En saa koskaan unelmieni häitä :'(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja bridezilla?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

bridezilla?

Vieras
Kosinta meni näin:

Mies: "Tjaah, nyt kun lapsi on tulossa niin pitäisikö mennä naimisiin että on sitten koko perhe saman sukunimen alla?"
Minä: "Sopiihan se."

Seuraavana päivänä mies töistä tullessaan kaivoi taskustaan sormuksen ja sanoi "Ostin sulle tällaisen." Sormus on hopeaa, pelkkä rinkula joka maksoi muutaman kympin. Miehen mielestä on mielipuolista käyttää johonkin koruun rahaa, itselleen ei halua sormusta lainkaan. Minä hienotunteisesti sanoin että jospa kävisin sitten myöhemmin ostamassa itse itselleni sellaisen sormuksen kuin haluan, sitä kuitenkin olisi tarkoitus pitää sormessa loppuelämä. Hopea on muutenkin materiaalina aika huono, pehmeä ja tummuu. Mies loukkaantui verisesti kun hänen ostama sormuksensa ei kelpaa.

Tästä on nyt aikaa noin viikko, eilen puhuttiin itse häistä. Kumpikaan ei koe mukavaksi ajatusta isoista juhlista ja huomion keskipisteenä olemisesta.

Minun unelmieni häät olisivat että saisin käydä kampaajalla laittamassa tukan, pukeutua sievään pikkumustaan, varattaisiin ravintolasta kabinetti ja kutsuttaisiin vanhemmat ja pari läheisintä ystävää ihan vain syömään hyvin. Alle kymmenen henkilöä, pelkkä illallinen ja viiniä ruuan kanssa. Sitä ennen maistraattivihkiminen ja käytäisiin valokuvaamossa ottamassa meistä edustava kuva jonka voisi sitten hyllylle kehystää. Siinä se. Ei stressiä, ei suuria järjestelyitä, vain mukava ilta jona saisin pukeutua ja laittautua hienoksi. Riittäisi hyvin.

Mies tyrmäsi tämän heti. Hän haluaa maistraattivihkimisen jonne voidaan kutsua vanhemmat todistajaksi. Sitten käytäisiin kahdestaan syömässä ja siinä se. Turha tuhlata rahaa mihinkään koreiluun, valokuvan jos haluan niin kuulema sama pyytää jotain kaveria ottamaan meistä kuva joka sitten voidaan tulostaa kotona. Miestä ahdistaa olla juhlakaluna noinkin pienissä juhlissa.

Mieheni on muuten ihana, ja romanttinen. Kyse ei ole siitä että meillä ei olisi varaa tai että mies olisi perinteinen suomalainen mies joka ei puhu eikä pussaa. Vaan yksinkertaisesti siitä että hän inhoaa juhlia, hänestä olen turhamainen kun haluaisin juhlistaa naimisiinmenoa edes jotenkin. Kun yritän selittää että naiselle hääpäivä on tärkeä niin saan tuhahtelua osakseni.

Hän on sanonut mm:

"Sutkin on vaan aivopesty luulemaan että pitää olla hääjuhlat, onko ne juhlat tärkeämpiä kuin loppuelämä yhdessä? Eikö se että me rakastetaan toisiamme ole tärkeintä? Mitä väliä sillä on minkälainen koru sulla on sormessa, miksi pitää järjestää joku show siitä että me vain saadaan virallistaminen sille että ollaan loppuelämän yhdessä? Avioliitto ylipäätänsä on pelkkä juridinen juttu, tärkeämpää on se että oikeasti rakastetaan toisiamme, ei paperit tai juhlat."

Tietenkin on romanttista kun hän sanoi:
"Mulle jokainen päivä sun kanssa on juhlittavan arvoinen päivä, se että me ollaan virallisesti naimisissa ei muuta mitään, mä olen ollut henkisesti sun kanssa naimisissa jo pitkän ajan!"

Mutta... olen silti hirveän pettynyt että minun hääpäiväni tulee olemaan siinä. En halua mitään prinsessahäitä, mutta tuntuu pahalle että jopa se että haluaisin nuo pikkiriikkiset juhlat on muka materialistista, jenkkiläisten leffojen aivopesua joka halventaa sitä mikä on oikeasti tärkeää; yhteinen elämä yhdessä.

Itkettää ihan.

Koita jutella uudestaan miehelle. Naimisiinmeno on usein kumminkin tärkeää myös vanhemmille, joten hekin haluavat varmasti olla mukana. Mihin mies jättäisi vanhemmat maistraatin jälkeen jos menisitte kahdestaan syömään? On luonnollista ottaa läheiset juhlistamaan teitä, sillä he eivät ole juhlistamassa teidän rakkautta joka päivä niin kuin te kaksi.

Ei nuo sinun haaveesi kuitenkaan mahdottomia ole. Kerro miksi asia on sinulle tärkeä ja koitakaa löytää molempia miellyttävä ratkaisu.

