Hae Anna.fi-sivustolta

En tiedä miten pääsen pois

Viestiketju osiossa 'Avioero' , käynnistäjänä kencnfowlwk, 29.06.2017.

1. kencnfowlwk Vierailija

Hei. Haluaisin erota. Suhde on monta vuotta ollut aikamoista helvettiä. Mutta olen jotenkin ihan lamaantunut. Kun katson vuokra-asuntoja, tuntuu, että ei ole mihinkään varaa. Olen muutenkin aivan avuton. Meillä on yhteinen asunto. Mies on ilmoittanut, ettei suostu myymään sitä. Miten voin maksaa samaan aikaan vuokraa toisaalle ja asuntolainaa pankille? Tuntuu, että olen vankilassa.
    Olen töissä, palkka on n. 2000eur/kk. Pitäisi saada koti itselle ja lapselle eli kaksio. Niissä joihin olisi varaa, on varallisuusrajat. Olen liian rikas. Kuitenkaan en, vaikka tuo yht asunto myytäisiin, voisi ostaa omaa, pientäkään.
    Asumisoikeusasuntoja olen katsellut. Niitä ei vain ole missään lähelläkään työpaikkaa ja lapsen koulua.
    Onko jotain paikkaa, jossa joku auttaisi ihan kädestä pitäen kaikessa? Tuntuu, että tiedonhakuun menee tunteja, enkä pääse silti yhtään eteenpäin. En tajua edes lukemaani.

2. Miksi haluat erota Vierailija

Mikä siinä avioliitossa nyt mättää niin paljon, että haluat erota?

3. oikeusapu Vierailija

Mene kunnalliseen oikeusaputoimistoon. Se on ilmainen.
    Voit myös kysellä mahdollisuuksia sosiaalitoimistosta.

4. oikeusapu Vierailija

Mene kunnalliseen oikeusaputoimistoon. Se on ilmainen,
    Voit myös kysellä asumismahdollisuuksiasi sosiaalitoimistosta.

5. Neuvoja Vierailija

Oikeusapukaan ei noilla tuloilla ole ilmainen. Mutta suosittelen sinua ottamaan yhteyttä vuokranantajiin (vaikka varallisuusraja) ja selittämään tilanteesi. Itse vastaavanlaisessa tilanteessa vuokrasin viime vuonna kunnan vuokra-asunnon, eikä varallisusraja haitannut, koska raha oli ns kiinni yhteisessä talossa.

Ja mikäli omistatte asunnon yhdessä, voithan vaatia miestäsi lunastamaan sinut siitä ulos. Se on mahdollista myös oikeusteitse, mutta tulee kalliiksi miehellesi, joten luulisi vapaaehtoisesti suostuvan. Ja muista ositus, mikäli olette avioliitossa. Ja vaikka olisi avoliitto, jos omistussuhde asunnosta 50/50, voi mies joutua maksamaan sinulle käyvän arvon mukaisen hinnan osuudestasi, ei esim vain lainoja omiin nimiin. Tsemppiä!

6. Oikeusapu Vierailija

1. Kyllä minusta tuossa tilanteessa pitää saada kunnollista asiantuntija-apua. Siksi suosittelen ottamaan yhteyttä kunnalliseen oikeusaputoimistoon. He neuvovat käytännön asioissa. Tuloillasi maksut ovat pieniä, sillä ne suhteutetaan maksukykyyn. Siksihän se on kunnallinen oikeusapu, jotta kaikilla on siihen varaa.
    2. Miehesi uhoaa perusteetta. Hän voi lunastaa asuntonne itselleenkin. Arvo määritellään nykyarvon mukaan. Tuossa asiassa tarvitset myös asiantuntijoita määrittämään oikeudenmukaisen summan ja menettelytavat. Riitatilanteessa voidaan tarvita oikeuden ratkaisuakin.
    3. Velvollisuudet yhteisiä lapsia kohtaan jatkuvat molemmilla vanhemmilla , joten jos sinusta tulee lähivanhempi, miehesi velvollisuus on maksaa elatusmaksua. Sille on laissa määritelty perusteet.
    4. Kaikkiin asioihin tarvitaan tietoja eri tahoilta, joten asiakirjojen laatimisessa tarvitset asiantuntija-apua ehdottomasti.
    5. Sinuna menisin sosiaalitoimistoon ja oikeusaputoimistoon ensimmäisenä ja kertoisin kaikki avoimesti. Asuntoasioissa sinua voidaan todennäköisesti auttaa jo sieltä käsin ensi alkuun. Kun asunnon myyntiasia on ratkaistu, ehtii tehdä lopullisia ratkaisuja.
    6. Pää on alussa kuin haminan kaupunki meillä jokaisella vastaavassa tilanteessa. Onneksi homma selkiytyy, kun alkuun pääsee eikä kaikkea tarvitse tietää ja miettiä yksin!!

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri