antia oli mielestäni selostus siitä, miten hengitys reagoi usein ensimmäisenä tunteisiin ja ajatuksiin, vaikka tietoinen mieli ei niitä havaitse. Sanot tuossa heti aluksi, ettet kärsi angstista, mutta kun itse menin hengitysoireiden vuoksi terapiaan, minulle selvisi vähitellen, että todellisuudessa olin ahdistunut. Kirjassa on myös mielikuvaharjoituksia, joiden avulla voi treenata hyväksyvää, pakotonta hengittämistä jota ei tarvitse hallita millään tavalla.[/QUOTE]

Niin siis meinasin, että kysymykseni ei ole ihan niin synkkä kuin otsikko antaa olettaa :D

Mut ties vaikka johtuisi sitten jostain ahdistuksesta, mulla kyllä itseni mielestä on nyt ollut pidemmän aikaa paljon iisimpi olo henkisesti. Mut ehkä noista opuksista löytyy tähänkin joku selitys ja mahdollisia ratkaisuja.

Kiitos vielä!

[QUOTE="viv";29269733]Mulla johtui fasettilukosta pinnallinen hengitys. Muutama kiropraktikkokäynti auttoi kummasti. Muina oireina oli jatkuva itsenä "oikominen" ja hartiasärky.[/QUOTE]

Oho, mä teen jatkuvasti tota oikomista ja niskojen naksuttelua, kun tuntuu että on kaikista venyttelyistä ja piikkimatoista huolimatta ihan jumissa.

Googlaankin heit tuon fasettilukon. Kiitos sullekin!

Pelottavan monta, ellei kaikki noista fasettilukon oireista pätee omalla kohdallani. Meidän lähellä on onneksi naprapoli, pitää olla sinne yhteydessä.

Kiitos kaikille vastanneille!

Yhteistyössä