Hae Anna.fi-sivustolta

En toivo mummoutta

Viestiketju osiossa 'Isovanhemmat' , käynnistäjänä Helen, 01.01.2011.

1. ehdotus Vierailija

Kiroile vaan. Jospa saippuan hakureissua miettiessäsi lukisit sen "ei sotkua" ekan viestin,
    kuinka paljon hän haukkui toista kirjoittajaa.

Ap oli tosi tyytyväinen siihen, ettei ole mummo, ja jotkut ovat tod.näk. tyytyväisiä siihen, että "ei sotkua" on heidän mummonsa. Vanha kansakoulu kun on aika arvokas joskus, kun siitä pidetään hyvää huolta.

2. ei sotkua Vierailija

kerran vielä rautalangasta.
    Mekin ollaan töissä molemmat ja koti on siitä huolimatta siisti, aina.
    Ehkä me vaan ollaan sitten parempia siivoamaan tai järjestelmällisempiä asujia, mene ja tiedä.

Ihan sen takia ne likaiset astiat on hepompi tiskata heti kun ruoka ei ole jämähtänyt niihin kiinni. Kuivunutta ruokaa on ikävä liotella pois. Olisi aika hirveen näköistä, jos laajan olohuoneeseen avoimen tupakeittiön tasot olisivat täynnä käytettyjä astioita vielä tuntikausia. Ne "vieraathan" ovat yhä läsnä ja liikkuvat tiloissa.

Vai pitäisikö meidän heittää lautaset sun muut likaisina jonnekin kaappiin piiloon odottamaan heidän pois lähtöään? Tai mun siivota tiskata yksin?
    Tiskaa sinä vaan, minä en suoraan sanoen viitsi olla niin marttyyri, että kieltäytyisin avusta silloin kun sitä tarjotaan. Ei meillä ole mitään aikarajaa. Ruokapöydässä voidaan istua vaikka 2-3h kevyesti. Tiskit hoidetaan leppoisasti pois sen jälkeen. Kiireettä, hosumatta. Mutta ei siinä aikaa sen enempää yleensä kulu kuin se vartti. Ehkä me ollaan tässäkin hyviä organisoimaan ja tekemään.

Enkä ymmärrä sun ajatuksenjuoksua anoppisi suhteen lainkaan.
    Ihan sama vaikka anoppisi siis laittelisi tavaroita pöytään ja pöydästä pois pää kainalossa.
    Ei ilmeisesti hetkauttaisi sinua. Sinulla kun ei ole minnekään kiire. Voi hyvänen aika.

Ja vielä tämä ammattiapu.
    Kokeilepa päästä täällä pääkaupunkiseudulla kunnallisen ammattiavun piiriin. Tervetuloa vaan yrittämään. Kyllä saat olla vähintään vuodepotilaana ja silloinkin joudut makaamaan sairaalan käytävillä muutaman päivän. Kotiapua saat kun kun et enää kykene mihinkään, jos sittenkään.
    Et taida lukea sanomalehtiä lainkaan.

Läheisilläni ei ole kymmeniä tuhansia euroja tilillä. Hautajaisrahat kyllä on jokaisella. Se on heille jonkinlainen kunnia-asia ilmeisesti. Eivät kaikki asu ilmaiseksi tai saa suurta eläkettä.
    Heidän eläkkeensä ovat alle 1000 euroa kk miinus verot. Siitä vuokra tai yhtiövastike joka vie noin 300-400€, turvapuhelin + ruokapalvelu + lääkkeet n. 300€.

Meinaatko, että ne loput jäljelle jäävät ykköskympit pitäisi laittaa yksityiseltä ostettavaan siivouspalveluun hintaan 30-35 euroa tunti? Älä unta nää.
    Kyllä ne rahat menee heillä ihan perustarvikkeiden, vessapaperin sun muiden ostoon.

Eikä heidän aivoissaan ole mitään vikaa vaikka kävely, kumartelu ja tavaroiden kantaminen onkin jo hankalaa. Järki juoksee ja muisti voi olla parempi kuin monella nuorella.

