En tajua miksi kuolema olisi rangaistus muille kuin sukulaisille ja läheisille!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja qwerty
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Q

qwerty

Vieras
Eli tästä jo tuossa toisessa ketjussa kirjoitin, mutta aloitanpa uuden.

Eli en tajua miksi enemmän ei keskustella siitä onko kuolema rangaistus ylipäänsä! Jos kuolema on kivuton (mihin esim. USAssa pyritään) niin missä se rangaistus on? Sen kuoleman odottamisessa? Eihän sitä tarvitse odottaa jos ei halua, sen voi laittaa heti täytäntöön! Siinä että ihminen menee helvettiin? Entä jos ei mene? Entä jos menee taivaaseen ja pääsee heti bilettämään? Siinä että kuoleman jälkeen ei ole "mitään"? Mikä rangaistus se sitten on?

Kuolemanrangaistus on vain kosto, josta nauttivat uhrit ja uhrien läheiset, ja josta kärsivät vainajan läheiset.

Kuolemanrangastuksen ajatus piilee uhrin omaisten kostonhimossa. Siellä ne silmät kiiluen katsovat kun pahantekijä saa rangastuksensa. Ei ihan tervettä sekään! Ei siihen mitään muuta pätevää syytä ole.

Mun mielestä tärkeintä kuoleman rangaistuksessa on se että ei ole sitten enää palkoa että se sairas ihminen karkais ja uusis tekonsa, koska kuoleman takaa on aika paljon hankalampi paeta kuin vankilasta...

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Ei ole mitään taivasta. Kannatan kuolemanrangaistusta joissain todella törkeissä rikoksissa. Eipähän uusi tekoa eikä tule maksamaan valtiolle.
No tää on se yksi vaihtoehto jonka tuolla esitän. Jos ei ole taivasta tai helvettiä, niin on vielä vähemmän järkeä kuolemanrangaistuksessa!

Nuo säästösyyt ei päde ainakaan USAssa koska jokainen kuolemanrangaistus tulee maksamaan paljon enemmän valtiolle kuin esim. loppuikä vankilassa, loppumattomien valitusoikeuksien ym. vuoksi.

Minusta kuolemantuomio ei kuulu sivistyneeseen yhteiskuntaan. Enkä ymmärrä, miten kukaan voi kannattaa sitä. Perustuu ilmeisesti vain kosto/tunnereaktioihin eikä ajatella järjellä sen oikeutusta ja seurauksia.

Katos, tytsiäkin näkyy!

Nuorena vastustin kuolemanrangaistusta. Mitä vanhemmaksi olen tullut, sitä paremmin ymmärrän, miksi se on jossain käytössä. Ei ole kyse kostosta, tai ainakaan vain siitä. Kuolemantuomio toimii edes jonkinlaisena varoituksena muille. Ennen kaikkea se on ainoa täysin varma keino varmistaa, ettei syyllinen uusi rikostaan.

Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Minusta kuolemantuomio ei kuulu sivistyneeseen yhteiskuntaan. Enkä ymmärrä, miten kukaan voi kannattaa sitä. Perustuu ilmeisesti vain kosto/tunnereaktioihin eikä ajatella järjellä sen oikeutusta ja seurauksia.

Jos mun lapseni murhattaisiin, todellakin haluaisin että tekijä teloitetaan. Koska mun mielestäni toisen ihmisen elämän viemistä ei voi sovittaa muulla kuin omalla elämällään. Jos ei ole siihen valmis, ei kadu tekoaan oikeasti. Miksi toisen tappaneella olisi oikeus jäädä eloon, eihän uhrillakaan sitä oikeutta ollut?

Alkuperäinen kirjoittaja ikäihminen:
Katos, tytsiäkin näkyy!

Nuorena vastustin kuolemanrangaistusta. Mitä vanhemmaksi olen tullut, sitä paremmin ymmärrän, miksi se on jossain käytössä. Ei ole kyse kostosta, tai ainakaan vain siitä. Kuolemantuomio toimii edes jonkinlaisena varoituksena muille. Ennen kaikkea se on ainoa täysin varma keino varmistaa, ettei syyllinen uusi rikostaan.

