En selviä enää laskuista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pasta mikä paska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pasta mikä paska

Vieras
Mä totuin liian leveän elämän makuun ja nyt kun työt väheni ja palkka pieneni en enää selviä laskuista. Kuukausittainen vaje on n. 500 euroa. Oon yrittäny järjestellä velkoja. Hakea toista työtä.. mutta kun ei onnistu.
kohta ei oo varmaan edessä muuta kuin ulosotto. Selviikö siitä häpeästä ikinä.
Joka ilta noi kaikki nukahtamis/kipulääkkeitä huutelee kaapista, että syö meidät ja kaikki ongelmat on poissa. Vaan lasten takia yritän sinnitellä. Tyhmä mikä tyhmä.
Eikä kannata tulla ruoskimaan, sen olen jo tehnyt ihan itse. Ja kun ei kelloja ei voi kääntää taaksepäin, tarvitsen vain vinkkejä miten ulos tästä helvetistä.

Minulla voi olla sama tilanne edessä! Olen ollut työkyvytön puoli vuotta ja uutta vammaa pukkaa, eikä loppua näy! Luottokorttuilyhennys on yli 200e/kk ja tyttö aloittaa lukion! Kirjat maksaa, vaikka osan saisi käytettynäkin. Auto on sesonassa, mtten voi myydäö, koska en tulevaisuudessa pääsisi töihin, kun jalka paranee.

Minulla voi olla sama tilanne edessä! Olen ollut työkyvytön puoli vuotta ja uutta vammaa pukkaa, eikä loppua näy! Luottokorttuilyhennys on yli 200e/kk ja tyttö aloittaa lukion! Kirjat maksaa, vaikka osan saisi käytettynäkin. Auto on sesonassa, mtten voi myydäö, koska en tulevaisuudessa pääsisi töihin, kun jalka paranee.

Anteeksi, kauheesti kirjoitusvirheitä, kun nopeesti kirjoitin.

Jaksamista sinnekin. Mä oon aika masentunut tän asian kanssa ja kellekään en voi puhua. No jos tästä selviää niin eiköhän sitä selviä mistä vaan...

Nyt lopetat kaiken ei-pakollisen ostamisen ja alat säästää. Lehtitilaukset pois, yhdistä ne lainat yhdeksi jos vaan saat niin kulut todnäk pienenee. Tee budjetti vastaamaan sun nykyisiä tuloja ja velkojen kk-lyhennys huomioiden niin oot ens vuonna jo paremmassa tilanteessa (riippuu tietty paljonko velkaa jo on). Tsemppiä, kyllä se siitä!

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;30032258:
Jaksamista sinnekin. Mä oon aika masentunut tän asian kanssa ja kellekään en voi puhua. No jos tästä selviää niin eiköhän sitä selviä mistä vaan...

Minulla vielä masentaa murtunut nilkka, kantaluu ym. En edes tiedä tuleeko kuntoon! Tän takia kohta talous kuralla. En ole minäkään vielä kenellekkään puhunut, mutta pakko kohta on (sukulaiset) kun tytön koulu alkaa. Ei kyllä ole kiva pyytää rahaa keneltäkään, kun on aina tottunut itse pärjäämään. YH olen.

Kai sulla on kertynyt jotain mitä voisit myydä, vai mihin rahat on käytetty? Nyt pistät myyntiin ihan kaiken mahdollisen. Kaikki ylimääräiset menot karsit pois ja nipistät jopa ruokamenoista niin paljon kuin on mahdollista. Eihän se kivaa ole, mutta nyt voi olla se ikävä tilanne edessä, että esim. maksulliset harrastukset, maksulliset lomareissut ja kesäkivat pois, ei uusia vaateostoja, pakolliset kirpparilta, kampaajakäynnit pois... Näistä kaikista saat isoja summia kerättyä. Jos mahdollista, lisätuloja voit pian hankkia esim. keräämällä marjoja sukulaisille, kavereille, naapureille jne. (omat vanhempani tienaavat satoja euroja joka kesä marjastamalla), siivouskeikat ja lapsenvahtikeikat...

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;30032322:
Kiitos vinkeistä. Toi sieni ja Marja sadon hyödyntäminen oli tosi hyvä :)
Majuri voi taas painua sinne missä pippuri kasvaa..

Kunpa pääsiskin metsään :( Viime kesänä keräsin 72 litraa mustikoita. Nyt lapset keräää mitä kerää.

Arkirealismi kehiin. Otat kynän ja paperia. Ensteks merkkaat tilillesi kuukausittain tipahtvan summan. Siitä vähennät pakolliset vakuutus,laina, vuokra, vesi ja sähkömenot. Loppu on käyttörahaa. Et osta mitään, etkä käy muualla kun töissä. Tekee varmasti ihan järkyttävän tiukkaa ekat 10kk, mutta sitten siihen on jo tottunut.
Jos et pysty hoitamaan lainaa, menet pankkiit ja neuvottelet asiasta. Et ole ensimmäinen jolla vastaava tilanne. Sinne kannattaa mennä heti kun huomaa tilanteen toivottomaksi, eikä sitten kun on jo kolme maksua rästissä.
Sinun on otettava tilanne haltuusi, kukaan ei sua voi pelastaa. Sinä itse teet sen.
Voimia taistoon sisko!

Mulla meni lopulta ulosottoon pitkä penni kun muuten kaikki rahat mitä sain meni joka kk velkoihin ym. laskuihin. Pelkäsin sitä itkään mutta kun se alkoi, se oli kuitenkin helpottavaa. Tiukkaa on silti, kun joka kuukausi tulee aina uudet sähkö- yms laskut

Ensimmäiseksi laitat ylös kaikki tulot. Sitten kirjaat viereen kaikki pakolliset menot, näihin lasketaan vain asuminen (vuokra, vesi, sähkö, lämpö), ruoka ja vakuutukset. Vakuutukset on ihmisellä hyvä olla. Ruokaan esim meidän 3 henkinen perhe käyttää kuukaudessa noin 200 euroa. Ja viimeisenä vielä merkkaat sinne jonkun säästösumman per kk. Sukanvarressa on aina hyvä olla vähän rahaa.

Sen jälkeen listaat KAIKKI muut menot. Niistä alat sitten karsia. Vaihda puhelinliittymä halvempaan, lopeta lehtitilaukset ja kaikki muut tilaukset. Jos on rästissä olevia laskuja, soita HETI niistä laskuttajalle ja sovi mitä laskun kanssa tehdään.

Meillä on käytössä tili, johon maksamme joka kuukausi saman verran laskuihin + säästöön menevää rahaa. Sille tilille kertyy sitten rahaa siten, että kun vaikkapa kotivakuutuksen eräpäivä on käsillä, on siihen olemassa rahat. Helpottaa arjen pyörittämistä. Tilipäivänä ei jää juuri mitään tilille, kun yhden ihmisen palkalla arkea pyöritetään, mutta se mikä jää, sen saa käyttää miten haluaa. Tai säästää.

Yhteistyössä