en ymmärrä (käytösasiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mustana yleensä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mustana yleensä

Vieras
mun veljen poika täytti tuossa vähän aikaa sitte 13v. no, mä sit koitin pojalta tiedustella mitä haluis lahjaksi. mutta eipä hän keksinyt kahden viikon aikana yhtään toivetta. sovittiin sitten että mä hommaan omasta mielikuvituksesta jotain.

ja taustaa sen verran että tällä pojalla ei oo mitään harrastuksia, ei urheile,ei harrasta musiikkia,ei taiteita, EI MITÄÄN!!!! joten hiukan on vaikea ostaa mitään harrastuksiin liittyvää. no, poika ei myöskään tykkää autoista,tai mistään muistakaan "poikien vehkeistä". eli nekin on poissuljettu.

hänellä ei myöskään ole kavereita,kun "aina kaikki vaan kiusaa". juu,no aika harva osaa tulla tietokoneen äärestä hakemaan ulos leikkimään,jos ei nenäänsä ulos laita.... :headwall:

mutta nyt siis ongelmaan: vietin melkeen tunnin lelukaupassa koittaen etsiä jotain mielekästä lahjaa hänelle, ja piiiitkän pohdinnan jälkeen ostin sellasen monipuolisen lautapelin,jota voi sitten porukassa (perhe/kaverit?) pelailla.

kun hän sitten sai paketin revittyä auki, niin jo naamasta näki että eipä miellytä peli,ei....ilman siis että edes luki millaisesta pelistä on kyse. suureen ääneen kysyi sitten kaikkien varmasti kuunnellessa, että: KAI TÄN SAA VAIHTAA??? :kieh: :kieh: :kieh:

mä siinä sitten vaan hiljaa että juu,vaihda vaan jos et tykkää...ja äitinsäkin vielä että ei tuo mistään muusta kuin virtuaalipeleistä oo kiinnostunut,että ihan hyvä varmaan vaihtaa...

ei mua muuten varmaan ärsyttäiskään,mutta se ettei oo mihinkään tyytyväinen,etenkään kun on saanut mahdollisuuden toivoa jotain, (huom ei eka kerta kun kävi näin) ja varsinkin kun oikeesti näin vaivaa "sopivan" lahjan löytämiseks :ashamed:

ei mulla vaan ollu lapsena pokkaa (eikä kyllä olis vanhemmat muuten antanutkaan) vaihdattaa kaikkia ei-niin-mieluisia lahjoja.

kiitos jos joku jaksoi lukea :/

ekanakin, aika huonosti kasvatettu (sori vaan) toi lapsi, kun lahjahevosen suuhun kattoo. omani kiittävät vaikka saisivat mitä. mutta asiaan: et kai oikeasti kuvitellut, että 13 vee haluaa lautapelin??? gimme a break...oisit ostanu pari leffalippua tai lahjakortin johonkin liikeeseen. oikeasti. ostaisin lautapelin vain alle 10 vee lapselle ja vain jos tietäisin, että sitä halutaan.

No on kyllä ärsyttävää, uskon. Taitaa sälli olla siinä iässäkin, että on vaikea miellyttää. Taitaa olla nykypäivän nuorille mieluisinta vaan rahalahjat, että saa oman maun mukaan törsäillä. Kivempi mun mielestä antaa joku "oikea lahja". Hö! :/

No eiköhän tuossa olisi vanhemmilla jo vähän kasvatuksen paikka, mutta ei taida onnistua... Vanhemmat taitavat suorastaan tukea tuollaista käytöstä, äidin kommentista päätellen. :o Ei onnistuisi muuten meillä. Minusta erittäin huonoa käytöstä. Kannattaa varmaan jatkossa sopia, että lahjoja joko ei osteta tai sitten annetaan rahana. Vaikea varmaan löytää miellyttävää lahjaa!

Meillä on lapsille opetettu, että kaikkia lahjoja täytyy arvostaa. Kävipä sitten jouluna niin, että lasten dvd:t oli menneet paketoinnin aikana sekaisin. Poika 6v. sai Prinsessa dvd:n, johon totesi: "Ai kun kiva! Tätä mulla ei viel olekaan. Kyl ne prinsessatki on tavallaan aika kivoja..." :D