Teidän ajatukset häistä on niin lähellä toisiaan, että löydätte varmasti molemmille sopivan mallin. Ongelmia tulisi, jos unelmasi alkaisi hevoskyydistä kermakakku puvussa kohti 300 vieraan kirkkojuhlaa....

En tajua miksei voi myös ajatella sinun kannaltasi, jos kerran sinua rakastaa. Ja valokuvathan säilyy muistona, ajattele jos toinen vaikka kuolee, mikä arvo hääkuvalla on silloin. Kyllä siihenkin kannattaa panostaa, jos kerran aikoo esille laittaa. :)

Mies ei tosiaan suostu yhtään tulemaan tässä asiassa vastaan :/
Minä mielelläni maksaisin koko lystin omasta pussistani, ei tämä rahasta ole kiinni. Miehen mielestä se vain on turhaa ja typerää. Hän sanoi että saan järjestää juhlat mutta siellä sitten juhlin yksinäni haluamani vieraiden kanssa, hän ei sinne kyllä tule. Ja kuvasta jankkaa vain että mitä mielettömyyttä maksaa jollekin ulkopuoliselle että ottaa meistä jonkun tekopyhän kuvan, kun paljon "aidomman" ja "tunnearvokkaamman" kuvan saa jos pyytää anoppia räpsäisemään sen pokkarillaan.

Miten päästä kompromissiin kun vaikka riisuisin omat haaveeni minimiin niin sekin on miehen mielestä tekopyhää tuhlailua, näyttämisenhalua ja ei liity mitenkään rakkauteemme.

Mietin jo että ojentaisin sormuksen miehelle takaisin ja sanoisin että ei mennä naimisiin, jos se on pelkkää juridiikkaa niin emmeköhän rakasta toisiamme elämän loppuun asti ilman samaa sukunimeäkin. Mutta tuollainen kiristys tuntuu väärältä, en haluaisi siihen alentua :/

Mietin jo että ojentaisin sormuksen miehelle takaisin ja sanoisin että ei mennä naimisiin, jos se on pelkkää juridiikkaa niin emmeköhän rakasta toisiamme elämän loppuun asti ilman samaa sukunimeäkin. Mutta tuollainen kiristys tuntuu väärältä, en haluaisi siihen alentua :/

Tekisin noin. Mikä kumppanuus se on, jos asiat tehdään vain toisen mukaan. Olisiko tuo merkki tulevasta, että jatkossakin sanelee asiat ilmoitusluontoisesti.

Avioliitto itsessään on juridinen toimenpide kyllä mutta siinä on se romanttinenkin puoli. Sormus jota pidetään sormessa joka päivä, täytyy olla mieleinen ja laadukas. Miksi muuten edes pitää sormusta ollenkaan? Mies varmaan toivoo että kuitenkin käytät sormusta? Jos kerran elämässä on tilanne että voi valita mieleisensä sormuksen niin eikö se juuri ole vihkisormus jolla on suuri merkitys? Toivomasi juhlat ovat hyvin pienimuotoiset ja perheen kesken joten en ymmärrä miksi miehellä on jotain sitä vastaan? Muutama ystävä ja perhe kun ei ole edes rahasta kiinni. Itse varmaan sanoisin miehelle että mennään vain juridisesti naimisiin, ilman muita, ilman ruokailua, kuvaa ja farkuissa jos se on miehen toive. Sormus asiaan ilmoittaisin että en halua käyttää ollenkaan koska en halua tehdä asiasta julkista eli pyytäisin miestä myös pitämään avioliiton salassa. Perustelisin että se on juridinen juttu ja mehän ollaan oltu jo tavallaan naimisissa henkisesti. Jos mies ei mitenkään reagoisi ja asia olisi hänelle ok, ehkä vielä muistuttaisin että tämä ainutkertainen tilaisuus menee sitten näin ja sitä on turha jälkikäteen valitella...

Minä näyttäisin miehelle valokuvaamon kuvia nettisivuilta ja selittäisin että tahtoisin sellasen muistoksi ainutlaatuisesta tilaisuudesta. Onhan ne kuvat kuitenkin ihan eri luokkaa kuin itse otetut.. Me ei otettu hääkuvaa kuvaamossa, ja sekös harmittaa aina. Itse otetun, sinällään kauniin kuvan valaistus ym oli ihan hyvä, mutta meidän asento huono. Ammattikuvaaja olisi osannut ohjata parempaan asentoon, jossa molemmat olisi edukseen, ja rajata kuvaa paremmin. On sittemmin opittu virheestä ja viety lapset kuvaamoon.

