En vaan ymmärrä kädestä suuhun-meininkiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Säästäväinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Säästäväinen

Vieras
Kyllä vaan tosi moni elää ihan kädestä suuhun-meiningillä vaikka ei olisi pakko. Tai pikemminkin niin, että velaksi eletään. Kyllä mä ymmärrän, että joskus voi tulla yllätysmenoja. Asuntolainat ja opintovelat myös "hyväksyn". Mutta että "aina" eletään sillä tavalla.

Töissä tää asia aina pukkaa vastaan. Meillä ei ole mitkään ihmeelliset palkat, mutta itse en voi käsittää sitä kun joillakin ihmisillä tuntuu aina olevan semmoinen meininki, että ostetaan osamaksulla, ostetaan luotolla ja lisäksi otetaan kaiken maailman joustoluottoja. On eri asia tehdä noin poikkeustilanteissa, mutta joillakin tuo on vallitseva elämäntilanne.

Siinä vaan tulee iso kuluerä kaiken maailman koroista. Yksikin työkaverini ajaa hienolla autolla. Paitsi ettei aja kun siihen tuli vika ja ei ole varaa korjata. Nyt sitten tulee taksilla töihin kun ei ole varaa korjata (heh, heh - aika noppeesti se korjauksen hinta tulee).

Onko teidän tuttavapiirissä vastaavia tapauksia vai oletteko itse juuri tuollaisia?

Joojust. Viesti ihmiseltä joka ei ite osaa elää. Varoo vaan kaikkee. Ja sitten jos tulee jotain niin varmaan pappa betalar. Vituttaa tämmöset jutut varsinkin kun ittellä just mennyt huonosti. Eikä oo oma vika.

Oltiin hiihtolomalla etelänmatkalla ja raha-asiat piti olla ok. Sitten hajos auto, pesukone ja kaiken huipuks vielä tuli kaiken maailman laskuja samaan nippuun. Kuiteskin haluu että lapset saa hyvän lapsuuden eikä viitti pihdata. No pakkohan sitä sitten ottaa lainaa ja siirtää maksuja. Varmaan tää siveyden sipuli ois pistänyt lapset nälkäkuurille.

Lapset ensin, sitten vasta pankkitili.

On se hyvä olla jemmassa vähän rahaa jos joku hajoaa niin silloin välttyy just siltä lainanotolta:)
Tiedän ihmisiä jotka elävät pikavipeillä ja sitä hommaa en todellakaan tajua!

Opiskelevan yh:na ei ole paljon vaihtoehtoja kuin elää kädestä suuhun. Ei ole varaa ostella mitä sattuu ja matkustella kun rahat menee ihan normaalista elämisestä selviämiseen. Älä ymmärrä jos et tahdo.

[QUOTE="ap";28116222]No miksi se on sulla niin? En mä syyttele ketään, oli vähän liian kärkäs tuo aloitus. Onko omasta mielestä ollut huono tuuri vai oletko omasta mielestäsi huono taloudenpidossa? Vai onko tosiaan iskenyt henkilökohtainen lama - kuten työttömyys?[/QUOTE]

Klassinen avioero. Liitto josta sai lähtee helvetin vikkelään ja ilman mitään. Niin ja se että on opiskelija ei auta. Eli olen siis ns erikoistapaus mutta vaikka mulla on hybä selitys niin ei tää ole kivaa. Odotan kesää ja töihin pääsyä.

Mä olen ollut aina sellainen, että olen säästänyt vähän pienestä palkastani. Jo ihan nuorena, kun kaverit tuhlasivat palkkansa, mä säästin osan ja sitten oli kiva, kun pystyi esim. matkustelemaan. Nyt on tilanne sitten sellainen, että säästöt on menneet, velkaa on asunnosta ja autosta (joka pakollinen), eikä tosiaan ole rahaa tällä hetkellä edes auton huoltoon. Elämässä vaan tulee kaikkea sunnittelematonta eteen...

Joojust. Viesti ihmiseltä joka ei ite osaa elää. Varoo vaan kaikkee. Ja sitten jos tulee jotain niin varmaan pappa betalar. Vituttaa tämmöset jutut varsinkin kun ittellä just mennyt huonosti. Eikä oo oma vika.

Oltiin hiihtolomalla etelänmatkalla ja raha-asiat piti olla ok. Sitten hajos auto, pesukone ja kaiken huipuks vielä tuli kaiken maailman laskuja samaan nippuun. Kuiteskin haluu että lapset saa hyvän lapsuuden eikä viitti pihdata. No pakkohan sitä sitten ottaa lainaa ja siirtää maksuja. Varmaan tää siveyden sipuli ois pistänyt lapset nälkäkuurille.

