En tajua (syötävistä kakkukuvista)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja En osaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

En osaa

Vieras
Lähes joka paikassa neuvotaan, että vohveliset kakkukuvat pitää laittaa kakun päälle vähintään 5 tuntia (tms) ennen tarjoilua, jotta kuva ehtii kostua ja pehmetä. Näin toimin viime vuonna lapsen synttärikakun (kermakakku) kanssa.

Nyt tilasin kakkukuvan toisesta nettikaupasta. Kuvan mukana tuli ohje, jossa lukee sanatarkasti näin:
"Käytä vohvelista kakkukuvaa sokerimassa-, suklaa-, kreemi- ja marsipaanikakkujen päälle, jotta vohveli jää rapeaksi. Käytä kuvan kiinnittämiseen neutraalia koristelugeeliä. ... ... Kuvaa voi käyttää myös kermakakun päällä, mutta silloin kuva pehmenee liikaa ja se voi repeillä. Jos käytät kuvaa kermakakun päällä, aseta kuva sellaisenaan kerman päälle mahdollisimman lähellä tarjoiluajankohtaa, jotta kuva ei pehmene liikaa. Huom! Geeliä ei tarvita jos kuvan laittaa kermakakun päälle."

Eli ihmettelen näitä ristiriitaisia ohjeita, kun vohvelikuvan laittaa kermakakun päälle. Toisaalla kehotetaan laittamaan kuva kakun päälle hyvissä ajoin nimenomaan siksi, että kuva ehtisi pehmetä ja toisaalla neuvotaan juuri päinvastoin.

Mitähän mä nyt tämän kuvan kanssa tekisin? Viime vuonna kuva oli pehmeä (ja aika sitkeä) ja sitä oli hankala leikata. Onko kellään kokemusta siitä, miten tuollainen vohvelikuva toimii rapeana?

Itse tein niinkuin ohjeessa luki, EI kannata laittaa kerman päälle kuin vasta juuri ennen tarjoilua. Pysyi ihan ok rapsakkana juhlien ajan, mutta illalla, n 9h kuvan laittamisen jälkeen olikin sellanen "lössö mössö". :D
Jos laitat kuvan "kostealle" alustalle, esim kermavaahto, kannattaa se laittaa mahd lähellä tarjoiluajankohtaa. Jos kakussa on esim marsipaanipinta, kuvan voi laittaa jo aiemmin eikä se mene mössöksi.

Lyhennetty versio: mitä kosteampi alusta kuvalle, sen lähempänä tarjoilua se laitetaan.

Ok kiitos vastauksista. Teen sitten niin, että laitan kuvan kermakakun päälle ihan viime tingassa. Outoa vaan, kun joissakin ohjeissa neuvotaan tekemään juuri toisinpäin, esimerkiksi:

http://www.bakeandparty.com/syotavatkakkukuvat

Ok kiitos vastauksista. Teen sitten niin, että laitan kuvan kermakakun päälle ihan viime tingassa. Outoa vaan, kun joissakin ohjeissa neuvotaan tekemään juuri toisinpäin, esimerkiksi:

http://www.bakeandparty.com/syotavatkakkukuvat

Ei vohvelikuvaa kannata käyttää jos kakku on kostea. Netissä on myynnissä myös ns. vanilijapaperia, mm. googlesta löytää ainakin Kakkupaperi.fi myy niitä ja taisi olla pari muutakin, sanovat myös että vohvelipaperi menisi paremmin voileipäkakkuun. Itse kokeilin tuota vanilija paperia ja ihan erilaista, ei tarvitse pelätä että rapsahtaa poikki ja pystyi leikkaamaan helposti että sai mahtumaan kakun päälle.

Tuolla näyttää olevan ohjeet kaikilla vähän erilaiset, tiedä sitten ovatko edes itse kokeilleet vai mitä.

Yhteistyössä