Meillä oli aikoinaan ihan kivat häät, mutta jostain syystä miehestäni on tullut kovin avioliittovastainen tai ainakin hääjuhlavastainen nykyään. Jos joku on menossa naimisiin, hän tuhahtelee ja inhoaa kaikkea häähössötystä yli kaiken. Kysyin, että onko hän tyytymätön omaan avioliittoonsa kuin noin korpeaa? Ei kuulemma ole, mutta niin moni on eronnut joiden juhlissa olemme häitä viettäneet ja se on myös osaksi vaikuttanut ystävyyssuhteisiin. Myös yksi kulissiavioliitto on tutuissa, pelkästään rahan takia ollaan yhdessä. Miehestäni tuntuu, että mitä komeammin juhlitaan, sitä varmempi on ero.

Voisiko sekin olla yksi osasyy miehesi vastahakoisuuteen? Tavallaan juhlimisella kerää huonoa onnea. Nuo jutut kuullostavat vaan niin tutuilta. Me tuskin menisimme edes naimisiin, jollei oltaisi jo. Mieheni sanoo, että ei se yhdessäolo ole avioliittopaperista kiinni.

[QUOTE="vieras";27683519]Avioliitto itsessään on juridinen toimenpide kyllä mutta siinä on se romanttinenkin puoli. Sormus jota pidetään sormessa joka päivä, täytyy olla mieleinen ja laadukas. Miksi muuten edes pitää sormusta ollenkaan? Mies varmaan toivoo että kuitenkin käytät sormusta? Jos kerran elämässä on tilanne että voi valita mieleisensä sormuksen niin eikö se juuri ole vihkisormus jolla on suuri merkitys? Toivomasi juhlat ovat hyvin pienimuotoiset ja perheen kesken joten en ymmärrä miksi miehellä on jotain sitä vastaan? Muutama ystävä ja perhe kun ei ole edes rahasta kiinni. Itse varmaan sanoisin miehelle että mennään vain juridisesti naimisiin, ilman muita, ilman ruokailua, kuvaa ja farkuissa jos se on miehen toive. Sormus asiaan ilmoittaisin että en halua käyttää ollenkaan koska en halua tehdä asiasta julkista eli pyytäisin miestä myös pitämään avioliiton salassa. Perustelisin että se on juridinen juttu ja mehän ollaan oltu jo tavallaan naimisissa henkisesti. Jos mies ei mitenkään reagoisi ja asia olisi hänelle ok, ehkä vielä muistuttaisin että tämä ainutkertainen tilaisuus menee sitten näin ja sitä on turha jälkikäteen valitella...[/QUOTE]

Mies olisi onnesta soikeana jos sanoisin noin :/ hänen mielestään minäkään en tarvitse sormusta, mutta tiesi että minä sen haluaisin ja osti siksi sen. Se oli häneltä romanttiseksi ja huomioonottavaksi tarkoitettu ele, mutta otti nokkiinsa kun haluaisin ostaa itse itselleni mieluisemman. Hänen mielestään haluan siis pröystäillä ja leveillä ja näytellä kaikille että tässä sitä nyt ollaan NAIMISISSA ostamalla jonkun ylihintaisen, kauas näkyvän sormuksen. Mitä sellainen sormus josta pitäisin ei edes ole.

Voi huoh... Tunnen syyllisyyttä kun tällainen "pikkuasia" on nyt ongelma, enkä haluaisi olla valittamassa tai marisemassa isompia juhlallisuuksia kuin mitä miehestä on mukavaa mutta olen silti pettynyt kun kyllä sitä on omista häistään haaveillut varmasti itse kukanenkin nainen. Mietin vain että tunnenko katkeruuden tunteita vuosia myöhemminkin kun ystävät saavat kauniit sormukset, romanttisen kosinnan ja järjestellä unelmiensa häitä. Niitä tunteita on jo nyt kun mietin asiaa.

No jos mies tuosta mun ehdotuksesta olisi ihan onnessaan niin ehkä rehellisesti sinun tilanteessa. Sanoisin ettei sillä naimisiin menolla ole niin väliä että en halua avioitua kuten mies toivoo. Perustelisin sillä että nimenvaihto on tosi työläs ja kallis prosessi kun kaikki kortit/liput ja laput pitää uusia ja olettehan jo henkisesti avioliitossa. Sanoisin että nimen vaihto on henkisestikin koettelevaa. Ehdottaisin että sen juridisen puolen voisi hoitaa testamentilla ja muilla toimenpiteillä. En varmaan menisi naimisiin kuten miehesi ehdottaa koska minusta siinä ei ole oikein mitää järkeä ja eihän se todellisuudessa muuta mitään.

Elämässä on niin vähän juhlia, joten kun kerran naimisiin menee, niin kyllä sitä kannattaa edes vähän juhlistaa. Sitäpaitsi jos teillä on lapsikin, niin toivoisitteko itse, että kun hän aikanaan avioituu, että teidätkin kutsuttaisiin mukaan...? Kyllä häät ovat tavallaan myös vanhempien juhlat.

Muuten jos ette nyt juhli häitänne, niin seuraavat juhlat joissa itse saa olla pääosassa, on omat hautajaiset.. Surullista... (Jos ei syntymäpäiviä lasketa).

Yhteistyössä