Minusta mahdollisuus siihen, että syytön tuomitaan kuolemaan, painaa paljon enemmän kuin se, että kyseinen rikollinen ei enää pystyisi uusimaan tekojaan. Tutkimusten mukaan kuolemantuomio ei toimi pelotteena. Pelotteena toimii suuri kiinnijäämisriski. Eli turvallisuuden tehostaminen/kaikenlainen ennaltaehkäisy taitaa olla ainoa toimiva keino. Pidempiä vankeusrangaistuksia kannatan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos mun lapseni murhattaisiin, todellakin haluaisin että tekijä teloitetaan. Koska mun mielestäni toisen ihmisen elämän viemistä ei voi sovittaa muulla kuin omalla elämällään. Jos ei ole siihen valmis, ei kadu tekoaan oikeasti. Miksi toisen tappaneella olisi oikeus jäädä eloon, eihän uhrillakaan sitä oikeutta ollut?
Miksi eloon jääminen olisi suurempi etuoikeus kuin tulla kivuttomasti tapetuksi?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Miksi eloon jääminen olisi suurempi etuoikeus kuin tulla kivuttomasti tapetuksi?

No jokainen noin ajattelevahan voisi vaikka itse tappaa kivuttomasti itsensä, jos se niin hyvältä etuoikeudelta tuntuu?

Mikä oikeus sinulla olisi päättää murhaajan elämästä? Sinähän syyllistyisit siihen samaan silloin itsekin.

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
No jokainen noin ajattelevahan voisi vaikka itse tappaa kivuttomasti itsensä, jos se niin hyvältä etuoikeudelta tuntuu?
On ihan hyvä kysymys miksi useampi ihminen ei tapa itseään. Luulen että pääsyyt ovat kuolemanpelko, rakkaus läheisiin, kyvyttömyys tehdä se kivuttomasti ja Jumalan tms. rangaistuksen pelko.

Voihan se ihminen vastustella tapetuksi tulemistaan, mutta ei se muuta sitä faktaa että se itse kuolema on kivuton ja harmiton juttu.

Tässä "vieras" on tyypillinen esimerkki siitä miten kuolemanrangaistus on ensisijaisesti kosto. Entä jos se ihminen kärsisi enemmän jäädessään eloon? Monen rikollisen elämä on melkoista kärsimystä!

Entä jos se ihminen kärsisi enemmän jäädessään eloon? Monen rikollisen elämä on melkoista kärsimystä!

Monen ihmisen elämä tuntuu ulkopuolelta katsoen olevan kärsimystä, mutta kuitenkin se on tärkeää sille ihmiselle itselleen, tuttua ja turvallista kärsimystä. Ja mehän ei loppupelissä voida olla varmoja, onko rikollisen elämä kärsimystä vai ei.

Itse olen kuolemanrangaistusta vastaan, btw.

En ymmärrä, miksi näissä keskusteluissa otetaan aina tämä esille. Oikeuslaitos ei ole olemassa sitä varten, että siellä tyydytettäisiin ihmisten subjektiivisia kostonhaluja. Siksi juuri puolueeton taho (tai siis ainakin pitäisi olla puolueeton) päättää rangaistuksista. Varmasti suurin osa ihmisistä tulee kostonhimoisiksi, jos heidän läheisiään vahingoitetaan. Eli kun murhaaja ei kunnioittanut ihmisoikeuksia, ei meidän muidenkaan pitäisi kunnioittaa?

Kuka on niin täydellinen ja kaikkivoipa ihminen, että hänellä on oikeus päättää, mitkä rikokset ovat niin pahoja, ettei niiden tekijällä ole enää ihmisarvoa?

Blumen :saint: sanoja lainatakseni:

"En usko minkään oppilaitoksen tai elämänkokemuksen voivan opettaa ihmiselle sitä moraalitajua, joka antaisi hänelle valmiudet tuomita toinen henkilö kuolemaan. Se on yksinkertaisesti täysin absurdi ajatus."

Joko kaikki kyllästyivät? Höh, olisin voinut väitellä ja jankata kauemminkin. B)
Äh, sulla oli liian hyviä ja älykkäitä ja perusteltuja mielipiteitä! Ei aivottomat äidit jaksa prosessoida :D

Mä niin odotin, että joku väittäisi vastaan. :'( Tai sanoisi, että kyllä mä sitten ymmärrän, kun olen ÄITI.

Joko kaikki kyllästyivät? Höh, olisin voinut väitellä ja jankata kauemminkin. B)
Äh, sulla oli liian hyviä ja älykkäitä ja perusteltuja mielipiteitä! Ei aivottomat äidit jaksa prosessoida :D
Mä niin odotin, että joku väittäisi vastaan. :'( Tai sanoisi, että kyllä mä sitten ymmärrän, kun olen ÄITI.
Niin, sit kun sun aivot on myös sulaneet hormonimössöksi...

Yhteistyössä