No, olipa ainakin oppi lahjojen arvostamisesta mennyt perille :D :D :D

Tuttu tunne. Laitoimme kerran yhdelle lapselle kirjan lahjaksi (täyttiköhän 4?). Lahjan aukaistua alkoi märisemään että #½¤#£ lahja kun ei ollut lelu...Arvatkaapa mitä miltä omasta pojastani tuntui? Vaikka lapsi oli noin pieni niin ei se silti oikeuta sanomaan noin ja äiti vaan hyssytteli vieressä.Meinasin ottaa kirjan pois ja lähteä kotiin poikani kanssa, mutta ei ollut pokkaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 11:24 triplamama kirjoitti:
ekanakin, aika huonosti kasvatettu (sori vaan) toi lapsi, kun lahjahevosen suuhun kattoo. omani kiittävät vaikka saisivat mitä. mutta asiaan: et kai oikeasti kuvitellut, että 13 vee haluaa lautapelin??? gimme a break...oisit ostanu pari leffalippua tai lahjakortin johonkin liikeeseen. oikeasti. ostaisin lautapelin vain alle 10 vee lapselle ja vain jos tietäisin, että sitä halutaan.

Lautapelejä kyllä pelaavat aikuisetkin, miksi ei sitten lapset?!? Voisi olla aika hyvää vaihtelua tietokone- ym.peleille! Minusta hienosti ajateltu. Sitä paitsi lautapelithän tuntuvat olevan nyt kovasti myös nuorten suosiossa.

Voin kuvitella.... Mun serkku on samanlainen ,ikää n. 13w kanssa... Syntyi keskosena monen keskenmenon ja kohtukuoleman jälkeen, joten äitinsä on hemmotellut pilalle.. Ei tee leipiään itse, ei siivoa huonettaa ja viime vuonna kun oli tytön synttäreille, niin äitinsä toi OMAT keksit mukaan kun ei meidän kelvannut.. Kerran oli meillä yötä, niin valitti kun oli voimariinin sijasta floraa, ykkösmaidon sijasta kevytmaitoa ym... En ole oikeastaan paljoa tekemisissä kun ei jaksa kuunnella sitä hommaa, vaikka eihän se lapsen vika ole :headwall:

\

olen ostanut leffalippuja,lahjakortteja,dvd-levyjä jne,jne...aika monta synttäriä ja joulua on jo häntä ehditty muistaa!!!ja kun niistä on tullut samaa palautetta, saanko toisen leffan,toisen pelin jnejne...ja lahjakorteista on vanhemmat sanoneet että ne ei oo "oikeita" lahjoja kuten ei myöskään raha,jota oon kokeillu, niin en nyt suostu ottamaan syytä omaan niskaani. kuten sanoin ei eka kerta, ja mikään lahja ei ole kelvannu sellaisenaan, ja kuitenkin siellä loukkaannuttaisiin jos en mitään osta. :headwall: :kieh:

Mun mielestä ei kuulosta ihan ns. normaalilta nuorelta, vaan jokin on vähän tai paljon pielessä.
Ainakin se on pielessä että sillä tietsikalla annetaan olla kokoajan minä en voi sitä käsittää, se EI ole hyväksi. Omillani on 45min aikaa päiväss ei tasan enempää, ulkon pitää olla ja tehdä muutakin.

\

Haloo! Mun tietääkseni lautapelejä on ihan kaiken ikäiselle tarjolla. Se on sitten lapsen oma asia, jos ei osaa vielä 13-vuotiaana pelata...

voi, nyt ummarran poikaa, hänen vanhemmatkaan eivät osaa käyttäytyä (anteeksi taas...). ei kai kukaan aikuinen ihminen vaadi lahjojen ostamista eikä loukkaannu jos lapselle ei joku osta lahjaa? meillä ei ainakaan vaadita keneltäkään mitään, eikä loukkaannuta, jos kummit yms ei osta mitään. me osataan itsekin ostaa tarvittavat lelut yms. olen pahoillani ton pojan puolesta...kasvata sää sitä vähäsen? B)

Eipä yllätä yhtään tuollainen käytös. Opettajana törmää tuollaisiin ilman kuria ja tapakasvatusta kasvaneisiin kullannuppuihin joka päivä. Kai se on tämä kiireinen elämänmeno ja aikuisen itsekkyys, kun ei lapsia enää jakseta kasvattaa ja annetaan niiden tehdä mitä ne haluaa, kunhan itse saadaan vaan huokasta ja olla rauhassa raskaan työpäivän jälkeen. Meilläkin on lähipiirissä lapsia jotka on täysin mahdottomia ja huonotapaisia olleet jo ihan pienestä pitäen. Eräskin 6-vuotias poika on aivan kamala tullessaan kylään ja nykyään ei enää jakseta kyseistä perhettä kovin usein tavata kun lapset nousee kattoon tullessaan meille. Riehutaan ja huudetaan, hypitään pitkin sohvia eikä tulla kahvipöytään vaan kiukutellaan ja itketään. Vanhemmat ei saa mitään kuria enää koska peli on jo menetetty. Kauhulla odotan kunhan tääkin kiukuttelija on sitten 15-v. ja murrosikä koittaa.... :/