Anteeks mutta oikeesti? Vakuutus ei korvannut mitään vai ettekö halunneet sitä käyttää? Liian tiukallehan talous on vedetty, jos tuossa tilanteessa ei pystynyt samaan aikaan autoa ja pesukonetta korjaamaan. Jos muita laskujakin pystyi siirtämään, miksi ihmeessä täytyi ottaa lainaa??? Ennemmin sitten vaikka ilman autoa ja julkisilla töihin. Jos tää ei mahdollista, niin tämä kuukausi ilman pesukonetta, jotta kuukauden tulot ehtisi korjata tilannetta.

Toisilla voi olla vaikka vaan niin pieni palkka, että se riittää juuri ja juuri elämiseen, joten voi joutua elämään kädestä suuhun vaikke shoppaili yli varojen eikä edes omistaisi luottokorttia.

[QUOTE="Miraa";28116229]Opiskelevan yh:na ei ole paljon vaihtoehtoja kuin elää kädestä suuhun. Ei ole varaa ostella mitä sattuu ja matkustella kun rahat menee ihan normaalista elämisestä selviämiseen. Älä ymmärrä jos et tahdo.[/QUOTE]

No tällä tarkoitin enemmän sellaisia ihmisiä, jotka ovat vakaassa työssä ja parisuhteessa. Eli tulot on aika hyvin ennakoitavissa ja silti eletään vuosikausia "luottoa ja osamaksua"-periaatteella.

Korostin kyllä, että en osoita tätä sellaisiin ihmisiin, joilla elämäntilanne on oikeesti taloudellisesti aika haastava. Elin minäkin opiskelijana kädestä suuhun, joskaan en velaksi. Toisaalta opintolainaa pidän ihan järkevänä asiana joissakin tapauksissa.

[QUOTE="Miraa";28116229]Opiskelevan yh:na ei ole paljon vaihtoehtoja kuin elää kädestä suuhun. Ei ole varaa ostella mitä sattuu ja matkustella kun rahat menee ihan normaalista elämisestä selviämiseen. Älä ymmärrä jos et tahdo.[/QUOTE]

Minä ymmärrän hyvin jos yhhoo nainen ei osaa hoitaa talouttaan sillä miten ihminen joka ei muutenkaan pärjää normi elämässä voisi moista osata.
Kaikki tehdään hosumalla,niin lapsi kuin kaikki muukin.
Vertaistukea ja myötähäpeää sitten etsitään tällaisesta paikasta.

En mäkään tajua.

Tai tajuan tietysti, että jos on pienet tulot, ne menevät ihan peruselämiseen. Ja tajuan senkin, että joskus elämässä voi tulla tilanteita, että joutuu tiukille. On mullakin sellaisia aikoja ollut.

Mutta mä oon sellainen hermoilija, että en esim lähtisi koko perheen etelänmatkalle, jos sen jälkeen olisi rahat niin finaalissa, ettei pystyisi yllättäviä maksuja maksamaan. Mielummin odotan matkaa niin kauan, että saan rahat kasaan ilman puskurivaraston menemistä. Silti koen ihan eläväni :). Mutta me ihmiset ollaan erilaisia, toiset pystyy elämään epävarmemmissakin oloissa (vaik ei olis pakko).

Klassinen avioero. Liitto josta sai lähtee helvetin vikkelään ja ilman mitään. Niin ja se että on opiskelija ei auta. Eli olen siis ns erikoistapaus mutta vaikka mulla on hybä selitys niin ei tää ole kivaa. Odotan kesää ja töihin pääsyä.

Anteeksi nyt, mutta etkö sä ollut varautunut avioeroon yhtään mitenkään? Ei lainkaan omia säästöjä tai tukiverkkoja? Ei mitään omaisuutta omasta takaa? Miten joku päätyy vielä nykyaikana tuollaiseen tilanteeseen?

Kuukausi ilman pesukonetta, hmmm.....

No jos vaihtoehtona on se, että pitäisi sitä konetta varten ottaa lainaa, niin kyllä! Tosin asutaankin "vain" kerrostalossa. Taloyhtiössä on pesutupa, jossa tuossa tilanteessa kävisin pyykit pesemässä. Muuten pitäisi varmaan maksaa pesulaan tai käyttää hätätapauksessa kavereiden konetta. Sitäkin on tullut kokeiltua.

