En saa ajaa vanhempien autolla :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Asun vielä kotona. Sain ajokortin pari kuukautta sitten. Teoria ja inssi meni ekalla kerralla läpi.
Nyt en sitten saakkaan ajaa vanhempien autolla yksin ettei vaan "käy mitään". Ja kun vanhemmat/jompikumpi on kyydissa, niin minua kannustetaan ajamaan ylinopeutta. Isäni valitti jopa siitä että "kääntelen päätäni minne sattuu", eli tarkistan kuolleen kulman. Peileistä näkee kuulema ihan yhtä hyvin. Ja pari päivää sitten menin äitini kanssa suoraan kauppaan kun lähdettiin erään sukulaisen juhlista. Auto meni vähäsen vinoon, joten sanoin äidilleni että menee ennen minua, korjaan vähän auton asentoa ja tulen perässä. Äitini alkoi huutaa minulle siitä miten ei se nyt niin tarkkaa ole, bensaa kuluu vaan hukkaan.
Ei olisi pitänyt hommata ajokorttia. Ai niin, ja asun suht syrjässä, joten ajattelin että ajokortti helpottaisi elämää. Olin kai väärässä.

Onneksi toinen vanhemmistani opetti minut ajamaan niin ei ole tuota ongelmaa, mutta ikävältähän tuo kuulostaa. Itsekin näin enemmän vaivaa ajamisen suhteen kun ajokortti poltteli vielä uutena taskussa, mutta enää en jaksa niin tarkkaan katsoa esim. parkkeerausta. Kyllä se siitä kunhan vanhempasi uskovat sinun taitoihisi! Ja kyllä niitä kommentteja voi siltikin tulla, puhun kokemuksesta... Mutta aja vain niin kuin itse haluat ja koet hyväksi!

...sitä lapsena kuvittelee että vanhempien omaisuus on myös sinun omaisuutta.
Ei se ole niin.
Vaikka teillä on auto, niin ei se tarkoita että saat sen heti yksin käyttöösi.

Jos haluat ajaa yksin, niin hommaat rahat, ostat auton. Näin helppoa. Niinhän muutkin tekevät.

Kokemattomalle kuskille kuitenkin tärkeintä on ne kilometrit ja kokemus.
Vaikutat muutenkin hyvin aralta ihmiseltä, niin hyvä vaan että saat kokemusta.
Sää olet heti epätoivon ja itkun partaalla kun tulee vaikeuksia. Tarttis vähän kasvaa.

Ps. Minä en saanut ajaa äitini autolla ollenkaan lupauksista huolimatta. Se se vasta vituttikin.

Ehdotapa vanhemmillesi, että tankkaat auton välillä omista rahoistasi. Ehkä se helpottaa.
En minäkään saanut juuri isän autolla ajella. Eli omaa autoa alle heti, kun mahdollista taloudellisesti.

Onpa kurja juttu ap, että teillä on noin tiukka kuri auton suhteen. Minun lapseni sai myös alkuvuodesta kortin, ja on saanut kyllä autoa lainaan niin paljon kuin on ollut mahdollista. Kuskailee kavereitaan ja tykkää ajella muuten vaan. Kohta tulee ajokilometrejä mittariin kymppitonnin verran.
Koska vielä opiskelee, niin olen joustanut tuon auton käytön suhteen, itse olen ollut ainoastaan muutaman kerran hänen kyydissään. Eihän sitä ajotaitoa muuten opi kuin ajamalla. Mitäpä jos alkaisit säästämään omaa autoa varten, niin silloin saisit ajella ihan niin paljon kuin haluat. Ajokortin hankkiminen ei ole koskaan hukkaan heitetty juttu, varmasti tilanne korjaantuu kun aikaa kuluu ja saat oman kulkupelit allesi, malttia hommaan :)

Yhteistyössä