Sun mielestä tällaiset vanhukset pitäisi hylätä ammattiavun piiriin oitis kun eivät kykene omin avuin enää täysin yksin toimeen tulemaan.
    Huh huh, en voi muuta sanoa.

Kaikkea hyvää vaan sulle "ehdotus". Minä lopetan myös tähän.

3. ei sotkua Vierailija

ei oo totta. Ehdotus ehti vastata jo ennenkuin tuon viestini laitoin tulemaan.

Ensimmäisessä viestissä kommentoin todellakin vähän ilkeästi koska apn teksti oli kirjoitettu hyvin lapsikielteisesti.

Meinaatko että lapseni ovat perinnön takia niin auttavaisia?
    Ihan turhaan luulet. Lapseni tietävät kuinka paljon me olemme tehneet työtä saadaksemme kaiken tämän. Kyllä he sen kaiken perivät meidän kuoltuamme, olivatpa millaisia tahansa.
    Jokainen yhtä paljon.

Tosin kesämökki siirtyy luultavasti perintönä suoraan lapsenlapsillemme, näin ollaan jo alustavasti sovittu.

4. koiran mamma Vierailija

Jaa ja miksi ei saa olla lapsikielteinen. Ei se tarkoita lapsivihaa. Tunnen paljonkin lapsia toisista pidän, toisista en. Sama juttu aikuisten kanssa. Silti ketään en vihaa.
    Koiria rakastan. Kaikkia:)

5. ehdotus Vierailija

Ei Sotkua:lle

Ei ole kyse siitä, kumpi meistä on parempi siivooja. Vaan kyse on siitä, että sinä kerroit, ettei teillä ole sotkua, koska vieraanne=tuttavanne ovat niin hyvinkäyttäytyviä, että auttavat pöydän tyhjentämisessä. Jos he eivät keräisi astioita, niin teillä olisi sitä sotkua. Etkö voi jo vihdoin tunnustaa sitä? Jos kaikki mahd suvun lapset levittäisivät lelunsa huoneisiinne, ja niitä ei kerättäisi pois, niin teillä olisi takuulla sotkua. Siinä ei perustorstainen siivous auttaisi yhtään. Tästä on ollut kyse, minun viesteissäni.

Anopillani on mies, ja herttainen appiukko onkin. Hän tiskaa vaimonsa kokkaaman upean aterian tiskit, kuorii perunat, porkkanat. Minua ei siellä keittiossä todellakaan tarvita, koska tyttärensäkin on siellä altaan luona ulkopuolinen, tuntee lapsuuskotinsa tavat.

Tiedän omaishoitajien ja vanhusten tilanteen. Suomessa ei saa hoitoa, ja rahat ovat loppu kunnilta. Jokaisen pitäisi kuitenkin jollakin tapaa varautua siihen omaan eläkeikään, siinä on työaikana aika monta vuotta aikaa miettiä. Tämä ei siis tarkoita lapsentekoa.

Kaikilla ei varmaan ole kymppitonneja säästössä, totta, mutta aika monella on silti ollut varaa tehdä niitä lapsia. Siihen ne useimpien rahat ovat varmaan menneet, jos ovat rakentaneet paremman elämän heille, tai muuten tuhlanneet rahansa huonoihin sijoituspäätöksiin. Jos nyk. 40+ on hoitanut taloutensa aina huonosti, niin sen hoitaa myös 60+ vuotiaana. Ei siinä ole kuin 20 v ikäeroa, ja näitä on paljon.

Minun sukupolveni ei tule koskaan saamaan mitään takuuvarmaa eläkettä. Siitä ovat pitäneet huolta minua vanhemmat sukupolvet, jotka ovat eläkkeellä tai siirtymässä eläkkeelle, jotka ovat äänestäneet nämä nykyiset tuhlariedustajat valtaan. Te ette äänestä nuoria, vaan tarjoatte paikan oman ikäisille pampuille, joilla on ollut vuosia aikaa korjata asiat. Eli älä syytä minua kylmyydestä, minä en ole kuntien taloutta pilannut.

