En ymmärrä näitä asuntolainaa pelkääviä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oma koti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

oma koti

Vieras
Joillakin on joku älytön periaate, ettei halua elää lainarahalla. Edes asuntolainaa ei voi ottaa, vaan yritetään säästää ensin parikymmentä vuotta, jotta olisi varaa maksaa se asunto. Mitä järkeä tässä on?

Ensinnäkin sen kahdenkymmenen vuoden aikana, jonka velaton asua kituuttaa jossain halpis vuorkakolmiossa epämääräisessä lähiössä, olen saanut asua hulppeasti omakotitalossa turvallisella seudulla. Lisäksi olen maksanut asuntoni jo lähes velattomaksi. Jos joku tiukka paikka olisi tässä välillä tullut, niin minulla olisi aina mahdollisuus myydä asunto. Todennäköisesti saisin sievoisen summan voittoa.

Lisäksi saan omaa maksaessani korkovähennyksen, jota vuokralla asujat eivät saa. Käytännössä siis menee sama summa kuukaudessa asumismenoihin. Eipä ole vaikeaa arvata, miksi olen ottanut lainaa ja maksan omaa asuntoa pois. Saan nauttia (kuten myös lapsenikin) elämäni parhaat vuodet tasokkaasta asumisesta.

Lainaa ja vuokraa maksaa saman verran, lainaa nyt jopa reilusti vähemmän.

Jos talous romahtaa niin asunnon voi aina myydä pois, lainanmaksu on kuin rahan laittamista omalle tilille.

Oma tupa, oma lupa.

Kyllä näitä syitä multakin löytyis, oon hiljaa mielessäni ihmetellyt tosiaan niitä jotka maksaa vuokraa vuodesta toiseen samalla haluten ostaa oman asunnon. Kaikkihan sitä ei vaan halua, sekin on ok.

:hug:

Minä taas en halua ottaa 300000-400000 euroa lainaa ja siihen päälle maksaa korkoja sekä jotain 300-400 euron yhtiövastiketta. Kyllä mä vilkuilin HS:n liitettä myytävistä asunnoista tänä aamuna. Eniten houkutteli muutaman kymmenen tuhannen villat Egyptissä.

Me ollaan miehen kanssa nyt mietitty lainan ottamista.Tai no semmoisen hakemista. =) Asutaan kunnostetussa puutalossa lähellä keskustaa ja vuokra on naurettavan pieni.Rahaa menisi enemmän mikäli omaa maksettaisiin,mutta se ei meillä ole se syy miksi omaa ei nyt ostettaisi vaan se,että ei vielä tiedetä varmaksi mihin kaupunkiin jäädään asumaan niin pitkäksi aikaa jotta se olisi sen väärti.Seuraavat viisi vuotta ainakin tulee kulumaan nykyisessä kaupungissa,mutta sen jälkeen emme tiedä,joten tässä tilanteessa on mielestämme järkevää pitää tämä vuokra-asunto ja miettiä omaa myöhemmin.

Tuo,mitä ap sanoit lainarahan pelkäämisestä ja että säästetään vuosikymmeniä jotta voidaan ostaa oma on kyllä munkin mielestä jokseenkin hassua.Asuntolaina vain on mun mielestä niitä asioita,jotka jossain vaiheessa kuuluu ihmisen elämään eikä sitä tarvitse pelätä.

se minkä vielä lisään on,että jotkut muuten sattuu olemaan ihan tyytyväisiä siihen kerrostaloasumiseen..

Totta sinänsä, mutta omistusasunto myös sitoo aikalailla. Vuokra-asunto on helppo irtisanoa jos tulee lähtö vaikka ulkomaille tai toiselle paikkakunnalle. Meillä on juurikin tällainen tilanne, että paikkakuntaa tai maata pääsee luultavasti vaihtamaan muutamaan otteeseen, joten asumme vuokralla. Vuokralla asuessa pystyy myös helpommin asumaan paremmalla paikalla (keskustan alue) ja hienommassa asunnossa kuin mitä olisi varaa ostaa omaksi.

aina ei se että asuu vuokralla, ole kiinni omasta pelosta. Esim työttömät ei saa lainaa tai on muita syitä miks lainaa ei saa.

näillä määrillä mitä ollaan 15vuoden aikana maksettu vuokria olis jo ostettu KOLME taloa

Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
aina ei se että asuu vuokralla, ole kiinni omasta pelosta. Esim työttömät ei saa lainaa tai on muita syitä miks lainaa ei saa.

