En voi uskoa et kysyn tätä, mutta ihan tosissani kysyn

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kahden äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kahden äiti

Vieras
Paljonko parin viikon ikäinen tarvii virikkeitä? Tuo vauva on ihan erilainen kuin esikoinen joka vaan nukkui, heräsi muutaman tunnin välein syömään ja jatkoi sitten unia. Näin mentiin varmaan siihen asti et oli parin kuukauden ikäinen. Nyt tämä uusi vauva on hereillä päivällä useammankin tunnin :o Eli nukkuu noin 3 tunnin pätkiä mutta välissä saattaa olla parikin tuntia ihan hereillä ja tarkkailla ympäristöä. Mitä mun pitää sen vauvan kanssa tehdä sen ajan?! :) En voi uskoa et tästäkin asiasta saan tehtyä ongelman, mutta näin se vaan on =) Kyllä vauva viihtyy ihan erinomaisesti lattialla peiton päällä esim ja siitä seuraa mitä esikoisen kanssa touhutaan, mutta jotenkin tuntuu et pitäisi vauvaa huomioida kun on hereillä. Tosin, en voi koko paria tuntia käyttää vaan vauvan kanssa seurusteluun kun esikoinenkin vaatii huomiota ja ne kotityöt jne. Mutta kuuluuko näin pienelle jo järjestää jotain virikkeitä?

Noin pienelle riittää sun syli. Pidä sylissä, vaikka niin että on sun polvien päällä kasvot sinuun päin. Voit laittaa jalat ylös vaikka rahin päälle. Siinä vaavi tyytyväisenä kattelee sinua ja voit vaikka kattoa telkkaria samalla. Pienelle kasvot, niiden ilmeet äidin lämpö ja sormesta puristaminen on aivan tarpeeksi virikettä. Myös leikkimatto on kiva jos on semmoinen, ihan hyvin voit antaa siinä köllötellä. Taisin itse laittaa sohvaan "pesän" ja siinä poika olla köllötteli ja minä välillä imetin...

Minun mielestäni ei tarvitse erikseen järjestää mitään jos pikkuinen on tyytyväinen omissa pikkumaailmoissaan ja kuitenkin samassa tilassa, missä sinun ja esikoisen äänet kuuluvat ja olette ajoittain vauvan lähellä. Pikkuhiljaa voi alkaa kiinnittelemään jotain mielenkiintoista katselemista hänen näköpiiriinsä...

Ei tarvi virikkeitä vielä. Löytää niitä ymppäriltään tarpeeksi ku touhuatte siinä ja kuulee teidän ääniä. JOs alat sylitteleen ilman että vauva itkee niin tottuu siihen ja ´saatkin sylitelläs itä aina.

Ota lähelle sinne, missä itse olet. Huomioit sitten kotitöiden jne. välissä juttelemalla ja sylissä pitämällä, lauluja, loruja, sylileikkejä (näitä voi tehdä yhdessä isomman lapsenkin kanssa). Kantoliinassakin voi pitää, niin on ainakin lähellä.

Yhteistyössä