No meillä ei oltaisi lähdetty mihinkään etelän lomille jos kerran rahat on noin finaalissa. Lapsiperheellä pitäisi aina olla säästössä rahaa yllättäviin menoihin, joita juurikin nuo pesukoneen hajoamiset ym. on. Ja oikein "kaiken huipuksi" tulee kaikenmaailman laskuja...Se on kyllä tosi kumma juttu, kun meille ei ole KOSKAAN tullut mitään yllättäviä laskuja. Kyllä mulla on aina tiedossa tarkkaan mitä olen tilannut/ostanut...Ja joo, ei meillä kyllä lainaa oteta sen takia, että muksut pääsee koulussa kerskumaan lomamatkoillaan...Loputon suo teillä kyllä edessä jos siihen olette lähteneet...

[QUOTE="ap";28116257]No tällä tarkoitin enemmän sellaisia ihmisiä, jotka ovat vakaassa työssä ja parisuhteessa. Eli tulot on aika hyvin ennakoitavissa ja silti eletään vuosikausia "luottoa ja osamaksua"-periaatteella.

Korostin kyllä, että en osoita tätä sellaisiin ihmisiin, joilla elämäntilanne on oikeesti taloudellisesti aika haastava. Elin minäkin opiskelijana kädestä suuhun, joskaan en velaksi. Toisaalta opintolainaa pidän ihan järkevänä asiana joissakin tapauksissa.[/QUOTE]

kädestä suuhun ja velaksi eläminen on mun mielestä kaks ihan eri asiaa. Sun ois pitänyt tehdä aloitus velaksi elämisestä eikä kädestä suuhun-meiningistä jos siitä haluat puhua. Ziis.

[QUOTE="köpö";28116454]kädestä suuhun ja velaksi eläminen on mun mielestä kaks ihan eri asiaa. Sun ois pitänyt tehdä aloitus velaksi elämisestä eikä kädestä suuhun-meiningistä jos siitä haluat puhua. Ziis.[/QUOTE]

;)

[QUOTE="eee";28116287]Anteeksi nyt, mutta etkö sä ollut varautunut avioeroon yhtään mitenkään? Ei lainkaan omia säästöjä tai tukiverkkoja? Ei mitään omaisuutta omasta takaa? Miten joku päätyy vielä nykyaikana tuollaiseen tilanteeseen?[/QUOTE]

onko fiksu olo kun vastaa viestiin ensimmäisen lauseen luettuaan? Vai etkö ymmärrä lukemaas? Jos joku joutuu lähtemään nopeasti liitostaan (esim. väkivallan tai pettämisen takia) niin missä välissä hänen ois pitänyt varautua siihen eroon? Jos eron syytin on tulleet ihan puskista? Urpo.

[QUOTE="vieras";28116338]No meillä ei oltaisi lähdetty mihinkään etelän lomille jos kerran rahat on noin finaalissa. Lapsiperheellä pitäisi aina olla säästössä rahaa yllättäviin menoihin, joita juurikin nuo pesukoneen hajoamiset ym. on. Ja oikein "kaiken huipuksi" tulee kaikenmaailman laskuja...Se on kyllä tosi kumma juttu, kun meille ei ole KOSKAAN tullut mitään yllättäviä laskuja. Kyllä mulla on aina tiedossa tarkkaan mitä olen tilannut/ostanut...Ja joo, ei meillä kyllä lainaa oteta sen takia, että muksut pääsee koulussa kerskumaan lomamatkoillaan...Loputon suo teillä kyllä edessä jos siihen olette lähteneet...[/QUOTE]

TAAS pientä pätemistä ilmoilla.... Säästössä voi olla rahaa, mutta esimerkiksi auton hajoaminen voi tietää kevyestikin puolentoista tuhannen euron laskua, siihen päälle vähintään 500:n euron pesukone, niin johan siinä humahtaa 2000 euroa kankkulan kaivoon ennen kuin huomaakaan. Nimimerkillä muutaman kerran autoremontteja maksellut.

Kaikenmaailman laskut voivat tarkoittaa myös tiedossa olevia laskuja, joita kirjoittaja ei halunnut eritellä sinun tietoosi.

Olen itse elänyt kädestä suuhun ollessani kotihoidontuella. Miehen pienellä palkalla kituuteltiin enkä itse saanut vaihtoehtoisesti töitäkään silloisen huonon ammatinvalinnan vuoksi (siis ei töitä koko Suomen alueella, käsityöala). Tietyt maksut ja laskut lankeavat eteen tuloista huolimatta.

Nyt oma tilanteeni on jo parempi, mutta en todellakaan tunne ylimielisyyttä niitä kohtaan, jotka joutuvat kituuttamaan syystä tai toisesta. Toivon vaan, että yhteiskunta ei entisestään kurjista heidän tilannettaan verotuksella ja muilla toimenpiteillä.

Yhteistyössä