näillä määrillä mitä ollaan 15vuoden aikana maksettu vuokria olis jo ostettu KOLME taloa

Ja höpö höpö taas. Ensinnäkin te olette saaneet niin paljon tukia, että ei niillä taloa ostella. Taidat olla samanlainen haihattelija kuin appiukkosi :o

Ja jos nyt maksat itse vuokraa, niin sillä ei viidessä vuodessa taloa maksa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ja höpö höpö taas. Ensinnäkin te olette saaneet niin paljon tukia, että ei niillä taloa ostella. Taidat olla samanlainen haihattelija kuin appiukkosi :o

15 vuotta ollaan miehen kanssa oltu yhdessä, joten 15 vuodessa oli kyllä saatu jo talo jos toinekin. Meillä olis velaton talo.

15 vuotta ollaan miehen kanssa oltu yhdessä, joten 15 vuodessa oli kyllä saatu jo talo jos toinekin. Meillä olis velaton talo.

Joo ainaskin kolme!

Teillä olis velaton talo,mutta ei kolmea.Vai oliko toi eka heitto ihan vaan läppää? :D

Alkuperäinen kirjoittaja viraanlainen:

Teillä olis velaton talo,mutta ei kolmea.Vai oliko toi eka heitto ihan vaan läppää? :D

laske huvikses kuinka paljon esim 600e/kk tulee 15 vuodessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei kuitenkaan niin:
Jos talous romahtaa niin asunnon voi aina myydä pois, lainanmaksu on kuin rahan laittamista omalle tilille.

quote]

Juu ainahan sen asunnon voi myydä pois, joskus vain velkaa jää silti jäljelle.

Hyvä ihminen siitä tulee niukin naukin yli 100 000?,108 000? jos tarkkoja ollaan ja sillä summalla sä et todellakaan saa kolmea taloa mistään.Hyvä jos sen yhden siellä Rovaniemellä vai missä nyt asuittekaan...

Alkuperäinen kirjoittaja oma koti:
Joillakin on joku älytön periaate, ettei halua elää lainarahalla. Edes asuntolainaa ei voi ottaa, vaan yritetään säästää ensin parikymmentä vuotta, jotta olisi varaa maksaa se asunto. Mitä järkeä tässä on?

Ensinnäkin sen kahdenkymmenen vuoden aikana, jonka velaton asua kituuttaa jossain halpis vuorkakolmiossa epämääräisessä lähiössä, olen saanut asua hulppeasti omakotitalossa turvallisella seudulla. Lisäksi olen maksanut asuntoni jo lähes velattomaksi. Jos joku tiukka paikka olisi tässä välillä tullut, niin minulla olisi aina mahdollisuus myydä asunto. Todennäköisesti saisin sievoisen summan voittoa.

Lisäksi saan omaa maksaessani korkovähennyksen, jota vuokralla asujat eivät saa. Käytännössä siis menee sama summa kuukaudessa asumismenoihin. Eipä ole vaikeaa arvata, miksi olen ottanut lainaa ja maksan omaa asuntoa pois. Saan nauttia (kuten myös lapsenikin) elämäni parhaat vuodet tasokkaasta asumisesta.

Monta pointtia on ihan totta, mutta se että saisit myydessä asunnosta myyntivoittoa ei välttämättä ole joka tilanteessa totuus. Asuntojen hinnat on viime vuosina nousseet hyvin, nyt hiukan laskeneet. Mutta ei tarvitse mennä sen kauemmas kuin Viroon, siellä on asuntojen hinnat pudonneet tämän laman seurauksena jopa 50%. Olen ollut yllättynyt siitä että Suomessa hintojen pudotus ei ole ollut nyt nähtyä isompi.

Eli se joka ei uskalla ottaa asuntolainan riskiä, ei välttämättä aina ole tyhmä, vaan harkitsevainen. Riippuu hyvin paljon tuloista ja työpaikan pysyvyydestä uskaltaako lainaa ottaa ja miten paljon. Tämän ymmärrät vasta sitten kun olet itse käynyt läpi pari yt- kierrosta ja jossain kohdalla on arpa osunut myös omalle kohdalle.

Omakotitalossa asutaan, mutta olen ollut viimeisen vuoden todella kiitollinen ettei lainaa ole luojan kiitos yhtään enempää kuin nyt on. Ei nukuttaisi kovin hyvin yöllä, jos laina olisi suurempi.