Minä en ole sairaanhoitaja, enkä lääkäri. Minulla ei ole koulutusta hoitaa vanhusta kotona, ja vanhus voi kaatua juuri sillä sekunnilla, kun olen sulkenut oven takanani. Menettää tajuntansa, eikä osaa vastata puhelimeen. Minun siis pitäisi käytännössä tämän vaaran estämiseksi muuttaa asumaan vanhuksen kotiin. Otanko mieheni mukaan, vai pitääkö hänen muuttaa vanhempiensa luo?

Kaikilla ei ole mahd. muuttaa 20 vuoden ajaksi omien vanhempiensa naapuriin, ja ilman rahaa en minäkään elä. En voi murehtia vanhempieni hyvinvoinnista joka ainoa pv, en voi aina miettiä, että voi voi, miten tulevat pärjäämään. Vaikka kysynkin heidän terveydentilastaan ja eläkkeen riittävyydestä joka vk puhelimessa.

Minulla on mies ja siis oma perhe, omine murheineen. Minulla ei tule koskaan olemaan lasta, joten minulla ei ole ketään, jota voisin syyllistää minua hoitamaan, jonka varaan voisin laskea. Olen tehnyt ratkaisuni, ja minusta ei tule koskaan äitiä, eikä siis mummoa. Miehenikään ei halua lapsia, ja hänestä ei siis tule isää, eikä ikinä vaaria. Joillekin varmaan kaamea kohtalo, mutta
    eihän niitä lapsia tehdä vanhusten hoitajiksi, eihän?

Jokainen ajattelee tulevaa perintöä, omaa omaisuuden jakoa; joko tekemällä esim. avioehdon, keskinäisen testamentin tai siirtämällä sen sukupolven yli lapsenlapsille, joka on verotuksellisesti kai edullinen ratkaisu.

6. ei enää jaksa Vierailija

En jaksanut lukea noita kaikkia jankkausviestejä ihan loppuun asti. Olen itsekin duunariperheestä lähtöisin ja meillä on sama systeemi, että "oman porukan kesken" kaikki tekee vähän kaikkea. Meillä on se tilanne, että oma äitini alkaa jo olla väsynyt eikä hän jaksa esimerkiksi jouluna passata meitä kaikkia. Minusta olisi hassua, että me lapset ja lapsenlapset menisimme jouluksi passattavaksi emmekä osallistuisi joulunviettoon siivoamisen tai ruoanlaiton osalta. Syy siihen, miksi vietämme joulua usein vanhempieni luona johtuu ihan siitä, että vanhemmillani on riittävän iso koti maalla ja siellä saa kunnollisen joulufiiliksen. Olisi hassua, että minä kutsuisin koko 10 henkisen revohkan kolmiooni, jossa ei ole edes saunaa, jotta pääsisi saunomaan.

Viime joulunakin poikani kattoi pöytää, veljeni leikkasi kinkkua, äitini laittoi ruokia esille, veljen vaimo vahti lapsia jne. Sillä tavalla myös äidilläni on aikaa levätä. Minusta olisi aika kohtuutonta, että hän ei ehtisi joulurauhaa saavuttamaan ollenkaan.

Äitini hieman huonosta kunnosta johtuen meillä on myös tapana siivota lähtiessämme. Veljeni vie matot ulos, minä imuroin, poikani kantaa kassit autoon jne. Sillä tavalla vierailusta ei aiheudu kohtuutonta rasitusta. Tietenkin lasten meteli aiheuttaa enemmän meteliä kuin mitä äidilläni ja isälläni normaalisti on ja siksi yleensä vierailemmekin vain viikonlopun verran kerrallaan.

AP:n viesti on ilmiselvä provo. Pikkulasten sotkeminen on sellainen asia, että siihen joutuu totuttelemaan jo oman lapsen kanssa. En ole itse vielä isoäiti, vaan pelkästään äiti vasta, mutta minusta mikään ei olisi ihanampaa kuin tulla mummoksi joskus.