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 11:30 chrissy kirjoitti:
just ton takii jos ei kerrota mitä haluaa ja en itse osaa ostaa nii annan rahaa.. ostakoot ite.. ei voi ainakaa valittaa..

mutta ap:hän just sano et äidin mielestä raha ei oo "oikee lahja"... kuin myöskään näköjään lahjakortitkaan... eli aika hankala tapaus

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 11:32 triplamama kirjoitti:
voi, nyt ummarran poikaa, hänen vanhemmatkaan eivät osaa käyttäytyä (anteeksi taas...). ei kai kukaan aikuinen ihminen vaadi lahjojen ostamista eikä loukkaannu jos lapselle ei joku osta lahjaa? meillä ei ainakaan vaadita keneltäkään mitään, eikä loukkaannuta, jos kummit yms ei osta mitään. me osataan itsekin ostaa tarvittavat lelut yms. olen pahoillani ton pojan puolesta...kasvata sää sitä vähäsen? B)

joo,eihän kaikkea voi laittaa lapsen itsensä harteille,ja sitä vaikeempaa onkin sanoa mitään kun vanhemmat itse on sokeita näille...ja vielä loppuun, että arvatkaas miten meinas mun suu loksahtaa,kun meidän kotiin lähtiessä poika kysyi koska sais tulla meille yökylään, ja lisäs vielä että vois jo miettiä mitä haluu syödä ja minkä leffan katsoa :whistle: :o

ja taas kerran kokemuksesta tiedän ettei hänen kanssaan voi käydä edes prismassa ilman vinkumista ja vaatimuksia: mä voisikko ostaa mulle ton lelun, ja mä haluun syödä jotain muuta,ja voidaanks sitä ja tätä, vaikka olis jo etukäteen yhdessä sovittu mitä leffoja ehkä katotaan tms....

että eipä ole kauheesti fiiliksiä "tuhlata" omia vähiä vapaita tollaseen. omatkin lapset jää aina hänen kiusattavaksi.... kasvais nyt jo aikuiseks :snotty:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 11:37 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 11:30 chrissy kirjoitti:
just ton takii jos ei kerrota mitä haluaa ja en itse osaa ostaa nii annan rahaa.. ostakoot ite.. ei voi ainakaa valittaa..

mutta ap:hän just sano et äidin mielestä raha ei oo "oikee lahja"... kuin myöskään näköjään lahjakortitkaan... eli aika hankala tapaus

antaisin rahaa kuitenki.. kyllä se tulee käytettyä jokatapaukses.. ku sellanen et ostaa jonkun ja sit sankari onki naama väärinpäin ja niin se menee pölyttymään jonnekkin nurkkaa ja ikinä ei käytetä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 11:41 aapee vielä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 11:32 triplamama kirjoitti:

joo,eihän kaikkea voi laittaa lapsen itsensä harteille,ja sitä vaikeempaa onkin sanoa mitään kun vanhemmat itse on sokeita näille...ja vielä loppuun, että arvatkaas miten meinas mun suu loksahtaa,kun meidän kotiin lähtiessä poika kysyi koska sais tulla meille yökylään, ja lisäs vielä että vois jo miettiä mitä haluu syödä ja minkä leffan katsoa :whistle: :o

ja taas kerran kokemuksesta tiedän ettei hänen kanssaan voi käydä edes prismassa ilman vinkumista ja vaatimuksia: mä voisikko ostaa mulle ton lelun, ja mä haluun syödä jotain muuta,ja voidaanks sitä ja tätä, vaikka olis jo etukäteen yhdessä sovittu mitä leffoja ehkä katotaan tms....

että eipä ole kauheesti fiiliksiä "tuhlata" omia vähiä vapaita tollaseen. omatkin lapset jää aina hänen kiusattavaksi.... kasvais nyt jo aikuiseks :snotty:
Tuosta mä oon erimieltä, 13vuotiaan ei tarvii vielä kasvaa aikuiseksi, eikä saakaan. :) Mut tuo taisi olla vain pikkasen väärä sanavalinta.

En osaa kuvitella että meidän 13v vinkuisi tuollalailla kummeilleen, minulle ehkä. ;) Ei vaan, poika kyllä tietää että kaupassa on turha ruinata mitään.

Yhteistyössä