Selitä vähän mitä sä tarkoitat? Muoks. olettaen siis että asunto ei ole ostettaessa ollut mikään pommi josta ei ikinä rahojaan saa takaisin. Siinä mielessä voi vaan syyttää itseään, asunto on yksi parhaista sijoituskohteista ja pitää arvonsa hyvin verrattuna suurimpaan osaan muista mahdollisista rahareistä.

Hyvä ihminen siitä tulee niukin naukin yli 100 000?,108 000? jos tarkkoja ollaan ja sillä summalla sä et todellakaan saa kolmea taloa mistään.Hyvä jos sen yhden siellä Rovaniemellä vai missä nyt asuittekaan...

kyllä kuulr rovaniemellä on ollut useinkin noin 50 tuhannen taloja, kun ei ihn keskustaan muuta. ja mullahan on remonttireiska omasta takaa niin talon arvoa saa nostettua pinellä rempalla

ja tuo 600 oli vain noin arvio, on sit vuokraa enemmänkin maksettu

Selitä vähän mitä sä tarkoitat?

Esimerkiksi niin että asuntoa ostettaessa on ollut itsellä säästöjä 15%, valtiontakaus 15% ja asunnon arvosta lasketaan vakuudeksi 70%. Kuvitellaan vaikka että asunnon arvo ostohetkellä on 200 000 euroa. Tulee lama, ja asunnon arvo tippuu 50 000 euroa, ollen enää 150 000. Nyt sulla on tilanne, jossa lainaa on enemmän kuin asunnosta saa myytäessä. Ja joskus silti voi olla tilanne että se kämppä on pakko myydä....

90-luvun lama jätti kyllä sellaiset traumat, et millään lainarahoilla ei olla vielä tähän asti eletty. Ei tosin omisteta kovin kummoista autoa ja omaa asuntoa ei vielä ole. Mulle kyl kelpais joku 50 000 ? tölli jota sit kunnostella.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Mä en ymmärrä ihmisiä joilla on tarve ihmetellä sitä miksi joku toinen ei halua ottaa sitä asuntolainaa.
Get a life!

Sen takia tein aloituksen, kun ottaa päähän ne taivastelijat, jotka tunkevat jokaiseen asuntolainaa ja korkoja koskevaan keskusteluun kauhistelemaan, ettei ikinä kannata ottaa lainaa tms.

Oma on asiansa, jos eivät lainaa uskalla tai halua ottaa tai eivät sitä itse tarvitse. Lainanottajat ja oman asunnon ostajat kuitenkin hyötyvät pitkässä juoksussa enemmän kuin pitkään vuorkalla asuvat, joten turha tulla kauhistelemaan näitä viisaasti elämäänsä suunnittelevia.

Selitä vähän mitä sä tarkoitat? Muoks. olettaen siis että asunto ei ole ostettaessa ollut mikään pommi josta ei ikinä rahojaan saa takaisin. Siinä mielessä voi vaan syyttää itseään, asunto on yksi parhaista sijoituskohteista ja pitää arvonsa hyvin verrattuna suurimpaan osaan muista mahdollisista rahareistä.

Suomessa ollut perinteisesti näin, mutta esim Japanissa ei 60- 70- lukujen asuntoja remontoida (putkiremppoja ja mitä lie mitä Suomessa tehdään). Siellä talojen hinnat alkavat ikääntyessä laskea, ja lopulta ne puretaan pois. Kannattaa oikeasti miettiä kuka haluaa 10 tai 20 vuoden kuluttua ostaa näitä halvalla rakennettuja ja kalliilla korjattuja vanhoja elementtitaloja? En usko että tämä trendi mikä Suomessa on II maailmansoden jälkeen asuntomarkkinoilla ollut voi olla kovin pitkään kestävä.

Tutkikaa vähän tilannetta muualla maailmassa ja vetäkää siitä johtopäätökset. Vanhojen asuntojen hinnat eivät voi jatkuvasti vain nousta.

Alkuperäinen kirjoittaja hullua:
ja täyttä typeryyttä maksaa toisen pussiin kymmeniä vuosia :D No, samapa toi mulle, itse onneksi ollaan fiksuja ja kerrytetään omaa omaisuutta, ei vuokranantajien.

edelleenkin sanon että aina se ei ole omasta halusta kiinni tahtooko vai ei.,

Yhteistyössä