Tuli muuten mieleeni, että kun meillä oli lapset ihan pieniä, niin eivät he välttämättä joulupöytään ehtineet, vaan olivat silloin päiväunilla, jotta nimenomaan aikuiset sai syödä rauhassa. Ne lapset, jotka olivat hereillä joululounaan aikaan, söivät nopeasti ja menivät sen jälkeen esim. katsomaan videoita, jotta aikuiset saivat syödä rauhassa. Jos meno yltyi liikaa, niin lapsille ulkotamineet päälle ja pihalle purkamaan jännitystä esim. tonttuja etsimällä.

Ylipäätään siivoamisesta haluaisin sanoa sen, että ihmisillä on erilaisia käsityksiä siisteydestä. Minä tykkään myös, että on perussiistiä. Jos olen valmis siivoamaan ja pitämään kotini siistinä, niin mitä ihmettä se on muilta pois? Sitä en jaksa tajuta. Ja jos haluaa, ettei muut osallistu kodin siistimiseen, niin ehkä se on jokaisen oma valinta. Meillä vaan oman suvun kesken on sellainen tapa, että autellaan emäntää, jotta emäntä ehtii tehdä muutakin kuin vain tiskaamaan, kokkaamaan jne.

7. joanna10 Vierailija

Hei, tämä on fiksu tapa,joka on meilläkin käytössä :)

8. Provokativinen Vierailija

Aloitus oli ihan selvästi tehty tahallisen provosoivaksi ja siinä se onnistui loistavasti. Ei kukaan oikeasti ole sitä mieltä, jotta lapsenlapset ovat pelkästään rasittavia.

Minä ottaisin avosylin vastaan lapsenlapsen, jos sellainen olisi mahdollista.

9. ehdotus Vierailija

Eli sulla ei ole lapsenlapsia, eli et ole mummo. Vähän sama kuin sanoisi, että en ymmärrä noita, jotka ei lahjoita lottovoitostaan muille. Että minä kyllä lahjottaisin, jos vaan saisin.

Jos-elämää ei voi elää, eikä ainakaan toisten puolesta.

Mitä tarkoitat: jos sellainen olisi mahdollista?

Eivätkö lapsesi halua tehdä lapsia, vai haluatko sinä niitä lapsia enemmän kuin pariskunta itse?

Minä ainakaan en elä toisen henkilön kautta kuten useimmat mummot. Ei ole muuten provoa, vaan ihan totta. Kysy ihan keneltä mummolta tahansa, niin ekan 5 min sisällä kuulet heti lapsenlapsista, ja eipä paljon muusta.

10. Provokatiivinen Vierailija

Kaikkea ihminen ei voi määrätä itse, ei lastensaantiakaan, vaikka miten toivoisi. Ei siinä silloin auta mummoehdokkaankaan haaveet. On tyytyminen siihen, mitä elämä suo.

Elämässä jää paljosta paitsi, jos siivous ja sen semmoiset menevät ohitse lapsenlapsista ja heidän ilostaan nauttimisesta. Omasta äidistäni näin, miten hirveän onnellinen hän oli pienten kanssa, vaikka joskus hermostui ja väsyikin. Mummi oli lastenlasten mielestä ihanin ihminen maailmassa ja niin on vieläkin, vaikka mummi on mullan alla ja lapsenlapset jo mummeinja ja ukkeina jo itsekin.

Muistelemme usein kesiä mummolan mökillä, jossa olimme sakilla yhtä aikaa, jotta serkukset saivat olla yhdessä. Hulinaa ja hälinää oli, mutta niin hirveän mukavaa!

11. mummux Vierailija

ei ole todellista...........plääh!:alien:

12. Äiti Vierailija

Se on varmasti todella kaikille parempi, että teistä ei tule isovanhempia koskaan kenellekään. Yksikään lapsi ei ansaitse tuollaisia isovanhempia.

Horoskooppimerkkien yhteensopivuus – testaa, ovatko tähdet rakkautenne puolella!

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri